• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Artykuły o artystachArtyści

Zakk Wylde: „W przypadku metalu, wszyscy są porównywani do standardu, który ustanowiła Pantera”

Artykuły o artystachArtyści

Bono o demokracji w U2: „Wszyscy się nawzajem słuchamy, a potem robimy to… co zaproponuje The Edge”

Artykuły o artystachArtyści

Dave Mustaine: „Jest wielu bardzo znanych muzyków, o których krążą plotki, że zostali zlikwidowani”

ArtyściWywiady

Dave Mustaine przypomniał, że utwór Metalliki „Enter Sandman” jest podejrzanie podobny do „Tapping into the Emotional Void” zespołu Excel

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
Testy

Hughes & Kettner Black Spirit 200

Michał Karbowski | TopGuitar
Michał Karbowski | TopGuitar Opublikowano lut 26, 2019
Hughes & Kettner Black Spirit 200
Udostępnij

Lata mijają, a nasz sąsiad zza zachodniej granicy – firma Hughes & Kettner – nie odpuszcza. Marka od trzydziestu lat kojarzona z solidnością, swoim charakterystycznym, „grudkowatym” przesterem oraz, w ostatnim czasie, ze świecącymi na niebiesko panelami przednimi wzmacniaczy, zapowiedziała kolejną innowację. To bazujący na nowatorskiej technologii Spirit Tone Generator mały head gitarowy Black Spirit 200. Czas przyjrzeć się Czarnemu Duchowi.

 

Mały i lekki! To pierwsze, co nasuwa się, gdy wyciągamy wzmacniacz z pudełka. Spirit waży zaledwie 3,6 kg, co czyli o 4 kg mniej niż jego lampowy poprzednik – Grandmeister. Zaczarowana technologia Spirit Tone Generator zamknięta jest w metalowej obudowie o wymiarach 41/15,5/15 cm. Jej boki wykonano z tworzywa sztucznego i przykręcono do nich metalowe uchwyty. Całość solidnością wykonania nie wzbudza naszych podejrzeń. Przedni panel także wykonano z metalu, a nakładka z lustrzanej plexi to zabieg czysto estetyczny i kontynuujący wizualnie „linię” poprzedników. Po podłączeniu podświetlany niebieskimi diodami front wygląda bardzo nowocześnie. Może się podobać lub nie, jedno jest pewne – grając z takim wzmacniaczem za plecami, trzeba starać się bardziej niż zwykle, by odciągnąć uwagę publiczności od naszego „małego kompana” i skupić ją na naszej grze. Opisy gałek na panelu przednim zdradzają, że nie mamy do czynienia ze zwykłym headem, ale po kolei. Wędrując wzrokiem od lewej strony, mijamy gniazdo wejściowe i włącznik boost, po czym natrafiamy na nietypowy, obrotowy przełącznik zmiany kanałów. Do wyboru mamy cztery możliwości: clean, crunch, lead oraz ultra. Dalsze siedem potencjometrów ma podwójną funkcję. W normalnym trybie to typowe dla wzmacniaczy regulatory. Mamy więc od lewej: gain, volume, trzypasmową korekcję, bramkę szumów oraz potencjometr sagging, którym dobieramy poziom i nasycenie mocy wzmacniacza przy dowolnej głośności. Wciskając guzik FX acces, wchodzimy w tryb regulacji wbudowanych efektów. W takim przypadku obowiązuje drugi rząd podpisów. Mamy tu następujące funkcje: intensity, mod type (typ oraz intensywność efektów modulacyjnych – do wyboru chorus, flanger, phaser i tremolo), dly time, feedback dly level (regulacja linii opóźniającej), nasycenie efektu reverb oraz wybór symulacji kolumny – cab type. Ostatnia z funkcji jest aktywna w przypadku używania wyjścia liniowego, słuchawkowego oraz opcjonalnie głośnikowego (uruchamiamy ją przełącznikiem z tyłu obudowy). Dalej w sekcji master wzmacniacza znajdują się pokrętła resonance, presence oraz master volume. Ponad nimi małe przyciski z tworzywa sztucznego sygnalizują aktywację podświetleniem. Mamy więc od prawej power, store (pozwalający zapisać aktualne ustawienia), FX loop (aktywujący pętlę efektów) oraz wspomniany wcześniej FX acces. Gniazdo słuchawkowe zamyka skrajnie z lewej strony tajemniczo wyglądający panel Spirita. Element mistycyzmu wprowadza świecące na pomarańczowo okienko podpisane: spirit tone generator. Czyżby to ono skrywało nową tajemnicę Hughes & Kettner? Musielibyśmy włamać się do środka, aby się o tym przekonać… A może lepiej pograć i jak będzie dobrze, nie zastanawiać się, jak to działa..?

Hughes & Kettner Black Spirit 200

Na tylnym panelu Ducha, obok gniazd pętli efektów, midi oraz aux in (można tu podłączyć podkłady z mp3) uwagę zwraca DI out. To najnowsza wersja flagowego Red Boxa wynalezionego przez firmę w 1988 roku, czyli wyjścia liniowego z wbudowaną symulacją głośnika. Przełącznikiem mic/line dobieramy poziom wysyłanego sygnału, a on/off aktywuje symulację kolumny, której typ wybieramy gałką na przednim panelu. Znajdujące się obok wyjście kolumny głośnikowej umożliwia podłączenie kolumny o impedancji 8 i 16 Ohm. Projektanci przewidzieli zarówno możliwość redukcji mocy wzmacniacza z 200 na 20 oraz 2 W, jak i podpięcie szerokopasmowej kolumny. W takim przypadku przełącznik umożliwia wysyłanie sygnału z symulacją głośników także przez to wyjście. Dodatkiem jest miniaturowy przełącznik uruchamiający system AES. Gdy jest włączony, wzmacniacz przechodzi w stan uśpienia po 90 minutach ciszy. Gdy Spirit odbierze jakikolwiek sygnał, natychmiast uruchamia się ponownie.

 

Hughes & Kettner Black Spirit 200

 

Bluetooth i midi

- Advertisement -

Do pełnego wykorzystania najnowszej konstrukcji Hughes & Kettner potrzebny jest sterownik midi. Producent niestety nie dołączył żadnego footswitcha do zestawu, więc bez rekomendowanego FSM 432 MK III lub jakiegokolwiek innego używanie heada w warunkach koncertowych jest bardzo utrudnione. Tylko z poziomu sterownika midi możemy przełączać nogą kanały lub całe presety (można zapisać ich aż 128!). Niestety, polecany przez H&K FSM 432 ma mały wyświetlacz pokazujący numer banku, co przy 32 dostępnych bankach po 4 presety stwarza wiele możliwości do scenicznych wpadek. Obowiązkowo trzeba notować co, gdzie i kiedy.

Wgląd w pełnię opcji daje nam dopiero aplikacja na iPada, który łączy się z headem poprzez moduł bluetooth. Darmowe oprogramowanie (niestety tylko dla systemu iOS) umożliwia nadawanie i zmienianie nazw presetów, monitorowanie wszystkich parametrów w czasie rzeczywistym, zapisywanie i wysyłanie ustawień przez e-mail. Daje to możliwość „kręcenia gałkami” z perspektywy słuchacza, ale robi się trochę dużo zabawek wokół całego heada. Walor dla wszystkich, których możliwości Ducha przerastają pozostaje używanie go jako normalną, czterokanałową głowę.

 

- Advertisement -

Hughes & Kettner Black Spirit 200

 

Wrażenia

Nareszcie przechodzimy do sedna. Czarny Duch ma charakterek. Widać to już na kanale pierwszym. Gdybym nazwał go czystym, obraziłbym fanów kultowej „fenderowskiej” szklanki. Jest ładnie, miło i okrągło, jednak od zadziorności dzieli nas cienka linia. Wzmacniacz tylko czeka na mocniejszy atak i odwzajemnia go delikatnym i przyjemnym chrupaniem. Jako fan takich zabrudzonych cleanów jestem zauroczony. Kręcąc gałkami, da się oczywiście uzyskać zatwardziały w swej szklistości tembr, ale chyba jest to niezgodne z naturą tego wzmacniacza. Kanał crunch oferuje bardzo klasyczny, lekki przester, który świetnie sprawdzi się w blues-rockowym graniu. To moje ulubione regiony brzmieniowe Spirita, w których tylko od grającego zależy, czy gitara zagra czysto, czy zawyje jak rozjuszony lew. Kolejne kanały – lead i ultra, to coraz więcej gainu z zachowaniem charakterystycznej dla firmy Hughes & Kettner ziarnistości. Przy pierwszym zetknięciu szybko wciągnęła mnie swą gramaturą. Muszę przyznać, że po przerzuceniu się na inny wzmacniacz brakowało mi „tego czegoś”, co tak ładnie przebijało się na tle zespołu.

Testowany na kolumnie 1 × 10 świetnie sprawdzał się na dwóch pierwszych kanałach. Dla większej ilości „mięsa” potrzeba było większej paczki, którą ten mały head napędził wzorowo. Udowodnił tym samym, że spokojnie może być brany pod uwagę przez „facetów w czerni” zmęczonych dźwiganiem swych trzydziestokilowych główek.

Na pochwałę zasługują symulacje kolumn. Przy grze na słuchawkach, jak i z paczką szerokopasmową head zdał egzamin bardzo dobrze, pozwalając na szybkie znalezienie satysfakcjonujących ustawień.

 

Podsumowanie

Black Spirit to w moim odczuciu bardzo udany wzmacniacz. Jako osobę z poprzedniej epoki trochę zniechęciła mnie liczba opcji dostępnych wyłącznie z poziomu iPada, jednak brzmienie powinno zadowolić nawet największe marudy. Cztery kanały, opcja boost na każdym z nich, procesor efektów oferujący dobrze brzmiące efekty przestrzenne, bramka szumów i przede wszystkim bardzo dobre liniowe brzmienie z możliwością wyboru symulacji kolumn to mocne strony „Ducha”. Konstruktorzy firmy Hughes & Kettner postawili poprzeczkę bardzo wysoko. Oceńcie sami.

 

Hughes & Kettner Black Spirit 200

 

PRODUCENT: http://hughes-and-kettner.com/

DYSTRYBUTOR: http://amtec.pl/

 

TAGI: Hughes & Kettner - testy sprzętu i newsy
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

Testy

Markbass CMD 151 GOG „Godfather of Gospel” – test combo klasy premium

Maciej Warda | TopGuitar kwi 30, 2025
Testy

Markbass Gloxy Passive – test instrumentu genialnego w swojej prostocie

Maciej Warda | TopGuitar mar 30, 2025
Testy

Markbass GV5 Gloxy Metallic Yellow – test ultrawygodnego basu

Maciej Warda | TopGuitar mar 19, 2025
Testy

Test najnowszych, kompaktowych przedwzmacniaczy Baroni R-1970, V-1530, M-1959, F-1968 oraz HW-103

Maciej Warda | TopGuitar mar 1, 2025
Testy

ESP LTD XJ-1 Hard Tail w wykończeniu Black Blast – test

Maciej Warda | TopGuitar lut 1, 2025
Testy

Orange Super Crush 100 – test

Maciej Warda | TopGuitar cze 22, 2024

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?