• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Artykuły o artystachArtyści

Zakk Wylde: „W przypadku metalu, wszyscy są porównywani do standardu, który ustanowiła Pantera”

Artykuły o artystachArtyści

Bono o demokracji w U2: „Wszyscy się nawzajem słuchamy, a potem robimy to… co zaproponuje The Edge”

Artykuły o artystachArtyści

Dave Mustaine: „Jest wielu bardzo znanych muzyków, o których krążą plotki, że zostali zlikwidowani”

ArtyściWywiady

Dave Mustaine przypomniał, że utwór Metalliki „Enter Sandman” jest podejrzanie podobny do „Tapping into the Emotional Void” zespołu Excel

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
Testy

Ibanez GIO GRG121 SP – gitara dla początkujących, ale z dużymi ambicjami

Maciej Warda | TopGuitar
Maciej Warda | TopGuitar Opublikowano paź 30, 2023
Ibanez GIO GRG 121SP, fot. Maciej Warda
Udostępnij

Ibanez GIO GRG121SP należy do linia niedrogich gitar i basów japońskiego producenta, które w swoim założeniu są instrumentami dla początkujących i średnio zaawansowanych gitarzystów. Seria GRG nawiązuje do znanej i lubianej serii RG. Podobnie jak te instrumenty, zachwyca swoim wykończeniem, a dzięki kilku istotnym cechom oferują naprawdę dobry stosunek jakości do ceny.

 

Spis treści
GIO mon amourDla oka i ucha – budowaElektronikaBrzmienie

GIO mon amour

Od dawna wiadomo, że gitara nie musi kosztować fortuny, żeby dobrze brzmieć. Dodatkowo, jeśli znajduje się we wprawnych dłoniach, temat artykulacji mamy z głowy, a dodatkowo nasz własny styl gry wznosi wiosełko o kolejny poziom wyżej. Seria GIO została stworzona z myślą o gitarzystach, którzy oczekują po prostu jakości Ibaneza w bardziej przystępnej cenie.  Powiedzmy sobie wprost – GIO to bardzo tanie instrumenty, zachowujące ducha gitar Ibaneza z półki wyżej. Zwykle są to superstraty i do tego typu gitar można zaliczyć naszego tytułowego Ibaneza.

Instrumenty GIO nie tylko wyglądają, ale i grają lepiej niż wiele innych produktów z podobnego przedziału cenowego. Wynika to m.in. z rygorystycznej kontroli, której są poddawane, konfiguracji osprzętu i gwarancji jakości. Na pewno mamy więc do czynienia z przyzwoitym wiosłem. A jak bardzo przyzwoitym, okaże się poniżej.

Ibanez GIO GRG 121SP, fot. Maciej Warda

 

Dla oka i ucha – budowa

Zanim dowiemy się co oferuje dla ucha, sprawdźmy, co tu mamy dla oka. Gitara jest bardzo efektownie „opakowana” – dzięki wykończeniu Green Yellow Chameleon wygląda świetnie – w zależności od światła kolor zmienia się subtelnie pomiędzy odcieniami zielonego, ale… do prawdziwego kameleona jej daleko. Warto zaznaczyć, że oprócz naszego Green Yellow Chameleon, gitara jest dostępna w kolorze Blue Metal Chameleon oraz Black Night. Główka gitary jest oczywiście w tym samym wykończeniu co korpus.

Nasz Ibanez GIO GRG121SP ma korpus wykonany z topoli. Ponieważ jest to wiosełko budżetowe, nie powinno to dziwić, bo topola jest nieco tańsza niż olcha, a wykonuje bardzo podobną „robotę”.

Uwagę zwraca szyjka w matowym wykończeniu wykonana z „pieczonego” klonu. Chodzi o przyspieszony proces starzenia się drewna polegający na obróbce termicznej w specjalistycznym piecu próżniowym w celu usunięcia z drzewa cukru oraz wilgoci. Efektem jest zwiększenie jego twardości i sztywności. Struktura drewna zostaje przy okazji uszczelniona, utrudniając pochłanianie wilgoci z powietrza i stając się bardziej odporną na klimat. Ma to znaczenie zwłaszcza w przypadku klonu, który to jest wrażliwy na zmienne warunki temperaturowe i wilgotnościowe.

Ibanez GIO GRG 121SP, fot. Maciej Warda

Grubość gryfu wynosi około 19,6 mm na pierwszym progu i 21,6 mm na dwunastym. Taki profil jest używany głównie w „wyścigowych” Ibanezach, a pod względem przekroju, jest podobny do słynnego profilu Ibanez Wizard. Oznacza to, że jest nieco cieńszy niż profil C, aby zapewnić gitarzystom jak największą swobodę podczas szybkiej gry. Shredderzy uwielbiają ten typ szyjki.

Idźmy dalej. Radius podstrunnicy wynosi 15,75 cala. Nasz Ibanez ma ten sam promień na całej podstrunnicy (w przeciwieństwie do drogich modeli), ale i tak sprawia on, że gra pojedynczych nut, bending, czy wibrato jest relatywnie łatwiejsze niż np. Les Paulu. Podstrunnicę wykonano z jatoba (drewno różane) i nabito na niej 24 progi medium jumbo. Są one przyjemnie zaokrąglone, dzięki czemu we wszystkich pozycjach gra się łatwo, stosując różne techniki i sztuczki.

Kończąc temat osprzętu, struny idą tu przez korpus, z drugiej strony są nawinięte na kabestany zamkniętych maszynek, a gniazdo wyjściowe jest wykonane z wytrzymałej jednej części co zapewne zapobiegnie poluzowaniu gniazda przy częstym użytkowaniu.  Stały ibanezowski most F106 sprawia, że gitara nadaje się także do gry w dropach i z grubszymi zestawami strun, niż te nawinięte fabrycznie to .010 – 046.

- Advertisement -

 

Elektronika

GIO GRG 121SP posiada dwa ceramiczne, pasywne humbuckery Classic Elite w układzie HH, a do nich regulator głośności oraz tonu. Humbuckery są montowane bezpośrednio w korpusie, wyglądają nieco surowo acz elegancko. Gitara posiada także pięciopozycyjny przełącznik pracy cewek magnetycznych przetworników, którego działanie pokazuje poniższa grafika, zaczerpnięta ze strony www.ibanez.com

 

- Advertisement -

I tutaj uwaga. Ponieważ przy 24 progach podstrunnica będzie dłuższa, przetwornik neck zazwyczaj umieszczony jest bliżej mostka, niż w gitarach z 22 czy 21 progami.

W gitarze z 24 progami, przetwornik przy gryfie będzie zazwyczaj grał jaśniej, jeśli porównamy go tym samym przetwornikiem w gitarze z 22 progami.

 

Ibanez GIO GRG 121SP, fot. Maciej Warda

 

Brzmienie

Od razu uprzedzam – nie spodziewajmy się po tej gitarze jakichś wybitnych brzmieniowych fajerwerków. To jest jednak 'entry level’ i instrument sprawuje się adekwatnie i odpowiednio do swojej roli. Brzmienie jest „skrojone” w sam raz do potrzeb początkujących gitarzystów z dużymi ambicjami. Do rzeczy. Dzięki kombinacji humbuckerów, strun i sztywności drewna uzyskujemy odpowiednią siłę sygnału oraz raczej cieplejsze tony, szczególnie w okolicach środka pasma. Oczywiście dzięki pięciopozycyjnemu przełącznikowi pracy cewek, mamy wybór pomiędzy barwami bardziej pod cleany (pickup neck) i pod przestery (konfiguracja obydwu pickupów na raz i bridge). Humbucker neck brzmi pełnie i dobrze nadaje się do klejących się ze sobą dźwięków (solówek). Humbucker mostkowy natomiast wydaje się być idealny do szybkich i „ciasnych” riffów.

Gitara czasami ma tendencję do sprzężeń, ale myślę, że wszystko jest tu w normie i bardziej doświadczeni gitarzyści uczynią z tej cechy walor

Korpus z topoli jest podobny do olchy pod względem brzmienia i wedle lutniczej wiedzy ma wpływ szczególnie na okrągły, gruby dół pasma oraz na mocny, zwarty środek. Z kolei „grillowana” szyjka klonowa w połączeniu z nakładką z jatoba powinna subtelnie podkreślać średnie tony, dając pełniejszy, bardziej okrągły dźwięk. Żeby nie było – w górnej części spektrum częstotliwości też słychać sporo przejrzystości i szczególnie z modulacjami typu chorus/flanger brzmi to świetnie.

Ogólnie zatem Ibanez GIO GRG121SP ma ładny, otwarty harmonijny sound, pozbawiony przydźwięków i zakłóceń, a przy odrobinie przesterowania można wysłać w świat sporo bluesowego i rockowego dobra.

Ibanez GIO GRG 121SP, fot. Maciej Warda

 

Strona producenta: www.ibanez.com
Strona dystrybutora: https://meinl.de/en/distribution

TAGI: GiO, IBANEZ - Testy sprzętu i newsy, Ibanez GIO, Ibanez GIO GRG121SP
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

Testy

Markbass CMD 151 GOG „Godfather of Gospel” – test combo klasy premium

Maciej Warda | TopGuitar kwi 30, 2025
Testy

Markbass Gloxy Passive – test instrumentu genialnego w swojej prostocie

Maciej Warda | TopGuitar mar 30, 2025
Testy

Markbass GV5 Gloxy Metallic Yellow – test ultrawygodnego basu

Maciej Warda | TopGuitar mar 19, 2025
Testy

Test najnowszych, kompaktowych przedwzmacniaczy Baroni R-1970, V-1530, M-1959, F-1968 oraz HW-103

Maciej Warda | TopGuitar mar 1, 2025
Testy

ESP LTD XJ-1 Hard Tail w wykończeniu Black Blast – test

Maciej Warda | TopGuitar lut 1, 2025
Testy

Orange Super Crush 100 – test

Maciej Warda | TopGuitar cze 22, 2024

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?