• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Artykuły o artystachArtyści

Joe Satriani o najważniejszej lekcji do odrobienia: „Zajmie to może trzy tygodnie, a potem już nigdy o tym nie pomyślicie”

Artykuły o artystachArtyści

James Hetfield odpoczywa od thrashu i słucha country

47
Newsy

Gitarowy Rekord Świata 2025 – wielki sukces!

NewsyNewsy artystyczne

Wolfgang Van Halen prezentuje nowy zespół i nowy, rewelacyjny utwór „The End”

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
Testy

Takamine GY11ME-NS – test

Michał Karbowski | TopGuitar
Michał Karbowski | TopGuitar Opublikowano lip 25, 2020
Takamine GY11ME-NS
Takamine GY11ME-NS
Udostępnij

Jeśli mielibyśmy wymienić producentów gitar akustycznych, na pewno w pierwszej dziesiątce znalazła by się marka Takamine. Firma z ponad półwieczną tradycją jakością wykonania zaskarbiła sobie sympatię wielu gitarzystów.

 

Spis treści
BudowaWrażeniaPodsumowanieWideo – film prezentacja gitary Takamine GY11ME-NS

Widoczna w ostatnim czasie popularność małych akustyków w typie „New Yorker” czyli z charakterystycznym małym korpusem, obiła się echem także wśród nowych propozycji japońskiej manufaktury. W ofercie aktualnie znajduje się kilka modeli tego typu, a testowany GY11 należy do gitar z bardziej przystępnego przedziału cenowego.
Według zapewnień firmy to świetny instrument do akustycznego bluesa, fingerstyle czy muzyki etnicznej. Zestawmy to z subiektywnymi doznaniami.

Takamine GY11ME-NS - preamp
Takamine GY11ME-NS

Budowa

Zabieram się zatem do wydobycia „śpiącej królewny” z kartonowej trumny i plastikowego kokonu. Dominuje brąz. Mamy więc do czynienia albo ze stałą bywalczynią solariów, albo przybyszem z ciepłych krajów. Jednak to drugie.
Cała gitara wykonana jest z afrykańskich gatunków drewna. Smukły i podłużny korpus z sapele, a gryf z mahoniu. Projektanci postawili w przypadku GY 11 na surowy acz elegancki minimalizm. Mamy więc przestrzeń matowego, ciemnego brązu zestawionego z delikatnymi, czarno-białymi akcentami w postaci ożyłkowania korpusu z jego centralnym punktem – rozetą. Czarne i białe pierścienie różnej grubości okalające otwór rezonansowy to przecież rozwiązanie oczywiste, a jednak bardzo harmonijne wpływające na nasz zmysł estetyczny. Na liście materiałów mamy także drewno laurowe. Wykonano z niego mostek i podstrunnicę. Małe kropki wyznaczające pozycje pomiędzy dwudziestoma progami nabitymi według menzury 644 mm, konsekwentnie realizują formułę: „im mniej tym lepiej”.
Główka to konstrukcja wzorowana na gitarach klasycznych, z dwoma podłużnymi otworami i trzpieniami stroików ustawionymi jej płaszczyźnie. Jej ażurowość oraz nakładka z ciemnego palisandru dodają elegancji, którą podkreślają dodatkowo pozłacane elementy stroików. W tym kontekście nazwa producenta napisana charakterystycznym, zamaszystym stylem komponuje się idealnie.

Tak się zatraciłem w śledzeniu wszelkich krągłości, że prawie przeoczyłem panel systemu TP 4T. Gitara może być zatem użyta wraz ze wzmacniaczem w głośniejszym kontekście. Preamp to układ znany z gitar Takamine, gdzie pod gniazdem baterii i dużym wyświetlaczem stroika mamy trzy suwaki korektora oraz gałkę głośności. Gniazdo znajdziemy w zaczepie paska, oczywiście pozłacanym.

Takamine GY11ME-NS - head
Takamine GY11ME-NS

 

Wrażenia

Po mieszanych uczuciach związanych z surowym, matowym wykończeniem gitara szybko zjednuje sobie „operatora”. To ze względu na dużą łatwość i przystępność manualną. Gryf o profilu płaskie C i szerokości 42,5 mm na siodełku to bardzo dobry punkt wyjścia. Dość łatwo przychodzi nam poczucie komfortu lewej ręki. Osobiście obniżyłbym lekko struny, ale w przypadku tego „parametru” to sprawa bardzo indywidualna. Pod względem dopracowania szczegółów Takamine zasługuje na pochwałę. Progi nabite i wykończone wzorowo, wszelkie listwy bindingu wklejone idealnie – brawo! Korpus ze względu na swoją filigranowość od razu dopasowuje się do ciała, także trudno się od tej „czekoladki” odkleić. Dostęp do pozycji powyżej XV jest trudny. Ale nie po to stworzono tę drobinkę. To raczej gawędziarka, która cicho snuje swoje legendy, a do tego nie musimy zapuszczać się w tak wysokie rejestry.
Gitara nie powala szerokością brzmienia. Tego się spodziewałem biorąc pod uwagę rozmiary pudła rezonansowego i budowę. Użycie sklejki jako materiału konstrukcyjnego zawęziło odrobinę pasmo pozbawiając instrument szlachetnej głębi. Dodatkowo drewno Sapele akcentuje wyższe częstotliwości, w porównaniu np. z mahoniem, z którym często jest zestawiane z racji podobnego wyglądu. Efekt jest zatem trochę „pudełkowy” z przewagą środkowego pasma i czytelnego ataku.
Ma to swój duży urok, tworząc od razu bardzo kameralny nastrój. Gitara nie sili się na przekrzyczenie wszystkich i wszystkiego. Szczerze mówiąc wciągnęła mnie po chwili w swoja opowieść inspirując do zupełnie innej gry.
Ten tembr może być znakomitym orężem w rękach śpiewających wokalistów lub w małych, akustycznych folkowych lub bluesowych składach. Rozmiar „czekoladki” może być jej dużą zaletą. Dzięki temu uda się ją zabrać na wakacyjną eskapadę. Pod tym względem także konstrukcja ze sklejki czyni gitarę odporniejszą na trudy podróży. Przystawka piezo nie daje nam powodów do narzekań. Brzmi poprawnie, choć trochę „sucho”. Struny mają równy balans, a trzystopniowa korekcja dająca nam dodatkową możliwość regulacji barwy, działa płynnie i skutecznie.

Takamine GY11ME-NS - back
Takamine GY11ME-NS

 

Podsumowanie

Bardzo surowy, minimalistyczny wygląd nie wszystkim może przypaść do gustu. Jednak osoby, które poczują sympatię do tej „filigranowej laleczki” nie powinni obawiać się przykrych niespodzianek. Takamine GY11 w swoim przedziale cenowym oferuje bardzo dobrą jakość wykonania, a piezo z wbudowanym stroikiem to dodatkowy atut poszerzający obszar jej zastosowań. Gitara może być dobrą propozycją dla osób o drobniejszej budowie, które w naturalny sposób osiągną komfortową pozycję gry.

 

- Advertisement -

Wideo – film prezentacja gitary Takamine GY11ME-NS

Dystrybucja: www.zibi.pl
Producent: https://takamine.pl/

TAGI: Preamp TP 4T, Takamine - testy i aktualności, Takamine GY11, Takamine New Yorker
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

Testy

Markbass CMD 151 GOG „Godfather of Gospel” – test combo klasy premium

Maciej Warda | TopGuitar kwi 30, 2025
Testy

Markbass Gloxy Passive – test instrumentu genialnego w swojej prostocie

Maciej Warda | TopGuitar mar 30, 2025
Testy

Markbass GV5 Gloxy Metallic Yellow – test ultrawygodnego basu

Maciej Warda | TopGuitar mar 19, 2025
Testy

Test najnowszych, kompaktowych przedwzmacniaczy Baroni R-1970, V-1530, M-1959, F-1968 oraz HW-103

Maciej Warda | TopGuitar mar 1, 2025
Takamine GF49CE CB (fot. Takamine Guitars)
NewsyNewsy sprzętowe

Jak brzmi gitara Takamine GF49CE CB?

Redakcja | TopGuitar lut 25, 2025
Takamine GY21E SM (fot. Takamine Guitars)
NewsyNewsy sprzętowe

Takamine GY21E SM – najważniejsze cechy i brzmienie

Redakcja | TopGuitar lut 17, 2025

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account

Lost your password?