• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Artykuły o artystachArtyści

Zakk Wylde: „W przypadku metalu, wszyscy są porównywani do standardu, który ustanowiła Pantera”

Artykuły o artystachArtyści

Bono o demokracji w U2: „Wszyscy się nawzajem słuchamy, a potem robimy to… co zaproponuje The Edge”

Artykuły o artystachArtyści

Dave Mustaine: „Jest wielu bardzo znanych muzyków, o których krążą plotki, że zostali zlikwidowani”

ArtyściWywiady

Dave Mustaine przypomniał, że utwór Metalliki „Enter Sandman” jest podejrzanie podobny do „Tapping into the Emotional Void” zespołu Excel

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
Testy

TC Electronic BG250 208

Maciej Warda | TopGuitar
Maciej Warda | TopGuitar Opublikowano wrz 4, 2018
Udostępnij

Seria BG została wymyślona jako wsparcie oferty znanych i lubianych headów serii BH. W konsekwencji doszło do „obudowania” ich kolumnami o różnej konfiguracji głośników. Pomysł okazał się strzałem w dziesiątkę – z kilku zasadniczych powodów te piece można uznać za rewelacyjne, a TC Electronic BG250 na dwóch ośmiocalowych głośnikach jest obok tego na piętnastce jest chyba najciekawszym z całej czarno-czerwonej rodzinki.

 

Ideą TC Electronic BG250 była łatwość transportowania, maksymalne wykorzystanie przestrzeni w skrzyni, a co za tym idzie – wysoka jakość i precyzja brzmienia, a także jednocześnie jego podbarwienie pod kolor typowy dla TC Electronic. Nie uprzedzajmy jednak faktów…

 

Budowa i zawartość

Zacznijmy od tego, że wzmacniacz BH zamontowano na lekko cofniętej tylnej ściance skrzyni combo BG, co skutkuje bardzo kompaktowym kształtem całości i proporcjonalnością wymiarów kolumny z dwoma „ósemkami”. Jak już nieraz pisałem, wzmacniacze BH oparte na końcówce mocy w klasie D szczycą się imponującą efektywnością i niemal zerową mocą traconą na tranzystorach. Nie potrzeba tutaj wielkich i ciężkich transformatorów (idzie za tym niska waga!), zasilaczy wielkiej mocy (mamy więc oszczędność prądu – z takim sprzętem jesteśmy eko) czy układów odprowadzających ciepło (radiatorów), ponieważ skuteczność wzmacniacza klasy D wynosi około 95%. Dzięki temu duże moce i wierne odwzorowanie sygnału z naszej basówki otrzymujemy z lekkiego układu. Nasze combo naprawdę prezentuje się groźnie, a waży niecałe 12 kg (dla porównania combo na „piętnastce” waży już 17,7 kg), co zapewnia mu prawdopodobnie podium, jeżeli chodzi o seryjnie produkowane wzmacniacze o takich gabarytach. Dzięki temu na każdej klubowej scenie będzie wyglądał poważnie, zapewni nam świetny, skuteczny dźwięk, a i na próbie powinien poradzić sobie z zespołem, który gra spokojniejsze odmiany rocka. Ogólnie jego zewnętrzna prezencja sprawia wrażenie trwałej i odpornej na uszkodzenia (obicie toleksem, stalowe narożniki, stópki etc.), dzięki czemu BG250 nadaje się do podróży koncertowych.

 

TC Electronic BG250

 

- Advertisement -

Możliwości i obsługa

Mija właśnie siedem lat od wprowadzenia do produktów TC Electronic technologii TonePrint. Daje ona możliwość wgrywania gotowych efektów modulacyjnych w postaci presetów przygotowanych przez wielkie gwiazdy. Znajdziemy je na stronie tcelectronic.com, w bibliotece darmowego programu TonePrint Editor, którego głównym zadaniem jest edycja parametrów efektów przez użytkownika na domowym komputerze – robimy to więc za darmo za pomocą dołączonego kabla USB lub aplikacji dostępnej na smartfony z Androidem lub iPhone’y. Mogą zatem to być dwa z dziewięciu typów brzmień, tyle że w każdym z tych dziewięciu bloków mamy po kilka, kilkanaście rodzajów. Jak widać, wybór jest naprawdę ogromny.

Przyjrzyjmy się panelowi sterowania. Za moc i głośność odpowiadają potencjometry gain oraz master. Ten ostatni decyduje o tym, ile sygnału z końcówki mocy przekażemy głośnikom, pierwszy zaś reguluje czułość wejścia, czyli w praktyce określa poziom wejściowy – jest m.in. odpowiedzialny za subtelny overdrive, ale nie tylko. Dzięki niemu dodajemy do brzmienia gorących alikwotów, pompujemy dźwięk, ale bez wyraźnej kompresji czy nadsterowności sygnału – w zasadzie nie ma tutaj żadnych ograniczeń. W dopasowaniu czułości wejścia do basówki pomaga dwupozycyjny switch passive/active. Drugi taki to mute usytuowany obok potencjometru master.

- Advertisement -

Korekcja BG250 to kolejny mały majstersztyk. Co prawda, ogranicza się do trzech potencjometrów, ale skalibrowano je bardzo efektywnie – działają na takich pasmach, że potrafią tylko wydatnie poprawiać barwy naszej gitary basowej. Jak byśmy nimi nie kręcili, nie uda nam się niczego schrzanić. Mamy tutaj jasno określone pasma i każdy pojedynczy regulator odpowiada za kształtowanie innych rejonów częstotliwości, bez zachodzenia jednych na drugie, co w praktyce oznacza wydatność i efektywność korekcji. Dobrze rozwiązany jest również tuner, który kolorami diod LED i ich mruganiem pomaga szybko nastroić wiosło. Jest on aktywny przez cały czas pracy wzmacniacza, grając dźwięki B, E, A, D, G lub C w dowolnych pozycjach. Przez cały czas pokazywana jest prawidłowość ich stroju, także można dokonywać korekty nawet w czasie rzeczywistym, czyli podczas gry. Choć pozornie wygląda to nader skromnie, tak naprawdę na próbie z zespołem okazało się, że niczego mi tu nie brakowało. Odpowiednia głośność – była, odpowiednia barwa – znalazłem, przebicie się w miksie – bez problemu, łatwość obsługi i poręczność – wzorowa. Na koniec tego akapitu warto wymienić jeszcze wejście aux i wyjście słuchawkowe (obydwa na mały jack), do których dostęp jest jednak utrudniony, ponieważ są niejako schowane od spodu wzmacniacza. Świetnym pomysłem jest natomiast dodanie wyjścia speakon na tylnej ściance kolumny – można tam podpiąć dodatkową kolumnę (minimum 8 Ohm).

 

TC Electronic BG250

 

Brzmienie
Na początku artykułu wspomniałem, że wzmacniacze TC Electronic od dawna szczycą się własnym, charakterystycznym brzmieniem, które trudno pomylić z innym. Mam tu przede wszystkim na myśli swoistą miękkość i głębię barw, łagodne, lecz wszechogarniające pasmo niskie (z dwóch „ósemek”!), konkretną, czytelną górkę i okrągły, lekko przyciemniony środek pasm. Gdy dodamy do tego błyskawiczne, jasne, bliskie uderzenie przy ataku i mocny wyczuwalny rezonans przy wybrzmiewaniu nut, będziemy mieli z grubsza podsumowaną charakterystykę brzmieniową tego pieca.

Jeśli chodzi o bardziej szczegółowe barwy dźwięku, to mimo całego ciążenia TC Electronic do wykreowania własnego dźwięku nie przesadzono tutaj z jego podkolorowaniem – wszystko jest raczej naturalne, ale odpowiednio pogłębione i wzmocnione. Dla przykładu: potencjometry bass i treble poza połową skali, a middle lekko cofnięty dają vintage’owy i rozbudowany „dół” oraz bogatą w możliwości, dźwięczną, naturalną „górkę”. Ton idealny do współczesnej muzyki R&B, soul czy gospel. Przy cofniętym basie, treblach na godzinie 15 i lekko podbitym środku oraz odważnie odkręconym gainie mamy z kolei „rockowiznę” tout court. Brzmienie combo ani na chwilkę nie traci właściwej sobie wysokiej temperatury, co oznacza, że podczas gry na nim będzie wyzwalanych wiele pozytywnych emocji.

TC Electronic BG250

 

TAGI: TC Electronic BG 250, TC Electronic BG250, TC Electronic BH, TonePrint
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

Testy

Markbass CMD 151 GOG „Godfather of Gospel” – test combo klasy premium

Maciej Warda | TopGuitar kwi 30, 2025
Testy

Markbass Gloxy Passive – test instrumentu genialnego w swojej prostocie

Maciej Warda | TopGuitar mar 30, 2025
Testy

Markbass GV5 Gloxy Metallic Yellow – test ultrawygodnego basu

Maciej Warda | TopGuitar mar 19, 2025
Testy

Test najnowszych, kompaktowych przedwzmacniaczy Baroni R-1970, V-1530, M-1959, F-1968 oraz HW-103

Maciej Warda | TopGuitar mar 1, 2025
Testy

ESP LTD XJ-1 Hard Tail w wykończeniu Black Blast – test

Maciej Warda | TopGuitar lut 1, 2025
Testy

Orange Super Crush 100 – test

Maciej Warda | TopGuitar cze 22, 2024

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?