TC Electronic od lat specjalizuje się w efektach pogłosowych i można chyba powiedzieć, że wie o nich wszystko. Z drugiej strony można po prostu powiedzieć, że stompboksy powstały po to, by dać gitarzystom wspaniałe brzmienie szybko, łatwo i przyjemnie. To idea, jaka przyświecała pierwszym efektom podłogowym, które powstawały niemal równolegle ze studyjnymi.
To już prawie cztery lata od premiery kostki, która tchnęła nowego ducha w małe cyfrowe efekty pogłosowe przeznaczone do pedalboardów. Mała obudowa oraz klasyczna forma kostki (kiedyś mówiło się o wzorcu MXR albo Boss) to jeden z trzech podstawowych typów tych efektów. Pozostałe dwa to zaawansowane, programowalne, duże urządzenia do pedalboardów oraz urządzenia rackowe, które są w innej kategorii sprzętu. Pewnie niewielu z nas zdaje sobie sprawę, że efekty TC używane są przy udźwiękowianiu filmów, realizacji kultowych już dziś nagrań, a także przez wielu profesjonalnych gitarzystów w studiu i na scenie, którzy po prostu mają reputację najlepszych w branży (by wymienić tylko Steve’a Lukathera, Johna Petrucciego czy Joe Satrianiego). Kostka Hall of Fame po raz pierwszy pokazała się na rynku 2011 roku. Po drodze wydarzył się jeszcze HoF Mini, który pielęgnował doskonały dźwięk dzięki temu samemu układowi z chipem DSP na czele. Wersja Mini była uproszczona do granic możliwości – miała jeden potencjometr intensywności pogłosu, ale także możliwość zmiany presetu dzięki technologii TonePrint. Druga wersja „normalnej” kostki HoF pojawiła się w tym roku i ma dwie potencjalnie bardzo kuszące innowacje.
Budowa i obsługa
Istota Hall of Fame II pozostała taka sama jak w pierwotnym założeniu: to kolekcja pogłosów najwyższych lotów, napisana ręką geniusza, który dobrze wiedział, czego pragną gitarzyści i na co czułe są uszy słuchaczy. O brzmieniu jeszcze napiszę, a teraz spójrzmy, co mamy na pokładzie.
TC Electronic Hall of Fame 2 Reverb wyposażono w regulację barwy (tone, w przypadku shrimm ustalamy tym potencjometrem głośność dodanego dźwięku) i głośności (level), pokrętło decay (długość pogłosu) i przełącznik pre-delay, przełącznik nożny mogący pracować w trybie true bypass lub buffered bypass, a także przełącznik kill-dry (wewnątrz obudowy). Najważniejszą nowością dostępną w modelu TC Electronic Hall of Fame 2 Reverb jest technologia MASH, która uczyniła ze zwykłego footswitcha DPDT… pedał ekspresji! Jest to możliwe dzięki temu, że przełącznik nożny reaguje teraz na nacisk i wraz z jego siłą rośnie intensywność danego efektu. Co więcej, dla każdego z dostępnych presetów Tone Print, technologia MASH steruje innym parametrem, a pedałowi można przypisać kontrolę kilku parametrów naraz! Wszystko odbywa się na stronie tcelectronic.com, gdzie do pobrania jest Tone Print Editor. Za pomocą kabla USB łączymy efekt z komputerem, wybieramy presety do załadowania albo parametry do kontroli pedałem MASH i gotowe! Pomijając już oczywistą korzyść, wynikającą z oszczędności miejsca w pedalboardzie (pedały ekspresji zajmują go sporo), zyskujemy możliwość kontroli brzmienia naprawdę w czasie rzeczywistym. Włączając efekt, but może pozostać na footswitchu i sterować intensywnością efektu. Sam przycisk działa z przyjemnym oporem, chyba idealnym, by dać się sterować butem, a skok przycisku, który może wydawać się krótki, po prostu musi być taki i łatwo daje się wyczuć – kwestia oswojenia się z nim.
Drugą nowością w HoFII jest algorytm shimmer (wzięty z efektu TC Sub’n’Up), który poza pogłosem dodaje do toru dry dźwięki oddalone od niego oktawę. Poza tym do dyspozycji mamy kilka znanych i kochanych brzmień: room, hall, spring, plate, church, mod i LoFi. HoFII oferuje dodatkowo trzy miejsca w pamięci (pozycje 1, 2 i 3 na przełączniku efektu), w których umieścić możemy presety TonePrint. Urządzenie skonstruowane jest zgodnie z filozofią True To Tone, a więc ma true bypass, a kiedy jest włączone, sygnał przepuszczany jest na drodze analogowej, kompletnie odseparowany od toru modulowanego. Tak jak w pierwszej wersji tej kostki do dyspozycji mamy po dwa wejścia i wyjścia typu jack 1/4 cala przystosowane do obsługi sygnału mono lub stereo. Nowy kompaktowy efekt wyposażono też w port USB mini-B oraz gniazdo dla zewnętrznego zasilacza. Do zasilania możemy wykorzystać też baterię 9 V.
Brzmienia
Nie miałem okazji ogrywać pierwszej wersji HoF i dlatego był to mój pierwszy kontakt z tymi pogłosami. Co tu dużo pisać – po prostu oniemiałem i z całą odpowiedzialnością twierdzę, że jest to obecnie jeden z kilku najlepszych gitarowych stompboksów pogłosowych na rynku. Brzmi pięknie. Wybrzmiewania są niewiarygodnie naturalne, ale potrafią też być przetworzone, by zabrać nas w podróż w zachwycające, pobudzające wyobraźnię muzyczne przestrzenie. Sygnał dry po przejściu przez ten efekt pozostaje nadal dynamiczny, a z pogłosem bardzo detaliczny. Jeśli ktoś sądzi, że pogłosy są ze swojej natury nudne i nic nie może się w nich dziać, to zapewniam, że modulując sygnał wybrzmiewania, można zmienić charakter całego utworu, jak też wzbudzać emocje (wzruszenie i bardziej wzniosłe nastroje) słuchacza. Nie można polecić tej kostki tylko miłośnikowi The Doors czy surfowego grania w stylu Dicka Dale’a, choć w tych stylistykach genialnie sprawdza się krótki, lekko rozwibrowany pogłos. Równie dobrze nasz Hall of Fame współpracuje z przesterowanymi, brudnymi dźwiękami, dopasowując swój charakter do „zadanego” dźwięku. To zupełnie nowa przestrzeń dla wszystkich, którzy gitarę wykorzystują w sposób, nazwijmy to, ambientowy. Z tego małego pudełka wychodzą naprawdę niebanalne dźwięki, być może dlatego, że potrafi działać bardzo inspirująco na muzyka. Na mnie działa.
SoundTrade
tel. 22 632 02 85
[email protected]
www.soundtrade.pl
Strona producenta:
Cena: ok. 750 zł brutto