• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Mick Thomson (fot. ESP Guitars)
NewsyNewsy sprzętowe

Poznajcie gitary ESP, na których gra Mick Thomson

NewsyNewsy artystyczne

Joe Perry ogłasza trasę koncertową Joe Perry Project z gwiazdami w składzie

ImprezyNajbliższe imprezy

Audio Plus na Electro-Voice & ChauvetDJ Demo Day

ArtyściWywiady

Kirk Hammett przyznał, że gdy widzi w internecie młodych, zdolnych gitarzystów, myśli: „Gdzie popełniłem błąd?”

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
Testy

Test: Gitara elektroakustyczna Cort NDX 20

Redakcja | TopGuitar
Redakcja | TopGuitar Opublikowano sty 13, 2013
Gitara Cort NDX 20
Udostępnij

     Cort NDX20 to przedstawiciel rodziny akustycznych Cortów, predestynowany do spełnienia misji dostarczenia nowoczesnego i jasno zdefiniowanego brzmienia, połączonego z prezencją godną najbardziej prestiżowych występów.

Spis treści
Budowa gitary elektroakustycznej Cort NDX20Komfort gry i brzmienie gitary elektroakustycznej Cort NDX20Ocena końcowa testu gitary elektroakustycznej Cort NDX20
Gitara Cort NDX 20
Gitara Cort NDX 20

     Czarny model Corta absolutnie nie oznacza ograniczenia jego zastosowania wyłącznie do gatunków muzyki metalowej, czy gotyckiej. W dzisiejszych czasach napisać o gitarze akustycznej że jest uniwersalna, nic już nie znaczy, ale ten przykład świadczy o pewnej bardzo ważnej umiejętności projektantów Corta. Potrafili oni bowiem zmodyfikować sprawdzony kształt na bardziej agresywny i nietuzinkowy, przy zachowaniu łatwości gry i swoistej miękkości instrumentu. Nie ma znaczenia, czy nazwiemy to uniwersalnością, czy eklektyzmem, ważne jest to, że wiosło powinno zyskać sympatię każdego, kto chwyci je w dłonie. Dostępny jest również korpus w kolorze naturalnym (pokryty bezbarwnym lakierem), dla lubiących klasyczny design.

Budowa gitary elektroakustycznej Cort NDX20

Kształt pudła jest podobno niepowtarzalny i dlatego marketingowcy Corta nazywają go wszędzie „NDX shape”. Boczki i plecy korpusu wykonano z mahoniu, top natomiast zdecydowano się sporządzić ze świerku sitkajskiego, występującego jedynie na północnym zachodzie USA.

     Wiosło posiada kształty jumbo i nie jest to bynajmniej odmiana down-sized. Korpus jest duży, głęboki i generalnie trzeba mieć wzmożoną czujność, gdy się nim manewruje w małym i umeblowanym pomieszczeniu, by przypadkowo nie zawadzić nim o coś. Wizualnie, pomimo (a może właśnie z powodu) totalnie tenebrystycznej kolorystyki sprawia on wrażenie estetycznego, eleganckiego i zgrabnego „pudła” na wiele okazji. Głęboki cutaway typu florenckiego (w przeciwieństwie do weneckiego jest on łagodniej „zawinięty”) i głęboki korpus to obok koloru lakieru podstawowe wyróżniki konstrukcji gitary elektroakustyczej Cort NDX20, stanowiące o jego praktyczności i brzmieniu. Kształt tego wiosła jest podobno niepowtarzalny i dlatego marketingowcy Corta nazywają go wszędzie „NDX shape”. Boczki i plecy korpusu wykonano z mahoniu, top natomiast zdecydowano się sporządzić ze świerku sitkajskiego, występującego jedynie na północnym zachodzie USA. To, że jest on z USA nie świadczy oczywiście, że jest on lepszy niż inne. Posiada jedynie pewne fizyczne właściwości, przede wszystkim prędkość rozchodzenia się wibracji i łatwość strojenia (tak, tak, topy też się stroi – za pomocą ożebrowania między innymi), które zapewniają mu podium w wyścigu o jak najlepszy rezonans płyt wierzchnich w gitarach akustycznych, obok cedru naturalnie. Na marginesie dodam tylko, że według zaleceń większość szkół przetrwania miazga występująca między korą świerku a jego drewnem jest jadalna i pożywna! Mimo to nie zalecam w dosłownym sensie pożerać płyty wierzchniej Corta, chociaż brzmienie ma przepyszne, ale o tym za chwilę…

Główka gitary Cort NDX 20
Główka gitary Cort NDX 20

     Obydwie części połączono metodą Dovetail Neck Joint, co oznacza po prostu wycięcie charakterystycznego klina w szyjce i wpuszczenie go w wyfrezowany otwór o tym samym kształcie w korpusie. Szerokość gryfu przy główce to 42 mm, czyli absolutny standard (bywają szersze, ale rzadko). Podstrunnica gitary Cort NDX 20 to rzecz jasna palisander, na którym nabito 20 progów. Z tego samego drewna wykonano mostek z siodełkiem kompensacyjnym, umiejscowiony pośrodku topu gitary, by jak najefektywniej oddawał płycie wibracje strun. Klucze mają przełożenie 18:1 i przy „odpuszczaniu” struny nie blokują się w rowkach na siodełku, co pozwala bardzo dokładnie dostroić instrument. Wykończenie mieniącą się rozetą i białym bindingiem wieńczy ciekawy wizerunek tego akustyka.

Preamp gitary elektroakustycznej Cort NDX 20
Preamp gitary elektroakustycznej Cort NDX 20

     Elektronika naszego Corta zasługuje na osobny akapit. Jest to Fishman Classic 4T Blend z piezoelektryczną przystawką Sonicore. Dodatkowo wbudowany mikrofon pojemnościowy pozwala uniknąć efektu spłaszczania i niemiłego ujednolicenia brzmienia przez pickup piezo. Preamp posiada potencjometry Mic Level (miksowanie sygnału z dodatkowego mikrofonu), Volume (działa jak Master, regulując głośność przetwornika piezo i mikrofonu), Bass (+/- 10 dB na 60 Hz), Middle (+/- 10 dB na 700 Hz), Treble (+/- 10 dB na 10 kHz) oraz Blilliance (+/- 8 dB na 8 kHz). Poza tym w preampie gitary  Cort NDX 20 jest obecny czytelny tuner, aktywowany przyciskiem oraz czerwona dioda LED informująca o wyczerpującej się baterii 9 V, która wg. specyfikacji powinna wytrzymać od 175 do 250 godzin gry!

Preamp gitary Cort NDX 20 - zbliżenie

Komfort gry i brzmienie gitary elektroakustycznej Cort NDX20

Dźwięki, które wydaje Cort NDX20, akustyk z krwi i kości, są pełne i nośne. Pudło rezonansowe dzięki swoim słusznym gabarytom oddaje wszystkie nutki głośno, ale bez przesady – nic się tu nie zlewa i nie wyskakuje przed szereg.

     Przy pierwszym kontakcie wiosło sprawia wrażenie sporego, a ja z nim przewieszonym na ramieniu czułem się troszkę jak słoń w składzie porcelany. Po pierwsze, przez poliestrowy lakier, podatny na wszelki, nawet lekki kontakt z twardszymi od siebie elementami. Po drugie, przez solidne gabaryty, które nie na darmo określono mianem „jumbo”. Cutaway faktycznie pomaga osiągnąć mniej więcej XVIII próg, ale do osiągnięcia XX, trzymając kciuk na gryfie, trzeba mieć chyba długość palców Michaela Jordana… Progi zostały spiłowane prawidłowo, co w połączeniu z idealną krzywizną (niektórzy mówią: reliefem) gryfu oraz idealną akcją strun, daje nam prawdziwy komfort gry. Co prawda przy poprzecznym wibrato wyczuwalna jest minimalna szorstkość progów, ale po kilku godzinach gry wyślizgamy je na tyle, by zupełnie o tym zapomnieć. Pierwszym elementem łańcucha brzmienia gitary Cort NDX20 są struny D’Addario z owijką na strunie G. Nie są one może super miękkie, ale dzięki swej sprężystości pozwolą nam na bardziej siłową grę akordami i poprzeczne wibrato w zakresie całego tonu, a więcej zazwyczaj nie potrzeba.

Gitara Cort NDX 20 - podstrunnica
Gitara Cort NDX 20 – podstrunnica

     Test gitary „unplugged” ma sens właśnie w przypadku instrumentów akustycznych, bo wyciąganie wniosków brzmieniowych z odsłuchiwania brzmienia „z dechy” elektryków jest moim zdaniem sztuką dla sztuki. A więc dźwięki, które wydaje gitara Cort NDX20, akustyk z krwi i kości, są pełne i nośne. Pudło rezonansowe dzięki swoim słusznym gabarytom oddaje wszystkie nutki głośno, ale bez przesady – nic się tu nie zlewa i nie wyskakuje przed szereg.

     Relief szyjki i jakość osadzenia progów sprawiają, ze struny brzmią na nich równomiernie, bez jakichś przykrych niespodzianek. Brzmienie w sensie rezonansu i czytelności dźwięków jest proporcjonalne na całej długości gryfu.

Gitara Cort NDX 20 - otwór rezonansowy
Gitara Cort NDX 20 – otwór rezonansowy

     „Pod prądem” rzecz ma się nieco inaczej – tutaj możemy pobawić się miksowaniem sygnału z przetwornika piezoelektrycznego Sonicore oraz malutkiej pojemnościówki. Aby jak najpraktyczniej podejść do sprawy, proponuję ustawić Mic Level mniej więcej na połowę, a Volume w pozycji maksymalnej, zapewniającej jednak czysty (nieprzesterowany) sygnał bez sprzężeń. Zapewni to najpełniejsze i najbardziej dynamiczne brzmienie gitary Cort NDX 20. Głośność finalną doskonale korygować można regulatorami w naszym backline’ie, którym w moim przypadku jest mały, ale głośny piecyk ZT Lunchbox Acoustic. Sound z samego mikrofonu jest nieco ciemniejszy i pełniejszy od tego z pickupu piezo, ale tę różnicę wyraźnie dostrzeżemy dopiero na słuchawkach lub w studio. Sygnały z obydwu źródeł miksujemy w zależności od potrzeb. Mikrofon szybciej się sprzęga i dlatego jest to wymarzona opcja studyjno-domowa Z przewagą sygnału z piezo będziemy występować na recitalach i koncertach. Wówczas, jeśli gramy koncert techniką fingerstyle, możemy użyć korektora barwy przedwzmacniacza do podkreślenia pełni brzmienia w zakresie niskich częstotliwości oraz nadania mu wyrazistości w zakresie częstotliwości wysokich. Nasza gra zyskuje wówczas na „ciężarze” i tonalności bez utraty jasnych elementów w postaci czytelnego ataku na wszystkich strunach i klarownego wybrzmiewania strun wiolinowych. Grając na gitarze Cort NDX 20 akordami, potrzebowałem wyciągnąć nieco pasma środkowe, by przebić się w ogólnym miksie. To rada praktyczna, która zrodziła się podczas próby z zespołem, ale jeśli zdarzyło by się nam występować samemu na jakimś konkursie czy recitalu, suwakiem Middle radzę poruszać się tylko w jednym kierunku – w dół. Zależy to oczywiście od akustyki pomieszczenia, ale prawie zawsze umiejscowienie go powyżej zera skutkuje spłaszczeniem brzmienia i wydobyciem na wierzch jego wszystkich niezbyt miłych dla ucha składowych. Podcięcie zawsze natomiast będzie skutkowało zaokrągleniem i ociepleniem dźwięków. Tak też jest w naszym przypadku – potencjometr Middle poniżej poziomu neutralnego oddaje całe bogactwo gorących, a więc parzystych harmonicznych, zawsze lubianych przez muzyków.

- Advertisement -

Ocena końcowa testu gitary elektroakustycznej Cort NDX20

Aby jak najpraktyczniej podejść do sprawy, proponuję ustawić Mic Level mniej więcej na połowę, a Volume w pozycji maksymalnej, zapewniającej jednak czysty (nieprzesterowany) sygnał bez sprzężeń. Zapewni to najpełniejsze i najbardziej dynamiczne brzmienie elektroakustyka Cort NDX 20.

     Pomysł zamontowania w gitarze mikrofonu pojemnościowego nie jest nowy, ale zawsze bezbłędnie zdaje egzamin z brzmienia wiosła. W studio jest to opcja wręcz niezastąpiona, a i na scenie, jeśli znajdziemy punkt głośności, poniżej którego nic się nie sprzęga, skutecznie pomoże nam w znalezieniu atrakcyjnego brzmienia.

testował: Maciek Warda

Gitara Cort NDX 20
Gitara Cort NDX 20


Cort NDX 20
Gitara elektroakustyczna o litej świerkowej

płycie wierzchniej oraz mahoniowym
spodzie i boczkach, z zaawansowanym
przedwzmacniaczem Fishman i dodatkowym
mikrofonem pojemnościowym.

- Advertisement -

cena :1 250 PLN

sprzęt dostarczył: www.megamusic.pl
strona producenta: www.cortguitars.com

TAGI: CORT – Testy sprzętu i newsy, gitara akustyczna, gitara elektroakustyczna
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

Testy

Markbass CMD 151 GOG „Godfather of Gospel” – test combo klasy premium

Maciej Warda | TopGuitar kwi 30, 2025
Testy

Markbass Gloxy Passive – test instrumentu genialnego w swojej prostocie

Maciej Warda | TopGuitar mar 30, 2025
Testy

Markbass GV5 Gloxy Metallic Yellow – test ultrawygodnego basu

Maciej Warda | TopGuitar mar 19, 2025
Testy

Test najnowszych, kompaktowych przedwzmacniaczy Baroni R-1970, V-1530, M-1959, F-1968 oraz HW-103

Maciej Warda | TopGuitar mar 1, 2025
Testy

ESP LTD XJ-1 Hard Tail w wykończeniu Black Blast – test

Maciej Warda | TopGuitar lut 1, 2025
Testy

Orange Super Crush 100 – test

Maciej Warda | TopGuitar cze 22, 2024

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account

Lost your password?