• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Artykuły o artystachArtyści

Zakk Wylde: „W przypadku metalu, wszyscy są porównywani do standardu, który ustanowiła Pantera”

Artykuły o artystachArtyści

Bono o demokracji w U2: „Wszyscy się nawzajem słuchamy, a potem robimy to… co zaproponuje The Edge”

Artykuły o artystachArtyści

Dave Mustaine: „Jest wielu bardzo znanych muzyków, o których krążą plotki, że zostali zlikwidowani”

ArtyściWywiady

Dave Mustaine przypomniał, że utwór Metalliki „Enter Sandman” jest podejrzanie podobny do „Tapping into the Emotional Void” zespołu Excel

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
Testy

Test: gitara elektryczna B.C. Rich Draco

Redakcja | TopGuitar
Redakcja | TopGuitar Opublikowano sty 2, 2013
B.C. Rich Draco
Udostępnij

Występując na scenie trzeba nie tylko świetnie brzmieć, ale także odpowiednio wyglądać. Wiedzą o tym dobrze wykonawcy tak muzyki pop, jak i funkowej, rockowej czy metalowej, dla których koncert to nie tylko muzyka, ale wręcz widowisko. Wie o tym również firma B.C. Rich, oferując coraz to nowe modele gitar, pomagające w realizacji obu tych założeń.

Spis treści
Skąd się wzięła nazwa B.C. Rich DracoBudowa gitary elektrycznej B.C. Rich DracoJak brzmi gitara elektryczna B.C. Rich DracoOcena końcowa gitary elektrycznej B.C. Rich Draco

B.C. Rich Draco

Skąd się wzięła nazwa B.C. Rich Draco

Rynkowy debiut gitary Flying V Gibsona miał miejsce w 1958 roku, ale z powodu nikłego zainteresowania odbiorców wycofano ją z produkcji, aby wrócić do niej ponownie dziesięć lat później. Od tego momentu powstało już niezliczenie wiele wariacji na temat tego charakterystycznego kształtu, który szczególnie upodobali sobie gitarzyści metalowi: Randy Rhoads, Dave Mustaine, Alexi Laiho, Kerry King, a niegdyś także James Hetfield i Kirk Hammett oraz wielu, wielu innych. W Polsce jednymi z najbardziej znanych użytkowników gitar tego typu są Nergal z BEHEMOTHA czy Peter z VADERA. Można więc śmiało stwierdzić, że „strzałka” to typowy i nieodłączny atrybut metalowego wojownika. Jedna z najnowszych propozycji w katalogu B.C. Rich – marki dobrze znanej wszystkim metalowcom i cieszącej się zaufaniem wielu zawodowych muzyków – bazuje właśnie na kształcie odwróconej litery „V”, dodając jednak do niego (a w pewnym sensie również zabierając) pewne elementy, świadczące o oryginalności tego modelu i skutecznie odróżniające go od wszelkiej konkurencji. Kluczową cechą, związaną właśnie bezpośrednio z nazwą modelu B.C. Rich Draco, jest jego wygląd. Uzyskano go przez wycięcie zaokrąglonych profili w korpusie instrumentu w taki sposób, aby jego design przypominał skrzydła smoka. Dlatego właśnie we wstępie wspomniałem o „zabieraniu”, mając na myśli usunięcie części drewna.

B.C. Rich Draco

Budowa gitary elektrycznej B.C. Rich Draco

Korpus wykonany został z mahoniu z przepuszczoną przez całą jego długość, również mahoniową szyjką. Aby zrekompensować stratę materiału poniesioną na żłobieniach korpusu, sama szyjka jest nieco grubsza niż standardowe „wyścigówki” B.C. Richa. Na pozbawionej markerów i otoczonej czarnym bindingiem hebanowej podstrunnicy nabito 24 progi jumbo. Chwytnia jest szeroka i płaska, co tworzy wymarzone pole dla technicznych popisów.

Skala modelu B.C. Rich Draco wynosi 25,5 cala, a mostek to stała konstrukcja typu tune-o-matic z mocowaniem strun przez korpus, zapewniającym lepsze przenoszenie ich wibracji. Kształt główki znany jest z modelu Beast, którego rodowód sięga już ponad dziesięć lat wstecz w historii B.C. Rich. Umieszczone na niej maszynki Grover mają małe motylki, dzięki czemu lepiej wpasowują się tutaj zarówno pod względem wizualnym, jak i funkcjonalnym. Gitara pokryta jest czarnym jak smoła lakierem poliestrowym, który niestety ma tę właściwość, że szybko ulega wytarciu – dlatego instrument ten należałoby trzymać w bezpiecznym, twardym futerale i traktować z wyjątkową ostrożnością, aby uniknąć przetarć, zwłaszcza na jego wyjątkowo licznych krawędziach.

Kluczową cechą, związaną bezpośrednio z nazwą modelu B.C. Rich Draco, jest jego wygląd. Uzyskano go przez wycięcie zaokrąglonych profili w korpusie, aby jego design przypominał skrzydła smoka.

B.C. Rich Draco

Manualnie B.C. Rich Draco jest bardzo wygodny, jeśli chodzi o kontakt z gryfem. Szyjka jest jednak dość masywna, co w połączeniu ze specyficznym kształtem korpusu powoduje lekkie opadanie instrumentu w kierunku główki zarówno na pasku, jak i podczas gry na siedząco. W tym drugim przypadku na szczęście gitara dobrze leży na kolanie, w przeciwieństwie do wielu innych „V-ek”. Jest tak właśnie dzięki wycięciom, które pozwalają stabilnie ułożyć instrument – w innych przypadkach, gdzie dolna krawędź korpusu jest prosta i gładka, najczęściej konieczne jest naklejenie warstwy gumy lub innego materiału, uniemożliwiającego zsuwanie się gitary z nogi. Nie mniej jednak, do swobodnej gry na stojąco konieczne będzie opracowanie odpowiedniej postawy, mającej na celu utrzymanie gitary w pożądanej pozycji. Jak głosi znane powiedzenie „praw fizyki pan nie zmienisz…” i taką cenę musimy zapłacić, jeśli chcemy na scenie wyglądać jak prawdziwy pogromca smoków.

B.C. Rich Draco może razić nas dźwiękowym ogniem za pomocą dwóch przetworników. Przy mostku zamontowano pełnowymiarowy humbucker Fat Ass, natomiast przy szyjce Twin Rail – humbucker o wymiarach przystawki single-coil. Oba są produkcji firmy Rockfield, która od jakiegoś czasu wyposaża w elektronikę dużą część seryjnych B.C. Rich’ów. Wyboru pomiędzy przetwornikami dokonujemy za pomocą przełącznika push-pull zamontowanego w jedynym, wspólnym potencjometrze głośności. Możemy więc używać przystawki przy mostku lub przy gryfie, ale nie obu jednocześnie.

- Advertisement -

B.C. Rich Draco

Na marginesie warto dodać, że istnieje również wersja Draco Ghost Flame – biała z dodatkowo namalowanymi szarymi płomieniami, oryginalnym dwustronnym mostkiem Floyd Rose i tylko jedną przystawką Fat Ass w pozycji bridge.

Jak brzmi gitara elektryczna B.C. Rich Draco

Zgodnie ze swoją nazwą, humbucker umieszczony przy mostku produkuje brzmienie bogate w dolne częstotliwości. Nie oznacza to jednak, że jest zamulony. Nic z tych rzeczy! Posiada twardy środek i drapieżną górkę, wyraźnie zaznaczające swoją obecność w każdym dźwięku, szczególnie w momencie ataku. Rockfield Fat Ass ma przy tym mocny sygnał wyjściowy, dlatego trudno tak naprawdę uzyskać z jego pomocą brzmienie całkowicie czyste, zakładając że gramy na wzmacniaczu lampowym. Model B.C. Rich Draco testowałem na dwóch takich headach: Jet City JCA100H oraz Laboga Caiman z dedykowanymi kolumnami, odpowiednio 4×12 i 2×12. W każdym przypadku humbucker przy mostku dość szybko przesterował lampy przedwzmacniacza nabiegunniki mają szersze pole zbierania wibracji strun, co ma znaczenie przede wszystkim w momencie stosowania vibrato oraz bendingu w grze solowej. Sygnał nie wygasa zbyt szybko, wręcz przeciwnie – długi sustain ładnie daje się wykorzystywać w grze, przy większej głośności płynnie przechodząc w kontrolowane sprzężenia zwrotne.

- Advertisement -

Mocny sygnał Rockfield Fat Ass i pełne pasmo z dobrym dołem zapewniają niezwykłą skuteczność
rytmicznych riffów granych na B.C. Rich Draco, a sztuczne flażolety przy wysokim gainie wychodzą niemal samoistnie.

B.C. Rich Draco
Rogata główka to charakterystyczny element, znany z modelu B.C. Rich Beast.

Twin Rail w pozycji gryfowej na mocnych przesterach sprawuje się równie wybornie. Pełny, gruby sound niepozbawiony jest pewnego dzwonienia w ataku, który odpowiada za doskonałą definicję wysokich, ale co warte podkreślenia, także niskich nut. Coraz częściej zauważam i doceniam tę kwestię w gitarach przeznaczonych do metalowego grania, gdzie przetwornik przy gryfie powinien być użyteczny nie tylko do grania solówek, ale i bardziej riffowych rzeczy. B.C. Rich Draco pod tym względem zachowuje się jak na profesjonalny sprzęt przystało. Znakomitym rozwiązaniem jest zresztą zróżnicowanie obu przetworników, dzięki czemu z pozornie ograniczonej brzmieniowo gitary jesteśmy w stanie uzyskać szerszą paletę dźwięków. Brak możliwości wykorzystania obu przystawek naraz absolutnie w niczym tutaj nie przeszkadza. Ostatnie słowo na pochwałę zastosowanych pickupów – artykulacja. Wszystkim „solówkowiczom” Draco stwarza idealne warunki do rozwinięcia swoich muzycznych i technicznych skrzydeł – wszystko to, co umożliwia doskonale wykończona podstrunnica, przetworniki znakomicie wyłapują i pozwalają przełożyć na dźwięki, które słyszymy z naszego wzmacniacza.

Ogólne brzmienie gitary B.C. Rich Draco jest „duże”: rozległe, pełne, o szerokim spektrum częstotliwości, z wyraźną górą i potężnym basem. Jest to częściowo zasługą konstrukcji neck-through, zastosowania w całości drewna mahoniowego i przeciągania strun przez korpus. Instrument dobrze wibruje od czubka główki, aż do koniuszków smoczych skrzydeł. W tym momencie jesteśmy w stanie docenić grubszą szyjkę, która tak naprawdę dzięki odpowiedniemu profilowi nie powoduje żadnych niedogodności w szybkiej grze.

B.C. Rich Draco

Brzmienie gitary B.C. Rich Draco jest „duże”: rozległe, pełne, o szerokim spektrum częstotliwości, z wyraźną górą i potężnym basem. Jest to częściowo zasługą konstrukcji neck-thru, zastosowania w całości drewna mahoniowego i przeciągania strun przez korpus.

Ocena końcowa gitary elektrycznej B.C. Rich Draco

Pod kątem manualnym gitara jest miękka i „łatwa w obróbce”, sprzyjając wszelkim technicznym wyczynom. Wsparciem służą doskonale dobrane przetworniki, a wygląd B.C. Rich Draco mówi już sam za siebie. Każdy, komu bliska jest taka stylistyka, powinien zastanowić się nad nowym zakupem. Draco nie można absolutnie nic zarzucić, więc wchodząc w jego posiadanie, możemy tylko zyskać.

testował: Mikołaj Służewski

Gitara elektryczna o kształcie „V” i oryginalnym
wyglądzie, przeznaczona dla muzyków metalowych,
wyposażona w dwa humbuckery i stały mostek.

sprzęt dostarczył
Warwick GmbH & Co Music Equipment KG
tel. 22 646 60 06
www.bcrich.com
www.warwick.pl

TAGI: B.C. Rich – Testy sprzętu i newsy
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

Testy

Markbass CMD 151 GOG „Godfather of Gospel” – test combo klasy premium

Maciej Warda | TopGuitar kwi 30, 2025
Testy

Markbass Gloxy Passive – test instrumentu genialnego w swojej prostocie

Maciej Warda | TopGuitar mar 30, 2025
Testy

Markbass GV5 Gloxy Metallic Yellow – test ultrawygodnego basu

Maciej Warda | TopGuitar mar 19, 2025
Testy

Test najnowszych, kompaktowych przedwzmacniaczy Baroni R-1970, V-1530, M-1959, F-1968 oraz HW-103

Maciej Warda | TopGuitar mar 1, 2025
Testy

ESP LTD XJ-1 Hard Tail w wykończeniu Black Blast – test

Maciej Warda | TopGuitar lut 1, 2025
Testy

Orange Super Crush 100 – test

Maciej Warda | TopGuitar cze 22, 2024

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?