• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Epitafium

Zmarł Mick Ralphs — gitarzysta Mott The Hoople i Bad Company

NewsyNewsy artystyczne

Album „Wyjaśni się” – nowe rockowe brzmienie Patrycji Kosiarkiewicz

NewsyNewsy artystyczne

Nowa polska metalowa supergrupa Voice debiutuje utworem „Look Around”

TopLegendyTopSpecial

50 lat ESP Guitars – rozmowa z Mattem Masciandaro

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
Testy

Warwick BC 80 – test wzmacniacza

Maciej Warda | TopGuitar
Maciej Warda | TopGuitar Opublikowano lip 27, 2013
Udostępnij

     To już chyba ostatnia prezentacja modelu wzmacniacza Warwick BC, dopóki Warwick nie wypuści czegoś nowego w tej serii. Prosty, klasyczny i z charakterem – tak można określić tego osiemdziesięciowatowca, który w swojej klasie rzuca wyzwanie najlepszym konstrukcjom obecnym na rynku.

Spis treści
Budowa wzmacniacza Warwick BC 80Brzmienie wzmacniacza Warwick BC 80Ogóna ocena testu wzmacniacza Warwick BC 80

     Zdaje się, że nowa fala niemieckiej technologii wsparta iskrą geniuszu Jonasa Helborga sprawdziła się, i dzisiaj pod niejedną już strzechą można spotkać piecyki serii BC. Nazwa ta oznacza ni mniej, ni więcej tylko „bass combo”, ale każde z nich może być inne. W ofercie Warwicka mamy: modele BC 20, BC 40, BC 80, BC 150, BC 300 oraz head WA 600, a dysponują one głośnikami od 8 do 15 cali. Większość z nich została już szczegółowo opisana na łamach poprzednich numerów TopGuitar – na koniec zostawiliśmy sobie „średniaka”, jeśli chodzi o jego moc.

Warwick BC 80

     Wszystkie modele BC i WA mają trzy niepowtarzalne cechy, które stanowią o ich funkcjonalności, niezawodności i skuteczności. Jest to układ preampu klasy A, obieg Low-Z, a także układ Dynamic Distortion Limiter. Lapidarne wyjaśnienie znaczenia tych znajdziecie w ramce na następnej stronie. Nie są to rzeczy oczywiste i jak dotąd w seryjnej, przystępnej cenowo ofercie tylko Warwickowi udało się to osiągnąć. Wpadł na to niezastąpiony Helborg, który zjadł zęby na rozbieraniu basowego brzmienia na części pierwsze, bowiem – jak uważni czytelnicy pamiętają z lektury wywiadu z nim – miał taki okres w swoim życiu, gdy produkował (i projektował) własne wzmacniacze. Lata doświadczenia i studyjno-scenicznej praktyki pozwoliły mu w końcu ułożyć sobie w głowie wizję ideału wzmacniacza, który będzie: primo – spełniał to, do czego go stworzono w 120%, secundo – będzie niezawodni i bezpieczny, tertio – będzie przyjazny naszym portfelom. Odrzucono więc cały niepotrzebny blichtr i pozory, a postawiono na skuteczność i prostotę, która – jak miałem się przekonać – szybko zjednuje sobie zwolenników właśnie tej serii combo.

Warwick BC 80
System bass refleksów wzmacnia najniższe pasma i harmoniczne generujące się w specjalnie ku temu pomyślanych komorach rezonansowych wewnątrz konstrukcji.

Budowa wzmacniacza Warwick BC 80

[dropshadowbox align=”none” effect=”lifted-both” width=”630px” height=”” background_color=”#ffffff” border_width=”1″ border_color=”#dddddd” ]Front combo BC 80 jest delikatnie wyprofilowany, by ułatwić stojącej osobie obsługę panelu przedniego, a sam głośnik minimalnie odchylony w górę, co zwiększa skuteczność odsłuchu, bez potrzeby pozycjonowania combo na jakimś podwyższeniu.[/dropshadowbox]

     Nasz piec to średniak, zarówno jeśli chodzi o wagę, jak i gabaryty. Waży 21 kg i dzięki centralnej rączce daje się transportować między autem a klubem, nie powodując zadyszki u niosącego. Jest to konstrukcja typu zamkniętego – głośnik ulokowany jest w skrzyni ze sklejki (dlatego całość swoje musi ważyć), niemal cała jego moc jest skierowana frontalnie, czyli właśnie tam, gdzie ma działać. Pomaga w tym system bass-refleksów, który wzmacnia najniższe pasma i harmoniczne generujące się w specjalnie ku temu pomyślanych komorach rezonansowych wewnątrz konstrukcji. BC 80 ma dwunastocalowy głośnik Warwick WPB 15/8, który pozwala na wiele w kwestii miejsca jego pracy, ergo w jego zasięgu jest już nie tylko dom i cicha próba akustyczna, ale i regularny koncert w małym klubie. Nie od razu będziemy tego pewni, bo na ustawieniach „na 0”, i z aktywnym wiosłem wpiętym w wejście active urządzenie brzmi zaskakująco cicho. Więcej o tym za chwilę. Front naszego combo jest delikatnie wyprofilowany, by ułatwić stojącej osobie obsługę panelu przedniego, a sam głośnik minimalnie odchylony w górę, co również zwiększa skuteczność odsłuchu, bez potrzeby pozycjonowania combo na jakimś podwyższeniu.

      Całość obita jest filcopodobnym materiałem i ma metalowe zabezpieczenia narożników. Podobnie jak w przypadku BC 20, BC 40 i BC 150, nasze combo ma dwa wejścia instrumentalne o różnej czułości (active/passive), które – uwaga: mogą być wykorzystane jednocześnie. Daje to świetną możliwość jamowania z gitarzystą i np. wpiętym automatem perkusyjnym. Dalej widzimy szereg potencjometrów korekcji barwy, na którą składają się regulatory: bass działający w paśmie z centrum w punkcie 60 Hz i w zakresie +/–12 dB, low mid z centrum na 800 Hz (tutaj zakres wynosi +/–8 dB), high mid operujący na paśmie 2,5 kHz również w przedziale od –8 do + 8 dB oraz treble na 10 kHz z regulacja +/–12 dB. Dzięki temu można szybko i sprawnie uzyskać kilka barw na wiele okazji muzycznych. Znalazły się tu również potencjometry: aux volume, regulujący liniowy sygnał wejściowy z urządzeń typu wspomniany automat perkusyjny, odtwarzacz mp3 lub smartfon oraz master. Dalej umiejscowiono gniazdo aux in (zewnętrzne źródło dźwięku) oraz headphone (słuchawki) i dużych jacków: send, return, jak też line out, gdybyśmy chcieli rejestrować sygnał mono w komputerze lub przekazywać go dalej do jakiegoś systemu PA.

      Kompresor działa subtelnie i jedynym widocznym świadectwem jego istnienia jest dioda LED, świecąca ze zmiennym nasileniem, zależnym od stopnia zaangażowania układu w korekcję dynamiki dźwięków. Z tyłu pieca nie ma kompletnie nic prócz gniazda zasilania i włącznika. Jest to jedyny błąd tej konstrukcji – ileż ja się na gimnastykowałem za każdym razem, gdy chciałem go włączyć lub wyłączyć. Dlaczego nie umieszczono go z przodu lub chociaż z tyłu, ale wyżej? Nie wiem… Na szczęście brzmienie Warwick BC 80 potrafi zrekompensować każde tego typu niedogodności.

Warwick BC 80
Nasz piec to średniak, zarówno jeśli chodzi o wagę, jak i gabaryty. Waży 21 kg i daje się łatwo transportować między autem a klubem. To konstrukcja typu zamkniętego, niemal cała moc głośnika jest skierowana frontalnie.

Brzmienie wzmacniacza Warwick BC 80

     Pierwsze zaskoczenie, o którym już wspomniałem, a które następuje od razu po pierwszym dźwięku, to – oględnie mówiąc – subtelność mocy, jaką prezentuje combo. Gniazdo active przygotowane jest chyba na sygnały nieco przekraczające średnią w tym temacie. Grając na Ibanezie Premium SR 1605 i z volume ustawionym na połowę skali, można było pograć sobie w domu, nie drażniąc nikogo przez ścianę. Im dalej odkręcałem głośność, tym przybywało jej szybciej na zasadzie logarytmicznej, a zatem na końcu skali było już bardzo donośnie (zaznaczając, że mówimy cały czas o wyzerowanej korekcji).

- Advertisement -

[dropshadowbox align=”none” effect=”lifted-both” width=”630px” height=”” background_color=”#ffffff” border_width=”1″ border_color=”#dddddd” ]Warwickiem BC 80 nie da się burzyć ścian (chyba że w inny niż akustyczny sposób), ale dzięki niebywale efektywnej i skutecznej korekcji odnajdziemy właściwą barwę chyba w każdych warunkach, bez straty pożądanej jakości brzmienia.[/dropshadowbox]

     Podobnie jak w innych modelach BC equalizacja odbywa się na cywilizowanych zasadach: potencjometry bass i treble są filtrami ogarniającymi szeroki przedział pasm i harmonicznych, a podbicie któregoś obok zwiększania głośności danych częstotliwości powoduje po prostu efektywną zmianę barwy dźwięku. Oczywiście pokusiłem się o pewien eksperyment. Mając na uwadze zapewniania Jonasa Hellborga o niebywałym zapasie headroomu, odkręciłem wszystkie poty korekcji na maksymalne wartości i nasłuchiwałem zniekształceń. Oczywiście zrobiło się donośnie nie do wytrzymania, brzmienie nie powalało swoja harmonią (nie o to chodziło w doświadczeniu), ale żadnych przydźwięków czy tym bardziej oznak przesterowania nie stwierdziłem! Mamy w końcu do czynienia z korekcją, która realnie spełnia to, o czym zapewnia jej opis – cały zakres podcinania i wzmacniania jest do wykorzystania, łącznie z pozycjami skrajnymi. Ogólnie rzecz biorąc, gdy dodajemy basu, brzmienie staje się cięższe, pełniejsze, głębsze a skuteczność w sensie nagłośnienia delikatnie się zwiększa. Hi mid służy do podcinania tego pasma, by nadać brzmieniu większą głębię i łagodniejszy charakter. Low mid to już ciekawsza możliwość, bo nawet gdy odkręcimy go w prawo, okaże się, że sound staje się jakby bardziej atakujący i tym samym czulszy na działania kompresora, który pomaga w grze funkowo-slapowej. Treble również dodają prezencji głównie przy ataku i podkreślają precyzję gry, jeśli tylko taką dysponujemy. Ogólnie mamy niezły przykład analogowego, lekko oldtime’owego tembru, który zamiast totalnej transparentności odciska na nim swoje piętno. Żeby było jasne – przy basówce pasywnej robi się już naprawdę głośno i ostatnie wątpliwości związane z tą kwestią zostają rozwiane.

Ogóna ocena testu wzmacniacza Warwick BC 80

      Warwickiem BC 80 nie da się burzyć ścian (chyba że w inny niż akustyczny sposób), ale dzięki niebywale efektywnej i skutecznej korekcji odnajdziemy właściwą barwę chyba w każdych warunkach, bez straty pożądanej jakości brzmienia. Rzadko również zdarza się, aby takie pozornie proste konstrukcje grały jak szerokopasmowy drogi sprzęt, a tutaj ewidentnie mamy tego doskonały przykład. Wszystko za około tysiąc złotych.

- Advertisement -
TAGI: irt60, LANEY – Testy sprzętu i newsy, ustawienia, WARWICK - Testy sprzętu i newsy, wzmacniacz
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

Testy

Markbass CMD 151 GOG „Godfather of Gospel” – test combo klasy premium

Maciej Warda | TopGuitar kwi 30, 2025
Testy

Markbass Gloxy Passive – test instrumentu genialnego w swojej prostocie

Maciej Warda | TopGuitar mar 30, 2025
Testy

Markbass GV5 Gloxy Metallic Yellow – test ultrawygodnego basu

Maciej Warda | TopGuitar mar 19, 2025
Testy

Test najnowszych, kompaktowych przedwzmacniaczy Baroni R-1970, V-1530, M-1959, F-1968 oraz HW-103

Maciej Warda | TopGuitar mar 1, 2025
Testy

ESP LTD XJ-1 Hard Tail w wykończeniu Black Blast – test

Maciej Warda | TopGuitar lut 1, 2025
Testy

Orange Super Crush 100 – test

Maciej Warda | TopGuitar cze 22, 2024

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?