• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Artykuły o artystachArtyści

Joe Satriani o najważniejszej lekcji do odrobienia: „Zajmie to może trzy tygodnie, a potem już nigdy o tym nie pomyślicie”

47
Newsy

Gitarowy Rekord Świata 2025 – wielki sukces!

ArtyściWywiady

Yungblud chce odświeżyć muzykę rockową i wskazuje trzy obecnie najciekawsze, jego zdaniem, zespoły

ArtyściWywiady

Kirk Hammett przyznał, że gdy widzi w internecie młodych, zdolnych gitarzystów, myśli: „Gdzie popełniłem błąd?”

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
Testy

Warwick RB Streamer Standard Fretless 5

Maciej Warda | TopGuitar
Maciej Warda | TopGuitar Opublikowano lis 28, 2018
Warwick RB Streamer Standard
Udostępnij

O jednym walorze modeli Warwick RB Streamer Standard można powiedzieć a priori, zanim weźmiemy się za test instrumentu – są dość tanie. Zaskakująco tanie. W tym przedziale cenowym jest spora konkurencja, ale nie zapominajmy, że to streamery RB! Są one regularnymi RockBassami, co musi implikować fakt, że solidność i jakość wykonania jest w tych gitarach na wysokim poziomie, a osprzęt to już najwyższa światowa półka.

Bez wątpienia Warwick RB Streamer Standard to jeden z najlepszych w kategorii „bang for the buck” (stosunek jakości do ceny) instrumentów fretless dostępnych od ręki. Pierwsze wrażenie jest dosyć niejednoznaczne. Bas jest lekki, dobrze wyważony, rewelacyjnie wyprofilowany (niewielka, ale grubiutka deska, szyjka też nieco korpulentna, idealnie zgrana z korpusem) i ultraprzyjemny dla oka. Nie kłuje w oczy jak na przykład kolorowe odpowiedniki serii Racing Red, ale dyskretnie ujmuje swoją elegancką czernią. Wykończenie lakiernicze tego basu to skok w przyszłość, który dokonał się w fabryce Warwicka już wiele lat temu. Innowacyjne pomysły, które weszły do seryjnej produkcji, stały się jednym z elementów rozpoznawczych marki. Nowoczesne metody lakierowania (m.in. utwardzanie w komorze UV) skutkujące imponująco nieskazitelną powłoką lakierów sprawiają, że jeśli chodzi o instrumenty z customowym posmakiem, to tylko basy Warwicka są dostępne w produkcji seryjnej. A jeśli jeszcze dodamy do tego cenę, która w przypadku naszego bezprogowego streamera jest względnie niska, to mamy odpowiedź na pytanie, dlaczego warwicki to jedne z najpopularniejszych basów elektrycznych na świecie.

Warwick RB Streamer Standard

Budowa
Gryf w objęciach naszej lewej dłoni przywodzi dalekie echa gibsonowskiego thunderbirda, który jest symbolem wąskiego, lecz okrągłego przekroju typu ultra C. Jeśli chodzi o czucie strun pod palcami i dopasowanie naszego aparatu do przekroju gryfu, nie ma tu żadnego problemu – dłoń dostosowuje się szybciej do mniejszych chwytni niż do większych. Struny natomiast (czerwone warwicki) można zmienić na półszlify. Jak już kiedyś pisałem, dla tych, którzy nie mogą przyzwyczaić się do cienkich (płaskich) precisionowskich przekrojów, ten typ profilu (steinbergerowsko-spectorowsko-warwickowy) zawsze był dobrą alternatywą. Korpus wykonano z drewna carolena (jak większość streamerów RB), które jest po prostu gatunkiem sosny rosnącej w Ameryce Północnej. Wbrew pozorom na Zachodzie nie jest ona tak słabo pozycjonowana jak w Polsce; może wiąże się to z tym, że sosna amerykańska jest jednak twardsza niż polska i dzięki temu ma lepsze właściwości rezonansowe. Pozostaje jednak cały czas lżejsza od standardowych gatunków przeznaczanych na korpus, takich jak mahoń, olcha czy jesion. Szyjka to przekładaniec klonu z ekangą w postaci trzech kawałków tego pierwszego. Zawsze imponująca swoją grubością i perfekcyjnym spasowaniem jest nakładka z hebanu pasiastego (tiger stripe), stanowiąca podstrunnicę. Powierzchnię podstrunnicy wypolerowano i zakonserwowano, ale nie jest to wysoki połysk, co odbija się także na bardziej naturalnym brzmieniu drewna.

Menzura wynosi 34 cale. Reszta również bez większych ekstrawagancji: znany dwuczęściowy most z regulacją punktów podparcia strun w trzech kierunkach (wysokość, spacing oraz menzura), a siodełko to just–a-nut III z regulowaną w dwóch punktach wysokością. Dział Warwicka odpowiedzialny za innowacje i testy materiałów odnalazł kilka lat temu idealne na jego budowę tworzywo zwane tedurem. Jest ono wzmacniane włóknem szklanym i zostało poddane skrupulatnym badaniom, wliczając w to przenoszenie drgań i odporność na uszkodzenia mechaniczne. Dobrej klasy straplocki (zawsze osobno dołączane do instrumentu) i zamknięte, niezawodne klucze Warwick, chodzące z płynnie i z przyjemnym oporem, to cenne zwieńczenie hardware’u tego wiosła.

Pozostaje jeszcze elektronika, którą w naszym przypadku stanowią dwa pasywne humbuckery (mydełka) MEC o umiarkowanej sile sygnału (szczerze mówiąc daleko im do wygaru przetworników $$ z corvetty) oraz dwa potencjometry volume i jeden tone (również pasywny). Jedyna uwaga, jaką mam w tym miejscu, to działanie tego ostatniego potencjometru. Zaczniemy tutaj już temat brzmienia, bo tego dotyczy uwaga. W pozycji całkowicie zakręconej (maksymalnie w lewo) barwa jest oczywiście matowa, ciemna i bardziej intymna. Znika mwah sound, a pojawia się miękkie, płynne przechodzenie dźwięków. Wszystko pięknie, tyle że zmiana w kierunku barwy jaśniejszej odbywa się dość gwałtownie zaraz po odkręceniu potencjometru o kilka stopni w prawo. Musimy się z tym oswoić i po prostu przyzwyczaić prawą dłoń do delikatnego operowania na tym regulatorze.

Warwick RB Streamer Standard

Brzmienie
Nie można uniknąć stwierdzenia, że Warwicku RB Streamer Standard przewagę mają środkowe pasma i choć reszta częstotliwości występuje w miarę potrzeb nawet intensywnie, to na ustawieniach neutralnych słychać prawdziwe oblicze tej basówki. Wyraźnie zaznaczony ciemny środek jest przydatny przy trenowaniu intonacji i precyzji wydobywania dźwięku. Od tego powinno się zaczynać (choć mało kto tak właśnie robi…) przygodę z bezprogową basówką, innej drogi niż poszukiwanie prawidłowo strojących dźwięków na chwytni po prostu nie ma. Chociaż mam wrażenie, że obydwa przetworniki umiejscowione są bliżej mostka, to brzmienie na ustawieniach sto na sto procent jest pełne, okrąglutkie i przyjemne. Wyraźną różnicę pomiędzy przetwornikami słychać dopiero, gdy zaczniemy bawić się ich głośnością. Ten mostkowy siłą rzeczy jest bardziej fretlessowy i pozornie głośniejszy, bo średnie i wysokie częstotliwości łatwiej przebijają się w całym spektrum dźwięków dochodzących do naszych uszu. Jeśli chodzi o pickup szyjkowy, to nie ma mowy o jakimkolwiek muleniu czy naturalnym tłumieniu wyższych rejestrów. Jest trochę ciszej, bardziej miękko, ciemno, głęboko, ale z jasnymi, metalicznymi blikami, gdy struna drży przyciśnięta do podstrunnicy. Oczywiście możemy to modyfikować potencjometrem tone – ton stanie się wówczas jeszcze niższy, bardziej okrągły. Praktyczny wymiar tego dźwięku jest taki, że pełne, gęste i mruczące tło w balladach i wolniejszych tempach mamy zapewnione. Jeśli odkręcimy regulator tone w prawo, brzmienie nasyci się bardziej środkowymi harmonicznymi, podobnymi do tych, które uzyskiwał Mark Egan na płytach Pat Metheny Group. Barwa będzie wówczas twardsza i wyraźnie drewniana. To nie jest jakiś wybitnie brzmiący czy olśniewający bas i pewnie przydałby się mu jakiś preamp w pedalboardzie, ale – powtórzę jeszcze raz – nie znam równie solidnego i tak wyposażonego fretlessa w tej cenie.

- Advertisement -

Warwick RB Streamer Standard

 

TAGI: Streamer Standard, Warwick Fretless, Warwick RB Streamer Standard Fretless 5, Warwick Streamer
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

Testy

Markbass CMD 151 GOG „Godfather of Gospel” – test combo klasy premium

Maciej Warda | TopGuitar kwi 30, 2025
Testy

Markbass Gloxy Passive – test instrumentu genialnego w swojej prostocie

Maciej Warda | TopGuitar mar 30, 2025
Testy

Markbass GV5 Gloxy Metallic Yellow – test ultrawygodnego basu

Maciej Warda | TopGuitar mar 19, 2025
Testy

Test najnowszych, kompaktowych przedwzmacniaczy Baroni R-1970, V-1530, M-1959, F-1968 oraz HW-103

Maciej Warda | TopGuitar mar 1, 2025
Testy

ESP LTD XJ-1 Hard Tail w wykończeniu Black Blast – test

Maciej Warda | TopGuitar lut 1, 2025
Testy

Orange Super Crush 100 – test

Maciej Warda | TopGuitar cze 22, 2024

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account

Lost your password?