• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Artykuły o artystachArtyści

Zakk Wylde: „W przypadku metalu, wszyscy są porównywani do standardu, który ustanowiła Pantera”

Artykuły o artystachArtyści

Bono o demokracji w U2: „Wszyscy się nawzajem słuchamy, a potem robimy to… co zaproponuje The Edge”

Artykuły o artystachArtyści

Dave Mustaine: „Jest wielu bardzo znanych muzyków, o których krążą plotki, że zostali zlikwidowani”

ArtyściWywiady

Dave Mustaine przypomniał, że utwór Metalliki „Enter Sandman” jest podejrzanie podobny do „Tapping into the Emotional Void” zespołu Excel

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
Testy

Yamaha BB 434M

Maciej Warda | TopGuitar
Maciej Warda | TopGuitar Opublikowano lut 26, 2019
Yamaha BB 434M
Udostępnij

Nowy bas marki Yamaha z serii 400 AD 2018. To typowy instrument dla muzyków, którzy wymagają od basu więcej niż tylko bezawaryjności. W dzisiejszych czasach musi on posiadać szereg cech, które uczynią go idealnym narzędziem w wielu sytuacjach, począwszy od wielodniowych sesji w studiu po festiwale z ich kapryśną pogodą tudzież chaosem technicznym na scenie.

Zacznijmy od klasyfikacji, by ułatwić Czytelnikom rozróżnianie nowych yamaszek Broad Bass (BB), które są dość podobne do siebie i na pierwszy rzut oka niewiele je różni. Jest tak dlatego, że wyszły spod ręki polskiego projektanta Piotra Stolarskiego, który przez cztery lata pracował w Yamaha Design Lab, projektując basy i gitary dla Yamahy. Było to dla niego duże wyzwanie, bo musiał zmierzyć się z prawdziwa legendą, jaką są poprzednie modele BB, zredefiniować ten instrument i wprowadzić go w XXI wiek, zachowując jednocześnie to, za co kochali go basiści pokroju Michaela Anthony’ego czy Billy’ego Sheehana. Widać dalekie echa wspaniałości modelu BB 2000 z końca lat siedemdziesiątych, ale też zupełnie nowy pickguard, nowy kształt, nowy osprzęt itd. Podział basówek Yamahy jest prosty. Ich współczesny tryumfalny pochód zaczyna się od serii Pro, czyli najdroższych, najlepiej wyposażonych i najbardziej pieczołowicie wykończonych. Potem mamy „siedemsetki”, które są prawdziwymi „końmi roboczymi”, radzącymi sobie z każdym wyzwaniem i w każdych warunkach. Dalej mamy naszą czterysetkę, czyli podobnej klasy instrumenty, tyle że wykonano je z innego drewna i już bez przekładanego korpusy, jak w siedemsetkach. Stawkę kończy seria 200, która jest dla początkujących basistów, ale jak pewnie się domyślacie, zachowuje się i gra jak profesjonalny instrument.

Yamaha BB 434M

Budowa i innowacje

Korpus BB435M wykonano z litej olchy. Taki lity kawałek drewna od ponad półwiecza wykorzystywany w jazz bassach wydatnie wspomaga rezonans całego instrumentu, ułatwiając przenoszenie drgań cały na instrument. Oznacza to, że brzmienie jest bogate w składowe harmoniczne i w połączeniu z pokładowym preampem oraz przetwornikami staje się jednym z dwóch najważniejszych wyróżników tego basu. Jednocześnie został on trochę odchudzony w stosunku do poprzednich wcieleń BB, zatem gitary oprócz przyjaźniejszych gabarytów pozbyły się też trochę wagi. Drugim jest oczywiście jakość wykonania instrumentu, która w Yamahach naprawdę imponuje. Klonową szyjkę BB 434M wykonano z pięciu kawałków drewna. Grubsze kawałki to klon, który przełożony jest dwoma cienkimi paskami mahoniu. Daje to dużą sztywność, co rzecz jasna przekłada się na brak tłumienia drgań przenoszonych przez struny. Niespotykany sposób mocowania gryfu do korpusu budzi zaciekawienie, ale i zaufanie – sześć śrub, w tym dwie ostatnie dociągające szyjkę do korpusu wzdłuż osi gitary, musi po prostu skutkować zespoleniem całej konstrukcji. Co najmniej jakby była to konstrukcja neck thru body, tylko że wykonana alternatywnie: odważnie i nowatorsko. Sposób mocowania strun przechodzących przez korpus to także wyjątkowy patent, nazywa się Diagonal Body Thru Stringing i polega na zmniejszeniu kąta zgięcia struny, jakiemu jest ona poddawana. W pozostałych basówkach wynosi on zazwyczaj 90 stopni, a w naszym przypadku jest to tylko 45, a jeśli dodany do tego punkt zaczepienia umiejscowiony na krawędzi korpusu, możemy spróbować wyobrazić sobie, jaki wpływ ma to na pracę całego basu. Tradycyjny jest tu tylko mostek i nie ukrywam, że ten z serii 700 (o sprytnie regulowanych siodełkach) bardziej mi zaimponował. Wszystkie elementy budowy BB 434M są w tym basie gruntownie przemyślane i spójnie wykonane, więc zaimplementowane rozwiązania sprawiają wrażenie organicznie wręcz związanych z tym basem.

Elektronika
Pickupy są układzie P/J, wykonano je ze stopu Alnico V i stanowią je dwa single YGD Custom V5. Jeśli chodzi o korekcję, to zastosowano tu najprostszy wariant, a mianowicie po jednym potencjometrze volume dla każdego pickupu i jeden master tone. Całość jest pasywna, niczego nie podbija, a tone działa na zasadzie filtra dolnoprzepustowego, przepuszczając lub blokując pasma w górze spektrum częstotliwości. Ta pozornie ograniczona korekcja potrafi bardzo zróżnicować brzmienie, o czym przekonamy się już teraz.

Yamaha BB 434M

Brzmienie
Miałem okazję grać na kilku z tych nowych „bebetek” i muszę przyznać, że jest to jak na moje ucho zupełnie nowe podejście do brzmienia. Te instrumenty stoją już obydwiema nogami w XXI wieku, a tam nie ma miejsca na jakieś resentymenty, które wiązałyby się z niedoskonałościami brzmienia basów poprzednich dekad. Z drugiej strony nie da się określić, w jakim stopniu jest to brzmienie Yamahy sprzed lat, a w jakim jest ono wymyślone na nowo. Nie jest to jednak najważniejsze, bo jeśli chodzi o naszą BB 434M od początku do końca jest to bogate, rasowe brzmienie, na każdym pickupie z osobna i obydwu razem. Nie mogę się oprzeć wrażeniu, że to wszystko sprawka magnesów Alnico, które wytwarzają te tłuste, a zarazem przenikliwe dźwięki. Pickup przy gryfie daje barwy preclowopodobne, ale bez tego charakterystycznego retro-twangu, tej gumowej elastyczności dźwięków – w naszym przypadku jest ono bardziej spójne, wyrównane dynamicznie i pełniejsze, jeśli chodzi o częstotliwości. Przetwornik mostkowy to z kolei uzupełnienie środka pasma w zaskakująco szerokim zakresie. Ten przedział pasma w Yamaha BB 434M jest bardzo przyjemny, ciepły, ale też odpowiednio jasny, zwarty, a dzięki temu głęboko penetrujący. Podczas gry solowej przetwornik bridge zachęca do gęstszej artykulacji á la Rocco Prestia. Nie zapominajmy, że oprócz dozowania poziomu sygnałów z obydwu przystawek mamy jeszcze na pokładzie regulator tone odpowiedzialny za typ brzmienia – od miękkiego i ciemniejszego po konturowy i bardziej surowy.

Na koniec słowo o tym, co najpiękniejsze w tym basie, czyli brzmieniu obydwu przetworników ustawionych na 100%. W tym duecie BB 434M daje się poznać jako imponujący wzór plastyczności tonu, witalności, żywiołowości barw i fenomenalnego „kryształu” podczas slapu. Można powiedzieć, że sound „milleryzuje” się wówczas i staje się super nowoczesnym. Co istotne, nie traci on pazura, czyli tego rockowego sznytu, z jakim się narodził w 1977 roku.

- Advertisement -

 

Yamaha BB 434M

 

- Advertisement -
TAGI: yamaha BB, Yamaha BB 434M, Yamaha Broad Bass
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

Testy

Markbass CMD 151 GOG „Godfather of Gospel” – test combo klasy premium

Maciej Warda | TopGuitar kwi 30, 2025
Testy

Markbass Gloxy Passive – test instrumentu genialnego w swojej prostocie

Maciej Warda | TopGuitar mar 30, 2025
Bear’s Den & Yamaha FG9 RX (fot. YouTube / Yamaha Guitars)
NewsyNewsy sprzętowe

Muzycy zespołu Bear’s Den wykonują „Magdalene” na instrumentach Yamaha

Redakcja | TopGuitar mar 27, 2025
Testy

Markbass GV5 Gloxy Metallic Yellow – test ultrawygodnego basu

Maciej Warda | TopGuitar mar 19, 2025
Testy

Test najnowszych, kompaktowych przedwzmacniaczy Baroni R-1970, V-1530, M-1959, F-1968 oraz HW-103

Maciej Warda | TopGuitar mar 1, 2025
Testy

ESP LTD XJ-1 Hard Tail w wykończeniu Black Blast – test

Maciej Warda | TopGuitar lut 1, 2025

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?