• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Artykuły o artystachArtyści

Zakk Wylde: „W przypadku metalu, wszyscy są porównywani do standardu, który ustanowiła Pantera”

Artykuły o artystachArtyści

Bono o demokracji w U2: „Wszyscy się nawzajem słuchamy, a potem robimy to… co zaproponuje The Edge”

Artykuły o artystachArtyści

Dave Mustaine: „Jest wielu bardzo znanych muzyków, o których krążą plotki, że zostali zlikwidowani”

ArtyściWywiady

Dave Mustaine przypomniał, że utwór Metalliki „Enter Sandman” jest podejrzanie podobny do „Tapping into the Emotional Void” zespołu Excel

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
TopSpecialTopSpecial-Zestawienia

Drewno gitarowe – szybki przegląd

Redakcja | TopGuitar
Redakcja | TopGuitar Opublikowano lip 21, 2020
Korpus z wenge
Korpus z wenge
Udostępnij

Istnieje wiele gatunków drewna używanych do produkcji instrumentów muzycznych i tylko całkowici ignoranci mogą sobie zadawać pytanie, czy ma to jakikolwiek wpływ na brzmienie.

 

Spis treści
Alder – olcha (Alnus rubra)Ash – jesion (Fraxinus americana)Basswood – lipa amerykańska (Tilia americana)Koa (Acacia koa)Korina – limba, odmiana czarna i biała (Terminalia superba)

Gitara elektryczna posiada przetworniki elektromagnetyczne, które przenoszą drgania strun do wzmacniacza (wybaczcie ten skrót myślowy). Owszem, pickupy są bardzo istotne, może nawet istotniejsze dla pewnych aspektów brzmienia, ale nawet elektryczne „wiosło” ciągle pozostaje instrumentem na poły akustycznym i walory dobrej klasy drewna są podstawą brzmienia. Drewno bowiem determinuje sposób drgania strun i rezonans całego instrumentu. Często można usłyszeć opinię: „gitara gada z dechy”. Na brzmienie wpływa to, jakie zostały zastosowane materiały, jakie drewno, jaka jest konstrukcja gitary, czy ma ona pickupy jednocewkowe, czy humbuckery. Stratocaster z przykręcanym gryfem, z olchowym korpusem i trzema singlami zagra jaśniej i czyściej od „tłustego” mahoniowego Les Paula z wklejonym gryfem i dwoma P-90. Nie istnieje jedna, uniwersalna gitara nadająca się do każdej muzyki.

Nie istnieje jedna, uniwersalna gitara nadająca się do każdej muzyki

Olcha czy jesion bardziej nadają się do czystego, pełnego powietrza brzmienia. Mahoń jest klasycznym materiałem dla instrumentów, które mają zagrać ciężko, z podkreślonym dołem pasma. Jednak na początku lat 50. Les Paul razem z technologami Gibsona odkryli, że dodanie profilowanej klonowej nakładki na mahoń pozwala na uzyskanie dobrze brzmiącej góry, sound nie był tak mydlany i „rozlazły”. Pierwsze próby Leo Fendera z sosną jako korpusem dla pierwszych solid body wykazały, że to drewno jest trudne w obróbce przez dużą ilość sęków oraz żywicy. Pod koniec lat 60. pojawiły się trudności z drewnem egzotycznym. Zasoby najlepszego brazylijskiego palisandru i honduraskiego mahoniu zaczęły się kurczyć, m.in. przez ograniczenia w wyrębie puszczy amazońskiej. Zaczęto szukać bardziej dostępnych odpowiedników. W latach 90. wprowadzono z kolei liczne obostrzenia i zakazy wycinki wielu gatunków drzew (w tym „lutniczych”) na całym świecie.

 

Różne gatunki drewna użyte do budowy ukulele, fot. Maciej Warda

 

Dlatego dzisiaj najdroższe i najbardziej cenione są Stratocastery z przełomu dekad 50. i 60. z grubą warstwą palisandrowej podstrunnicy oraz Gibsony Les Paul z lat 1958-1960 wykonywane z najlepszego i lekkiego mahoniu. Do wyrobu gryfów najczęściej używa się twardego klonu lub mahoniu. Na podstrunnicę kładzie się klon (chociaż najlepsze gryfy tego typu powinny być wykonywane z jednego kawałka klonu bez doklejanej nakładki) oraz palisander i heban. Drewno do wyrobu gitar elektrycznych musi charakteryzować się kilkoma czynnikami. Nie może być ciężkie – dla wygody wielogodzinnego grania musi ładnie wyglądać w kolorach półprzezroczystych (np. sunburst) oraz być łatwe w obróbce mechanicznej lakierniczej. Wszystkie te kryteria nie zawsze się pokrywają, szczególnie przy tańszych instrumentach. Przedstawiamy kilkanaście gatunków drewna używanych w przemyśle gitarowym.

 

Alder – olcha (Alnus rubra)

Olcha jest jednym z najczęściej używanych gatunków drewna przy produkcji korpusów. Jest lekka i bardzo dobrze brzmi. Dzięki zwartym słojom doskonale nadaje się do obróbki. Olcha ma jasnobeżowy kolor, czasami z delikatnie zarysowanymi słojami. Jest podstawowym materiałem dla korpusów Stratocastera (od 1954 roku, czyli od początku produkcji). Dobrze wygląda z malowaniem typu sunburst (podpalana). Jest niedroga i szeroko dostępna, przez co jest często stosowana przy wytwarzaniu korpusów w wielu modelach gitar.

Sire Marcus Miller V5, korpus z olchy, fot. Sire

Ash – jesion (Fraxinus americana)

Istnieją dwie podstawowe odmiany jesionu: twardy północny i lekki bagienny południowy (swamp ash). Ze względu na wagę częściej wykorzystuje się odmianę swamp. Kolor jest delikatnie różowy z mocno zarysowanymi słojami. Jesion jest bardzo „muzycznym” drewnem. Ma dobrze zbalansowane pasmo górne z charakterystycznym „pazurem” i ciepły dół. Wiele Stratów i Tele z lat 50. było wykonanych właśnie z jesionu. Daje stosunkowo czyste i przejrzyste brzmienie.

- Advertisement -

Poniższe zdjęcie pochodzi ze sklepu internetowego Wood For Guitar, w którym można kupić wiele gatunków lutniczego drewna najwyższej jakości – https://woodforguitar.com/ 

Drewno na korpus z jesionu pieczonego
Drewno na korpus z jesionu pieczonego

 

Basswood – lipa amerykańska (Tilia americana)

To dosyć lekkie brzmienie, często zastępuje w produkcji olchę. Ma prawie biały kolor chociaż często zabarwione jest na zielono przez dużą ilość minerałów. Słoje są zwarte, ale absorbują dużo warstwy lakierniczej. Stosowane jest najczęściej pod kryjące kolory lakieru. Drewno to ma ciepłe, niskie brzmienie. Bardzo często wykorzystywane przy produkcji japońskich instrumentów (Fender, Ibanez).

- Advertisement -

 

Koa (Acacia koa)

Bardzo ładnie wyglądające drewno sprowadzane z Hawajów, przez to mało osiągalne. Ma różną wagę. Nadaje się do wytwarzania korpusów na gitary basowe i sześciostrunowe. Brzmienie ciepłe, podobne do mahoniu, ale z większą ilością „góry”. Podobnie jak orzech – może być olejowane, najlepiej wygląda w naturalnym, bezbarwnym wykończeniu. W niektórych odmianach jest wzorzyste.

Korpus z Koa
Korpus z Koa, fot. Taylor

 

Korina – limba, odmiana czarna i biała (Terminalia superba)

Pochodzi z Afryki. Odmiana czarna ma średnia wagę. Brzmienie podobne jest do mahoniu. Kolor oliwkowy z czarnymi słojami. Nadaje się do produkcji gitar basowych, świetnie wygląda w naturalnym wykończeniu olejowym. Odmiana biała ma kolor żółty. Stosowana m.in. przez Gibsona do gitar Explorer. Dobrze wygląda w transparentnym pomarańczowym wykończeniu.

 

12Następna strona
TAGI: drewno, drewno gitarowe, drewno lutnicze, drewno na korpus, guitar wood, jesion, klon, lipa, mahoń, olcha, orzech, palisander, topola
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

TopSpecial

Gdzie jest gitara z filmu „Powrót do przyszłości”?

Redakcja | TopGuitar cze 4, 2025
TopLegendyTopSpecial

Ian Gillan o płycie „Born Again” Black Sabbath: „Poziom basu był tak wysoki, że nie mogli tego puszczać w radiu”

Maciej Warda | TopGuitar maj 22, 2025
TopSpecial

Pięć obiecujących gitarzystek, o których będzie głośno!

Maciej Warda | TopGuitar kwi 28, 2025
TopLegendyTopSpecial

Kirk Hammett o swojej ulubionej solówce w Metallice: „Każda nuta ma w niej znaczenie i pasuje idealnie”

Maciej Warda | TopGuitar kwi 13, 2025
TopLegendyTopSpecial

Craig Ross, gitarzysta Lenny’ego Kravitza, opowiada o powstaniu hitu „Are You Gonna Go My Way”

Maciej Warda | TopGuitar kwi 1, 2025
TopDesignTopSpecial

„The Tree” – najsłynniejsze drzewo wśród lutników

Maciej Warda | TopGuitar lut 9, 2025

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?