• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
13
ImprezyReportaże i relacje

Krzysztof Zalewski jak zawsze w wysokiej formie – fotorelacja

ArtyściWywiady

Zakk Wylde „Zamiast grać po trzy dźwięki na strunie jak Al Di Meola czy Yngwie, postawiłem na prostotę”

Nauka gry na gitarze

Lekcje gitary w internecie: Czy ekran może zastąpić nauczyciela?

Sprzęt

Matteo Mancuso – dlaczego postawił na Yamahę, a nie Gibsona?

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
Tygodnik

Tygodnik 04/2025 (336)

Redakcja | TopGuitar
Redakcja | TopGuitar Opublikowano sty 29, 2025
Udostępnij

Tym razem „wstępniak” Tygodnika został zainspirowany przez najświeższą wypowiedź Michaela Schenkera, który wielkim gitarzystą jest i powiedział ostatnio, że w ogóle nie zna się na sprzęcie. Dla niektórych gitarowych maniaków może się to wydawać wręcz obrazoburcze, więc trochę przekornie stawiamy pytanie, czy trzeba być np. ekspertem od elektroniki, by zostać przysłowiową gwiazdą rocka, lub legendą gitary? Historia pokazuje, że niekoniecznie. Wielu wybitnych gitarzystów nie miało bladego pojęcia o budowie instrumentów, doborze przetworników czy technicznych niuansach wzmacniaczy. Liczyła się dla nich przede wszystkim muzyka, przekaz, a brzmienie kształtowali własnym uchem, emocjami i wyrobionym „aparatem” gry a nie parametrami technicznymi sprzętu. A jeśli już coś się dla nich liczyło, to… moc wzmacniacza. Ale, ale, zapytacie – czy ignorancja w kwestiach sprzętowych to w związku z tym zaleta? Bynajmniej, ale znajomość narzędzi, jakimi się posługujemy, może ułatwić świadome kształtowanie dźwięku, unikanie i radzenie sobie z problemami technicznymi czy po prostu efektywnym, pełnym wykorzystywaniu możliwości instrumentu. Jednocześnie, wracając do początku, brak tej wiedzy nie musi przeszkadzać w tworzeniu genialnej muzyki – dowodem na to są giganci gitary, którzy mimo (a może dzięki?) swojej niewiedzy na temat sprzętu, zapisali się w historii rocka, bluesa czy jazzu.

Tygodnik TopGuitar zaczynamy tradycyjnie od prezentacji trzech najbardziej poczytnych artykułów ostatnich siedmiu dni.

Pierwsze miejsce (63.000 wejść) – i tu chyba nie mogło być inaczej – zajął Slash ze swoim stwierdzeniem, że chciałby, by lidzie przestali postrzegać go jako gitarzystę. Co prawda z kontekstu wynika, że może chodzić mu o ludzi z branży filmowej, ale tak do końca to tego nie powiedział. W każdym razie słowa padły, poszły w świat, no i mamy o czym rozmawiać.

Miejsce drugie (około 38.000 wejść) to Michael Schenker, który zainspirował nasze słowo wstępne. Powiedział on otwartym tekstem, że nie ma pojęcia o sprzęcie na którym gra, bo po prostu słucha, jak grają instrumenty i tylko na podstawie brzmienia (no może też wygody i wyglądu) dobiera sobie swój własny setup. Jesteśmy wyrozumiali wobec takiego podejścia, bo tak naprawdę, to gitarzysta jest od grania a nie od zgłębiania zagadnień technicznych.

I na trzecim miejscu z całkiem ładnym wynikiem 22.000 odsłon zanotowaliśmy news o wydaniu najnowszego singla zespołu Dream Theater. Ten zespół niezmiennie trzyma wysoki poziom wykonawczy. Co prawda kompozycyjnie to są rzeczy dla bardziej wymagających, ale nawet nie siedzący w prog rocku powinni zainteresować się tym utworem, bo zapowiada on bardzo ciekawą płytę!

TOP3

Slash: „Chciałbym, by ludzie przestali patrzeć na mnie jak na gitarzystę”

W najnowszym wywiadzie Slash przyznał, że nie chce już być identyfikowany tylko jako gitarzysta. Rozumiemy, że można mieć różne ambicje, realizować się na wielu artystycznych polach, ale wymagać od ludzi, by przestali postrzegać Slasha jako ikonę i legendę gitary, to chyba trochę za dużo…

Epiphone Slash Collection (fot. Epiphone)

Michael Schenker: „Nie mam pojęcia o rodzajach drewna ani o przetwornikach”

- Advertisement -

W najnowszym wywiadzie Michael Schenker oznajmił, że nie interesuje go wnętrze gitary elektrycznej, jej elektronika, ani budowa. Nie kolekcjonuje też gitar, bo dla niego kluczowa jest wyrażanie siebie, a nie sam sprzęt.

fot. Brambilla Simone / Shutterstock.com

Nowy singiel Dream Theater „Midnight Messiah”, zapowiadający płytę „Parasomnia”

Zespół Dream Theater opublikował najnowszy singiel „Midnight Messiah” wraz z teledyskiem. Pochodzi on z nadchodzącego wielkimi krokami albumu „Parasomnia”, który ukaże się 7 lutego.

- Advertisement -
John Petrucci, fot. YouTube, Dream Theater

ARTYŚCI

Bob Daisley o graniu z Ritchiem Blackmorem: „Jeśli byłeś niezawodny, to nie miałeś z nim żadnych problemów”

Bob Daisley, czyli jeden z najbardziej znanych basistów ery hard rocka, wspominał ostatnio współpracę z Ritchiem Blackmorem, z którym grał w zespole Rainbow. Trzeba przyznać, że Bob, pomimo tego, że po dwóch latach współpracy został zwolniony z zespołu, zawsze bardzo dobrze wyraża się o Ritchiem.

fot. YouTube, MrStargazer450

Mark Tremonti o Matteo Mancuso: „Technika jego prawej ręki jest po prostu z innej planety”

Wbrew twierdzeniom wielu muzyków, że sprawy zmierzają w złym kierunku, Mark Tremonti twierdzi, że nowe pokolenie gitarzystów będzie o wiele lepsze od jego rówieśników i poprzedników. Jako przykład podał Matteo Mancuso, chwaląc go za niezwykłą technikę grę.

Matteo Mancuso, fot. YouTube, La7 Attualità

Max Ostro chciał pojawić się na NAMM 2025, ale nie dostał amerykańskiej wizy

Max Ostro to jeden z najciekawszych gitarzystów młodego pokolenia, który w ostatnich latach podbija „internety”. Niestety tylko internety, bo Max mieszka na Syberii i nie tak łatwo jest wydostać się na Zachód. Starał się pojawić na NAMM Show w tym roku, ale nie dostał wizy… Cóż, trzymamy za niego kciuki, wklejamy kilka filmików i przypominamy przy okazji jego postać.

fot. YouTube, JTC Guitar

Premier Indii wzywa do stworzenia „gospodarki koncertowej” po tym, jak Coldplay zagrał w tym kraju największy stadionowy koncert XXI wieku

Druga najbardziej dochodowa trasa w historii muzyki, czyli „Music of the Spheres Tour” zespołu Coldplay osiągnęła w ostatni w weekend nowy rekord – zespół zagrał dwa największe koncerty w swojej karierze, a wszystko działo się w Ahmedabad w Indiach.

Fot. YouTube, LaskA Vlogs

oraz

Marty Friedman wspomina Johna Sykesa: „Grał na gitarze w oszałamiający sposób”

Alex Skolnick był gotów zająć miejsce Kiko Loureiro w Megadeth

Bruce Kulick powiedział, na co młodsi gitarzyści powinni zwrócić uwagę: „Najpierw musisz dobrze chodzić, zanim zaczniesz biegać”

SPRZĘT

Marshall prezentuje wzmacniacze z nowej serii Modified

Po latach przerwy, firma Marshall wróciła na targi NAMM Show, przygotowując na tegoroczną edycję kilka nowości. W gronie tym znalazły się m.in. wzmacniacze gitarowe z serii Modified inspirowane kultowymi konstrukcjami i dziedzictwem firmy.

Marshall JCM800 Modified (fot. Marshall)
Marshall JCM800 Modified (fot. Marshall)

Gitara Gibson Les Paul Jeffa Becka sprzedana za ponad 1 000 000 funtów!

22 stycznia 2025 roku, w londyńskim domu aukcyjnym Christie’s odbyła się wyjątkowa aukcja zatytułowana „Jeff Beck: The Guitar Collection”. Wydarzenie to przyciągnęło uwagę miłośników muzyki i kolekcjonerów z całego świata, oferując ponad 130 przedmiotów należących do legendarnego Jeffa Becka, w tym ponad 90 gitar, a także wzmacniacze, efekty i inne muzyczne akcesoria. 

Fot. Adam McCullough / Shutterstock.com

GF49CE CB – nowa gitara firmy Takamine

Jednym z nowych instrumentów, które firma Takamine zaprezentowała podczas internetowego wydarzenia poprzedzającego targi NAMM Show jest akustyczno-elektryczny model GF49CE CB.

Takamine GF49CE CB (fot. Takamine)
Takamine GF49CE CB (fot. Takamine)

Gibson, Epiphone, Kramer i MESA/Boogie na NAMM Show 2025

Amerykańska firma Gibson wraz z innymi należącymi do niej markami, wróciła po przerwie na targi NAMM Show. Chociaż zamiast tradycyjnych stoisk wybrała nieco inną formę prezentacji to w Anaheim pojawiły się nowości, prototypy i różne ciekawe instrumenty.

Gibson @ NAMM Show 2025 (fot. Gibson / NAMM)
Gibson @ NAMM Show 2025 (fot. Gibson / NAMM)

Sześć nowych gitar LTD w wykończeniu Black Gloss

Wśród nowości, które firma ESP Guitars przygotowała na rok 2025 znalazło się m.in. sześć instrumentów z serii 200 różniących się kształtem korpusu, ale wyposażonych w ten sam przetwornik i charakteryzujących się takim samym wykończeniem w kolorze czarnym.

LTD 200 Series Black Gloss (fot. ESP Guitars)
LTD 200 Series Black Gloss (fot. ESP Guitars)

oraz

Jake Eddy i Brandon Soriano omawiają system Atmosfeel firmy Yamaha

Gitary basowe Markbass Gloxy Metallic Yellow z aktywną elektroniką

FG9 X i FS9 X – nowe gitary akustyczno-elektryczne firmy Yamaha

Duesenberg świętuje 30-lecie modelu Starplayer

Harrison Audio 32Classic MS – legendarne brzmienie w formacie rack

Nowe modele sygnowane LTD na rok 2025

Nowy firmware dla POD Go i POD Go Wireless firmy Line 6

IMPREZY

Audio Plus zaprasza na ISE 2025

Już wkrótce, w dniach 4-7 lutego odbędą się targi branży integracyjnej ISE 2025. Miejscem imprezy będzie ponownie Barcelona, a wśród wystawców obecne będą m.in. marki dystrybuowane w Polsce przez firmę Audio Plus, która zaprasza wszystkich zainteresowanych do odwiedzenia stoisk, na których prezentowane będą liczne nowości.

ISE 2025 (fot. Integrated Systems Europe)
ISE 2025 (fot. Integrated Systems Europe)

oraz

Zbliża się 33 Finał WOŚP. Do wylicytowania „Dzień z zespołem Vader”!

Już w najbliższą niedzielę 33 finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Do tej szlachetnej inicjatywy przyłączył się także zespół Vader, który zaprasza dwie osoby na wspólne spędzenie jednego dnia podczas swojej zimowej mini trasy po Polsce. Wystarczy wylicytować tę przyjemność na „wośpowej” aukcji.

Vader, fot. Ilona Matuszewska

TAGI: alex skolnick, Aukcja, Bob Daisley, Bruce Kulick, Coldplay, DREAM THEATER, Duesenberg, Gibson, Harrison Audio, ISE, Jeff Beck, Linę 6 POD, LTD, Markbass Gloxy Yellow, Marshall, Marty Friedman, Matteo Mancuso, Max Ostro, Michael Schenker, największy koncert, NAMM, ritchie blackmore, Slash, Takamine, WOŚP, Yamaha Atmosfeel
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

Tygodnik

Tygodnik 23/2025 (355)

Redakcja | TopGuitar cze 12, 2025
Sprzęt

Matteo Mancuso – dlaczego postawił na Yamahę, a nie Gibsona?

Maciej Warda | TopGuitar cze 8, 2025
Harrison Audio LiveTrax 2 (fot. Harrison Audio)
NewsyNewsy sprzętowe

Harrison Audio prezentuje LiveTrax 2

Redakcja | TopGuitar cze 5, 2025
TopSpecial

Gdzie jest gitara z filmu „Powrót do przyszłości”?

Redakcja | TopGuitar cze 4, 2025
Tygodnik

Tygodnik 22/2025 (354)

Redakcja | TopGuitar cze 4, 2025
Tygodnik

Tygodnik 21/2025 (353)

Redakcja | TopGuitar maj 28, 2025

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?