Z myślą o muzykach chcących wygodnie i szybko nagrywać partie perkusyjne z wykorzystaniem dodatkowych aplikacji komputerowych, jak również rejestrować próby czy po prostu ćwiczyć w domu Yamaha włączyła do swej oferty akustyczno-elektroniczny system o nazwie EAD (Electronic Acoustic Drums). Składa się on z dwóch elementów – modułu EAD10 będącego swoistym „sercem” systemu oraz sensora montowanego na obręczy bębna basowego. EAD pozwala „przekształcić” dowolny akustyczny zestaw perkusyjny w hybrydowy. Wspomniany sensor to nie tylko trigger dla „centrali” gdyż wyposażono go dodatkowo w dwa mikrofony w konfiguracji XY zbierające dźwięki całej perkusji, które przesyłane są dalej do modułu, podobnie jak te z triggera (sensor ma dwa oddzielne wyjścia). Sygnały wprowadzane do modułu EAD10 są następnie przepuszczane przez tzw. sceny, będące połączeniem trzech bloków – REVERB (pogłosy emulujące akustykę określonych pomieszczeń), EFFECTS (rozmaite efekty przy pomocy których przekształcamy sygnał z mikrofonów) oraz TRIGGER (barwy perkusyjne, które możemy przypisywać do triggerów podłączonych do modułu). Do dyspozycji mamy 50 scen fabrycznych i 200 komórek pamięci na własne ustawienia. Wykorzystywane są w nich efekty REVERB (11), MIC (21) i TRIGGER (10). Wbudowany moduł dźwiękowy o 64-głosowej polifonii udostępnia 757 barw. Poza dedykowanym sensorem EAD, do modułu możemy podłączyć także dodatkowe triggery (np. DT50S/DT50K) lub pady (seria XP). Moduł EAD10 pozwala również na import plików audio jak i wprowadzanie sygnałów zewnętrznych przez wejście AUX. Nagrywanie dźwięku możliwe jest z wykorzystaniem wewnętrznej pamięci lub nośnika USB. Możemy też wykorzystać moduł jako interfejs audio/MIDI i do nagrywania użyć programu DAW na komputerze. Do współpracy z EAD10 przeznaczona jest ponadto aplikacja Rec’n’Share dla urządzeń mobilnych z systemem iOS pozwalająca ćwiczyć z podkładami, a także nagrywać – zarówno dźwięk jak i obraz.
PRODUCENT/DYSTRYBUTOR: pl.yamaha.com