Gitarzystka i studentka Isabella Fincher przeprowadziła badanie, które udowodniło, że prasa muzyczna w Stanach Zjednoczonych marginalizowała gitarzystki na rzecz gitarzystów. Isabella udowodniła także, że media podkreślają wygląd oraz seksualność gitarzystek, odmawiając im przez to wiarygodności i znaczenia w muzyce.
Serwis Ultimate Guitar uzyskał dostęp to tego opracowania i dlatego my też możemy się tym podzielić. Wspomniane badanie objęło 43 wpływowe gitarzystki na przestrzeni 60 lat – między 1959 a 2023 rokiem – analizując muzyczny kontent 10 znanych amerykańskich tytułów prasy muzycznej. Według autorki 16% gitarzystek nie pojawiło się w ani jednym artykule (!), a 46% zostało wspomnianych w mniej niż 10 artykułach. Często, gdy się o nich wspomina, nie występują samotnie, ale raczej są związani z uznanymi artystami, np. Carmen Vandenberg z Jeffem Beckiem czy Orianthi z Michaelem Jacksonem. Czarne gitarzystki były jeszcze rzadziej omawiane – 28% gitarzystek objętych badaniem to czarnoskóre kobiety, a wspomniano o nich jedynie w 10% analizowanych artykułów. Dobrym przykładem jest Rosetta Tharpe, pionierka elektrycznego bluesa i niezwykle wpływowa gitarzystka, która po śmierci została wspomniana w 29 artykułach, ale której nazwisko za jej życia było całkowicie pomijane…
Kolejną kwestią zbadaną przez Isabellę Fincher są podwójne standardy stosowane wobec gitarzystów i gitarzystek. Zwyczajowo „gwiazda rocka” to facet, który jest czczony za swoje employ, jakiekolwiek by ono nie było. Kobiety są natomiast gdy kreują podobny wizerunek, są za to krytykowane. Na przykład artykule w magazynie Rolling Stone z 1989 roku ostro skrytykowano Vicki Peterson z The Bangles za „granie na gitarze w sposób przypominający ruch wiatraka Pete’a Townshenda” i „duże poleganie na stereotypowych pozach Moves R Us”. Wiele gitarzystek jest nieustannie porównywanych i przedstawianych jako żeńskie wersje słynnych męskich rockmanów. Orianthi była opisywana jako „kobieca Santana”, „kobieca Slash” i „kobieca bohaterka gitary”. W recenzji The Runaways na żywo legendarna gitarzystka Lita Ford została opisana przez krytyka z Los Angeles Times jako „dziewczyna-gitarzysta, która potrafi grać tak autorytatywnie jak chłopaki”. I tak dalej i tak dalej.
Jeśli ktoś jest zainteresowany całym studium tego tematu, można wejść na stronę TUTAJ i zalogować/zarejestrować się, by uzyskać dostęp do tekstu.