Al Di Meola posiada umiejętności techniczne oraz muzykalność, o której większość współczesnych, młodych gitarzystów może tylko pomarzyć. Utwory takie jak „Mediterranean Sundance”, „Race With Devil on Spanish Highway”, czy „The Wizard” stanowią kamienie milowe gitarowego grania. Dlatego warto także posłuchać, co – oprócz grania – Meola ma do powiedzenia. Szczególnie jeśli wypowiada się o wirtuozach, którzy, można powiedzieć, wyrośli dzięki dobrodziejstwom internetu.
Al Di Meola pisze przede wszystkim utwory, które są dziełem człowieka przykładającego co najmniej tyle samo uwagi do kompozycji, co do swoich technicznych popisów. W ostatniej rozmowie z Guitar World przyznał, że z biegiem lat czuł się coraz bardziej jak kompozytor: „W moim wieku lubię widzieć siebie bardziej jako kompozytora-gitarzystę niż jakąkolwiek inną konfiguracja słów lub tytułów. Kiedy zaczynałem, byłem gitarzystą, a potem powoli stawałem się kompozytorem. Teraz, po 35 solowych albumach… teraz zamieniłem te tytuły”.
Kiedy zaczynałem, byłem gitarzystą, a potem powoli stawałem się kompozytorem
Poproszony o skomentowanie tendencji niektórych gitarzystów do nadmiernego skupiania się na szybkości i technice kosztem interesującej kompozycji, Al Di Meola potwierdził, że faktycznie niewielu z nich jest dobrych w komponowaniu: „Widzę wielu młodych gitarzystów online z taką super-fenomenalną techniką i w wielu przypadkach z super-fenomenalnymi liniami, które są po prostu niesamowite i bardzo imponujące. Jednak bardzo rzadko widzę je w ramach kompozycji, zwłaszcza oryginalnej kompozycji.”
Meola kontynuował wywód: „Jedną rzeczą jest wymyślenie wielu szybkich, interesujących linii, które same w sobie są interesujące, ale inną rzeczą jest, jak zostaną one zastosowane w kontekście kompozycji, a to jest coś, co nie zawsze idzie w parze. To jak zupełnie odrębna strona muzyka, której nawet możesz nie posiadać. Pisanie muzyki to zupełnie inny zawód i jest to coś, do czego w niektórych przypadkach w końcu dojdziesz, gdy dojrzejesz jako muzyk, ale nie zawsze”.
Widzę wielu młodych gitarzystów online z taką super-fenomenalną techniką i w wielu przypadkach z super-fenomenalnymi liniami, które są po prostu niesamowite i bardzo imponujące. Jednak bardzo rzadko widzę je w ramach kompozycji, zwłaszcza oryginalnej kompozycji