• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Sprzęt

Slash o odejściu od Marshalla na rzecz Magnatone: „Z czasem zacząłem się rozczarowywać”

61
ImprezyReportaże i relacje

TSA MNKWL w Teatrze Stu w Krakowie – rejestracja płyty live

ArtyściWywiady

Mark Knopfler: „Dawno porzuciłem ambicję, by być wielkim gitarzystą”

ArtyściWywiady

Robert Fripp stwierdził kiedyś, że Hendrixa nie interesowało granie na gitarze, a Clapton wyjątkowo przynudzał

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
Artykuły o artystachArtyści

Brian May: „Stopniowo nabrałem nawyku grania jednocześnie gitary prowadzącej i rytmicznej”

Maciej Warda | TopGuitar
Maciej Warda | TopGuitar Opublikowano lut 13, 2025
fot. Przemysław Kokot
Udostępnij

W najnowszym wywiadzie dla drukowanego magazynu Guitarist, Brian May przyznał, że myślał o zatrudnieniu gitarzysty rytmicznego w pierwszych latach Queen. Uważał, że zespół potrzebuje drugiego gitarzysty ponieważ nie był pewny swoich umiejętności. Wspominał również moment, w którym rozczarował się stackami Marshalla

We wspomnianej rozmowie Brian May przyznał, że potrzebował trochę więcej czasu, aby zdać sobie sprawę z kilku zasadniczych rzeczy. Pierwszą z nich było to, że z czasem ukształtował styl gry polegający na samodzielnym graniu partii rytmicznych i solowych oraz umiejętnym dzieleniu ich w utworze, by wszystko brzmiało „na bogato”. Nie jest to prosta sztuka i cechuje ona głównie najwybitniejszych gitarzystów, by wspomnieć tylko o Eddiem Van Helenie, który, podobnie jak May, umiał w piosence zagrać wybitne podkłady rytmiczne, atrakcyjne licki i solo:

„Zajęło mi dużo czasu, aby poczuć się pewnie, będąc jedyną gitarą na scenie.”

Zawsze czułem, że potrzebuję gitary rytmicznej. Ale stopniowo nabrałem nawyku grania jednocześnie prowadzącej i rytmicznej – i zdałem sobie sprawę, że nikt nie zauważył jej braku. Więc mieliśmy jej wystarczająco dużo

„Dzięki temu można było ukształtować ten występ na żywo tak, aby ludzie poczuli, że słyszeli orkiestrę”

W tym samym wywiadzie Brian wspominał, jak na początku kariery Queen „odzwyczaił” się od wzmacniaczy Marshalla. Okazało się, że nawet w dobie Jimiego Hendrixa, nie wszystkim musi pasować brzmienie jego full stacka:

„Pamiętam, że graliśmy jeden koncert w Olympii. Na topie był wówczas Jimi Hendrix i w zasadzie wszyscy grali na tym samym sprzęcie co on. Więc ja też z moją gitarą i treble boosterem podłączyłem się do wzmacniacza Marshalla. Podkręciłem go na maksa – i… brzmiał tak okropnie, że ledwo mogłem grać. Nie wiedziałem, co robić.”

Brzmiało to jak wściekła osa. Nie miało żadnej głębi ani artykulacji, nie mogłem grać akordów. To było dla mnie naprawdę trudne doświadczenie

TAGI: Brian May, Queen
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

Artykuły o artystachArtyści

Rhian Teasdale z Wet Leg nauczyła się grać na gitarze dopiero w zespole. Znak czasów?

Maciej Warda | TopGuitar lip 15, 2025
Artykuły o artystachArtyści

W wieku 50 lat Jack White wreszcie stał się posiadaczem smartfona: „To dla mnie koniec albo początek”

Maciej Warda | TopGuitar lip 14, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Tony Iommi o ograniczeniach wynikających z wieku: „Gramy tak, jak gramy – tacy teraz jesteśmy”

Maciej Warda | TopGuitar lip 14, 2025
ArtyściWywiady

Robert Fripp stwierdził kiedyś, że Hendrixa nie interesowało granie na gitarze, a Clapton wyjątkowo przynudzał

Maciej Warda | TopGuitar lip 13, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Perfekcja albo rozpad. Children of Bodom i ciężar ambicji Alexiego Laiho

Maciej Warda | TopGuitar lip 12, 2025
ArtyściWywiady

Mark Knopfler: „Dawno porzuciłem ambicję, by być wielkim gitarzystą”

Maciej Warda | TopGuitar lip 11, 2025

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?