• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Epitafium

Zmarł Mick Ralphs — gitarzysta Mott The Hoople i Bad Company

NewsyNewsy artystyczne

Album „Wyjaśni się” – nowe rockowe brzmienie Patrycji Kosiarkiewicz

NewsyNewsy artystyczne

Nowa polska metalowa supergrupa Voice debiutuje utworem „Look Around”

TopLegendyTopSpecial

50 lat ESP Guitars – rozmowa z Mattem Masciandaro

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
ArtyściWywiady

Geezer Butler: „Tony Iommi jest dla mnie najwspanialszym gitarzystą w historii”

Maciej Warda | TopGuitar
Maciej Warda | TopGuitar Opublikowano lis 25, 2021
Geezer Butler fot. EmesiS na licencji CC-BY-NC-2.0
Udostępnij

Geezer Butler wydał właśnie imponujący box „Manipulations of the Mind”, który zawiera jego trzy solowe płyty i czwartą z niepublikowanymi utworami. Bardzo fanowska rzecz, ale w rozmowie opublikowanej w Bass Player Geezy porusza wiele wątków interesujących da każdego fana Sabbathów

 

Black Sabbath zakończyli działalność, ale nie oznacza to, że będzie o nich cicho. Tony Iommi przebąkuje coś o przepastnych archiwach zespołu i niezrealizowanym materiale (miał coś ogłosić w listopadzie), Ozzy cały czas tworzy, jakby miał 40 lat mniej niż ma, Bill Ward ma własny zespół, a Geezer Butler w imponującym stylu podsumowuje swoją solową karierę i… przeprowadza się do nowego domu.

Zatrzymajmy się przy nim i sprawdźmy, co miał do powiedzenia magazynowi Bass Player. Zaczęło się od pytań o sprzęt, na co basista odpowiedział tak: „Właśnie kupiłem sześciostrunowy bas Ibanez, więc mogłem grać na nim jak na gitarze, ale potem dorobiłem się siedmiostrunowca, aby mieć pełen zakres, strojąc dolną strunę do B. Lubię mieć kilka różnych rzeczy do eksperymentowania, więc ostatnio nabyłem cały szereg różnych kostek i pudełko z dobrymi rzeczami od IK Multimedia, w które jeszcze się nie zagłębiłem. Jestem w trakcie przeprowadzki, co jest uciążliwe, więc nie miałem ostatnio zbyt wiele czasu, żeby się ze wszystkim pobawić… ale zrobię to, kiedy już się zadomowię w nowym domu.”

Widać też wyraźną ewolucję na przestrzeni albumów, ale np. na „Plastic Planet” GZR Butler trzyma się swojego starego sprzętu basowego z czasów Sabbathów: „Użyłem mojego starego Fendera P-Bass, którego używałem na albumach „Paranoid” i „Master Of Reality”, ze wzmacniaczem Ampeg przez kolumnę Marshalla 4×12. Myślę, że na „Black Science” grałem z kolei na basie Vigier, a na „Ohmwork” już na Laklandzie przez wzmacniacz Ampeg Heritage i paczkę 8×10. Lakland wciąż jest moim najważniejszym wyborem, ale nie robią siedmiostrunowych basów, więc Ibanez był łatwo dostępny. Nie grałem wcześniej na Ibanezie, poza sześciostrunowym basem, podoba mi się to, że mogę na nich grać jak na gitarze.”

Lakland wciąż jest moim najważniejszym wyborem

Z kolei swoje solowe dokonania podsumował je tak: „Wszystkie trzy albumy zostały stworzone z myślą o dobrej zabawie. Czułem się całkowicie wolny i mogłem robić, co tylko chciałem – nie musiałem spłacać ogromnych zaliczek od wytwórni płytowej, ani myśleć o sprzedaży setek tysięcy albumów, ani dostosowywać się do jakichkolwiek z góry przyjętych idei”.

Wszystkie trzy albumy zostały stworzone z myślą o dobrej zabawie. Czułem się całkowicie wolny i mogłem robić, co tylko chciałem – nie musiałem spłacać ogromnych zaliczek od wytwórni płytowej, ani myśleć o sprzedaży setek tysięcy albumów

Geezer Butler, fot. O’Brien na licencji CC BY-NC-ND 2.0

Teraz trochę o anatomii. Butler doznał niezwykłego efektu ubocznego od grania: „Moje palce zostały spłaszczone przez granie na basie ponad 50 lat. Zwykłe basy mogą być dla mnie problemem, jeśli chodzi o akordy, więc szeroka podstrunnica na sześcio- i siedmiostrunowych basach pozwala mi grać je swobodnie”

Moje palce zostały spłaszczone przez granie na basie ponad 50 lat. Zwykłe basy mogą być dla mnie problemem, jeśli chodzi o akordy, więc szeroka podstrunnica na sześcio- i siedmiostrunowych basach pozwala mi grać je swobodnie

„Wciąż uderzam je niezwykle mocno. Nie mam pojęcia skąd mi się to wzięło, to mój naturalny styl. Podniecam się grając na żywo – na próbach nie uderzam w struny tak mocno, co przyprawia dźwiękowca o ból głowy”.

W rozmowie z Bass Player wspomina także czas spędzony z Black Sabbath, czyli najważniejszy rozdział jego muzycznego życia: „Granie z Tonym zawsze było magiczne. Nigdy nie musieliśmy o niczym dyskutować; wszystko po prostu się działo. Nigdy ani razu we mnie nie zwątpił, a jeśli czułem się z czymś niepewnie, zawsze mnie zachęcał i ufał, że sam dokonam właściwego wyboru. Dla mnie jest on najwspanialszym gitarzystą w historii”.

Granie z Tonym zawsze było magiczne. Nigdy nie musieliśmy o niczym dyskutować; wszystko po prostu się działo. Nigdy ani razu we mnie nie zwątpił, a jeśli czułem się z czymś niepewnie, zawsze mnie zachęcał i ufał, że sam dokonam właściwego wyboru. Dla mnie jest on najwspanialszym gitarzystą w historii

Słyszeliście plotki, że Butler planuje pracę nad albumem jazzowym? Nie liczylibyśmy na to: „Zawsze lubiłem jazz – Mingusa, Coltrane’a, Ahmada Jamala, Monka i resztę. Absolutnie uwielbiam Billie Holiday, której muszę słuchać prawie codziennie, żeby uruchomić swoją duszę, ale nigdy nie mógłbym aspirować do grania jak oni. Lubię się wygłupiać grając jazz, ale robię to tylko dla zabawy”.

- Advertisement -

Lubię się wygłupiać grając jazz, ale robię to tylko dla zabawy

TAGI: Black Sabbath, geezer butler
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

Artykuły o artystachArtyści

Rob Trujillo o ostrzeżeniach, które dostawał przed pierwszymi koncertami z Ozzym: „Może zejdziesz ze sceny z podrapaniami. Może cię też ugryźć”

Maciej Warda | TopGuitar cze 30, 2025
ArtyściWywiady

Patrycja Kosiarkiewicz o gitarze: „Kocham ten instrument. Przenosi największy ładunek emocjonalny”

Maciej Warda | TopGuitar cze 29, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Eric Clapton: „Całe, dosłownie całe życie kopiowałem Freddiego Kinga”

Maciej Warda | TopGuitar cze 27, 2025
ArtyściWywiady

Nie „Sultans of Swing”, nie „Money for Nothing”. Mark Knopfler wskazuje inne swoje solo jako ulubione

Maciej Warda | TopGuitar cze 26, 2025
ArtyściWywiady

John Cooper: „Europejska publiczność jest bardziej eklektyczna niż amerykańska”

Maciej Warda | TopGuitar cze 24, 2025
ArtyściWywiady

Nie narzekaj na swój największy hit – Steve Stevens przypomina, dzięki czemu płacisz rachunki

Maciej Warda | TopGuitar cze 23, 2025

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?