• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
NewsyNewsy artystyczne

Trzej synowie Beatlesów połączyli siły w nowym utworze „Rip Off”!

ArtyściWywiady

Zamiast terapii – koncerty? James Hetfield szczerze o przebywaniu na scenie: „Tam mogę być naprawdę sobą”

Artykuły o artystachArtyści

Kirk Hammett: „Nie wierzę, że muzykom wolno przechodzić na emeryturę!”

Sprzęt

Twórca Klona Centaura pozywa firmę Behringer za wytanianie jego kultowego efektu

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
ArtyściWywiady

Geezer Butler: „Tony Iommi jest dla mnie najwspanialszym gitarzystą w historii”

Maciej Warda | TopGuitar
Maciej Warda | TopGuitar Opublikowano lis 25, 2021
Geezer Butler fot. EmesiS na licencji CC-BY-NC-2.0
Udostępnij

Geezer Butler wydał właśnie imponujący box „Manipulations of the Mind”, który zawiera jego trzy solowe płyty i czwartą z niepublikowanymi utworami. Bardzo fanowska rzecz, ale w rozmowie opublikowanej w Bass Player Geezy porusza wiele wątków interesujących da każdego fana Sabbathów

 

Black Sabbath zakończyli działalność, ale nie oznacza to, że będzie o nich cicho. Tony Iommi przebąkuje coś o przepastnych archiwach zespołu i niezrealizowanym materiale (miał coś ogłosić w listopadzie), Ozzy cały czas tworzy, jakby miał 40 lat mniej niż ma, Bill Ward ma własny zespół, a Geezer Butler w imponującym stylu podsumowuje swoją solową karierę i… przeprowadza się do nowego domu.

Zatrzymajmy się przy nim i sprawdźmy, co miał do powiedzenia magazynowi Bass Player. Zaczęło się od pytań o sprzęt, na co basista odpowiedział tak: „Właśnie kupiłem sześciostrunowy bas Ibanez, więc mogłem grać na nim jak na gitarze, ale potem dorobiłem się siedmiostrunowca, aby mieć pełen zakres, strojąc dolną strunę do B. Lubię mieć kilka różnych rzeczy do eksperymentowania, więc ostatnio nabyłem cały szereg różnych kostek i pudełko z dobrymi rzeczami od IK Multimedia, w które jeszcze się nie zagłębiłem. Jestem w trakcie przeprowadzki, co jest uciążliwe, więc nie miałem ostatnio zbyt wiele czasu, żeby się ze wszystkim pobawić… ale zrobię to, kiedy już się zadomowię w nowym domu.”

Widać też wyraźną ewolucję na przestrzeni albumów, ale np. na „Plastic Planet” GZR Butler trzyma się swojego starego sprzętu basowego z czasów Sabbathów: „Użyłem mojego starego Fendera P-Bass, którego używałem na albumach „Paranoid” i „Master Of Reality”, ze wzmacniaczem Ampeg przez kolumnę Marshalla 4×12. Myślę, że na „Black Science” grałem z kolei na basie Vigier, a na „Ohmwork” już na Laklandzie przez wzmacniacz Ampeg Heritage i paczkę 8×10. Lakland wciąż jest moim najważniejszym wyborem, ale nie robią siedmiostrunowych basów, więc Ibanez był łatwo dostępny. Nie grałem wcześniej na Ibanezie, poza sześciostrunowym basem, podoba mi się to, że mogę na nich grać jak na gitarze.”

Lakland wciąż jest moim najważniejszym wyborem

Z kolei swoje solowe dokonania podsumował je tak: „Wszystkie trzy albumy zostały stworzone z myślą o dobrej zabawie. Czułem się całkowicie wolny i mogłem robić, co tylko chciałem – nie musiałem spłacać ogromnych zaliczek od wytwórni płytowej, ani myśleć o sprzedaży setek tysięcy albumów, ani dostosowywać się do jakichkolwiek z góry przyjętych idei”.

Wszystkie trzy albumy zostały stworzone z myślą o dobrej zabawie. Czułem się całkowicie wolny i mogłem robić, co tylko chciałem – nie musiałem spłacać ogromnych zaliczek od wytwórni płytowej, ani myśleć o sprzedaży setek tysięcy albumów

Geezer Butler, fot. O’Brien na licencji CC BY-NC-ND 2.0

Teraz trochę o anatomii. Butler doznał niezwykłego efektu ubocznego od grania: „Moje palce zostały spłaszczone przez granie na basie ponad 50 lat. Zwykłe basy mogą być dla mnie problemem, jeśli chodzi o akordy, więc szeroka podstrunnica na sześcio- i siedmiostrunowych basach pozwala mi grać je swobodnie”

Moje palce zostały spłaszczone przez granie na basie ponad 50 lat. Zwykłe basy mogą być dla mnie problemem, jeśli chodzi o akordy, więc szeroka podstrunnica na sześcio- i siedmiostrunowych basach pozwala mi grać je swobodnie

„Wciąż uderzam je niezwykle mocno. Nie mam pojęcia skąd mi się to wzięło, to mój naturalny styl. Podniecam się grając na żywo – na próbach nie uderzam w struny tak mocno, co przyprawia dźwiękowca o ból głowy”.

W rozmowie z Bass Player wspomina także czas spędzony z Black Sabbath, czyli najważniejszy rozdział jego muzycznego życia: „Granie z Tonym zawsze było magiczne. Nigdy nie musieliśmy o niczym dyskutować; wszystko po prostu się działo. Nigdy ani razu we mnie nie zwątpił, a jeśli czułem się z czymś niepewnie, zawsze mnie zachęcał i ufał, że sam dokonam właściwego wyboru. Dla mnie jest on najwspanialszym gitarzystą w historii”.

Granie z Tonym zawsze było magiczne. Nigdy nie musieliśmy o niczym dyskutować; wszystko po prostu się działo. Nigdy ani razu we mnie nie zwątpił, a jeśli czułem się z czymś niepewnie, zawsze mnie zachęcał i ufał, że sam dokonam właściwego wyboru. Dla mnie jest on najwspanialszym gitarzystą w historii

Słyszeliście plotki, że Butler planuje pracę nad albumem jazzowym? Nie liczylibyśmy na to: „Zawsze lubiłem jazz – Mingusa, Coltrane’a, Ahmada Jamala, Monka i resztę. Absolutnie uwielbiam Billie Holiday, której muszę słuchać prawie codziennie, żeby uruchomić swoją duszę, ale nigdy nie mógłbym aspirować do grania jak oni. Lubię się wygłupiać grając jazz, ale robię to tylko dla zabawy”.

- Advertisement -

Lubię się wygłupiać grając jazz, ale robię to tylko dla zabawy

TAGI: Black Sabbath, geezer butler
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

Artykuły o artystachArtyści

Paul McCartney: Pete Townshend to sceniczny potwór

Maciej Warda | TopGuitar cze 22, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Steve Hackett: „Kiedy kupiłem pierwszy album Sex Pistols, wielu uznało to za zdradę”

Maciej Warda | TopGuitar cze 22, 2025
ArtyściWywiady

Lider Sodom, Tom Angelripper, twierdzi, że słuchanie muzyki na smartfonach zabija jej prawdziwe brzmienie

Maciej Warda | TopGuitar cze 20, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Kirk Hammett: „Nie wierzę, że muzykom wolno przechodzić na emeryturę!”

Maciej Warda | TopGuitar cze 18, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Basista Rudy Sarzo twierdzi, że Randy Rhoads u Ozzy’ego nie był w szczycie swoich możliwości, ale dopiero się rozkręcał…

Maciej Warda | TopGuitar cze 16, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Michael Anthony wspomina jak David Lee Roth mówił Eddiemu „Odwróć się tyłem”, bo inni gitarzyści podglądali jego tapping

Maciej Warda | TopGuitar cze 16, 2025

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?