• Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
TopGuitar.pl
  • Kontakt
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
      Dwie gorące premiery ostatnich dni - Ozzy Osbourne "Patient Number 9" i Megadeth "We’ll Be Back”

      Dwie gorące premiery ostatnich dni - Ozzy Osbourne "Patient Number 9" i Megadeth "We’ll Be Back”

      "Unhallowed" - nowy singiel z nadchodzącej płyty Machine Head, powstały z udziałem Wacława "Vogga" Kiełtyki

      "Unhallowed" - nowy singiel z nadchodzącej płyty Machine Head, powstały z udziałem Wacława "Vogga" Kiełtyki

      Mohini Dey odpowiada na pytania firmy Markbass

      Mohini Dey odpowiada na pytania firmy Markbass

      "Venus In Furs" - kolejny utwór zapowiadający nową pytę Jeffa Becka i Johnny'ego Deppa

      "Venus In Furs" - kolejny utwór zapowiadający nową pytę Jeffa Becka i Johnny'ego Deppa

    • Newsy sprzętowe
      Markbass szykuje basową rewolucję…

      Markbass szykuje basową rewolucję…

      Epiphone Matt Heafy Les Paul Custom Origins Collection

      Epiphone Matt Heafy Les Paul Custom Origins Collection

      Baroni AFK150 – hybrydowy wzmacniacz gitarowy

      Baroni AFK150 – hybrydowy wzmacniacz gitarowy

      Takamine GLD11E-NS i GLN11E-NS – prezentacja wideo

      Takamine GLD11E-NS i GLN11E-NS – prezentacja wideo

    • TopVideo
      Plejada dwunastu kanapowych wymiataczy gra solówki do tego samego podkładu

      Plejada dwunastu kanapowych wymiataczy gra solówki do tego samego podkładu

      Alex S prezentuje Tech 21 PSA 2.0 (wideo)

      Alex S prezentuje Tech 21 PSA 2.0 (wideo)

      To była jedyna taka okazja - May, Iommi i Hetfield razem na scenie

      To była jedyna taka okazja - May, Iommi i Hetfield razem na scenie

      Ostatnie materiały video z Alexi Laiho

      Ostatnie materiały video z Alexi Laiho

  • Artyści
    • Wywiady
      Basista Jinjer, Jewgienij Abdukanow w poruszającym wywiadzie: "Wszystko wokół mnie zaczęło wybuchać. Znalazłem się pod ostrzałem"

      Basista Jinjer, Jewgienij Abdukanow w poruszającym wywiadzie: "Wszystko wokół mnie zaczęło wybuchać. Znalazłem się pod ostrzałem"

      Josh Klinghoffer: "Rock and roll w zasadzie się skończył, albo wkrótce się skończy"

      Josh Klinghoffer: "Rock and roll w zasadzie się skończył, albo wkrótce się skończy"

      Jan Benedek: "Czekam na sygnał od bratniej duszy". Wywiad z gitarzystą T.Love

      Jan Benedek: "Czekam na sygnał od bratniej duszy". Wywiad z gitarzystą T.Love

      Dariusz ‘Yanuary’ Styczeń z zespołu Thy Disease: "Od 15 lat nie gram w ogóle na gitarach sześciostrunowych"

      Dariusz ‘Yanuary’ Styczeń z zespołu Thy Disease: "Od 15 lat nie gram w ogóle na gitarach sześciostrunowych"

    • Artykuły
      Alice Cooper: "Aby przetrwać w trasie, nie można imprezować jak kiedyś, gdy miało się 23 lata"

      Alice Cooper: "Aby przetrwać w trasie, nie można imprezować jak kiedyś, gdy miało się 23 lata"

      Alice Cooper zdradza, jak wybiera gitarzystów do swojego zespołu

      Alice Cooper zdradza, jak wybiera gitarzystów do swojego zespołu

      Jeff Beck otrzymał od Steve'a Wondera 'Cause We've Ended As Lovers' w zamian za "Superstition"

      Jeff Beck otrzymał od Steve'a Wondera 'Cause We've Ended As Lovers' w zamian za "Superstition"

      Kirk Hammett boi się słuchać płyty "Lulu" i wspomina, że Nirvana nie chciała koncertować z Guns N' Roses

      Kirk Hammett boi się słuchać płyty "Lulu" i wspomina, że Nirvana nie chciała koncertować z Guns N' Roses

    • Garaż
      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Revival – „Revival” (2019)

      Revival – „Revival” (2019)

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

    • Recenzje
      I Was Born Twice "Nemiza" - recenzja

      I Was Born Twice "Nemiza" - recenzja

      Bartosz "Bratek" Wójcik "The Book Of Life"

      Bartosz "Bratek" Wójcik "The Book Of Life"

      No Brothers "No Brothers II" - recenzja płyty

      No Brothers "No Brothers II" - recenzja płyty

      Tomasz Andrzejewski "When The Heroes Are Gone" - recenzja płyty

      Tomasz Andrzejewski "When The Heroes Are Gone" - recenzja płyty

    • TopLegendy
      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
      Gogol Bordello - zapowiedź koncertu w Krakowie

      Gogol Bordello - zapowiedź koncertu w Krakowie

      Scott Bradlee’s Postmodern Jukebox zagra w Krakowie

      Scott Bradlee’s Postmodern Jukebox zagra w Krakowie

      Gwiazdy na festiwalu 3-Majówka we Wrocławiu: Morcheeba, Epica, Dire Straits Legacy i inni

      Gwiazdy na festiwalu 3-Majówka we Wrocławiu: Morcheeba, Epica, Dire Straits Legacy i inni

      Super Trio wystąpi w Hard Rock Pubie Pamela w Toruniu

      Super Trio wystąpi w Hard Rock Pubie Pamela w Toruniu

    • Kup bilety
      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Klasz Ov The Sejtans XIII

      Klasz Ov The Sejtans XIII

    • Reportaże i relacje
      Fotorelacja z krakowskiego koncertu Gogol Bordello

      Fotorelacja z krakowskiego koncertu Gogol Bordello

      Scorpions ponownie zatrzęśli krakowską Tauron Areną!

      Scorpions ponownie zatrzęśli krakowską Tauron Areną!

      TOOL wystąpił w Krakowie

      TOOL wystąpił w Krakowie

      Trochę metalowych zdjęć - fotorelacja z koncertów Hate, Thy Disease i Virgin Snatch

      Trochę metalowych zdjęć - fotorelacja z koncertów Hate, Thy Disease i Virgin Snatch

    • Patronat TopGuitar
      Gruziński countrowiec Shota Adamashvili zagra w Mechelinkach koło Gdyni

      Gruziński countrowiec Shota Adamashvili zagra w Mechelinkach koło Gdyni

      Warsztaty muzyczne i wiele innych atrakcji - zapraszamy na Soundela Festival

      Warsztaty muzyczne i wiele innych atrakcji - zapraszamy na Soundela Festival

      Przykładowy plan dnia na 1 maja dla uczestników Gitarowego Rekordu Świata we Wrocławiu

      Przykładowy plan dnia na 1 maja dla uczestników Gitarowego Rekordu Świata we Wrocławiu

      I Ogólnopolski Konkurs CZARY GITARY (relacja), 22-23.04.2022, Świdwin

      I Ogólnopolski Konkurs CZARY GITARY (relacja), 22-23.04.2022, Świdwin

  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

    • Testy
      Blackstar St. James 50 EL34 + kolumna 212 - test

      Blackstar St. James 50 EL34 + kolumna 212 - test

      Arrow Louisiana 4 - test gitary basowej

      Arrow Louisiana 4 - test gitary basowej

      Markbass Nano Mark II - test

      Markbass Nano Mark II - test

      Mark Strings Solo Series Stainless Steel i Legacy Series Nickel Plated Steel - test

      Mark Strings Solo Series Stainless Steel i Legacy Series Nickel Plated Steel - test

    • Zestawienia sprzętu
      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

    • Zabrzmij jak…
      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

    • Sprzęt Mistrzów
      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Przypominamy na czym grał Alexi Laiho

      Przypominamy na czym grał Alexi Laiho

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

  • Porady
    • Doktor Amp
      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

    • Doktor G
      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Jak czytać proste schematy?

      Jak czytać proste schematy?

    • DIY, czyli zrób to sam
      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Jak wymieniać struny w akustyku?

      Jak wymieniać struny w akustyku?

    • Jak promować zespół
      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

    • Porady sprzętowe
      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Plexsound - skondensowana energia

      Plexsound - skondensowana energia

    • Porady muzyczne
      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Wyjątkowa lekcja bluesa z Johnem Mayerem

      Wyjątkowa lekcja bluesa z Johnem Mayerem

  • Nauka gry
    • Warsztaty
      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

      Używanie kciuka w akordach - lekcja z Blackstar Potential

      Używanie kciuka w akordach - lekcja z Blackstar Potential

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Rockowy tapping oburęczny - łatwa lekcja z serii Blackstar Potential

      Rockowy tapping oburęczny - łatwa lekcja z serii Blackstar Potential

    • Chwyty gitarowe
      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: „OLD FASHION SHOW” – gitara i bas

      Zagraj z Pilichowskim: „OLD FASHION SHOW” – gitara i bas

  • TopSpecial
    • Felietony
      Rammstein na celowniku rosyjskiej fabryki trolli

      Rammstein na celowniku rosyjskiej fabryki trolli

      Lanny Cordola apeluje o uwagę gitarowego świata - uratujmy te dzieci!

      Lanny Cordola apeluje o uwagę gitarowego świata - uratujmy te dzieci!

      Niekorzystny kontrakt płytowy? Van Morrison znalazł na to sposób

      Niekorzystny kontrakt płytowy? Van Morrison znalazł na to sposób

      Gitara elektryczna a basowa - jak wybrać na czym grać

      Gitara elektryczna a basowa - jak wybrać na czym grać

    • TopLegendy
      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

    • TopSpecial-Zestawienia
      Pięć najlepszych solówek Prince'a

      Pięć najlepszych solówek Prince'a

      Polscy gitarzyści wybierają gitarowy przebój wszech czasów. Nie było łatwo!

      Polscy gitarzyści wybierają gitarowy przebój wszech czasów. Nie było łatwo!

      TopGuitar w 2021 roku - wielkie podsumowanie

      TopGuitar w 2021 roku - wielkie podsumowanie

      Piotr Bienkiewicz wygrał doroczną ankietę kwartalnika Twój Blues w kategorii Gitara Elektryczna

      Piotr Bienkiewicz wygrał doroczną ankietę kwartalnika Twój Blues w kategorii Gitara Elektryczna

    • TopVintage
      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Fender Bassman - żywa legenda

      Fender Bassman - żywa legenda

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Ibanez JS1000

      TopVintage: Ibanez JS1000

  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • Instagram
    • RSS
Natalia Kukulska, Marek Napiórkowski: Bogactwo w prostocie
Home
Artyści
Wywiady

Natalia Kukulska, Marek Napiórkowski: Bogactwo w prostocie

16 sierpnia 2018 Jakub Milszewski | TopGuitar 1520

Przeczytaj również

Duet to niecodzienny – Natalia Kukulska i Marek Napiórkowski. Jedna z najlepszych polskich wokalistek i jeden z najlepszych gitarzystów. Razem stworzyli album pełen oryginalnych kołysanek dla dzieci skomponowanych do tekstów Włodzimierza Wysockiego i wystawianych w ramach spektaklu muzycznego w Teatrze Starym w Lublinie. Natalia i Marek opowiedzieli „TopGuitar” o tajnikach pracy nad kołysankami i sesji nagraniowej.

fot. Wojciech Nieśpiałowski

Gdybym usnął podczas słuchania „Szukaj w snach”, to byłby to komplement, czy nie?

Natalia Kukulska: Komplement, bo jak ktoś zasypia, to znaczy, że czuje się bezpiecznie… No, albo jest bardzo zmęczony [śmiech]. Jeżeli muzyka zrelaksuje kogoś tak, że zaśnie, to można powiedzieć, że plan został zrealizowany, bo przecież pamiętajmy, że na płycie są kołysanki. Ale to zaśnięcie nie jest takie oczywiste. W zależności od tego, jaka była to piosenka, publiczność na koncertach czasami podsypiała, ale czasami też tańczyła. Marek napisał te kołysanki bardzo różnorodnie – są różne tempa, różne nastroje, choć wszystkie są raczej łagodne i kojące.

Marek Napiórkowski: Osobiście rekomendowałbym usypianie przy drugim przesłuchaniu [śmiech].

Trudno się pisze i wykonuje muzykę, która z założenia powinna być kojąca, budzić wrażenie bezpieczeństwa, być miła i sympatyczna, nie zjeżdżać na niebezpieczne muzycznie rejony?

Marek: I trudno, i łatwo. Kiedy dostałem te teksty napisane przez Włodzimierza Wysockiego i uznałem, że są warte, by coś do nich napisać, pojawiło się wymaganie: chcę napisać coś dobrego. Z drugiej strony było też bardzo oczyszczające przyzwolenie na to, żeby złapać się prostych muzycznych idei. Tutaj mamy kołysanki – mogłem oprzeć to wszystko na naprawdę prostych rzeczach. Chciałbym umieć pisać jak Paul McCartney, który tworzy piosenki bardzo proste, a fascynujące większość mieszkańców planety, również jazzmanów. Wracając do pytania: z jednej strony wydawałoby się, że było łatwiej, bo narzucałem sobie mniejsze wymagania. Z drugiej – jeśli przychodzi ci coś fajnego do głowy, to muzyka pisze się sama. To paradoks – być może pisanie muzyki do tekstów jest trudne, a jednocześnie kiedy przychodzi wena, staje się nieprawdopodobnie łatwe.

Natalia: Pytałeś też o wykonanie. Na „Szukaj w snach” operuję nie tylko muzyką, ale tekstem. A tekst taki, że muszę go opowiadać jak bajkę. Oprócz tego melodie są – często to podkreślam – pozornie proste. Pod ich prostotą kryje się naprawdę bogata, ciekawa i różnorodna harmonia, która zaprowadza je czasami w nowe, niespodziewane rewiry. Jeśli chodzi o śpiewanie, to była to dla mnie nauka pokory. Musiałam zaśpiewać bardzo prosto. Inaczej się nie dało, bo nawet gdybym chciała gdzieś odjechać, to już się zmieniała harmonia. Są małe momenty, gdzie mogę cokolwiek ruszyć.

Marek: Ale wykorzystałaś wszystkie. [śmiech]

Natalia: Nieprawda! Nie wiesz, jak się ograniczałam! [śmiech] Jeśli chodzi o sam sposób śpiewania – czasami łatwiej jest się wydrzeć albo pójść pełną mocą, z emocjami. Tutaj trzeba było śpiewać delikatnie. Musiała być super dobra forma wokalna. Delikatne śpiewanie, na dodatek dość wysoko, wymaga cały czas zwartych strun głosowych. Przyznam szczerze, że dla mnie było to dość duże wyzwanie. Czasami mieliśmy cały weekend grania po dwa spektakle dziennie, a od rana były próby… To właśnie nauka pokory i wyzwanie, z czego się cieszę.

fot. Wojciech Nieśpiałowski

Czy autor tekstów, Włodzimierz Wysocki, pomagał w interpretacji tekstów, brał udział w sesji nagraniowej?

Natalia: Nie brał udziału w sesji nagraniowej. Pana Włodzimierza mieliśmy okazję poznać na początku, kiedy decydowaliśmy się na ten projekt. Spotkaliśmy się z nim w Warszawie. Był na premierze i bardzo to wszystko przeżywał, bo co by nie mówić, jest to część jego intymnego, rodzinnego życia, którą odważył się pokazać dalej. A te teksty zaśpiewane ze sceny przeze mnie do kompozycji Marka nabrały zupełnie nowego życia. Myślę więc, że dla niego to też było bardzo duże przeżycie, a dla jego dzieci i wnucząt będzie to fantastyczna pamiątka.

Będziecie z tym projektem dalej koncertować i wozić go w Polskę poza Lublin?

Marek: Mamy taką nadzieję. Bardzo byśmy chcieli, żeby jesienią nadać projektowi nieco nowy kształt. Musimy go troszeczkę zmienić, przystosować do warunków koncertowo-teatralnych. Pracujemy nad tym. Nie znamy jeszcze szczegółów tych występów, ale będziemy chcieli to pokazać w innych miastach.

Jak wyglądała sesja nagraniowa? Napotkaliście jakieś trudności?

Marek: Mieliśmy to szczęście, że kiedy utwory już powstały w tych finalnych aranżacjach, mogliśmy siedemnaście razy zagrać je dla lubelskiej publiczności. Stąd nie mieliśmy wątpliwości, że umiemy te utwory. Wszelkie partie instrumentalne zostały nagrane w dwa dni w Studiu S4 pod okiem Sławomira Gładyszewskiego, który też miksował płytę. Nagrywaliśmy na setkę, w odseparowanych pomieszczeniach. Najpierw był pomysł, by nagrać całość na miejscu, w Lublinie. Jedyny problem dotyczył gitary akustycznej, która jest bardzo ważnym głosem na tej płycie. Musiałbym grać w linię, a wolałem na mikrofon. Stąd decyzja, by nagrywać w tym wspaniałym studiu. Natalia w domu razem z Michałem Dąbrówką nagrała wokale. Kiedy mieliśmy już wszystkie materiały muzyczne, Sławek Gładyszewski zabrał się za miks. Jeśli interesują cię nieco bardziej techniczne szczegóły, to powiem, że wszystko mieliśmy najlepsze [śmiech]. Najlepsze mikrofony, najlepsze instrumenty, wszystko według standardów sprawdzonych przy udanych płytach dla dorosłych.

Natalia: Warto podkreślić, że Sławek Gładyszewski, oprócz tego, że jest z Lublina, to również spędził z nami jako realizator te siedemnaście koncertów. Znał więc dobrze ten materiał, a to było pomocne później przy nagraniu. Poza tym włożył w to dużo serca. Bardzo się cieszę, że ta płyta brzmi, jak brzmi, bo wydaje mi się, że wszystko jest bardzo bliskie, nasycone. Nie wiem, czy udałoby się nam coś takiego, gdybyśmy nagrywali w teatrze. Słuchacze dostają zatem płytę, która jest pięknie wyprodukowana.

Marku, chciałem cię zapytać o gitary.

Marek: Gitary na tej płycie są zaledwie trzy. Wszystkie bardzo lubię. Główną gitarą jest gitara akustyczna Lindy Manzer, lutniczki z Kanady, która słynie z tego, że robi gitary dla Pata Metheny. Druga gitara, która się pojawia na płycie, to gitara klasyczna z nylonowymi strunami, wykonana przez polskiego lutnika Bogusława Teryksa, który cieszy się dużą renomą w świecie gitary klasycznej. Uwielbiam tę gitarę i zagrałem na niej w dwóch utworach. Te gitary były nagrywane przez mikrofony. W utworze „Lipowa panienka” gram na gitarze elektrycznej, konkretnie na mojej zielono-niebieskiej gitarze marki Suhr i na wzmacniaczu Two Rock. Mówiłem, że mamy wszystko co najlepsze.

fot. Wojciech Nieśpiałowski

Dobierałeś te instrumenty pod względem charakterystyki brzmieniowej?

Marek: Już przy samym zakupie.

Natalia: Nie kierowałeś się wyłącznie ceną? [śmiech]

Marek: Starałem się kupić najdroższe gitary, jakie są na planecie [śmiech]. Mówiąc serio – to dobre gitary, bardzo ciepło brzmiące. Szukam zawsze konkretnej barwy, ale jak wszyscy muzycy wiedzą, brzmienie nie całkiem zależy od instrumentu. Na pewnym etapie na jakiejkolwiek gitarze bym nie zagrał, zawsze będę brzmieć jak ja. Jakikolwiek wzmacniacz sobie nie kupię, będę tak kręcił, żeby usłyszeć to, co mam w głowie. Ale muszę uczciwie przyznać, że te gitary, o których mówię, to fantastyczne instrumenty, które bardzo inspirują do grania.

fot. Wojciech Nieśpiałowski

Czy waszym zdaniem muzyka jest ważnym aspektem w procesie wychowania, socjalizacji dzieci? Czy w domu, w którym jest muzyka, ten proces przebiega inaczej? A może dzieci muzyków inaczej odbierają muzykę?

Natalia: Trudno mi się zdystansować, bo pochodzę z domu, w którym muzyka była od kołyski. Z drugiej strony widzę teraz jako mama, że muzyka niezwykle rozwija. Moja decyzja o tym, żeby moje dzieci były w szkole muzycznej, nie wywodziła się z jakiegoś pragnienia, żeby one kontynuowały jakąś tradycję. Na początku na przykład mój syn trochę się przeciwstawiał, więc początki były trudne. Moja córka w tym roku skończyła szkołę w klasie fortepianu. Czułam, że to ćwiczenie jest dla nich wymagające, zabiera im czas, który prawdopodobnie woleliby wykorzystać na jakieś zajęcia ruchowe i zabawy z dziećmi bardziej na luzie. Z drugiej strony granie na instrumentach uczy dyscypliny, skupienia, fantastycznie rozwija obie półkule. Ważne jest też to, że uczy totalnej wrażliwości. Na początku było to trudne, ale obecnie mój syn nie potrafi sobie wyobrazić życia bez muzyki. Wiem, że dałam mu to, co najlepsze, choć ten moment edukacji był chwilą, w której pojawił się bunt. A teraz on się dziwi, dlaczego proszę go, żeby przestał ćwiczyć i poszedł już spać. To wielka satysfakcja. Wydaje mi się, że dziecko przy dobrej muzyce rozwija się fantastycznie. Syn Adasia Sztaby rodził się przy muzyce Bacha. Są teorie, żeby dziecku puszczać muzykę już w brzuchu. Ja każdą całą ciążę śpiewałam, więc trudno mi powiedzieć, czy to też miało wpływ. Na pewno jednak muzyka to język emocji, który potrafi zdziałać cuda, wprawić w dobry nastrój. Są ponoć dzieci, którym pasuje puszczanie heavy metalu i też się przy tym świetnie relaksują, choć w to nie wierzę, bo znamy teorię, że pewna muzyka hip-hopowa i metalowa mogą wywoływać agresję. Ale to pewnie zależy od osobowości. Na pewno jednak muzyka potrafi poprawiać nastrój i „Szukaj w snach” też ma szansę to zrobić.

Marek: Muzyka to niezwykle ważny element. Towarzyszyła nam od zarania ludzkości. Poprzez umuzykalnienie rozbudowujemy część, która łączy prawą i lewą półkulę mózgową. W świecie racjonalności muzyka jest abstrakcją, czystym pięknem. Jej towarzystwo na pewno nas wzbogaca. Można to przełożyć na skalę kraju czy narodu. Do dziś jestem pod wrażeniem koncertu z drezdeńskiego rynku, na którym Bobby McFerrin wykonywał bardzo skomplikowaną partię basową w utworze „Ave Maria”, a do tej partii niemieccy słuchacze śpiewali czysto wyrafinowaną, znacznie trudniejszą niż disco-polo, melodię. Nasz naród, niestety, nie jest szczególnie umuzykalniony. Nawet Chopin pisał do Delfiny Potockiej, że jest z tym u nas różnie. Wydaje mi się, że to ważny aspekt, na który powinniśmy zwrócić uwagę. Obcowanie z jakąkolwiek sztuką bardzo rozwija dzieci. Tak jak sport jest fantastycznym sposobem budowania pewnych postaw życiowych, tak jeśli ktoś chodzi do szkoły muzycznej, to musi się naprawdę zdyscyplinować, by wydobyć dźwięk, który nie zabije wszystkich domowników. Muzyka jest potrzebna z wielu powodów. Mam nadzieję, że nie zniechęcimy do niej tych dzieci, które posłuchają naszej płyty [śmiech].

  • Tags
  • natalia kukulska
  • szukaj w snach
  • wojciech nieśpiałowski

Udostępnij:

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest
Next article Icon Platform M+ z nowymi funkcjami
Previous article 5 gitarowych grzechów głównych wg Paula Gilberta

Jakub Milszewski | TopGuitar

Jakub Milszewski - dziennikarzem muzycznym został jak wszyscy dlatego, że nie nauczył się na niczym grać, co nie przeszkadzało mu w graniu i śpiewaniu. W "TopGuitar" odpowiada za Garaż i wywiady z fajnymi ludźmi. Pojawia się na Anywhere.pl, w "Live&Travel" i na Kvlt.pl. Występował z Ennio Morricone, zdobył złoty medal na Olimpiadzie Chóralnej, gra na basie, dorabiał rysowaniem komiksów i kopaniem rowów.

INNE

Alice Cooper: "Aby przetrwać w trasie, nie można imprezować jak kiedyś, gdy miało się 23 lata" Artykuły o artystach
25 czerwca 2022

Alice Cooper: "Aby przetrwać w trasie, nie można imprezować jak kiedyś, gdy miało się 23 lata"

Alice Cooper zdradza, jak wybiera gitarzystów do swojego zespołu Artykuły o artystach
23 czerwca 2022

Alice Cooper zdradza, jak wybiera gitarzystów do swojego zespołu

Basista Jinjer, Jewgienij Abdukanow w poruszającym wywiadzie: "Wszystko wokół mnie zaczęło wybuchać. Znalazłem się pod ostrzałem" Artyści
22 czerwca 2022

Basista Jinjer, Jewgienij Abdukanow w poruszającym wywiadzie: "Wszystko wokół mnie zaczęło wybuchać. Znalazłem się pod ostrzałem"

Jeff Beck otrzymał od Steve'a Wondera 'Cause We've Ended As Lovers' w zamian za "Superstition" Artykuły o artystach
22 czerwca 2022

Jeff Beck otrzymał od Steve'a Wondera 'Cause We've Ended As Lovers' w zamian za "Superstition"

Kirk Hammett boi się słuchać płyty "Lulu" i wspomina, że Nirvana nie chciała koncertować z Guns N' Roses Artykuły o artystach
21 czerwca 2022

Kirk Hammett boi się słuchać płyty "Lulu" i wspomina, że Nirvana nie chciała koncertować z Guns N' Roses

Paul McCartney i jego własna wersja fingerpickingu Artykuły o artystach
21 czerwca 2022

Paul McCartney i jego własna wersja fingerpickingu

Poznajcie HAL-CA z zespołu Asterism - artystkę Yamahy, która przekuwa anime w metal Artykuły o artystach
21 czerwca 2022

Poznajcie HAL-CA z zespołu Asterism - artystkę Yamahy, która przekuwa anime w metal

Alice Cooper: „To całkiem zdrowe, że zespoły rockowe nie są teraz numerem jeden" Artykuły o artystach
20 czerwca 2022

Alice Cooper: „To całkiem zdrowe, że zespoły rockowe nie są teraz numerem jeden"

Bob Ezrin o wielkości Davida Gilmoura: "Możesz mu dać ukulele i wzmacniacz Pignose, a on i tak sprawi, że będzie to brzmiało majestatycznie" Artykuły o artystach
17 czerwca 2022

Bob Ezrin o wielkości Davida Gilmoura: "Możesz mu dać ukulele i wzmacniacz Pignose, a on i tak sprawi, że będzie to brzmiało majestatycznie"

Facebook Comments

Bądź z nami w kontakcie
Najnowsze artykuły
26 czerwca 16:06
Newsy

Dwie gorące premiery ostatnich dni – Ozzy Osbourne „Patient Number 9” i Megadeth „We’ll Be Back”

25 czerwca 20:11
Artyści

Alice Cooper: „Aby przetrwać w trasie, nie można imprezować jak kiedyś, gdy miało się 23 lata”

23 czerwca 21:14
Artyści

Alice Cooper zdradza, jak wybiera gitarzystów do swojego zespołu

23 czerwca 10:59
Newsy

„Unhallowed” – nowy singiel z nadchodzącej płyty Machine Head, powstały z udziałem Wacława „Vogga” Kiełtyki

22 czerwca 15:02
Artyści

Basista Jinjer, Jewgienij Abdukanow w poruszającym wywiadzie: „Wszystko wokół mnie zaczęło wybuchać. Znalazłem się pod ostrzałem”

22 czerwca 14:34
Newsy

Markbass szykuje basową rewolucję…

22 czerwca 12:43
Newsy

Epiphone Matt Heafy Les Paul Custom Origins Collection

22 czerwca 9:34
Artyści

Jeff Beck otrzymał od Steve’a Wondera 'Cause We’ve Ended As Lovers’ w zamian za „Superstition”

21 czerwca 21:02
Artyści

Kirk Hammett boi się słuchać płyty „Lulu” i wspomina, że Nirvana nie chciała koncertować z Guns N’ Roses

21 czerwca 15:00
Newsy

Baroni AFK150 – hybrydowy wzmacniacz gitarowy

21 czerwca 13:00
Newsy

Takamine GLD11E-NS i GLN11E-NS – prezentacja wideo

21 czerwca 12:00
Artyści

Paul McCartney i jego własna wersja fingerpickingu

21 czerwca 10:07
Artyści

Poznajcie HAL-CA z zespołu Asterism – artystkę Yamahy, która przekuwa anime w metal

20 czerwca 16:05
Imprezy

Fotorelacja z krakowskiego koncertu Gogol Bordello

20 czerwca 15:21
Newsy

Mohini Dey odpowiada na pytania firmy Markbass

Losowe artykuły
Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Paweł Pańta – wywiad

Paweł Pańta – wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

  • Kontakt
  • Redakcja
  • Polityka prywatności
  • Back to top
© TopGuitar - Magazyn Muzyków 2005-2021. All rights reserved.
Wydawca International MUSIC Press