• Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • Narzędzia
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Gry Muzyczne
    • Generator Akordów
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Słownik Gitarzysty
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • Audiostacja
    • EHX
    • Firma Muzyczna
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Music Dealer
    • Riff
    • Sound Service
    • SoundTrade
    • W-Music Distribution
    • Yamaha
    • Zibi
  • Magazyn TG
    • Najnowszy numer
    • TopStudio
    • Zamów prenumeratę
      • Prenumerata dwuletnia
      • Prenumerata półroczna
      • Prenumerata roczna
    • Numery archiwalne
    • Gdzie kupić?
    • Redakcja
TopGuitar.pl
  • Najnowszy numer
  • Gdzie kupić?
  • Zamów prenumeratę
    • Prenumerata dwuletnia
    • Prenumerata półroczna
    • Prenumerata roczna
    • Pakiet 10: prenumerata TopGuitar + CD Richard Bona + 2CD i DVD Marcus Miller
    • Pakiet 11: prenumerata TopGuitar + DVD Love De Vice + CD WAMI
    • Pakiet 12: prenumerata TopGuitar + CD IRA + CD Patrycja Markowska + CD Kreuzberg
    • Pakiet 13: prenumerata TopGuitar + 3xDVD Oblicza rocka
    • Pakiet 14: prenumerata TopGuitar + CD Poduszkowiec 2.0 + CD Cafe Night&Day vol. 3
    • Pakiet 15: prenumerata TopGuitar + książka Cliff Burton + DVD Black Sabbath
    • Pakiet 2: prenumerata TopGuitar + książka Nergal + CD Jacek Karzaklewski
    • Pakiet 5: prenumerata TopGuitar + książka Joy Division + CD Jimi Hendrix
    • Pakiet 6: prenumerata TopGuitar + książka Prince + CD John Mayer
    • Pakiet 7: prenumerata TopGuitar + książka kucharska Paul McCartney + CD Paul McCartney
    • Pakiet 9: prenumerata TopGuitar + książka Bob Marley + CD Foster The People
  • Kontakt
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
      Taylor Guitars w rękach pracowników

      Taylor Guitars w rękach pracowników

      Ściana Marshalli w nowym teledysku AC/DC - "Realize"

      Ściana Marshalli w nowym teledysku AC/DC - "Realize"

      Joe Satriani współautorem komiksowej serii "Crystal Planet"

      Joe Satriani współautorem komiksowej serii "Crystal Planet"

      5 marca ukaże się nowa płyta Kings Of Leon „When You See Yourself”

      5 marca ukaże się nowa płyta Kings Of Leon „When You See Yourself”

    • Newsy sprzętowe
      PRS Studio i Special Semi-Hollow – nowe gitary

      PRS Studio i Special Semi-Hollow – nowe gitary

      Martin David Gilmour Custom Signature Edition D-35

      Martin David Gilmour Custom Signature Edition D-35

      Martin 00L Earth – ekologiczna gitara

      Martin 00L Earth – ekologiczna gitara

      Blackstar Amplification ID:CORE V3

      Blackstar Amplification ID:CORE V3

    • TopVideo
      Megadeth "Symphony of Destruction" - proroczy teledysk

      Megadeth "Symphony of Destruction" - proroczy teledysk

      Ostatni koncert Van Halen w całości dostępny na YouTube

      Ostatni koncert Van Halen w całości dostępny na YouTube

      Metallica - nowe video z koncertu!

      Metallica - nowe video z koncertu!

      Deep Purple "Doing Their Thing" - Live in Granada TV (1970)

      Deep Purple "Doing Their Thing" - Live in Granada TV (1970)

  • Artyści
    • Wywiady
      Basista Big Cyca, Dżej Dżej wydaje pierwszą solową płytę

      Basista Big Cyca, Dżej Dżej wydaje pierwszą solową płytę

      Człowiek orkiestra, czyli Krzysztof Zalewski w najlepszej formie - wywiad

      Człowiek orkiestra, czyli Krzysztof Zalewski w najlepszej formie - wywiad

      Jacek Bryndal (Kobranocka, Atrakcyjny Kazimierz) i jego solowa płyta "Powoli nas nie ma" - wywiad

      Jacek Bryndal (Kobranocka, Atrakcyjny Kazimierz) i jego solowa płyta "Powoli nas nie ma" - wywiad

      Szymon Grela z zespołu LIVER. Rodzinny układ przyjacielski.

      Szymon Grela z zespołu LIVER. Rodzinny układ przyjacielski.

    • Artykuły
      Grzegorz Skawiński: "Jesteśmy w zasadzie bezrobotni"

      Grzegorz Skawiński: "Jesteśmy w zasadzie bezrobotni"

      Noah Weiland wylany z Suspect208 za... narkotyki

      Noah Weiland wylany z Suspect208 za... narkotyki

      Marko Hietala odchodzi z Nightwish i wycofuje się z życia publicznego!

      Marko Hietala odchodzi z Nightwish i wycofuje się z życia publicznego!

      Muzycy KISS rekordzistami Guinnessa

      Muzycy KISS rekordzistami Guinnessa

    • Garaż
      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Revival – „Revival” (2019)

      Revival – „Revival” (2019)

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

    • Recenzje
      Krzysztof "Puma" Piasecki & Adam Wendt - "We See The Light 59/62"

      Krzysztof "Puma" Piasecki & Adam Wendt - "We See The Light 59/62"

      Mateusz Puławski „13th Heron” - recenzja

      Mateusz Puławski „13th Heron” - recenzja

      The Freuders "Warrior" - recenzja

      The Freuders "Warrior" - recenzja

      Leszek Cichoński And Friends „Thanks Jimi Symphonic” - recenzja

      Leszek Cichoński And Friends „Thanks Jimi Symphonic” - recenzja

    • TopLegendy
      Black Sabbath "Sabbath Bloody Sabbath" - pomogły paranormalne okoliczności

      Black Sabbath "Sabbath Bloody Sabbath" - pomogły paranormalne okoliczności

      Roger Waters "The Wall. Live in Berlin" - wyjątkowe wykonanie arcydzieła

      Roger Waters "The Wall. Live in Berlin" - wyjątkowe wykonanie arcydzieła

      AC/DC "For Those About To Rock (We Salute You)" - bardzo wybuchowa płyta

      AC/DC "For Those About To Rock (We Salute You)" - bardzo wybuchowa płyta

      "Led Zeppelin II" - ciekawostki i kulisy powstania

      "Led Zeppelin II" - ciekawostki i kulisy powstania

  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
      Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy odbędzie się 31 stycznia

      Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy odbędzie się 31 stycznia

      To się nazywa próba dźwięku! KISS przed sylwestrowym występem 2020

      To się nazywa próba dźwięku! KISS przed sylwestrowym występem 2020

      KISS zagrają Sylwestra, by bez żalu pożegnać rok 2020

      KISS zagrają Sylwestra, by bez żalu pożegnać rok 2020

      Koncert Thanks Jimi Symphonic – Leszek Cichoński and Friends + Orkiestra Filharmonii Sudeckiej

      Koncert Thanks Jimi Symphonic – Leszek Cichoński and Friends + Orkiestra Filharmonii Sudeckiej

    • Kup bilety
      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Klasz Ov The Sejtans XIII

      Klasz Ov The Sejtans XIII

    • Reportaże i relacje
      Prezentacja produktów HK Audio i Hughes & Kettner w gdańskim klubie Parlament

      Prezentacja produktów HK Audio i Hughes & Kettner w gdańskim klubie Parlament

      Adam Palma wraca do formy - fotorelacja z koncertu w Jerzwałdzie

      Adam Palma wraca do formy - fotorelacja z koncertu w Jerzwałdzie

      Soundela 2020 - za nami pierwsza tura warsztatów

      Soundela 2020 - za nami pierwsza tura warsztatów

      Orkiestra 50 gitar elektrycznych

      Orkiestra 50 gitar elektrycznych

  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

    • Testy
      Electro-Harmonix Oceans 12 Dual Stereo Reverb

      Electro-Harmonix Oceans 12 Dual Stereo Reverb

      NUX Loop Core Deluxe

      NUX Loop Core Deluxe

      Markbass Little Mark Vintage D2

      Markbass Little Mark Vintage D2

      Electro-Harmonix Triple Foot Controller

      Electro-Harmonix Triple Foot Controller

    • Zestawienia sprzętu
      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

    • Zabrzmij jak…
      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

    • Sprzęt Mistrzów
      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

      Martin D-18 Elvisa Presleya sprzedany za ponad milion dolarów

      Martin D-18 Elvisa Presleya sprzedany za ponad milion dolarów

      Sprzęt Jana Borysewicza

      Sprzęt Jana Borysewicza

  • Porady
    • Doktor Amp
      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

    • Doktor G
      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Jak czytać proste schematy?

      Jak czytać proste schematy?

    • DIY, czyli zrób to sam
      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Jak wymieniać struny w akustyku?

      Jak wymieniać struny w akustyku?

    • Jak promować zespół
      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

    • Porady sprzętowe
      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Plexsound - skondensowana energia

      Plexsound - skondensowana energia

      Asystent zakupowy: Home recording TG 3/2018

      Asystent zakupowy: Home recording TG 3/2018

    • Porady muzyczne
      Wyjątkowa lekcja bluesa z Johnem Mayerem

      Wyjątkowa lekcja bluesa z Johnem Mayerem

      Jak pokonać stres na scenie? 5 kroków do opanowania tremy

      Jak pokonać stres na scenie? 5 kroków do opanowania tremy

      Jak zagrać na gitarze "Nie płacz Ewka"

      Jak zagrać na gitarze "Nie płacz Ewka"

      Music Export Poland podsumowuje pomoc dla muzyków

      Music Export Poland podsumowuje pomoc dla muzyków

  • Nauka gry
    • Warsztaty
      Jak zagrać utwór Pilichowskiego "Vandal" - video

      Jak zagrać utwór Pilichowskiego "Vandal" - video

      Zagraj z Pilichowskim: "4822" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "4822" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "4822" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "4822" - bas

      Warsztaty z Bartkiem "Bratkiem" Wójcikiem: Legato. Sztuka latania (cz. 2)

      Warsztaty z Bartkiem "Bratkiem" Wójcikiem: Legato. Sztuka latania (cz. 2)

    • Chwyty gitarowe
      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: „OLD FASHION SHOW” – gitara i bas

      Zagraj z Pilichowskim: „OLD FASHION SHOW” – gitara i bas

  • Narzędzia
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Gry Muzyczne
    • Generator Akordów
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Słownik Gitarzysty
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • Audiostacja
    • EHX
    • Firma Muzyczna
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Music Dealer
    • Riff
    • Sound Service
    • SoundTrade
    • W-Music Distribution
    • Yamaha
    • Zibi
  • Magazyn TG
    • Najnowszy numer
    • TopStudio
    • Zamów prenumeratę
      • Prenumerata dwuletnia
      • Prenumerata półroczna
      • Prenumerata roczna
    • Numery archiwalne
    • Gdzie kupić?
    • Redakcja
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • Instagram
    • RSS
Octopussy – Nowe rozdanie
Home
Artyści
Wywiady

Octopussy – Nowe rozdanie

9 marca 2018 Jakub Milszewski | TopGuitar 773

Przeczytaj również

Piołun ujawnia "Na żywioł"
Piołun ujawnia "Na żywioł"
Octopussy i The Picturebooks zagrają przed Clutch
Octopussy i The Picturebooks zagrają przed Clutch

Pod koniec zeszłego roku Octopussy przypomnieli o swoim istnieniu, wydając świetny album „Dwarfs & Giants”. Zespół powrócił po czterech latach w dobrej formie, a jego plany na 2018 rok zakładają podbój Polski i nie tylko – proces ten rozpocznie się w kwietniu wraz z trasą obejmującą sześć koncertów w Polsce. O pracy w nowym składzie i realiach nowego początku Octopussy opowiadają basista Marcin Bąkowski oraz gitarzysta Michał Banasik.

Octopussy, fot. Oskar Szramka

Octopussy, fot. Oskar Szramka

Debiutancki album Octopussy ukazał się w 2013 roku. Kolejny – „Dwarfs & Giants” – w 2017 roku. W międzyczasie zmienił się skład, odszedł Jan „Dziablas” Galbas, przyszli Michał Banasik i Jan Babiński. Skąd to zamieszanie?

Marcin Bąkowski: Zespół był w tym czasie w zawieszeniu. Dziablas miał swoje inne projekty, rozkręcał swoje studio. Cały czas robiliśmy muzykę bez niego. W końcu trzeba było się dowiedzieć, czy chce z nami grać, czy nie. Po koncercie w Warszawie Dziablas stwierdził, że koniec, że już nie chce być w Octopussy. Było to pod koniec 2015. Od 2016 zaczęliśmy szukać wokalisty. Konrad [Ciesielski – perkusista zespołu – przyp. J.M.] trafił na Janka Babińskiego na Monciaku w Sopocie, kiedy siedział z gitarą. Zaprosiliśmy go na próbę i poszło. Janek wpasował się w klimat idealnie, lubi taką muzykę, nie było można go nie wziąć.

Michał, jak ty trafiłeś do Octopussy?

Michał Banasik: Gram w Tranquilizer, mamy wspólną salę prób. Dobrze się znałem z chłopakami od dawna, przez cały czas byliśmy dobrymi kumplami. Kiedy Dziablas odszedł, ktoś stwierdził, że fajnie by było, gdyby ktoś wspomógł zespół drugą gitarką. Początkowo mieliśmy współpracować chwilowo, miałem funkcjonować na zasadach gościa. Z biegiem czasu wyszło tak, że zostałem.

Marcin: Byłoby bez sensu, żebyś nie miał z nami grać. Byliśmy kumplami od dłuższego czasu więc nie szukaliśmy drugiego gitarzysty. Wybór był oczywisty.

Brałeś udział w tworzeniu „Dwarfs & Giants”?

Michał: Tak, byłem w Octopussy jeszcze przed Jankiem Babińskim. Szykowaliśmy te numery, szukając wokalisty.

Jakie zmiany w waszej muzyce nastąpiły między pierwszą a drugą płytą?

Marcin: Na pewno jest jakaś ewolucja, mamy przecież nowego gitarzystę, a każdy ma swój jakiś styl grania.

Ale była to ewolucja założona? Nakreśliliście sobie jakieś zmiany, które chcecie wprowadzić w życie?

Marcin: Postanowiliśmy, że muza ma mieć trochę więcej przestrzeni, ale cały czas ma to być Octopussy. Nie mieliśmy jakichś konkretnych kierunkowych zamiarów, że teraz nagrywamy tak i tak. Po prostu nie chcieliśmy powtarzać pierwszego albumu.

Michał: Ja też, wchodząc do Octopussy, wiedziałem, jak chłopaki grają. Wiedziałem, w jakim kierunku ten zespół chciałby iść. Tworząc razem, pomagając zespołowi w robieniu kawałków, miałem tego świadomość, ale wszystko było naturalnie, nie pilnowaliśmy tego, żeby było bardzo inaczej. Owszem, nowy album jest bardziej skoczny, troszeczkę bardziej do przodu…

Marcin Bąkiewicz, Octopussy, fot. Oskar Szramka

Marcin Bąkowski, fot. Oskar Szramka

Moim zdaniem poprzedni jest bardziej skoczny.

Michał: No widzisz. Wszystko jest kwestią odbioru. Pierwszy jest na pewno brudniejszy, może bardziej garażowy, rockandrollowy. Nowy z kolei jest bardziej przestrzenny, ale są w nim momenty, w których groove szuka troszeczkę innego ujścia. Wyszło to zupełnie naturalnie. Nowy materiał, nad którym pracujemy, będzie jeszcze inny.

Czy teraz, po dość długiej przerwie i zmianie składu, następuje nowe otwarcie dla Octopussy? Jest nowy materiał, wkrótce pierwsza krótka trasa po Polsce. Nowe rozdanie.

Marcin: Nowe rozdanie? Chyba masz rację, to jest nowe rozdanie. Pauza była dosyć długa – robiliśmy materiał, wywaliliśmy go, zrobiliśmy drugi… To musi trwać. Ale faktycznie, można to nazwać nowym otwarciem. Mam jednak nadzieję, że będzie full koncertów, takie są zresztą plany. Nasz dobry kolega Piotrek Ochociński, były perkusista Sautrusa, jest naszym menadżerem, a zna się na robocie i robi robotę taką, jak tralala. Skupiamy się na tym, żeby grać dużo koncertów.

Michał: Chcemy iść za ciosem. Mamy nadzieję, że nie będzie już tak długich przerw. Nie mówię nawet o wydaniu płyty, ale o luce koncertowej. Część ludzi pamięta o tym zespole, ale musimy dotrzeć do nich na nowo oraz po raz pierwszy do nowych słuchaczy. Musimy pokazać, że to nie jest zespół, który został zakopany pod ziemią, tylko wychodzi i będzie żył.

Octopussy ma szansę na komercyjny sukces? W Polsce są już zespoły, które są zupełnie niezależne, a jednak osiągają na tyle duży sukces, że są w stanie żyć z grania. Jesteście w stanie dojść do tego poziomu?

Marcin: Wszystko wiąże się z kasą i graniem mnóstwa koncertów.

Michał: Ciężka praca. Na przykład Obscure Sphinx napierdzielali mnóstwo koncertów w Polsce i za granicą i wypracowali ten sukces.

Marcin: Niedawno oglądałem film dokumentalny o Foo Fighters. Na samym początku przed pierwszą płytą grali po dwieście, trzysta koncertów za 500 dolarów. Grohl powiedział, że liczą się tylko koncerty. Taka prawda.

Zatem wchodzicie w to? Po tych sześciu koncertach coś jeszcze nadejdzie?

Marcin: Tak. Nie chcę jeszcze zbyt dużo o tym mówić, bo jest wiele nieogłoszonych jeszcze rzeczy, ale plany są ambitne.

Michał: A w przyszłym roku, jeśli nikomu nic się nie stanie, koncertów będzie jeszcze więcej.

Michał Banasik, Octopussy, fot. Oskar Szramka

Michał Banasik, fot. Oskar Szramka

Jak się wam pracowało z Janem Babińskim nad nowym materiałem? To była chyba duża zmiana – nowa osobowość, inny głos.

Marcin: Bardzo dużo materiału zrobiliśmy jeszcze przed przyjściem Janka. Janek zrobił partie wokalne i napisał teksty.

Michał: Dołożył też trochę do muzyki. Generalnie jednak świetnie się spisywał wokalnie, bo wchodził i robił robotę. Jeśli chodzi o muzykę, to dużo numerów było już napisanych, sporo wyszło też z improwizacji, które razem graliśmy. Nie było tak, że przychodził z gitarą i mówił: „poprawmy to tak, wtedy będzie mi się lepiej śpiewało”. Oczywiście trochę dodawał, ale generalnie nad muzyką pracował cały zespół. Janek improwizował z nami wokalnie, budował zwrotki refreny, jakieś schematy, które były potem rozwijane.

Jak wygląda u was praca nad nową muzyką? Zaczyna się od riffu czy wychodzi z improwizacji?

Michał: Zależy od tego, czy próba jest w piątek, czy we wtorek. W piątki jest więcej improwizacji [śmiech].

Marcin: Zazwyczaj zaczyna się od riffu, jakiegoś motywu. Tak sobie wokół tego jammujemy i powoli coś powstaje. Każdy coś też przynosi, dokłada. Satriani kiedyś powiedział, że najpierw pisze tekst, a potem do tego układa piosenkę. Nam się zdarzyło tak raz.

Michał: Czasami jest też tak, że wchodzimy na salę, jest świetna atmosfera między nami, dobre flow, wypijemy parę piwek i jest taka ochota na granie, że wszystko wychodzi. Konrad zagra jakiś fajny bit, który groovi jak cholera, razem z Bąkiem usadzą jakąś super sekcję albo ja z Piotrkiem [Danielewiczem – gitarzystą w Octopussy – przyp. J.M.] wymyślimy jakiś riff, do którego momentalnie się zgrywamy, i jakoś idzie. Oczywiście nie jest to gotowy produkt, który zamykamy i wydajemy – szlifujemy go potem, niekoniecznie na tej samej próbie. Nagrywamy i poprawiamy. Rzadko jest tak, że ktoś przynosi gotowy riff na próbę. Riffy raczej powstają na sali. Większość naszej pracy jest spontaniczna, polega na przeniesieniu na dźwięki tego, co akurat mamy w głowach i doszlifowaniu na próbach.

Jesteście jeszcze w stanie się nawzajem zaskoczyć?

Marcin: Cały czas się zaskakujemy! Naprawdę! Czasami przychodzę na próbę, kawałek mi się nie podoba, zagramy go i nachodzi mnie refleksja, że jednak jest fajnie. Konrad zaskakiwał mnie kilkanaście razy. Mówił: „Zobaczysz, to będzie dobre”, a mi zupełnie nie leżało. Ale dołożyliśmy coś tam na gitarze i rzeczywiście, numer wychodził super.

Michał: Nie chodzi o to, żeby z każdego riffu robić kawałek i go wydać. Sporo nawet gotowych utworów ląduje w śmietniku albo szufladzie.

Marcin: Pierwsza płyta powstała dwa razy. Mieliśmy gotowy materiał, wywaliliśmy, został tylko „Don’t Go”. Resztę zrobiliśmy od początku. Przy „Dwarfs & Giants” zrobiliśmy materiał bardzo groove’owy i znów cały poszedł do kosza. Słuchaliśmy tych numerów w domu i każdy stwierdził, że jednak nie. Z niektórych coś uszczknęliśmy, resztę wywaliliśmy.

Michał: Może to jest efekt tego nowego rozdania – przyszli nowi ludzie, więc proces szukania najlepszych numerów trzeba było rozpocząć od nowa.

Proces tworzenia „Dwarfs & Giants” rozpoczął się zaraz po wydaniu debiutu?

Marcin: Tak. Chwilę pograliśmy z pierwszą płytą, ale było to niedługo. Zaraz potem zaczęliśmy robić nowe numery.

Michał: Zgadaliśmy się zaraz po odejściu Dziablasa. Kolejność utworów na płycie jest mniej więcej chronologiczna. Płytę zamyka „Future Western”, który powstał jako ostatni.

Czyli można po nim wnosić o waszej ewolucji – następna płyta będzie szła w tym kierunku?

Michał: Trochę tak. EP-ka zaczyna nam nieco w ten sposób brzmieć.

Marcin: Teraz, podczas tworzenia nowych numerów stwierdziliśmy, że będzie to nasz najdojrzalszy materiał.

Michał: Chcemy wydać materiał, który będzie spójny. Planujemy to zamknąć w ramach jednej historii, w której będzie trochę o szamaństwie, Indianach i kowbojach, w westernowym klimacie. Będziemy chcieli zawrzeć na tym albumie nieco filmowego nastroju.

Kiedy ta EP-ka się ukaże?

Michał: W marcu wchodzimy do studia, ale kiedy EP-ka się ukaże, to trudno powiedzieć. Plan był taki, żeby zmieścić się w czerwcu, ale tak naprawdę nie wiadomo. Trudno przewidzieć, kiedy zostanie zamknięta praca z miksami, masteringiem, procesem wydawniczym.

Gdzie będziecie to nagrywać?

Michał: W Nebula Studio w Warszawie.

Na kwietniowych koncertach będziecie grali już coś nowego?

Marcin: Raczej nie.

Michał: Szykujemy set złożony trochę z nowej płyty, trochę z pierwszej, ale raczej bez nowości. Może podczas tych późniejszych koncertów pokaże się coś nowego, ale też wątpię.

Czego używacie na scenie i co mieliście w studio?

Michał: Piotrek, gitarzysta, niezmiennie od lat gra na Marshallu JCM800 podłączonym pod pakę Orange. Gra na ulubionym PRS-ie McCarty. Ja fanem PRS-ów nie jestem, ale u niego to akurat brzmi, to jest człowiek stworzony do tej gitary. Ja gram w tej chwili na combo Orange Rocker 30 podłączonej do paki Orange 4 × 12 cali. W studiu używałem paczki Mesy 4 × 12 i Orange Dual Terror. Jeśli chodzi o pedalboard, to Piotrek jest akurat sterylny w brzmieniu. Na „Dwarfs & Giants” bazował raczej na typowym secie kabel–gitara–podbicie. Na tym polega cała magia rock’n’rolla. Ja trochę bardziej świrowałem. Miałem najprostszą na świecie kaczkę Dunlop, podbicie Mark L Vanilla Sky, reverb Taurus Zebu i delay Line 6. I oczywiście telecaster.

Marcin: Ja w studiu miałem lodówkę Ampega, do tego głowę Ampeg SVT-3PRO. Nagrywałem na gitarze Music Man Sting Ray 5 puszczonej przez SansAmp. Teraz na scenie i na próbach używam paki Ampega 410HLF i głowy SVT-7PRO oraz basu Sire V7.

Dobieraliście sobie sprzęt do studia konkretnie pod względem brzmienia czy mieliście z góry założone, że będziecie nagrywać na swoich paczkach i głowach?

Michał: Nie było jakichś specjalnych kombinacji z tym sprzętem. Piotrek w zasadzie od razu miał gotowy zestaw. Trochę było walki z mikrofonami, Dziablas, który to nagrywał, lubi się z tym pobawić. Było też parę prób z moim zestawem. Nie nagrywałem na swoich klamotach, wypróbowaliśmy parę rzeczy. Moja głowa zabrzmiała lepiej na paczce Mesy pożyczonej od Matteo Bassoliego z Blindead. Nie było też problemów przy kręceniu tego później. Mojego sprzętu nie kompletowałem sobie prywatnie pod względem Octopussy. To był mój zestaw z Tranquilizer. Co prawda, mam teraz nieco inny, bo podmieniłem sobie parę rzeczy, ale po prostu te efekty znam – to dobry sprzęt, który fajnie brzmi. Nie kupowałem jeszcze konkretnego efektu specjalnie pod któryś z zespołów. W Tranquilizer gram na innej gitarze, a efekty nieco inaczej ustawiam, bo to przecież inna muzyka. W Octopussy doskonale sprawdza mi się klasyczny telecaster – Bill Lawrence SwampKaster. Nawet nie wiem, czy to jeszcze produkują. Stara dobra jesionowa decha, bardzo fajne brzmienie. Były to dosyć budżetowe gitary, nie jakieś topowe modele, ale jest to kawał fajnej dechy do rock’n’rolla.

Marcin: Ja z kolei teraz uznałem, że do Octopussy bardziej pasuje mi brzmienie fenderowskie, jazz bass, więc kupiłem Sire V7. Jestem bardzo zadowolony, bo brzmienie jest rewelacyjne, gitara jest super wykonana. Pierwszy koncert na niej zagrałem w B90 w Gdańsku – byłem bardzo zadowolony.

Basy Music Man też mają dość klasyczne brzmienie.

Marcin: Oczywiście. To gitary bardzo uniwersalne, ale także bardzo wymagające od basisty. Są tam cztery gały, ale trzeba umieć wykręcić z nich brzmienie, do tego pogrzebać dobrze w piecu. A ja lubię po prostu mieć wszystkie gałki skręcone w prawo. Tak było z Fenderami, tak jest z Sire, więc nie narzekam.

Potraficie powiedzieć, skąd wam się w ogóle wzięła zajawka na tego typu muzykę?

Marcin: To wyszło samoistnie. Kiedy na początku spotykałem się z Piotrkiem, to miał siódemkę Ibaneza, głowę Peavey i chciał grać Meshuggah. Jak dołączył do nas Konrad, to namówiliśmy go, żeby sprzedał tę gitarę i kupił sobie coś normalnego. Piotrek sam się przestawił i odkrył w sobie rockandrollową duszę. Ja z kolei od dawna słuchałem takiej muzyki. Zarazili mnie do niej kumple. Była to zmiana naturalna, nie potrzebowałem jakiegoś pchnięcia.

Michał: Ja od trzynastego roku życia miałem długie włosy, nosiłem kostki z napisem „Black Sabbath” i chciałem grać rockową muzę. Moje wcześniejsze składy, nawet w wieku nastoletnim, też zawsze grały rock’n’roll.

  • Tags
  • marcin bąkowski
  • michał banasik
  • Octopussy
  • rock'n'roll
  • tranquilizer

Udostępnij:

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest
Next article Line 6 HX Effects - nowy podłogowy multiefekt gitarowy
Previous article Dwie nowe gitary LTD EC-1000

Jakub Milszewski | TopGuitar

Jakub Milszewski - dziennikarzem muzycznym został jak wszyscy dlatego, że nie nauczył się na niczym grać, co nie przeszkadzało mu w graniu i śpiewaniu. W "TopGuitar" odpowiada za Garaż i wywiady z fajnymi ludźmi. Pojawia się na Anywhere.pl, w "Live&Travel" i na Kvlt.pl. Występował z Ennio Morricone, zdobył złoty medal na Olimpiadzie Chóralnej, gra na basie, dorabiał rysowaniem komiksów i kopaniem rowów.

INNE

Grzegorz Skawiński: "Jesteśmy w zasadzie bezrobotni" Artykuły o artystach
15 stycznia 2021

Grzegorz Skawiński: "Jesteśmy w zasadzie bezrobotni"

Noah Weiland wylany z Suspect208 za... narkotyki Artykuły o artystach
12 stycznia 2021

Noah Weiland wylany z Suspect208 za... narkotyki

Marko Hietala odchodzi z Nightwish i wycofuje się z życia publicznego! Artykuły o artystach
12 stycznia 2021

Marko Hietala odchodzi z Nightwish i wycofuje się z życia publicznego!

Muzycy KISS rekordzistami Guinnessa Artykuły o artystach
11 stycznia 2021

Muzycy KISS rekordzistami Guinnessa

Największy fan Briana Maya, Rafał Tudruj i jego "Pozytyvny Song" Artykuły o artystach
11 stycznia 2021

Największy fan Briana Maya, Rafał Tudruj i jego "Pozytyvny Song"

Muzycy, którzy wsparli zajęcie Kapitolu Artykuły o artystach
9 stycznia 2021

Muzycy, którzy wsparli zajęcie Kapitolu

Jacek Kieller gra "Creeping Crocodile", wersja A.D. 2020 Artykuły o artystach
8 stycznia 2021

Jacek Kieller gra "Creeping Crocodile", wersja A.D. 2020

Miley Cyrus nagrała cover "Nothing Else Matters" i stała się rockmanką Artykuły o artystach
7 stycznia 2021

Miley Cyrus nagrała cover "Nothing Else Matters" i stała się rockmanką

Nandi Bushell odkrywa BritPop i nagrywa cover Blur "Song 2" Artykuły o artystach
5 stycznia 2021

Nandi Bushell odkrywa BritPop i nagrywa cover Blur "Song 2"

Facebook Comments

Najnowsze artykuły
15 stycznia 11:26
Newsy

Klon Centaur wystawiony na sprzedaż za… pół miliona dolarów!

15 stycznia 11:00
Newsy

PRS Studio i Special Semi-Hollow – nowe gitary

15 stycznia 10:20
Newsy

Martin David Gilmour Custom Signature Edition D-35

15 stycznia 9:00
Artyści

Grzegorz Skawiński: “Jesteśmy w zasadzie bezrobotni”

14 stycznia 14:55
Newsy

Taylor Guitars w rękach pracowników

14 stycznia 8:32
Newsy

Ściana Marshalli w nowym teledysku AC/DC – “Realize”

13 stycznia 12:38
Newsy

Joe Satriani współautorem komiksowej serii “Crystal Planet”

13 stycznia 10:15
Newsy

Martin 00L Earth – ekologiczna gitara

13 stycznia 10:11
Newsy

5 marca ukaże się nowa płyta Kings Of Leon „When You See Yourself”

13 stycznia 9:04
Imprezy

Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy odbędzie się 31 stycznia

12 stycznia 14:35
TopSpecial

Wiemy, kiedy powrócą normalne koncerty

12 stycznia 10:58
Newsy

Blackstar Amplification ID:CORE V3

  • TopGuitar na tablety (Android)
  • Kontakt
  • Redakcja
  • Polityka prywatności
  • Back to top
© TopGuitar - Magazyn Muzyków 2005-2017. All rights reserved.
Wydawca International MUSIC Press

Cookies

Ta strona używa plików cookies (niezbędne do prawidłowego działania). Więcej informacji