• Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Kontakt
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
      Romain Labaye odpowiedział na pytania firmy Markbass

      Romain Labaye odpowiedział na pytania firmy Markbass

      Roger Waters i kolejne dwa utwory z "The Dark Side of the Moon Redux" - "Speak To Me" i "Breathe"

      Roger Waters i kolejne dwa utwory z "The Dark Side of the Moon Redux" - "Speak To Me" i "Breathe"

      Muzycy zespołu Orbit Culture z gitarami LTD

      Muzycy zespołu Orbit Culture z gitarami LTD

      Artyści PRS wyróżnieni w Kanadzie

      Artyści PRS wyróżnieni w Kanadzie

    • Newsy sprzętowe
      Venture – nowa seria wzmacniaczy i zestawów głośnikowych firmy Ampeg

      Venture – nowa seria wzmacniaczy i zestawów głośnikowych firmy Ampeg

      Piąta gitara Adam Jones Les Paul Custom Art Collection firmy Epiphone

      Piąta gitara Adam Jones Les Paul Custom Art Collection firmy Epiphone

      Yamaha przypomina o gitarze CGX122MC

      Yamaha przypomina o gitarze CGX122MC

      Chris Buck prezentuje swój preset dla multiefektów Line 6 Helix

      Chris Buck prezentuje swój preset dla multiefektów Line 6 Helix

    • TopVideo
      Fan - intruz wbiegł na scenę i odebrał Bryanowi Adamsowi mikrofon

      Fan - intruz wbiegł na scenę i odebrał Bryanowi Adamsowi mikrofon

      Tylko Rober Fripp tak potrafi - widowiskowo wykonać utwór... siedząc bez ruchu

      Tylko Rober Fripp tak potrafi - widowiskowo wykonać utwór... siedząc bez ruchu

      Ron Sword skonstruował niesamowitą gitarę mikrotonową i robi z niej dobry użytek

      Ron Sword skonstruował niesamowitą gitarę mikrotonową i robi z niej dobry użytek

      Guitar playthrough Szczepana Inglota z ESP w roli głównej

      Guitar playthrough Szczepana Inglota z ESP w roli głównej

  • Artyści
    • Wywiady
      Steve Hackett: "Czymkolwiek stawał się Genesis, było to zawsze ponowne rozpalenie ognia w zespole"

      Steve Hackett: "Czymkolwiek stawał się Genesis, było to zawsze ponowne rozpalenie ognia w zespole"

      Tomasz Imienowski: "Słuchacz musi czuć, że jest blisko zespołu"

      Tomasz Imienowski: "Słuchacz musi czuć, że jest blisko zespołu"

      Eric Clapton: "Zawsze chciałem anonimowości, chciałem być w sekcji rytmicznej"

      Eric Clapton: "Zawsze chciałem anonimowości, chciałem być w sekcji rytmicznej"

      Kirk Hammett o Jamesie Hetfieldzie: "Kocham go jak brata, ale ciężko jest z nim grać w zespole"

      Kirk Hammett o Jamesie Hetfieldzie: "Kocham go jak brata, ale ciężko jest z nim grać w zespole"

    • Artykuły
      Mateus Asato odkrywa tajemnice swojego stylu gry

      Mateus Asato odkrywa tajemnice swojego stylu gry

      Paul McCartney: "Mam spełnione marzenie: gram z The Rolling Stones"

      Paul McCartney: "Mam spełnione marzenie: gram z The Rolling Stones"

      Marty Friedman o doskonaleniu techniki: "Większość ludzi tak naprawdę nie ma tożsamości muzycznej ponieważ wpadają w pułapkę uczenia się"

      Marty Friedman o doskonaleniu techniki: "Większość ludzi tak naprawdę nie ma tożsamości muzycznej ponieważ wpadają w pułapkę uczenia się"

      Paul Gilbert o pułapkach szybkiego grania: "Bardzo łatwo jest oderwać się od vibe'u"

      Paul Gilbert o pułapkach szybkiego grania: "Bardzo łatwo jest oderwać się od vibe'u"

    • Garaż
      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Revival – „Revival” (2019)

      Revival – „Revival” (2019)

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

    • Recenzje
      Proletaryat "Ząb za ząb" – recenzja

      Proletaryat "Ząb za ząb" – recenzja

      Rafał Sarnecki "A View From The Treetop" - recenzja płyty

      Rafał Sarnecki "A View From The Treetop" - recenzja płyty

      UKĆ „Przemijanie” - recenzja EPki

      UKĆ „Przemijanie” - recenzja EPki

      Marek Napiórkowski "String Theory" - suita na gitarę improwizującą, sekcję rytmiczną oraz orkiestrę smyczkową

      Marek Napiórkowski "String Theory" - suita na gitarę improwizującą, sekcję rytmiczną oraz orkiestrę smyczkową

    • TopLegendy
      Założyciel magazynu Rolling Stone i instytucji Rock and Roll Hall of Fame, Jann Wenner, stwierdził, że artystki i czarni muzycy nie są wystarczająco "intelektualni"

      Założyciel magazynu Rolling Stone i instytucji Rock and Roll Hall of Fame, Jann Wenner, stwierdził, że artystki i czarni muzycy nie są wystarczająco "intelektualni"

      The Egde w „Sunday Bloody Sunday” musiał poddać się "de-Edge'ingowi"...

      The Egde w „Sunday Bloody Sunday” musiał poddać się "de-Edge'ingowi"...

      Noel Redding: w cieniu Hendrixa, ale z własnym blaskiem. 7 faktów, o których mogłeś nie wiedzieć.

      Noel Redding: w cieniu Hendrixa, ale z własnym blaskiem. 7 faktów, o których mogłeś nie wiedzieć.

      Jeff Hanneman: dziesięć lat bez mistrza thrash metalu

      Jeff Hanneman: dziesięć lat bez mistrza thrash metalu

  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
      Vinnie Moore ponownie zagra w Bochni

      Vinnie Moore ponownie zagra w Bochni

      Dave Matthews Band powraca do Polski! 

      Dave Matthews Band powraca do Polski! 

      Joe Satriani o powrocie do pierwszego składu G3: "To jest dla mnie spełnienie marzeń”

      Joe Satriani o powrocie do pierwszego składu G3: "To jest dla mnie spełnienie marzeń”

      Wielkie zakończenie wielkiej kariery - Mr. Big zagra pierwszy i zarazem ostatni koncert w Polsce

      Wielkie zakończenie wielkiej kariery - Mr. Big zagra pierwszy i zarazem ostatni koncert w Polsce

    • Kup bilety
      Białołęckie Wieczory Jazzowe: Wojtek Mazolewski Quintet, 6.11.2022, Warszawa

      Białołęckie Wieczory Jazzowe: Wojtek Mazolewski Quintet, 6.11.2022, Warszawa

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

    • Reportaże i relacje
      Krushfest 2023 – fotorelacja

      Krushfest 2023 – fotorelacja

      Kolejna Rockowa Noc za nami – fotorelacja z festiwalu 

      Kolejna Rockowa Noc za nami – fotorelacja z festiwalu 

      Biohazard + Terror, Dog Eat Dog, Schizma, Get The Shot / 9 VIII 2023 / Kraków

      Biohazard + Terror, Dog Eat Dog, Schizma, Get The Shot / 9 VIII 2023 / Kraków

      Colours Of Ostrava 2023 za nami - fotorelacja z festiwalu

      Colours Of Ostrava 2023 za nami - fotorelacja z festiwalu

    • Patronat TopGuitar
      Warsaw Fingerstyle Festival 2023 - ważne informacje dotyczące konkursu!

      Warsaw Fingerstyle Festival 2023 - ważne informacje dotyczące konkursu!

      Doogie White w Polsce z mini trasą koncertową

      Doogie White w Polsce z mini trasą koncertową

      II Czary Gitary Świdwin 2023: harmonogram konkursu i goście specjalni

      II Czary Gitary Świdwin 2023: harmonogram konkursu i goście specjalni

      Jesse Cook we Wrocławiu!

      Jesse Cook we Wrocławiu!

  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

    • Testy
      Test Bose S1 Pro+. Idealne nagłośnienie dla duetu lub formatu one-man band

      Test Bose S1 Pro+. Idealne nagłośnienie dla duetu lub formatu one-man band

      Foxgear Baroni AFK150 - test włoskiego wzmacniacza

      Foxgear Baroni AFK150 - test włoskiego wzmacniacza

      Yamaha LL16M: dobry wybór w dobrej cenie

      Yamaha LL16M: dobry wybór w dobrej cenie

      Shure GLXD16+: bezprzewodowy sposób na udany koncert

      Shure GLXD16+: bezprzewodowy sposób na udany koncert

    • Zestawienia sprzętu
      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

    • Zabrzmij jak…
      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

    • Sprzęt Mistrzów
      Gitara Kramer Eddiego Van Halena z teledysku "Hot For Teacher" sprzedana za prawie 4 miliony dolarów!

      Gitara Kramer Eddiego Van Halena z teledysku "Hot For Teacher" sprzedana za prawie 4 miliony dolarów!

      Kirk Hammett zdradza jaka "tajna broń" zrobiła mu brzmienie na płycie "72 Seasons"

      Kirk Hammett zdradza jaka "tajna broń" zrobiła mu brzmienie na płycie "72 Seasons"

      Nuno Bettencourt wskazał najważniejszą kostkę w swoim pedalboardzie

      Nuno Bettencourt wskazał najważniejszą kostkę w swoim pedalboardzie

      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

  • Porady
    • Doktor Amp
      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

    • Doktor G
      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Jak czytać proste schematy?

      Jak czytać proste schematy?

    • DIY, czyli zrób to sam
      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Jak wymieniać struny w akustyku?

      Jak wymieniać struny w akustyku?

    • Jak promować zespół
      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

    • Porady sprzętowe
      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Plexsound - skondensowana energia

      Plexsound - skondensowana energia

    • Porady muzyczne
      Tommy Emmanuel ma kilka cennych wskazówek dla gitarzystów

      Tommy Emmanuel ma kilka cennych wskazówek dla gitarzystów

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

  • Nauka gry
    • Warsztaty
      Kiko Loureiro pokazuje jak zagrać solówkę z utworu "We'll Be Back" z ostatniego albumu Megadeth

      Kiko Loureiro pokazuje jak zagrać solówkę z utworu "We'll Be Back" z ostatniego albumu Megadeth

      Zakk Wylde połączył siły z firmą Riffhard, aby zaoferować kompleksowy kurs gry na gitarze

      Zakk Wylde połączył siły z firmą Riffhard, aby zaoferować kompleksowy kurs gry na gitarze

      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

    • Chwyty gitarowe
      Wirtualny symulator gitary akustycznej

      Wirtualny symulator gitary akustycznej

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

  • TopSpecial
    • Felietony
      Przypominamy wszystkim to, co dla nas jest oczywiste - granie na gitarze niesie ze sobą same korzyści!

      Przypominamy wszystkim to, co dla nas jest oczywiste - granie na gitarze niesie ze sobą same korzyści!

      Teraz rock nie jest już muzyką wyrzutków społecznych

      Teraz rock nie jest już muzyką wyrzutków społecznych

      Gibson czy Fender - którą markę wybrało młode pokolenie

      Gibson czy Fender - którą markę wybrało młode pokolenie

      Mężczyźni grają ekstremalny metal, aby zaimponować innym mężczyznom

      Mężczyźni grają ekstremalny metal, aby zaimponować innym mężczyznom

    • TopLegendy
      Założyciel magazynu Rolling Stone i instytucji Rock and Roll Hall of Fame, Jann Wenner, stwierdził, że artystki i czarni muzycy nie są wystarczająco "intelektualni"

      Założyciel magazynu Rolling Stone i instytucji Rock and Roll Hall of Fame, Jann Wenner, stwierdził, że artystki i czarni muzycy nie są wystarczająco "intelektualni"

      The Egde w „Sunday Bloody Sunday” musiał poddać się "de-Edge'ingowi"...

      The Egde w „Sunday Bloody Sunday” musiał poddać się "de-Edge'ingowi"...

      Noel Redding: w cieniu Hendrixa, ale z własnym blaskiem. 7 faktów, o których mogłeś nie wiedzieć.

      Noel Redding: w cieniu Hendrixa, ale z własnym blaskiem. 7 faktów, o których mogłeś nie wiedzieć.

      Jeff Hanneman: dziesięć lat bez mistrza thrash metalu

      Jeff Hanneman: dziesięć lat bez mistrza thrash metalu

    • TopSpecial-Zestawienia
      A Perfect Circle: przegląd ich najlepszych utworów

      A Perfect Circle: przegląd ich najlepszych utworów

      MarkStrings – przegląd strun do gitar akustycznych

      MarkStrings – przegląd strun do gitar akustycznych

      MarkStrings – przegląd strun do gitar elektrycznych

      MarkStrings – przegląd strun do gitar elektrycznych

      20 najlepszych gitarowych albumów 2022 roku!

      20 najlepszych gitarowych albumów 2022 roku!

    • TopVintage
      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Fender Bassman - żywa legenda

      Fender Bassman - żywa legenda

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Ibanez JS1000

      TopVintage: Ibanez JS1000

  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Paul Landers i jego Tech 21 Fly Rig PL1

Paul Landers i jego Tech 21 Fly Rig PL1

23 listopada 2018 Jakub Milszewski | TopGuitar Artyści, Newsy, Newsy sprzętowe, Wywiady

fot. Olaf Heine

Przeczytaj również

Till Lindemann niewinny!
Till Lindemann niewinny!
Gitarzysta Rammstein, Richard Kruspe, opublikował wpis: "Nie wiem, co przyniesie przyszłość, ale będzie inaczej"
Gitarzysta Rammstein, Richard Kruspe, opublikował wpis: "Nie wiem, co przyniesie przyszłość, ale będzie inaczej"

Paul Landers, gitarzysta ikonicznego Rammstein, we współpracy z Tech 21 opracował swoją własną wersję Fly Rigu. Jego urządzenie nazywa się po prostu Tech 21 Fly Rig PL1 i Paul się z nim nie rozstaje, więc kto wie, czy nie usłyszymy go na nowej płycie. O swoim Fly Rigu opowiedział nam sam zainteresowany – Paul Landers.

fot. Olaf Heine

Jakub Milszewski: Do czego potrzebowałeś własnego, customowego Fly Riga?

Zazwyczaj gitarzyści używają normalnych wzmacniaczy. W metalu większość pewnie używa wzmacniaczy lampowych, niektórzy półprzewodnikowych, niektórzy przed wzmacniaczem mają np. pedały distortion. Ostatnio wielu też zaczęło używać cyfrowych emulatorów. A tymczasem ja nigdy specjalnie nie lubiłem wzmacniaczy, a one jednocześnie nie lubiły mnie. Odkąd natknąłem się na SansAmp PSA, grałem na nim wpiętym bezpośrednio w system PA. Bez żadnego wzmacniacza. Zawsze podobał mi się ten dźwięk. Był nieco bardziej mechaniczny, lubię tak bardziej technicznie brzmiące gitary.

Pasują do Rammstein.

Pasują do mnie! Richard z drugiej strony zawsze lubił wzmacniacze lampowe. Jeśli zmieszasz te dwa brzmienia, dostaniesz brzmienie Rammstein. Po jednej stronie zatem ten techniczny dźwięk, po drugiej wielki, lampowy. W ciągu ostatnich lat próbowałem różnych emulatorów podczas tras. Jednego dnia na próbie wróciłem do przedwzmacniacza SansAmp GT2 i się zdziwiłem: „Wow, po co mam używać emulatorów, skoro mogę mieć prawdziwy dźwięk z tej zabawki?”. Zacząłem więc używać GT2 również na koncertach. W warunkach domowych i tak używałem go już od dawna. Wszystko jest kwestią gustu. Niektórzy ludzie na przykład uwielbiają grzebać w menu różnych urządzeń. Mój Boże, jak ja tego nie znoszę. Dla mnie to zbyt złożone. W przypadku gry na gitarze lubię się po prostu podłączyć i grać. Nie chcę jeszcze pracować godzinami nad dźwiękiem. Po prostu pokręcę gałką i tyle. Żadnych presetów! Nie znoszę tych wszystkich presetów, zapisywania i tak dalej. Wolę tu przekręcić, tam wcisnąć i gotowe. Dlatego właśnie zawsze podobał mi się GT2. Kiedy ludzie z Tech 21 zapytali mnie, czy chciałbym mieć takie customowe urządzenie, powiedziałem od razu, że tak, bo kiedy podróżuję, albo jestem na próbie, albo mam wakacje i chcę sobie akurat nagrać jakiś pomysł lub po prostu pograć, to zawsze było skomplikowane. Musiałbym zabierać ze sobą kupę gratów. Teraz mam po prostu Fly Rig w kejsie gitarowym i jest tam wszystko, czego potrzebuję. Nawet w domu, jeśli przychodzi mi do głowy jakiś pomysł, mogę wykręcić z tego w zasadzie każdy rodzaj brzmienia, jaki bym chciał, i nagrywać.

Fly Rig – sama nazwa wskazuje, że to urządzenie zostało stworzone do latania, podróżowania.

Ale to tylko nazwa. Przede wszystkim chodzi o to, żebyś mógł je mieć zawsze ze sobą.

Właśnie… Tak się zastanawiam: Rammstein używa mnóstwa gratów na koncertach. Ile ciężarówek jeździ z wami?

Dużo.

I w żadnej nie ma miejsca na gitarowy sprzęt dla ciebie, że musisz sobie robić customowe malutkie Fly Rigi?

Mój Fly Rig nie powstał z myślą o koncertach, ale z myślą o wszystkim innym.

O próbach też?

Niektórych prototypów używałem na próbach, kiedy graliśmy wspólnie nasze numery, kiedy pracowaliśmy nad nowymi. Czasami latam do Południowej Afryki, razem z Olliem [Oliverem Riedelem, basistą Rammstein – przyp. J.M.] mamy tam ulubione miejscówki do windsurfingu. I kiedy tam jestem i potrzebuję czegoś do nagrywania – Fly Rig leci ze mną. Podczas trasy w hotelach to zawsze skomplikowane, kiedy chcesz pograć na gitarze. Teraz po prostu wyjmuję z kejsa Fly Rig, podłączam się i gotowe. Wcześniej kombinowałem z iPhonem, instalowałem jakieś aplikacje… Och, to było straszne.

Wcześniej wspomniałeś, że cała historia wystartowała od SansAmp GT2. Czym twój Fly Rig różni się od pierwowzoru?

Przede wszystkim we Fly Rigu jest inny silnik. Są w nim dwa SansAmpy, jeden czysty i jeden przesterowany, które nazywają się Feuer i Wasser. Podstawowy dźwięk przesterowany jest opracowany na podstawie moich ustawień z GT2. To moje podstawowe brzmienie, które chcieliśmy wsadzić do tego Fly Riga. Normalny Fly Rig ma swój unikalny sound, ale w moim customowym postaraliśmy się o to, by miał moje brzmienie.

Kiedy zaczynałeś pracę nad twoim customowym Fly Rigiem miałeś od razu w głowie, co chcesz osiągnąć, czy pomysł na efekt końcowy pojawił się dopiero w trakcie pracy?

Całość zajęła trochę czasu. Kiedy Tech 21 zbudowali pierwszy model, wysłali mi go, ja testowałem i odsyłałem im z moimi uwagami. Musieliśmy przebrnąć przez jakieś sześć czy siedem prototypów, zanim zbliżyliśmy się do ideału. Wciąż jeszcze nie doszliśmy do samego ideału, jesteśmy blisko, ale chłopaki z Tech 21 zatrzymali moje ciągoty, bo faktycznie mamy już bardzo dobrze brzmiący sprzęt, a taka pogoń za ideałem mogłaby się nigdy nie skończyć. Grasz na gitarze?

Tak.

To wiesz, jaki skomplikowany proces trzeba przejść, żeby znaleźć jakiś fajny sound. Boże! To zawsze trwa. Musisz wystartować od jakichś podstaw, potem próbować różnych rozwiązań, więcej tego, mniej tamtego… Nam ułatwiło sprawę to, że parę lat temu znalazłem swoją główną gitarę. Mam też struny, których zawsze używam. To był już dobry pierwszy krok – mieliśmy od czego zacząć. Jeśli szukasz odpowiedniego brzmienia i zaczynasz zmieniać gitary i struny, to w ogóle nie wiesz, gdzie jesteś. Ja gitarę miałem, więc miałem podstawy, mogłem więc przejść dalej do sekcji przesteru i pracować nad nią. W GT2 masz dużo różnych brzmień, ale ja znałem swoje ustawienia, choć wciąż miałem z tej kostki za dużo basu i musiałem odcinać doły, żeby pozbyć się niepotrzebnego hałasu. W domu czasami fajnie jest mieć takie doły poniżej 50 Hz, ale w praktyce podczas prób i koncertów się to nie sprawdza. Jednocześnie środkowe pasma z GT2 są trochę bardziej wyrzucone do przodu. W Fly Rig PL1 poprawiliśmy to.

Gdybym miał w domu Fly Rig PL1 i chciał skopiować twoje ustawienia, jak to zrobić?

Razem z produktem dostajesz podręcznik użytkownika, a w nim znajdziesz moje ustawienia.

A więc każdy gitarzysta na świecie będzie mógł teraz podrobić twoje brzmienie. Nie obawiasz się tego?

Nie, coś ty. Ja jestem tylko połową brzmienia gitar Rammstein. Poza tym żeby skopiować brzmienie Rammstein musiałbyś poza naszym sprzętem mieć też wszystkie nasze ręce. Brzmienie nie pochodzi wyłącznie ze skrzyneczek i przetworników, ale też z tego, jak ich używasz. Więc nie, nie boję się. SansAmp to też specyficzne urządzenie. Nie każdy je lubi. Dla niektórych brzmi zbyt sztucznie, zbyt plastikowo.

Używasz tego Fly Riga jako preamp czy jako stompbox ze wzmacniaczem?

Ani tak, ani tak. Wpinam go bezpośrednio w konsoletę. Fly Rig to moje podstawowe brzmienie w takiej postaci, w jakiej jest.

Wspomniałeś, że było z sześć czy siedem prototypów. Cały proces stworzenia Fly Riga zajął pewnie ze dwa lata?

Nie, rok. Może półtorej. Dla mnie to był fajny czas. Jedyne, co musiałem zrobić, to grać, a potem dać Tech 21 znać, co mi się podoba, a co nie. W dzisiejszych czasach można przesyłać dane bez problemu, wysyłałem im więc różne nagrania, żeby pokazać, w jakie brzmienie celuję. Nagrywałem moją gitarę na cleanie, żeby wiedzieli, jak brzmi, i mogli dostosować ustawienia do niej. Wszystko było kwestią komunikacji, więc nie był to specjalnie trudny proces. A potem musiałem po prostu poczekać na kolejny prototyp i znów go przetestować.

Fly Rig ma oznaczenie PL1 – czy to oznacza, że w przyszłości będą kolejne odsłony urządzenia?

Nigdy nie wiadomo.

fot. Guido Karp

Ale mówiłeś, że brzmienie nie jest jeszcze idealne.

Nigdy nie jest! Zawsze mam wrażenie, że można nad czymś jeszcze popracować. Ale to nie oznacza, że nie jestem usatysfakcjonowany tym, co mam. Fly Rig PL1 działa świetnie. Nie mniej jednak nigdy nie wiadomo, co się zdarzy w przyszłości.

Bierzesz pod uwagę, że za rok, dwa albo pięć lat twoje upodobania co do brzmienia trochę się zmienią i potrzeba będzie uaktualnić twój Fly Rig?

Nie, nienawidzę takiego nastawienia, że zawsze musisz mieć coś nowego, co dwa lata wypuszczać nowości. Przyzwyczajasz się do jednego modelu portek, w następnym roku chcesz je kupić, bo pierwsze się zniszczyły, i co? Nie ma ich, bo to był model z tamtego roku. Podobnie jest ze sprzętem. Przyzwyczajasz się do czegoś, pasuje ci, chcesz to kupić znów, nie ma, bo jest nowszy model, bardziej złożony, bardziej skomplikowany, z większą ilością presetów. To nie mój świat. Jeśli coś działa dobrze, używam tego, to po co to zmieniać? Dlatego za 10 lat PL1 będzie mi się podobał tak samo jak teraz. Jednocześnie dopuszczam możliwość, że odkryję coś nowego, co mi się spodoba, bo wiesz – jestem gitarzystą, a gitarzyści zawsze szukają jakichś nowinek – i będę chciał coś dodać. Ale tak naprawdę to uważam, że nowe produkty nie są lepsze od starszych. To moja prywatna opinia. Często wydaje mi się, że są wręcz gorsze. Masz jakiś sprzęt, jego następna edycja będzie wyglądała tak samo, ale producent będzie próbował zrobić to taniej, więc wymieni jakieś komponenty na tańsze.

Czy design Fly Rig PL1 też był dla ciebie ważny?

Oczywiście! Współpracowałem z Tech 21 również w tej kwestii. Na przykład to moją ideą było, żeby Fly Rig miał taki czarny kolor. Próbowaliśmy różnych rzeczy, ale miałem od początku wyobrażenie na temat tego, jak urządzenie ma wyglądać. Musiało pasować do naszego wizerunku. Fly Rig PL1 wygląda jak kawał metalu, ale najważniejszy jest dźwięk, a ten już nie jest taki czarny – można z niego wyciągnąć dużo różnorodnych brzmień. Czyste tony są wręcz bardzo czyste, jak w piecu Roland JC-120 Jazz Chorus. Cleany z tej głowy podobają mi się najbardziej. A kiedy wciśniesz przycisk bite, te czyste tony się jeszcze bardziej przebijają. Jest też kanał feuer, czyli przesterowany. Możesz ustawić mniej przesteru, więcej crunchu. Ja akurat nie przepadam za tego typu brzmieniem, ale wielu je lubi. Ja go nigdy nie potrzebowałem, ale wielu go używa, więc proszę – jest. Możesz sobie ustawić brzmienia do metalowej gitary rytmicznej i prowadzącej. To urządzenie daje ci pełną paletę możliwości, choć przecież nie ma żadnych presetów ani cyfrowych emulacji.

A teraz wyobraź sobie, że gdzieś w świecie – w Niemczech, Polsce, Chinach, Australii, wszystko jedno – jest jakiś chłopak, który właśnie pod wpływem Rammstein zaczyna grać na gitarze. Ma na ścianie wasz plakat i zna na pamięć wszystkie płyty. Jak byś go zachęcił do wypróbowania Fly Rig PL1?

Powiedziałbym – zacznij od nas, ale potem poszukaj swojego własnego, oryginalnego brzmienia. Ja tak robiłem. Szukałem własnego brzmienia, eksperymentowałem, żeby znaleźć coś, co mi pasuje i jest charakterystyczne dla mnie. To ważniejsze niż cokolwiek innego. Powiedziałbym też: nie słuchaj innych, może jedynie wtedy, kiedy nie jesteś czegoś pewien. Jeśli masz pewność w jakiejś kwestii – nie słuchaj, co mówią o tym inni.

  • Tags
  • Fly Rig
  • paul landers
  • rammstein
  • Tech21

Udostępnij:

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest
Next article Frontside. Zmartwychwstanie z impetem
Previous article J. Rockett Audio Designs – Monkeyman Tweed OD & Reverb

Jakub Milszewski | TopGuitar

INNE

Venture – nowa seria wzmacniaczy i zestawów głośnikowych firmy Ampeg Newsy
22 września 2023

Venture – nowa seria wzmacniaczy i zestawów głośnikowych firmy Ampeg

Romain Labaye odpowiedział na pytania firmy Markbass Newsy
22 września 2023

Romain Labaye odpowiedział na pytania firmy Markbass

Mateus Asato odkrywa tajemnice swojego stylu gry Artykuły o artystach
22 września 2023

Mateus Asato odkrywa tajemnice swojego stylu gry

Roger Waters i kolejne dwa utwory z "The Dark Side of the Moon Redux" - "Speak To Me" i "Breathe" Newsy
22 września 2023

Roger Waters i kolejne dwa utwory z "The Dark Side of the Moon Redux" - "Speak To Me" i "Breathe"

Piąta gitara Adam Jones Les Paul Custom Art Collection firmy Epiphone Newsy
21 września 2023

Piąta gitara Adam Jones Les Paul Custom Art Collection firmy Epiphone

Yamaha przypomina o gitarze CGX122MC Newsy
21 września 2023

Yamaha przypomina o gitarze CGX122MC

Muzycy zespołu Orbit Culture z gitarami LTD Newsy
21 września 2023

Muzycy zespołu Orbit Culture z gitarami LTD

Steve Hackett: "Czymkolwiek stawał się Genesis, było to zawsze ponowne rozpalenie ognia w zespole" Artyści
21 września 2023

Steve Hackett: "Czymkolwiek stawał się Genesis, było to zawsze ponowne rozpalenie ognia w zespole"

Artyści PRS wyróżnieni w Kanadzie Newsy
20 września 2023

Artyści PRS wyróżnieni w Kanadzie

Facebook Comments

Bądź z nami w kontakcie
Najnowsze artykuły
22 września 14:44
Newsy

Venture – nowa seria wzmacniaczy i zestawów głośnikowych firmy Ampeg

22 września 11:20
Newsy

Romain Labaye odpowiedział na pytania firmy Markbass

22 września 9:42
Artyści

Mateus Asato odkrywa tajemnice swojego stylu gry

22 września 8:45
Newsy

Roger Waters i kolejne dwa utwory z „The Dark Side of the Moon Redux” – „Speak To Me” i „Breathe”

21 września 15:42
Newsy

Piąta gitara Adam Jones Les Paul Custom Art Collection firmy Epiphone

21 września 13:34
Newsy

Yamaha przypomina o gitarze CGX122MC

21 września 12:17
Newsy

Muzycy zespołu Orbit Culture z gitarami LTD

21 września 9:31
Artyści

Steve Hackett: „Czymkolwiek stawał się Genesis, było to zawsze ponowne rozpalenie ognia w zespole”

20 września 15:52
Newsy

Artyści PRS wyróżnieni w Kanadzie

20 września 14:03
Newsy

Orange Amps prezentuje wywiad z muzykami zespołu Madrugada

20 września 11:38
Newsy

Chris Buck prezentuje swój preset dla multiefektów Line 6 Helix

20 września 10:35
Newsy

Nowy koncertowy singiel Metalliki „Too Far Gone?”

19 września 12:32
Artyści

Paul McCartney: „Mam spełnione marzenie: gram z The Rolling Stones”

19 września 10:37
Imprezy

Vinnie Moore ponownie zagra w Bochni

19 września 9:54
Imprezy

Dave Matthews Band powraca do Polski! 

Losowe artykuły
Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Paweł Pańta – wywiad

Paweł Pańta – wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

  • Kontakt
  • Redakcja
  • Polityka prywatności
  • Back to top
© TopGuitar - Magazyn Muzyków 2005-2023. All rights reserved.
Wydawca International MUSIC Press