• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Artykuły o artystachArtyści

Zakk Wylde: „W przypadku metalu, wszyscy są porównywani do standardu, który ustanowiła Pantera”

Artykuły o artystachArtyści

Bono o demokracji w U2: „Wszyscy się nawzajem słuchamy, a potem robimy to… co zaproponuje The Edge”

Artykuły o artystachArtyści

Dave Mustaine: „Jest wielu bardzo znanych muzyków, o których krążą plotki, że zostali zlikwidowani”

ArtyściWywiady

Dave Mustaine przypomniał, że utwór Metalliki „Enter Sandman” jest podejrzanie podobny do „Tapping into the Emotional Void” zespołu Excel

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
Artykuły o artystachArtyści

Paul McCartney – na skrzydłach sławy

Maciej Warda | TopGuitar
Maciej Warda | TopGuitar Opublikowano lip 13, 2018
Paul McCartney - Out There Concert, by jikatu is licensed under CC BY-SA 2.0.
Udostępnij

Basowy wkład Paula McCartney’a

Rzecz w tym, żeby nie postrzegać Macca przez pryzmat dzisiejszych wirtuozów technicznego wymiatania, ale przez wkład, jaki wniósł do muzyki rozrywkowej, grając właśnie na basie. A ten jest nie do przecenienia. Na początku styl Paula był dość siłowy, ale warto pamiętać, że zaczął próbować grać palcami a nie kostką, co przy tak grubych strunach musiało być kłopotliwe. Często, a w zasadzie zawsze na koncertach, tak mocno atakował struny, że strzelały one o przetworniki, czego i tak nie było słychać, bo ryk nastolatek zagłuszał dokładnie wszystkie niuanse ich gry. Podobną techniką zresztą grali Bill Wymann z Rolling Stonesów i John Entwistle z The Who, tylko że Paul McCartney pozbył się z czasem tego nawyku, a Bill i John zrobili z niego swój znak rozpoznawczy.

Paul McCartney w dalszych latach coraz częściej sięgał po kostkę, bo po prostu dawała ona mu lepszy punkt oraz atak i tak ledwie słyszalnego na koncertach basu. Pamiętajmy, że nagłośnienie sceniczne w połowie lat 60. to było tak marne, że wielotysięczny tłum z łatwością i skutecznie zagłuszał wszelkie przejawy scenicznej twórczości Beatlesów… Równie ważne było dla niego śpiewanie. Symetryczne ustawienie śpiewających do jednego mikrofonu Paula i Johna, możliwe do zrealizowania tylko przy leworęczności Macca, stało się jednym z ich znaków rozpoznawczych. Podobnie zresztą było, gdy śpiewał coś z George’em Harrisonem. Razem zespalali się na scenie w jeden organizm, tworzyli dwugłosy, trójgłosy i atrakcyjnie zaaranżowane wokale porywające tłumy.

Do tej pory nikt tak intuicyjnie nie układał harmonii i przebojowych melodii, które prowadziła gitara basowa. Słychać to wyraźnie już na „Please, Please Me” czy „I Want to Hold Your Hand”, ale to, co Paul McCartney zrobił na koncept-albumie „Sgt. Pepper Lonely Hearts Club Band”, to już absolutna awangarda tamtych czasów i album nr 1, jeśli chodzi o rock według wielu ankiet (zamiennie z „Pet Sounds” Beach Boysów, „Tommy” The Who i „Are You Experienced?” Hendriksa). Choć oczywiście nad tą płytą pracował cały zespół, to wiadomo, że wkład Paula i jego muzyczne wizje były decydujące. Każdy jeden utwór z tej płyty to majstersztyk, ale dzięki kompletnie oryginalnemu podejściu dwójki kompozytorów do formy i aranżu epokową okazała się kompozycja „A Day In The Life”, złożona, wielowarstwowa, melodyjna i dramatyczna, do dziś przez wielu uznawana za najwybitniejsze artystyczne osiągnięcie Beatlesów.

Sam Paul McCartney miał kilku swoich basowych idoli. Należeli do nich przede wszystkim wielcy mistrzowie zza Oceanu. Wśród nich nasz bohater wymienia zawsze Jamesa Jamersona oraz Briana Wilsona. Beatlesi byli w szoku, gdy usłyszeli, jak zespół The Beach Boys zagrał i zaaranżował płytę „Pet Sounds” z 1966 roku. Co prawda wspomnianego Briana Wilsona wspomagała na tej płycie m.in. wielka Karol Caye, ale całość wywarła ogromny wpływ na wszystkich, a na Paula w szczególności. Zaczął on po swojemu (nigdy nie nauczył się czytać nut) spisywać i notować te wyjątkowe linie basowe i aranżacje, ucząc się od amerykańskich mistrzów. W ogóle to był kubeł zimnej, ale ożywczej wody, z której wyrósł potem Sierżant Pieprz.

Poza tym słuchał tego, co większość tych młodych chłopaków na przełomie lat 50. i 60., kiedy to na Wyspy zaczynał docierać amerykański rhythm & blues: Little Richarda, Chucka Berry’ego, Jerry’ego Lee Lewisa, Elvisa Presleya, B.B. Kinga, Muddy’ego Watersa. Niedługo potem jego fani-rówieśnicy dołączyli jego nazwisko do tego panteonu i możemy się tylko domyślać, jak wspaniale się wtedy czuł. Tym ciężej było mu znieść krytykę, która w latach 70. nie rozpieszczała go, jeśli chodzi o poziom artystyczny i czasem nawet wykonawczy jego albumów solowych oraz tych pod szyldem Wings.

Dzisiaj Macca również pozostaje na czasie w swoich muzycznych zainteresowaniach, komponując muzykę klasyczną, elektroniczną, filmową i oprócz solowych poczynań uczestnicząc w wielu innych przedsięwzięciach. Na swoich dwóch solowych albumach „McCartney” (1970) i „McCartney II” (1980) sam zagrał na około czterdziestu różnych instrumentach…

Paul McCartneyFoto: Wikipedia na licencji Creative Commons, Anna’sfarm

Poprzednia strona1234567Następna strona
TAGI: Macca, Paul McCartney, The Beatles, wings
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

Artykuły o artystachArtyści

Kirk Hammett anonimowo pozbywa się gitar na eBay i Reverb: „Po prostu je wystawiam. Nie piszę, że są moje”

Maciej Warda | TopGuitar cze 6, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Neil Young nazwał go Jimim Hendrixem gitary akustycznej

Maciej Warda | TopGuitar cze 5, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Bono o demokracji w U2: „Wszyscy się nawzajem słuchamy, a potem robimy to… co zaproponuje The Edge”

Maciej Warda | TopGuitar cze 3, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Wolfgang Van Halen: „Nie interesuje mnie granie 'Panama’ dla wszystkich każdej nocy. Chcę być sobą”

Maciej Warda | TopGuitar cze 2, 2025
ArtyściWywiady

Dave Mustaine przypomniał, że utwór Metalliki „Enter Sandman” jest podejrzanie podobny do „Tapping into the Emotional Void” zespołu Excel

Maciej Warda | TopGuitar cze 2, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Zakk Wylde: „W przypadku metalu, wszyscy są porównywani do standardu, który ustanowiła Pantera”

Maciej Warda | TopGuitar cze 1, 2025

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?