• Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Kontakt
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
      Trzy nowe gitarzystki w gronie artystów PRS Guitars

      Trzy nowe gitarzystki w gronie artystów PRS Guitars

      Tim Henson i interfejs Apogee Jam X

      Tim Henson i interfejs Apogee Jam X

      Al Di Meola miał na scenie zawał serca

      Al Di Meola miał na scenie zawał serca

      Nowa płyta Black Radio - prawdziwie rock’n’rollowa rozróba

      Nowa płyta Black Radio - prawdziwie rock’n’rollowa rozróba

    • Newsy sprzętowe
      Mark Tremonti: "Zakładam firmę produkującą efekty"

      Mark Tremonti: "Zakładam firmę produkującą efekty"

      PRS Guitars pamięta o leworęcznych muzykach

      PRS Guitars pamięta o leworęcznych muzykach

      Apogee Symphony I/O – zamień „jedynkę” na „dwójkę”

      Apogee Symphony I/O – zamień „jedynkę” na „dwójkę”

      RCF NX 945-A i NX 932-A – aktywne zestawy głośnikowe

      RCF NX 945-A i NX 932-A – aktywne zestawy głośnikowe

    • TopVideo
      Fan - intruz wbiegł na scenę i odebrał Bryanowi Adamsowi mikrofon

      Fan - intruz wbiegł na scenę i odebrał Bryanowi Adamsowi mikrofon

      Tylko Rober Fripp tak potrafi - widowiskowo wykonać utwór... siedząc bez ruchu

      Tylko Rober Fripp tak potrafi - widowiskowo wykonać utwór... siedząc bez ruchu

      Ron Sword skonstruował niesamowitą gitarę mikrotonową i robi z niej dobry użytek

      Ron Sword skonstruował niesamowitą gitarę mikrotonową i robi z niej dobry użytek

      Guitar playthrough Szczepana Inglota z ESP w roli głównej

      Guitar playthrough Szczepana Inglota z ESP w roli głównej

  • Artyści
    • Wywiady
      Maurycy „Mauser” Stefanowicz: „Koncerty są dla mnie nowym rozdziałem, nowym życiem” - rozmowa z gitarzystą zespołów Vader, Unsun i Dies Irae

      Maurycy „Mauser” Stefanowicz: „Koncerty są dla mnie nowym rozdziałem, nowym życiem” - rozmowa z gitarzystą zespołów Vader, Unsun i Dies Irae

      Steve Hackett: "Czymkolwiek stawał się Genesis, było to zawsze ponowne rozpalenie ognia w zespole"

      Steve Hackett: "Czymkolwiek stawał się Genesis, było to zawsze ponowne rozpalenie ognia w zespole"

      Tomasz Imienowski: "Słuchacz musi czuć, że jest blisko zespołu"

      Tomasz Imienowski: "Słuchacz musi czuć, że jest blisko zespołu"

      Eric Clapton: "Zawsze chciałem anonimowości, chciałem być w sekcji rytmicznej"

      Eric Clapton: "Zawsze chciałem anonimowości, chciałem być w sekcji rytmicznej"

    • Artykuły
      Queens of the Stone Age i ich najgorszy koncert

      Queens of the Stone Age i ich najgorszy koncert

      Al Di Meola: "Leżałem na podłodze za kulisami, krzycząc i jęcząc"

      Al Di Meola: "Leżałem na podłodze za kulisami, krzycząc i jęcząc"

      Tony Iommi grał kiedyś regularnie "Smoke on the Water" - przypominamy dlaczego

      Tony Iommi grał kiedyś regularnie "Smoke on the Water" - przypominamy dlaczego

      Joe Bonamassa twierdzi, że w dzisiejszych czasach, jeśli nie jesteś Taylor Swift, kontrakt płytowy z dużą wytwórnią to "przepis na katastrofę"

      Joe Bonamassa twierdzi, że w dzisiejszych czasach, jeśli nie jesteś Taylor Swift, kontrakt płytowy z dużą wytwórnią to "przepis na katastrofę"

    • Garaż
      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Revival – „Revival” (2019)

      Revival – „Revival” (2019)

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

    • Recenzje
      Proletaryat "Ząb za ząb" – recenzja

      Proletaryat "Ząb za ząb" – recenzja

      Rafał Sarnecki "A View From The Treetop" - recenzja płyty

      Rafał Sarnecki "A View From The Treetop" - recenzja płyty

      UKĆ „Przemijanie” - recenzja EPki

      UKĆ „Przemijanie” - recenzja EPki

      Marek Napiórkowski "String Theory" - suita na gitarę improwizującą, sekcję rytmiczną oraz orkiestrę smyczkową

      Marek Napiórkowski "String Theory" - suita na gitarę improwizującą, sekcję rytmiczną oraz orkiestrę smyczkową

    • TopLegendy
      Larry DiMarzio: 50 lat Super-Distortion. Rozmowa z legendą gitarowych przetworników

      Larry DiMarzio: 50 lat Super-Distortion. Rozmowa z legendą gitarowych przetworników

      Założyciel magazynu Rolling Stone i instytucji Rock and Roll Hall of Fame, Jann Wenner, stwierdził, że artystki i czarni muzycy nie są wystarczająco "intelektualni"

      Założyciel magazynu Rolling Stone i instytucji Rock and Roll Hall of Fame, Jann Wenner, stwierdził, że artystki i czarni muzycy nie są wystarczająco "intelektualni"

      The Egde w „Sunday Bloody Sunday” musiał poddać się "de-Edge'ingowi"...

      The Egde w „Sunday Bloody Sunday” musiał poddać się "de-Edge'ingowi"...

      Noel Redding: w cieniu Hendrixa, ale z własnym blaskiem. 7 faktów, o których mogłeś nie wiedzieć.

      Noel Redding: w cieniu Hendrixa, ale z własnym blaskiem. 7 faktów, o których mogłeś nie wiedzieć.

  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
      Vinnie Moore ponownie zagra w Bochni

      Vinnie Moore ponownie zagra w Bochni

      Dave Matthews Band powraca do Polski! 

      Dave Matthews Band powraca do Polski! 

      Joe Satriani o powrocie do pierwszego składu G3: "To jest dla mnie spełnienie marzeń”

      Joe Satriani o powrocie do pierwszego składu G3: "To jest dla mnie spełnienie marzeń”

      Wielkie zakończenie wielkiej kariery - Mr. Big zagra pierwszy i zarazem ostatni koncert w Polsce

      Wielkie zakończenie wielkiej kariery - Mr. Big zagra pierwszy i zarazem ostatni koncert w Polsce

    • Kup bilety
      Białołęckie Wieczory Jazzowe: Wojtek Mazolewski Quintet, 6.11.2022, Warszawa

      Białołęckie Wieczory Jazzowe: Wojtek Mazolewski Quintet, 6.11.2022, Warszawa

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

    • Reportaże i relacje
      Krushfest 2023 – fotorelacja

      Krushfest 2023 – fotorelacja

      Kolejna Rockowa Noc za nami – fotorelacja z festiwalu 

      Kolejna Rockowa Noc za nami – fotorelacja z festiwalu 

      Biohazard + Terror, Dog Eat Dog, Schizma, Get The Shot / 9 VIII 2023 / Kraków

      Biohazard + Terror, Dog Eat Dog, Schizma, Get The Shot / 9 VIII 2023 / Kraków

      Colours Of Ostrava 2023 za nami - fotorelacja z festiwalu

      Colours Of Ostrava 2023 za nami - fotorelacja z festiwalu

    • Patronat TopGuitar
      Warsaw Fingerstyle Festival 2023 - ważne informacje dotyczące konkursu!

      Warsaw Fingerstyle Festival 2023 - ważne informacje dotyczące konkursu!

      Doogie White w Polsce z mini trasą koncertową

      Doogie White w Polsce z mini trasą koncertową

      II Czary Gitary Świdwin 2023: harmonogram konkursu i goście specjalni

      II Czary Gitary Świdwin 2023: harmonogram konkursu i goście specjalni

      Jesse Cook we Wrocławiu!

      Jesse Cook we Wrocławiu!

  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

    • Testy
      Markbass Little Marcus 58R - mały krok dla człowieka, ale wielki dla basowej społeczności

      Markbass Little Marcus 58R - mały krok dla człowieka, ale wielki dla basowej społeczności

      Test Bose S1 Pro+. Idealne nagłośnienie dla duetu lub formatu one-man band

      Test Bose S1 Pro+. Idealne nagłośnienie dla duetu lub formatu one-man band

      Foxgear Baroni AFK150 - test włoskiego wzmacniacza

      Foxgear Baroni AFK150 - test włoskiego wzmacniacza

      Yamaha LL16M: dobry wybór w dobrej cenie

      Yamaha LL16M: dobry wybór w dobrej cenie

    • Zestawienia sprzętu
      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

    • Zabrzmij jak…
      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

    • Sprzęt Mistrzów
      Gitara Kramer Eddiego Van Halena z teledysku "Hot For Teacher" sprzedana za prawie 4 miliony dolarów!

      Gitara Kramer Eddiego Van Halena z teledysku "Hot For Teacher" sprzedana za prawie 4 miliony dolarów!

      Kirk Hammett zdradza jaka "tajna broń" zrobiła mu brzmienie na płycie "72 Seasons"

      Kirk Hammett zdradza jaka "tajna broń" zrobiła mu brzmienie na płycie "72 Seasons"

      Nuno Bettencourt wskazał najważniejszą kostkę w swoim pedalboardzie

      Nuno Bettencourt wskazał najważniejszą kostkę w swoim pedalboardzie

      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

  • Porady
    • Doktor Amp
      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

    • Doktor G
      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Jak czytać proste schematy?

      Jak czytać proste schematy?

    • DIY, czyli zrób to sam
      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Jak wymieniać struny w akustyku?

      Jak wymieniać struny w akustyku?

    • Jak promować zespół
      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

    • Porady sprzętowe
      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Plexsound - skondensowana energia

      Plexsound - skondensowana energia

    • Porady muzyczne
      Tommy Emmanuel ma kilka cennych wskazówek dla gitarzystów

      Tommy Emmanuel ma kilka cennych wskazówek dla gitarzystów

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

  • Nauka gry
    • Warsztaty
      Kiko Loureiro pokazuje jak zagrać solówkę z utworu "We'll Be Back" z ostatniego albumu Megadeth

      Kiko Loureiro pokazuje jak zagrać solówkę z utworu "We'll Be Back" z ostatniego albumu Megadeth

      Zakk Wylde połączył siły z firmą Riffhard, aby zaoferować kompleksowy kurs gry na gitarze

      Zakk Wylde połączył siły z firmą Riffhard, aby zaoferować kompleksowy kurs gry na gitarze

      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

    • Chwyty gitarowe
      Wirtualny symulator gitary akustycznej

      Wirtualny symulator gitary akustycznej

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

  • TopSpecial
    • Felietony
      Przypominamy wszystkim to, co dla nas jest oczywiste - granie na gitarze niesie ze sobą same korzyści!

      Przypominamy wszystkim to, co dla nas jest oczywiste - granie na gitarze niesie ze sobą same korzyści!

      Teraz rock nie jest już muzyką wyrzutków społecznych

      Teraz rock nie jest już muzyką wyrzutków społecznych

      Gibson czy Fender - którą markę wybrało młode pokolenie

      Gibson czy Fender - którą markę wybrało młode pokolenie

      Mężczyźni grają ekstremalny metal, aby zaimponować innym mężczyznom

      Mężczyźni grają ekstremalny metal, aby zaimponować innym mężczyznom

    • TopLegendy
      Larry DiMarzio: 50 lat Super-Distortion. Rozmowa z legendą gitarowych przetworników

      Larry DiMarzio: 50 lat Super-Distortion. Rozmowa z legendą gitarowych przetworników

      Założyciel magazynu Rolling Stone i instytucji Rock and Roll Hall of Fame, Jann Wenner, stwierdził, że artystki i czarni muzycy nie są wystarczająco "intelektualni"

      Założyciel magazynu Rolling Stone i instytucji Rock and Roll Hall of Fame, Jann Wenner, stwierdził, że artystki i czarni muzycy nie są wystarczająco "intelektualni"

      The Egde w „Sunday Bloody Sunday” musiał poddać się "de-Edge'ingowi"...

      The Egde w „Sunday Bloody Sunday” musiał poddać się "de-Edge'ingowi"...

      Noel Redding: w cieniu Hendrixa, ale z własnym blaskiem. 7 faktów, o których mogłeś nie wiedzieć.

      Noel Redding: w cieniu Hendrixa, ale z własnym blaskiem. 7 faktów, o których mogłeś nie wiedzieć.

    • TopSpecial-Zestawienia
      A Perfect Circle: przegląd ich najlepszych utworów

      A Perfect Circle: przegląd ich najlepszych utworów

      MarkStrings – przegląd strun do gitar akustycznych

      MarkStrings – przegląd strun do gitar akustycznych

      MarkStrings – przegląd strun do gitar elektrycznych

      MarkStrings – przegląd strun do gitar elektrycznych

      20 najlepszych gitarowych albumów 2022 roku!

      20 najlepszych gitarowych albumów 2022 roku!

    • TopVintage
      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Fender Bassman - żywa legenda

      Fender Bassman - żywa legenda

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Ibanez JS1000

      TopVintage: Ibanez JS1000

  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Piotr „Anioł” Wącisz, Corruption: Nowa jakość
Home
Artyści
Wywiady

Piotr „Anioł” Wącisz, Corruption: Nowa jakość

7 maja 2018 Jakub Milszewski | TopGuitar Artyści, Wywiady

Przeczytaj również

Bartek Sadura - wywiad AD 2020
Bartek Sadura - wywiad AD 2020
Winyl i trasa Corruption
Winyl i trasa Corruption

Corruption są obecni na polskiej rockowo-metalowej scenie od dwudziestu siedmiu lat. Jesienią ukazał się ósmy krążek zespołu, pierwszy w aktualnym składzie – „Spleen”. Piotr „Anioł” Wącisz, basista i założyciel Corruption, opowiedział nam o pracy nad płytą, aktualnym składzie grupy i miejscu Corruption na obecnej scenie.

Piotr „Anioł” Wącisz, fot. Ilona Matuszewska

Jak się przyjął „Spleen”?

Z recenzji dziennikarzy, reakcji publiki na koncertach i z opinii znajomych widzę, że płyta bardzo się podoba. Ma świetne recenzje nie tylko w naszym kraju, ale także i poza jego granicami, np. w Portugalii, Belgii i Niemczech. Najbardziej naszych znajomych cieszy fakt, że Corruption wreszcie wydał nowy album i udowodnił nim swoją siłę i chęć stworzenia w tym czteroosobowym składzie nowej jakości. Płyta sprzedaje się bardzo dobrze i myślę, że po wiosennej trasie nakład zostanie wyprzedany.

Poprzednia płyta, „Devil’s Share”, ukazała się w 2014, ale biorąc pod uwagę zmiany składu w zespole, trudno się spodziewać, że „Spleen” powstawała trzy lata. Ile zatem trwała praca nad tym albumem?

Praca nad „Spleen” trwała jeden miesiąc – zrobiliśmy ją we trzech, tzn. ja, Icanraz i Sooloo Jr. na czterech próbach. Oczywiście w zaciszach domowych powstawały riffy, zarysy, bądź też całe szkielety i aranże. Nie zmienia to faktu, że całość zamknęliśmy w ciągu czterech weekendów. Ja przyniosłem riffy do trzech utworów: „Righting My Wrongs”, „I Piss on Your Grave” i „Shades of Death”. Icanraz skomponował „Hatred” i napisał do niego tekst, następnie „Dead Shall of a Human Existence” i „Burn From Within”. Piotrek, nasz gitarowy, czyli Sooloo Jr., napisał „Asterism Ursa Major” i jeden riff do „Shades of Death”. Jego główną siłą są świetne solówki, które ułożył i którymi świetnie urozmaicił wszystkie kawałki. Partie wokalne w większości aranżowaliśmy spontanicznie w studiu, szukaliśmy najlepszych rozwiązań i chyba się udało.

Jakie muzyczne różnice słyszysz między „Spleen” a „Devil’s Share” czy jeszcze wcześniejszymi pozycjami w dyskografii zespołu? W którym kierunku przebiega ta ewolucja?
Materiał zawarty na „Spleen”, co zauważyli wszyscy recenzenci, jest poważniejszy, cięższy, mroczniejszy, dojrzalszy. Nawiązuje nawet do początków zespołu, kiedy graliśmy w okolicach doommetalowych. Nie wiem, czy słowo ewolucja nie jest w tym miejscu słowem zbyt wielkim. Poruszamy się w ramach stylu, który towarzyszył zespołowi już na poprzednich wydawnictwach. Najbardziej zadowoleni jesteśmy z osiągniętego w studiu Dobra 12 organicznego brzmienia, bez zbędnych udziwnień i cyfrowej ingerencji. Tak brzmi Corruption na koncertach i taki efekt chcieliśmy uzyskać w studiu. Myślę, że wspólnie z realizatorem Piotrem Polakiem udało nam się to zrealizować.

Czy nagranie tego albumu to nowe otwarcie dla Corruption po latach zmian składu?

Myślę, że tak. Po to powstał ten album, żeby pokazać właśnie nowe otwarcie. Ten skład jest już ze sobą dwa lata, więc to był najwyższy czas na nowy, wspólnie stworzony materiał.

Obecny skład Corruption można uznać za stały? Zostajecie przy jednej gitarze?

Tak, jest to stały skład. W takiej czteroosobowej konfiguracji, z jedną gitarą, mamy zamiar grać koncerty i nagrywać płyty. Jedna już za nami.

„Spleen” to pierwszy album Corruption nagrany w tym składzie – poza tobą żaden z pozostałych muzyków nigdy nie nagrywał nic pod tym szyldem. Chcę dopytać szczególnie o Łukasza „Chucka” Wolkiewicza, wokalistę. Ma zupełnie inną barwę głosu i sposób śpiewania niż Rufus na starszych płytach zespołu czy nawet Rutkoś i Dani na „Devil’s Share”. Wiem, że kiedy szukałeś składu przed nagraniem „Devil’s Share” na przesłuchaniach, pojawił się m.in. właśnie Chuck, ale do zespołu dołączył dopiero później. Nie chciałeś szukać kogoś o bardziej klasycznym głosie, bardziej kojarzącym się z poprzednimi dokonaniami Corruption?

Chucka zapamiętałem z podesłanych próbek głosu i stąd powrót do e-maila od niego i zaproszenie do wspólnego grania. Szukałem wokalisty, który będzie miał amerykańską barwę głosu, mocny wokal pasujący do Corruption i inny od dotychczasowych. Zależało mi na tym, żeby w języku angielskim, w którym śpiewamy, nie było słychać twardej polskiej wymowy. Chuck ma tę amerykańską flegmę, którą uwielbiam. Wiele osób nabiera się na to, że nie jest on Polakiem.

W aktualnym składzie jest też Łukasz „Icanraz” Sarnacki, uznany perkusista, ale kojarzony z bardziej ekstremalną muzyką, w końcu członek blackmetalowego Devilish Impressions. Był w stanie wczuć się w stylistykę Corruption czy trzeba było go powstrzymywać przed blastami?

Poznaliśmy się już w 2006 roku na trasie Behemoth, Corruption, Virgin Snach, Hermh. Okazało się, że Icanraz bardzo lubi dotychczasową twórczość Corruption i sposób gry na bębnach Melona. Poza tym jest bardzo uniwersalnym muzykiem, odnajdującym się w wielu gatunkach związanych z muzyką metalową. Nagrał ponad dwadzieścia albumów! Idealnie wpasował się w stylistykę Corruption. Blastów nie przewidywaliśmy, więc nie musiałem go powstrzymywać.

Skład uzupełnia gitarzysta Piotrek Solnica – dobrze kojarzę, że jest synem Tomasza Solnicy, basisty Mech?

Tak,

Piotr „Anioł” Wącisz, fot. Ilona Matuszewska

bardzo dobrze kojarzysz. Dodam jeszcze, że Tomek grał także na basie w zespole Armagedon. Piotrek jest uczniem swego ojca, a także świetnego gitarzysty Piotra „Dzikiego” Chancewicza, którego zastępował i obecnie gra za niego od czasu do czasu w zespole Mech. Nasz Sooloo Jr. To klasycznie, świetnie technicznie wykształcony gitarzysta. Obecnie gra trzy koncerty z zespołem Devilish Impressions. Sam jestem tym zaskoczony, ale co zrobić [śmiech].

Piotrek to młody chłopak – ma dwadzieścia trzy lata. Jak się odnalazł w zespole, który od razu rzucił go na głęboką wodę, w dużą liczbę koncertów i profesjonalne wydawnictwo?

Piotrek bardzo wcześnie zaczął swoją przygodę z muzyką, więc nie miał problemu z odnalezieniem się w takiej rzeczywistości. Jak wspomniałem wyżej, już wcześniej grał koncerty z zespołem Mech, jeździł z nim jako techniczny. Ten świat jest mu bardzo dobrze znany i czuje się w nim jak ryba w wodzie. Teraz, kiedy dzierży na sobie obowiązek dwóch gitarzystów, widzę, że czuje się jeszcze lepiej w zespole. Ja wiem, że mogę na nim polegać i że nie da dupy, tzn. na przykład nie upije się przed koncertem. Jest odpowiedzialną osobą, jeśli chodzi o granie i pracę dla zespołu. Faktem jest, że album „Spleen” jest jego pierwszą nagraną płytą, ale Piotrek pracował swego czasu w studiu nagraniowym i jest z nim oswojony. To słychać, widać i czuć. To szczęście mieć takiego muzyka w swoim zespole.

W pierwszej dekadzie XXI wieku, kiedy wydawaliście „Pussyworld”, „Orgasmusicę”, „Virgin’s Milk” i „Bourbon River Bank”, wydawało się, że macie stabilny skład i sprawy idą dobrze. Potem nagle wszystko się posypało i zostałeś na pokładzie sam. Nie przyszło Ci do głowy, żeby zakończyć żywot Corruption i powołać do życia inny zespół?

Wszystko szło dobrze, ale sam wiesz, że życie przynosi różne scenariusze i muzycy muszą dokonywać wyborów pomiędzy graniem a życiem rodzinnym i obowiązkami. Nie ukrywam, że ja chciałem coraz więcej grać, a w tamtych okolicznościach nie byłoby to możliwe. Doszło do rozmów i rozstania. Tak to już jest. Każdy zespół to przeżywa lub kończy działalność. Corruption to moje dziecko, nie wyobrażam sobie jego śmierci, choć pewnie kiedyś to nastąpi. Jak na razie ma dwadzieścia siedem lat i zaczyna dojrzałe życie, z czego jestem dumny i szczęśliwy.

Czy Ty, jako jedyny oryginalny członek Corruption, masz w zespole władzę absolutną zarówno w kwestiach muzycznych, jak i organizacyjnych?

Mam decydujący głos, a nie władzę. Słowo władza nie pasuje nijak do muzyki… W kwestiach organizacyjnych mam monopol, bo wiem wiele rzeczy, mam ogromne doświadczenie w tych sprawach i najwięcej czasu poświęcam dla zespołu, jeśli chodzi o wszystkie sprawy z nim związane. Organizuję trasy, koncerty, dbam o projekty koszulek, zamówienia merchu, sprzedaż wysyłkową nowej płyty, jej promocję, udzielam wywiadów, zajmuję się „dzieckiem” codziennie 24/7. Ogarniam Facebooka i zespołowy Instagram. To wszystko zajmuje bardzo dużo czasu i najgorsze jest to, że tej pracy ludzie nie doceniają… Wiele innych spraw, jak np. setlista koncertowa, omawiamy poprzez fejsa. Jestem otwarty na wszelkie uwagi i sugestie chłopaków. Mamy wszyscy się dobrze czuć w zespole i dobrze bawić.

Na „Spleen” jesteście poważniejsi. Wcześniej słynęliście z w sumie dość wesołych, rockandrollowych piosenek o imprezach. Szatanie, gorzale i kobietach – teraz to poczucie humoru zniknęło. W przeszłości za teksty odpowiadał Rufus, potem Dani i Rutkoś na „Devil’s Share” próbowali do tej stylistyki nawiązać. Na „Spleen” za teksty odpowiadają Chuck, Icanraz oraz Michał Strażewski. Nie próbowałeś ich namawiać do lżejszych tematów i nieco bardziej imprezowych tekstów? Czy może od początku było wiadomo, że to będzie poważniejsza płyta, na co wskazuje choćby sama oprawa graficzna?

Jaka będzie płyta, okładka, tematyka tekstów – nic nie było wiadomo. Tak wyszło tym razem i cieszę się, że te wszystkie rzeczy idealnie się dopasowały do siebie. Do niczego nikogo nie namawiałem. Wokaliści mają dowolność w swoich tekstach, a pozostali do przynoszenia swoich pomysłów muzycznych. Razem stwierdzamy, czy to jest dobre, podoba nam się, czy nie, i czy zostaje z nami na dłużej, czy wyrzucamy do kosza. Jeśli chodzi o „Spleen”, wszystkie sprawy płynęły wolno i dopasowały się do siebie. Trzeba pozwolić energiom swobodnie płynąć…

Jak te nowe numery sprawdzają się na żywo?

Sprawdzają się doskonale. Mamy w setliście sześć kawałków ze „Spleen” tak poukładanych z pozostałymi z poprzednich płyt, żeby była dramaturgia koncertu. Reakcje ludzi są super, zwłaszcza już teraz, kiedy zapoznali się z nowym albumem. Nie możemy się doczekać wiosennej trasy.

Starszy repertuar w wykonaniu nowej odsłony Corruption też daje radę? Nie było żadnych problemów ze zgraniem się?

Oczywiście, że daje radę. Takie sztandarowe kompozycje jak „Devileiro”, „Lucy Fair”, „99% of Evil” czy „In League With The Devil” są podstawą każdego setu. Nie mieliśmy problemu ze zgraniem się. Muszę tu napisać, że dzieje się tak pomimo tego, iż w ogóle nie gramy regularnych prób. Spotykamy się dzień przed trasą na próby, cztery godziny grania, przypominamy materiał i ruszamy na drugi dzień do boju.

Dotychczas Corruption współpracowali z dość sporymi jak na polskie warunki wytwórniami. Począwszy od „Pussyworld”, wasze płyty wydawał Metal Mind, jedynym wyjątkiem był „Bourbon River Bank” opublikowany przez Mystic. „Spleen” wydaliście sami. Wydaje się, że poza singlem „Highway Ride” to twoje pierwsze podejście do samodzielnego wydania materiału. Było ciężko?

Porwaliśmy się na wydanie płyty sami, ponieważ nie otrzymaliśmy satysfakcjonującej nas oferty od wydawcy. Poza tym chcieliśmy spróbować sami to zrobić, żeby mieć kontrolę nad liczbą płyt, swobodnym ich rozdawnictwem dla dziennikarzy, znajomych, przyjaciół. Jestem w tej branży wystarczająco długo, żeby dotrzeć z naszym nowym produktem do każdego, kto jest w stanie jakoś pomóc w promocji. Zbieram kolejne doświadczenia, jeśli chodzi o tę stronę biznesu muzycznego. Już wiem, że minialbum wydamy jesienią także sami. A znajdą się na nim cztery utwory: dwie nasze kompozycje i dwa covery.

Piotr „Anioł” Wącisz, fot. Ilona Matuszewska

Żadna z wytwórni nie była zainteresowana wydaniem „Spleen”? Czy było to spowodowane pewną nieregularnością w funkcjonowaniu Corruption w ciągu ostatnich kilku lat i ciągłymi zmianami składu? Straciliście przez to status kapeli, na której można polegać wydawniczo?

Corruption cały czas funkcjonował regularnie, nie było żadnej przerwy. Muzycy się zmieniali, ale zespół grał koncerty i nagrywał płyty. Nie straciliśmy żadnego statusu. Po prostu zmieniły się czasy i wytwórnie nie chcą inwestować pieniędzy w zespoły. Nie chcą zwrócić oczekiwanego minimum, czyli kosztów studia, a o reszcie nie ma nawet co marzyć. W takiej sytuacji trzeba brać sprawy w swoje ręce i działać samemu. W naszym przypadku to przynosi same korzyści.

W zasadzie jeszcze przed wydaniem „Spleen” wróciliście do dużej liczby koncertów i dalej bardzo intensywnie promujecie materiał na żywo. To recepta na powrót do świadomości dużej rzeszy słuchaczy i zdobycie nowych?

Od co najmniej trzech lat gramy regularnie dwie trasy wiosna – jesień. W ten sposób chciałem się pozbyć syndromu wiecznego bycia supportem jakiejś kapeli. Chcę tworzyć markę Corruption, a nie grać jako kapela przyklejona do kogoś. Postanowiłem z tym skończyć raz na zawsze, bo ile można. Wracając do promocji „Spleen” – zagraliśmy czternaście koncertów jesienią, w tym większość z zespołem Proletaryat, a teraz szykujemy się do wiosennej trasy „Spring Spleen Tour”, w ramach której znów odwidzimy czternaście miast w całej Polsce.

Od wielu lat jesteś użytkownikiem Gibsona Thunderbirda. Za co go cenisz? Co ci się w nim podoba?

Przede wszystkim cenię go za brzmienie, które zarówno w warunkach koncertowych, jak i studyjnych jest dla mnie idealne, idealnie pasuje do naszej twórczości. W studiu próbowałem kilku innych instrumentów i zawsze wracałem do Thunderbirda, ponieważ można było z niego najwięcej wyciągnąć. Uwielbiam na nim grać także z prozaicznego powodu: lubię jego kształt, wąski gryf, który idealnie pasuje do moich niedużych dłoni i krótkich palców. Mam też Gibsona Les Paula Standard i zabieram go na wiosenną trasę, żeby trochę go przetestować w warunkach bojowych.

Nowe utwory wymagały od Ciebie czegoś specjalnego, jeśli chodzi o grę na instrumencie?

Nic nowego, jeśli chodzi o technikę grania, dużo ćwiczyłem w domu z metronomem. Numery są proste, nagranie wszystkich utworów zajęło mi siedem godzin, czyli jeden dzień roboczy w studiu.

W jaki sposób tworzy się brzmienie Corruption? Czego używasz na scenie i w studiu, jeśli chodzi o nagłośnienie?

Brzmienie Corruption w studiu i na koncertach to nasze ustawienia wzmacniaczy przeniesione na fronty lub do komputera. Moje graty to gitara basowa Gibson Thunderbird, kostki No Logo, struny Ernie Ball, kabel Monster, wzmacniacz Apmeg SVT2 pro i paczka Hesu 1400 W.

Spring Spleen Tour:

13.04 – Staszów, Lotnik 
14.04 – Przemyśl, Fort XXII
19.04 – Gdańsk, Wydział Remontowy
20.04 – Ciechanów, Fabryka Kultury Zgrzyt
21.04 – Białystok, Hary Pub
27.04 – Żory, Ozi Pub
28.04 – Wrocław, Ciemna Strona Miasta 
29.04 – Oleśnica, Ściema
4.05 – Chorzów, Red&Black 
5.05 – Dąbrowa Górnicza, Rock Out
10.05 – Łódź, Magnetofon
11.05 – Olsztyn, Nowy Andergrant
12.05 – Warszawa, Potok
17.05 – Bydgoszcz, Harley-Davidson Super Rally

 

  • Tags
  • anioł
  • Corruption
  • Piotr Wącisz

Udostępnij:

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest
Next article Xvive Chorus Vibrato
Previous article Steven Wilson: Mainstreamowe media uniemożliwiają mi dotarcie do szerszego grona odbiorców

Jakub Milszewski | TopGuitar

INNE

Queens of the Stone Age i ich najgorszy koncert Artykuły o artystach
4 października 2023

Queens of the Stone Age i ich najgorszy koncert

Al Di Meola: "Leżałem na podłodze za kulisami, krzycząc i jęcząc" Artykuły o artystach
4 października 2023

Al Di Meola: "Leżałem na podłodze za kulisami, krzycząc i jęcząc"

Tony Iommi grał kiedyś regularnie "Smoke on the Water" - przypominamy dlaczego Artykuły o artystach
2 października 2023

Tony Iommi grał kiedyś regularnie "Smoke on the Water" - przypominamy dlaczego

Joe Bonamassa twierdzi, że w dzisiejszych czasach, jeśli nie jesteś Taylor Swift, kontrakt płytowy z dużą wytwórnią to "przepis na katastrofę" Artykuły o artystach
30 września 2023

Joe Bonamassa twierdzi, że w dzisiejszych czasach, jeśli nie jesteś Taylor Swift, kontrakt płytowy z dużą wytwórnią to "przepis na katastrofę"

Gary Holt: "Kostkowanie prawą ręką to forma sztuki" Artykuły o artystach
28 września 2023

Gary Holt: "Kostkowanie prawą ręką to forma sztuki"

Carlos Santana: "Jeśli dostaję komplementy od Milesa Davisa, Erica Claptona, Jimiego Hendrixa i B.B. Kinga, to muszę być całkiem niezły" Artykuły o artystach
27 września 2023

Carlos Santana: "Jeśli dostaję komplementy od Milesa Davisa, Erica Claptona, Jimiego Hendrixa i B.B. Kinga, to muszę być całkiem niezły"

Marty Friedman: "Sytuacja w przypadku gitarzystów na Instagramie wpadła w tryb sterydowy" Artykuły o artystach
27 września 2023

Marty Friedman: "Sytuacja w przypadku gitarzystów na Instagramie wpadła w tryb sterydowy"

Maurycy „Mauser” Stefanowicz: „Koncerty są dla mnie nowym rozdziałem, nowym życiem” - rozmowa z gitarzystą zespołów Vader, Unsun i Dies Irae Artyści
26 września 2023

Maurycy „Mauser” Stefanowicz: „Koncerty są dla mnie nowym rozdziałem, nowym życiem” - rozmowa z gitarzystą zespołów Vader, Unsun i Dies Irae

Temat reaktywacji Acid Drinkers w składzie z Litzą powraca jak bumerang. Wszystko w rękach Titusa Artykuły o artystach
25 września 2023

Temat reaktywacji Acid Drinkers w składzie z Litzą powraca jak bumerang. Wszystko w rękach Titusa

Facebook Comments

Bądź z nami w kontakcie
Najnowsze artykuły
4 października 10:54
Artyści

Queens of the Stone Age i ich najgorszy koncert

4 października 9:18
Artyści

Al Di Meola: „Leżałem na podłodze za kulisami, krzycząc i jęcząc”

3 października 13:10
Newsy

Trzy nowe gitarzystki w gronie artystów PRS Guitars

3 października 11:25
Newsy

Producent Andrew Watt o pracy z The Rolling Stones: „To dla mnie największy zaszczyt”

3 października 10:35
Newsy

Co wspólnego mają ze sobą Meshuggah i Rush? Trochę mają!

2 października 18:49
Artyści

Tony Iommi grał kiedyś regularnie „Smoke on the Water” – przypominamy dlaczego

Losowe artykuły
Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Paweł Pańta – wywiad

Paweł Pańta – wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

  • Kontakt
  • Redakcja
  • Polityka prywatności
  • Back to top
© TopGuitar - Magazyn Muzyków 2005-2023. All rights reserved.
Wydawca International MUSIC Press