• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
ArtyściWywiady

Dominik Cynar z Yellow Horse: „Nie zdarzyło mi się, żeby jakakolwiek symulacja zabrzmiała lepiej niż realny piec”

ImprezyPatronat TopGuitar

Ruszają zapisy na warsztaty i festiwal Soundela 2025. Wśród wykładowców – Guthrie Govan

NewsyNewsy artystyczne

„Jazz & Rock Standards” – nowa płyta Krzysztofa „Pumy” Piaseckiego

Newsy

Garba Touré z zespołu Songhoy Blues – tak brzmi pustynny blues z Mali

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
ArtyściWywiady

Rafał Tudruj – wywiad

Maciej Warda | TopGuitar
Maciej Warda | TopGuitar Opublikowano kwi 7, 2020
Rafał Tudruj
Udostępnij

Rafał jest jednym z tych bardzo zdolnych polskich gitarzystów, którzy stoją trochę w medialnym cieniu. Granie w cover bandzie niekoniecznie musi zabijać kreatywność i tym bardziej własny styl, a to są przecież cechy niezmiennie fundamentalne. Poza tym stawiamy pytanie, czymże różni się praca sidemana od gitarzysty grającego covery? Przecież obydwoje grają cudze utwory… W każdym razie Rafał rzucił nam trochę światła na te sprawy, a jednocześnie – jako być może największy fan Queen pośród gitarzystów – podzielił się z nami swoją fascynacją.

 

 

Jesteś jednym z największych fanów Briana Maya wśród polskich gitarzystów. Jak to się u ciebie zaczęło i rozwijało?
To wszystko zaczęło się gdy miałem 10 lat. Mama kupiła mi płytę „News Of The World” i to był początek miłości. Kilka miesięcy po tym obejrzałem na video pierwszy raz koncert Queen w Budapeszcie i to było coś niesamowitego – ten show, brzmienie, wtedy zapragnąłem grać. Na szczęście w moim domu od zawsze była dostępna gitara, grał na niej mój Tata, który pokazał mi pierwsze akordy. Potem na chwilę była szkoła muzyczna, ale ja chciałem grać po swojemu… i gitara stała się moją codziennością.

Dużo ćwiczyłeś i studiowałeś jego grę? Jakimi metodami?
Ćwiczyłem po 8 godzin dziennie. Zabrzmi to banalnie, ale gitara była dla mnie jak narkotyk. Gdy uczyłem się grać, to nie były takie czasy jak teraz, wiesz, internet,YouTube itp. Teraz jest dużo prościej, można wszystko zobaczyć i wysłuchać. Kiedyś wpadły mi do ręki kasety VHS z USA z bluesową szkółką gry na gitarze, podstawowe skale i zagrywki, których wyuczyłem się do perfekcji. Jednocześnie kupowałem wszystkie albumy Queen i próbowałem grać ze słuchu.

 

Ćwiczyłem po 8 godzin dziennie, zabrzmi to banalnie, ale gitara była dla mnie jak narkotyk. Gdy uczyłem się grać, to nie były takie czasy jak teraz, wiesz, internet,YouTube itp. Jest dużo prościej, można wszystko zobaczyć i wysłuchać.

 

Co się dzieje na Ogólnopolskich Zlotach Fanów Queen? To musi być czyste szaleństwo.
Dla mnie to podwójna przyjemność i jednocześnie ogromne wyzwanie, gdyż Fani Queen są bardzo krytyczni. Doskonale znają utwory, każdy dźwięk. W jednej chwili możesz być ich bohaterem lub wrogiem. Na szczęście nigdy nie byłem tym drugim…

Powiedz o twoim kontakcie z producentem gitar Brian May Guitars. Masz ich naprawdę wiele modeli…
Wysłałem im kilka nagrań. Bardzo im się spodobała moja gra na gitarze. Poprosili mnie, czy mógłbym nagrać filmik promujący model Mini May – to mini wersja Red Special nazywana również Travel Guitar. Dzięki temu trafiłem na ich stronę promując gitarę obok samego Briana. Obecnie moja kolekcja składa się z dwóch Mini May, Acoustic Rhapsody, Burns BHM 2003, z czarnej Metal May, BM Super Hand Made, których jest tylko 100 na świecie i mój najnowszy nabytek – Frank Special z głową robota z okładki płyty „News of the World”.

 

Rafał Tudruj

- Advertisement -

Jak się sprawują te wiosła, są uniwersalne brzmieniowo, czy na przesterach eksponują środkowe pasma znane z brzmienia Briana Maya?
Są bardzo uniwersalne, ja używam ich do każdego rodzaju muzyki, nie tylko w Queen Bandzie, dzięki kombinacjom przystawek i przełącznikom zmiany fazy, można uzyskać naprawdę ciekawe i różnorodne brzmienia. Oczywiście pickup bridge and middle w fazie daje to queenowe środkowe pasmo.

A czyste barwy?
Można uzyskać singlową fenderowską szklankę, jak i gibsonowski humbuckerowy sound poprzez włączenie wszystkich trzech singli naraz. Cała paleta barw.

Nawijasz na te gitary struny Gali. Dlaczego zdecydowałeś się na tę markę?

- Advertisement -

Jakiś czas temu dostałem je do testów. To było dla mnie bardzo pozytywne zaskoczenie. Od początku czułem, że to jest to czego szukałem, struny są świetnej jakości – wytrzymałe, miękkie, o bardzo fajnym jasnym brzmieniu. Świetnie pasują do Red Special i zapewne nie tylko.

Czy struny Gali są swobodnie dostępne w Polsce?
Tak, myślę, że są dostępne w wielu sklepach muzycznych w Polsce, także bez problemu można je nabyć. Pytajcie, a na pewno znajdziecie!

Czym uzupełniasz brzmienie? Wzmacniacze, efekty, gitary innych marek?
Od lat gram na wzmacniaczach Voxa, mam AC 30 plus Treble Booster to klasyczna Brianowa podstawa, ale bardzo dobrze się sprawdzają modele Valvetronix VT40X i VT100X – mają w sobie bardzo fajne przestery o Brianowym charakterze tylko bardziej nowoczesne, dzięki czemu można brzmieć fajnie w każdych warunkach i na każdej głośności. Do tego chorus i delay, resztę steruje gałką volume i kombinacja przystawek. Obecnie nie używam innych gitar.

Rzadko na łamach TopGuitar pojawiają się gitarzyści grający w cover bandach, choć wiadomo, że jeśli chodzi o warsztat i umiejętności, to często przewyższają oni instrumentalistów grających swój autorski repertuar. Jak ty to widzisz? Odczuwasz jakiś „ambicjonalny” dyskomfort grając w Queen Band?
Absolutnie nie! Najważniejsze, żeby robić to z pasją. Ja kocham grać w każdym zespole! Daje część siebie, nie kopiuje Briana tylko staram się grać po swojemu. W Queen Bandzie zachowuje Brianowy charakter, ale w innych rzeczach wykorzystuje tylko Red Special, przecież nie każdy Fenderowiec jest Hendrixem!

Daje część siebie, nie kopiuje Briana tylko staram się grać po swojemu. W Queen Bandzie zachowuje Brianowy charakter, ale w innych rzeczach wykorzystuje tylko Red Special, przecież nie każdy Fenderowiec jest Hendrixem!

 

Tak w zasadzie to rola gitarzysty cover bandu niewiele różni się od roli sidemana – obydwaj grają nie swoje utwory…
Hehehe, masz rację, to bardzo podobna rola!

Masz skład, z którym grasz także własne autorskie kompozycje? Jakie macie plany?
Tak mam swój zespół Pozytyvni.pl z którym działam od kilku lat, zbieramy swój materiał, tworzymy rożne muzyczne projekty, a ostatnio nagrałem własny gitarowy utwór po tytułem „Droga dla mnie”, „Road for me”.

Świetnie, trzymam za was kciuki, dzięki za rozmowę!
Dziękuje bardzo!

 

Rafał Tudruj

 

TAGI: Brian May, Brian May Guitars, Gali, Gali Strings, Pozytyvni, Queen, Rafał Tudruj
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

Artykuły o artystachArtyści

Jared James Nichols radzi, by zwrócić uwagę na groove naszych riffów

Maciej Warda | TopGuitar maj 18, 2025
ArtyściWywiady

Kerry King: „Granie z przyjaciółmi jest ważniejsze, niż mi się wydawało”

Maciej Warda | TopGuitar maj 17, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Eddie Van Halen: „Jeśli robienie muzyki, której ludzie chcą słuchać, to sprzedawanie się, to tak – sprzedaję się. I jestem z tego dumny.”

Maciej Warda | TopGuitar maj 17, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Marty Friedman: „Kiedy słyszysz muzykę i masz wizję kogoś siedzącego przed metronomem, to nie jest zbyt sexy”

Maciej Warda | TopGuitar maj 16, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Nuno Bettencourt o swoich komentarzach wobec Guns N’ Roses: „To było trochę aroganckie, teraz to rozumiem”

Maciej Warda | TopGuitar maj 16, 2025
ArtyściWywiady

Tommy Emmanuel: „Nie potrafię czytać nut”

Maciej Warda | TopGuitar maj 14, 2025

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account

Lost your password?