• Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Kontakt
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
      Joan Rockguitar gra solo z przeboju Whitesnake na gitarze E-II M-II

      Joan Rockguitar gra solo z przeboju Whitesnake na gitarze E-II M-II

      Justin Lyons o interfejsie Apogee Jam X

      Justin Lyons o interfejsie Apogee Jam X

      Guns N’ Roses w trasie z mikrofonami Austrian Audio

      Guns N’ Roses w trasie z mikrofonami Austrian Audio

      „Messengers: The Guitars of James Hetfield” – gitary Jamesa Hetfielda bez tajemnic

      „Messengers: The Guitars of James Hetfield” – gitary Jamesa Hetfielda bez tajemnic

    • Newsy sprzętowe
      Cliff Cooper składa życzenia i zaprasza do udziału w akcji Wish Granted 2023

      Cliff Cooper składa życzenia i zaprasza do udziału w akcji Wish Granted 2023

      Jak brzmi gitara Takamine FT341?

      Jak brzmi gitara Takamine FT341?

      Jakub Żytecki prezentuje swój preset dla Line 6 Helix

      Jakub Żytecki prezentuje swój preset dla Line 6 Helix

      Epiphone Kirk Hammett „Greeny” 1959 Les Paul Standard

      Epiphone Kirk Hammett „Greeny” 1959 Les Paul Standard

    • TopVideo
      Fan - intruz wbiegł na scenę i odebrał Bryanowi Adamsowi mikrofon

      Fan - intruz wbiegł na scenę i odebrał Bryanowi Adamsowi mikrofon

      Tylko Rober Fripp tak potrafi - widowiskowo wykonać utwór... siedząc bez ruchu

      Tylko Rober Fripp tak potrafi - widowiskowo wykonać utwór... siedząc bez ruchu

      Ron Sword skonstruował niesamowitą gitarę mikrotonową i robi z niej dobry użytek

      Ron Sword skonstruował niesamowitą gitarę mikrotonową i robi z niej dobry użytek

      Guitar playthrough Szczepana Inglota z ESP w roli głównej

      Guitar playthrough Szczepana Inglota z ESP w roli głównej

  • Artyści
    • Wywiady
      Reinkarnacja i alter ego, czyli  wywiad z Szymonem Paduszyńskim aka Jacko Brango

      Reinkarnacja i alter ego, czyli  wywiad z Szymonem Paduszyńskim aka Jacko Brango

      Kirk Hammett opowiada o niezwykle silnej motywacji Metalliki podczas pierwszych lat grania

      Kirk Hammett opowiada o niezwykle silnej motywacji Metalliki podczas pierwszych lat grania

      Brad Whitford opowiada o niełatwej roli drugiego gitarzysty Aerosmith

      Brad Whitford opowiada o niełatwej roli drugiego gitarzysty Aerosmith

      "Dużo, dużo fuzzów" - wywiad z Dawidem Wajszczykiem z Black Radio

      "Dużo, dużo fuzzów" - wywiad z Dawidem Wajszczykiem z Black Radio

    • Artykuły
      Joe Satriani o słynnym już występie w Howard Stern Show: "Stałem bokiem, ponieważ szukałem jakichkolwiek wskazówek"

      Joe Satriani o słynnym już występie w Howard Stern Show: "Stałem bokiem, ponieważ szukałem jakichkolwiek wskazówek"

      Bruce Dickinson o publiczności z pierwszych rzędów: "Banda pozerów, która chce wyjść na pierwszy plan"

      Bruce Dickinson o publiczności z pierwszych rzędów: "Banda pozerów, która chce wyjść na pierwszy plan"

      Według producenta Judas Priest, Andy'ego Sneapa, obecna dostępność "gwiazd rocka" dla fanów jest błędem

      Według producenta Judas Priest, Andy'ego Sneapa, obecna dostępność "gwiazd rocka" dla fanów jest błędem

      Steve Lukather: "Zostawiam szalone rzeczy młodszym gitarzystom"

      Steve Lukather: "Zostawiam szalone rzeczy młodszym gitarzystom"

    • Garaż
      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Revival – „Revival” (2019)

      Revival – „Revival” (2019)

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

    • Recenzje
      Weekender & Bob Spring „Mind Minder” - recenzja

      Weekender & Bob Spring „Mind Minder” - recenzja

      Proletaryat "Ząb za ząb" – recenzja

      Proletaryat "Ząb za ząb" – recenzja

      Rafał Sarnecki "A View From The Treetop" - recenzja płyty

      Rafał Sarnecki "A View From The Treetop" - recenzja płyty

      UKĆ „Przemijanie” - recenzja EPki

      UKĆ „Przemijanie” - recenzja EPki

    • TopLegendy
      Vernon Reid wskazuje na jedną, "perfekcyjną" solówkę gitarową

      Vernon Reid wskazuje na jedną, "perfekcyjną" solówkę gitarową

      Larry DiMarzio: 50 lat Super-Distortion. Rozmowa z legendą gitarowych przetworników

      Larry DiMarzio: 50 lat Super-Distortion. Rozmowa z legendą gitarowych przetworników

      Założyciel magazynu Rolling Stone i instytucji Rock and Roll Hall of Fame, Jann Wenner, stwierdził, że artystki i czarni muzycy nie są wystarczająco "intelektualni"

      Założyciel magazynu Rolling Stone i instytucji Rock and Roll Hall of Fame, Jann Wenner, stwierdził, że artystki i czarni muzycy nie są wystarczająco "intelektualni"

      The Egde w „Sunday Bloody Sunday” musiał poddać się "de-Edge'ingowi"...

      The Egde w „Sunday Bloody Sunday” musiał poddać się "de-Edge'ingowi"...

  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
      Metallica zapowiedziała koncert w Arabii Saudyjskiej

      Metallica zapowiedziała koncert w Arabii Saudyjskiej

      Megadeth zagra w Polsce! Wystąpią na Mystic Festival 2024

      Megadeth zagra w Polsce! Wystąpią na Mystic Festival 2024

      Sting ponownie zagra w Polsce

      Sting ponownie zagra w Polsce

      Sammy Hagar nie poddaje się - ogłasza trasę i zaprasza na nią Davida Lee Rotha oraz Alexa Van Halena

      Sammy Hagar nie poddaje się - ogłasza trasę i zaprasza na nią Davida Lee Rotha oraz Alexa Van Halena

    • Kup bilety
      Białołęckie Wieczory Jazzowe: Wojtek Mazolewski Quintet, 6.11.2022, Warszawa

      Białołęckie Wieczory Jazzowe: Wojtek Mazolewski Quintet, 6.11.2022, Warszawa

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

    • Reportaże i relacje
      Tommy Emmanuel w Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku - fotorelacja

      Tommy Emmanuel w Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku - fotorelacja

      In Twilight’s Embrace, JAD oraz Bliss – fotorelacja z koncertu

      In Twilight’s Embrace, JAD oraz Bliss – fotorelacja z koncertu

      Tommy Emmanuel zagrał w Krakowie i jak zwykle zachwycił fanów gitary

      Tommy Emmanuel zagrał w Krakowie i jak zwykle zachwycił fanów gitary

      30-lecie Funk De Nite podczas Krakowskich Zaduszek Jazzowych

      30-lecie Funk De Nite podczas Krakowskich Zaduszek Jazzowych

    • Patronat TopGuitar
      Warsaw Fingerstyle Festival 2023 - ważne informacje dotyczące konkursu!

      Warsaw Fingerstyle Festival 2023 - ważne informacje dotyczące konkursu!

      Doogie White w Polsce z mini trasą koncertową

      Doogie White w Polsce z mini trasą koncertową

      II Czary Gitary Świdwin 2023: harmonogram konkursu i goście specjalni

      II Czary Gitary Świdwin 2023: harmonogram konkursu i goście specjalni

      Jesse Cook we Wrocławiu!

      Jesse Cook we Wrocławiu!

  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

    • Testy
      Apogee Groove – miniaturowy przetwornik D/A i wzmacniacz słuchawkowy w jednym

      Apogee Groove – miniaturowy przetwornik D/A i wzmacniacz słuchawkowy w jednym

      Foxgear Miniamps V-100, M-1959, TW-100 oraz HW-103 - test porównawczy

      Foxgear Miniamps V-100, M-1959, TW-100 oraz HW-103 - test porównawczy

      Ibanez GIO GRG121 SP - gitara dla początkujących, ale z dużymi ambicjami

      Ibanez GIO GRG121 SP - gitara dla początkujących, ale z dużymi ambicjami

      Foxgear Baroni Jeval - wielki powrót idei wzmacniacza podłogowego

      Foxgear Baroni Jeval - wielki powrót idei wzmacniacza podłogowego

    • Zestawienia sprzętu
      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

    • Zabrzmij jak…
      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

    • Sprzęt Mistrzów
      Gitara Kramer Eddiego Van Halena z teledysku "Hot For Teacher" sprzedana za prawie 4 miliony dolarów!

      Gitara Kramer Eddiego Van Halena z teledysku "Hot For Teacher" sprzedana za prawie 4 miliony dolarów!

      Kirk Hammett zdradza jaka "tajna broń" zrobiła mu brzmienie na płycie "72 Seasons"

      Kirk Hammett zdradza jaka "tajna broń" zrobiła mu brzmienie na płycie "72 Seasons"

      Nuno Bettencourt wskazał najważniejszą kostkę w swoim pedalboardzie

      Nuno Bettencourt wskazał najważniejszą kostkę w swoim pedalboardzie

      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

  • Porady
    • Doktor Amp
      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

    • Doktor G
      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Jak czytać proste schematy?

      Jak czytać proste schematy?

    • DIY, czyli zrób to sam
      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Jak wymieniać struny w akustyku?

      Jak wymieniać struny w akustyku?

    • Jak promować zespół
      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

    • Porady sprzętowe
      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Plexsound - skondensowana energia

      Plexsound - skondensowana energia

    • Porady muzyczne
      5 cennych porad dla gitarzystów od Alexa Skolnicka

      5 cennych porad dla gitarzystów od Alexa Skolnicka

      Tommy Emmanuel ma kilka cennych wskazówek dla gitarzystów

      Tommy Emmanuel ma kilka cennych wskazówek dla gitarzystów

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

  • Nauka gry
    • Warsztaty
      Kiko Loureiro pokazuje jak zagrać solówkę z utworu "We'll Be Back" z ostatniego albumu Megadeth

      Kiko Loureiro pokazuje jak zagrać solówkę z utworu "We'll Be Back" z ostatniego albumu Megadeth

      Zakk Wylde połączył siły z firmą Riffhard, aby zaoferować kompleksowy kurs gry na gitarze

      Zakk Wylde połączył siły z firmą Riffhard, aby zaoferować kompleksowy kurs gry na gitarze

      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

    • Chwyty gitarowe
      Wirtualny symulator gitary akustycznej

      Wirtualny symulator gitary akustycznej

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

  • TopSpecial
    • Felietony
      Przypominamy wszystkim to, co dla nas jest oczywiste - granie na gitarze niesie ze sobą same korzyści!

      Przypominamy wszystkim to, co dla nas jest oczywiste - granie na gitarze niesie ze sobą same korzyści!

      Teraz rock nie jest już muzyką wyrzutków społecznych

      Teraz rock nie jest już muzyką wyrzutków społecznych

      Gibson czy Fender - którą markę wybrało młode pokolenie

      Gibson czy Fender - którą markę wybrało młode pokolenie

      Mężczyźni grają ekstremalny metal, aby zaimponować innym mężczyznom

      Mężczyźni grają ekstremalny metal, aby zaimponować innym mężczyznom

    • TopLegendy
      Vernon Reid wskazuje na jedną, "perfekcyjną" solówkę gitarową

      Vernon Reid wskazuje na jedną, "perfekcyjną" solówkę gitarową

      Larry DiMarzio: 50 lat Super-Distortion. Rozmowa z legendą gitarowych przetworników

      Larry DiMarzio: 50 lat Super-Distortion. Rozmowa z legendą gitarowych przetworników

      Założyciel magazynu Rolling Stone i instytucji Rock and Roll Hall of Fame, Jann Wenner, stwierdził, że artystki i czarni muzycy nie są wystarczająco "intelektualni"

      Założyciel magazynu Rolling Stone i instytucji Rock and Roll Hall of Fame, Jann Wenner, stwierdził, że artystki i czarni muzycy nie są wystarczająco "intelektualni"

      The Egde w „Sunday Bloody Sunday” musiał poddać się "de-Edge'ingowi"...

      The Egde w „Sunday Bloody Sunday” musiał poddać się "de-Edge'ingowi"...

    • TopSpecial-Zestawienia
      25 najbardziej emocjonalnych solówek wszech czasów

      25 najbardziej emocjonalnych solówek wszech czasów

      A Perfect Circle: przegląd ich najlepszych utworów

      A Perfect Circle: przegląd ich najlepszych utworów

      MarkStrings – przegląd strun do gitar akustycznych

      MarkStrings – przegląd strun do gitar akustycznych

      MarkStrings – przegląd strun do gitar elektrycznych

      MarkStrings – przegląd strun do gitar elektrycznych

    • TopVintage
      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Fender Bassman - żywa legenda

      Fender Bassman - żywa legenda

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Ibanez JS1000

      TopVintage: Ibanez JS1000

  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Red Scalp – wywiad z Indianami stoner rocka
Home
Artyści
Wywiady

Red Scalp – wywiad z Indianami stoner rocka

27 kwietnia 2020 Jakub Milszewski | TopGuitar Artyści, Wywiady

Przeczytaj również

Epiphone Kirk Hammett „Greeny” 1959 Les Paul Standard
Epiphone Kirk Hammett „Greeny” 1959 Les Paul Standard
Jared James Nichols „Blues Power” Les Paul Custom – nowa gitara Epiphone
Jared James Nichols „Blues Power” Les Paul Custom – nowa gitara Epiphone

Jeśli mam być szczery, to od kilu lat pleszewski Red Scalp jest dla mnie w absolutnej czołówce stoner rocka, zarówno pod względem nagrań studyjnych, koncertów, jak i niemożliwego do przecenienia zaangażowania w scenę. Dlatego też przebieram niecierpliwie nóżkami w oczekiwaniu na nowy album załogi, który pojawi się już jesienią. O jego powstawaniu i rzeczywistości w Red Scalp opowiedział Jędrek Wawrzyniak, gitarzysta i wokalista, z tajemniczych powodów posługujący się mianem Scaramanga.

 

 

Jędrek, czy ktoś kiedykolwiek komunikował się z wami używając pseudonimów, którymi podpisaliście się na płytach?
(śmiech) Zdarzyły się chyba ze dwie takie sytuacje. Jakiś czas temu graliśmy koncert w niemieckiej Jenie, to był sam koniec trasy. Gość, który organizował ten koncert, był zafascynowany tymi ksywami, witał nas używając ich i próbował nas po nich rozpoznawać, wypatrywał, czy mamy jakieś charakterystyczne cechy. To było zabawne. W innej sytuacji jakiś gość z Polski na koncercie zwracał się do nas po ksywach podczas rozmowy. To były dwie sytuacje w historii zespołu.

 

Red Scalp

Fot. The Buried Herald

 

Zatem ksywy się nie sprawdziły.
Zrobiliśmy to trochę dla żartu. Historia tych ksyw jest dosyć przypadkowa. Kiedy nagrywaliśmy płytę „Rituals”, w nocy po pierwszej sesji w TV leciał film z Jamesem Bondem. Byliśmy pod wpływem różnych rzeczy i wymyśliliśmy sobie taki żart, że każdy będzie miał jakąś ksywę z Bonda. To tyle. Nic ciekawego, ale tak nam zostało.

 

Będziecie się tego trzymać na nowej płycie?
Myślę, że tak. Zawsze to jakiś bajer, owianie tajemnicą. Jeśli ktoś nas nie zna to może to dla niego być jakieś zaskoczenie.

 

A kiedy ukaże się ta nowa płyta? Bo jest już nagrana, prawda?
Album jest nagrany. Dopinamy ostatnie miksy. Myślę, że do końca tygodnia będziemy mieli akceptację wszystkich, że miksy się zgadzają. Pozostaje kwestia masteru i możemy działać z wydawaniem. Ale nie nastąpi to tak szybko, bo dopiero 31 października będziemy robili release party. Jeśli chodzi o sieć, to zapewne chwilę wcześniej pojawią się single i pewnie cała płyta.

 

Stworzenie trzeciej płyty było męczącym procesem?
To zawsze jest proces, w którym na początku idzie bardzo łatwo, potem trochę ciężej, a później jest w ogóle męczarnia. Na koniec jest zupełnie nowe spojrzenie, bo zawsze robimy sobie jakąś większą przerwę, żeby potem ze świeżym umysłem popatrzeć na kawałki, dopracować je albo zupełnie zmienić. Końcówka była znów bardzo dobra i poszło lekko. Ale muszę przyznać, że przy nagrywaniu tego albumu byliśmy najsłabiej przygotowani. Mieliśmy dość mało prób podczas przygotowań, co wynikało z naszych zobowiązań życiowych – praca, rodzina, dzieci. Niektóre kawałki powstawały zaraz po nagraniu poprzedniej płyty, więc część z nich była już ogrywana przez długi czas, ale niektóre są też bardzo świeże.

 

Czy ten brak przygotowania odbił się jakoś na efekcie końcowym?
Nie, myślę, że nie. Mieliśmy po prostu trochę większy stres, bo nie wszystkie partie były przygotowane tak dobrze, jak byśmy chcieli. Ale efekt końcowy jest w porządku, jesteśmy zadowoleni.

 

A tytuł? Jest już?
Są dwa i musimy rozstrzygnąć, który będzie ostatecznym. Jeden jest bardzo krótki, jeden długi.

 

Red Scalp

Fot. The Buried Herald

 

Jak w stosunku do „Rituals” i „Lost Ghosts” będzie się prezentował nowy album? Jesteście dość charakterystyczni na naszej stonerowej scenie. Czy nowa płyta coś w waszym stylu zamiesza?
Ten album faktycznie odrobinę będzie się różnił jeśli chodzi o ogólny format. Zazwyczaj nasze płyty mocno się ze sobą łączyły. Tym razem mamy po prostu zbiór kilku kawałków, które klimatem i atmosferą różnią się od siebie. W trakcie powstawania albumu mieliśmy różne inspiracje i momenty w życiu, które na pewno wywarły na to jakiś wpływ. Nasz styl jest cały czas zachowany, ale rozwinęliśmy kilka pomysłów, które na „Lost Ghosts” były zalążkiem. Jest na przykład dużo saksofonu, który był wcześniej eksperymentem, bardzo zresztą udanym. Jest też kilka nowych patentów, nowych oczywiście dla nas, bo skądś podkradzionych. Będzie więc trochę inny klimat.

 

Ale Indianie w tematyce i stylu Red Scalp zostają?
Oczywiście.

 

Skąd oni się w ogóle wam wzięli? To dość egzotyczny temat w Polsce.
W Pleszewie ich nigdy nie spotkaliśmy (śmiech). Jako dzieciak oglądałem dużo westernów. Oczywiście nie mówię, że dzięki westernom staramy się wejść w świat Indian, to dużo bardziej skomplikowane, niż pokazywanie walki kowboja z Indianinem w starym filmie. Wtedy inaczej się o tym myślało. Indianin był w myśleniu wielu ludzi postacią nic nie wartą, człowiekiem dzikim, który nie ma nic do gadania, nie ma prawa do życia. To była młodzieńcza inspiracja. Ale sama kultura Indian była mi bliska. Oczywiście kiedy byliśmy starsi, zamiast bawić się w Indian, czytaliśmy książki o nich, o ich spiritualizmie, rytuałach. Wchodziliśmy głębiej w ich kulturę, a nie obraz wykreowany przez filmy czy bajki. To odbicie naszych dziecięcych pasji, ale w dorosłym, poważnym podejściu i z szacunkiem do tej kultury.

 

Kiedy byliśmy starsi, zamiast bawić się w Indian, czytaliśmy książki o nich, o ich spiritualizmie, rytuałach. Wchodziliśmy głębiej w ich kulturę, a nie obraz wykreowany przez filmy czy bajki. To odbicie naszych dziecięcych pasji, ale w dorosłym, poważnym podejściu i z szacunkiem do tej kultury.

 

Te zainteresowania były wspólne dla wszystkich członków zespołu?
Nie, to była propozycja kierunku, w którym chcemy iść. Stwierdziliśmy po prostu, że nikt tego nie robi, nikt o nich nie mówi. Pomyśleliśmy, że może to ważne, żeby przypomnieć o ich istnieniu. Ale to było później. Najpierw zaproponowałem nazwę Red Scalp i powiązałem to z Indianami. Wtedy oczywiście traktowaliśmy to bardziej na luzie i stwierdziliśmy, że to fajnie brzmi. Pewnie teraz już każdy z nas albo o tym myśli, albo przynajmniej ma to w podświadomości. Ja staram się cały czas włączać w muzykę ten aspekt, bo wszystkie teksty, które piszę, związane są z tamtym światem, i poruszać tematy ważne dla tej kultury, a nie proste klisze z filmów.

 

Czy odbija się to też na warstwie muzycznej? Te elementy kultury Indian Ameryki Północnej można przemycić do partii gitar, do bitu, klawiszy czy saksofonu? Czy gdyby obrać Red Scalp z tekstu i wokali, gdzie ten charakter się pojawia, te wpływy byłyby dalej wyczuwalne?
Myślę, że byłyby trudniejsze do wychwycenia, ale nadal takich elementów znalazłoby się sporo. Są choćby bębny, które chcemy upodobnić do rytualnych bębnów z różnych obrządków indiańskich. Oczywiście to przychodzi dość naturalnie, nie zrzynamy bezpośrednio, a raczej staramy się wytworzyć klimat w głowie. Czasami partie gitarowe też są trochę tym inspirowane – pojawiają się skrzekliwe solówki czy melodie inspirowane westernowymi klimatami. Staramy się nawiązywać do tego wszystkiego.

 

Wspomniałeś o szacunku dla tej kultury. Pamiętam historię z pióropuszem, który na początku zawsze w określonym momencie koncertu pojawiał się na scenie, a potem zniknął, bo zostaliście o to poproszeni.
Była to rozmowa z nativem ze Stanów, miał korzenie z jednego z plemion. Gość wydawał się autentyczny. Rozmowa była długa. Nic nam nie kazał. W koleżeńskiej rozmowie powiedział, dlaczego uważa, że to może być słabo odbierane przez niektórych. Z drugiej strony zauważył, że to też ma swoje plusy. Doszliśmy do wniosku, że może lepiej zrezygnować z tego pióropusza. On sam wspomniał, że nasza muzyka potrafi się w tym klimacie obronić. Stwierdziliśmy, że jeżeli ktoś z zewnątrz tak twierdzi, to my tym bardziej powinniśmy mieć takie nastawienie, więc nie potrzebujemy żadnych symboli, elementów, strojów, malowania twarzy, żeby śpiewać o tym z należytym szacunkiem.

 

Mieliście więcej odzewu związanych z Indianami?
Dosyć często się do nas odzywają. Zazwyczaj mówią, że podoba im się, że zgadzają się na to, aprobują, że jest okej. Czasami mówią, że na początku twierdzili, że nazwa jest śmieszna i kiczowata, a potem posłuchali muzyki i uznali, że jednak wszystko się zgadza. Odzew jest fajny. Zaczęło się też w końcu bardziej świadome podejście do muzyki. Robimy to nie dla jakichś korzyści, a faktycznie zależy nam na tym, żeby wszystko miało ręce i nogi i żeby rzeczywiście opowiadać o tej kulturze przez muzykę. Wiem, że może brzmi to jak usprawiedliwienie, ale bez tego nie bylibyśmy tu, gdzie jesteśmy. Dlatego jesteśmy wdzięczni, że możemy o tej kulturze tworzyć.

 

Red Scalp

Fot. The Buried Herald

 

Wypracowaliście sobie niezłą pozycję w tym dość bogatym polskim stonerowym światku. Ważnym elementem jest Red Smoke Festival, wasza własna impreza, która od paru lat jest obowiązkowym miejscem dla fanów takich klimatów.
Od początku mieliśmy podejście DIY. Chcieliśmy festiwalem nawiązać do legendarnych Desert Sessions. Oczywiście tego klimatu nie osiągniemy, ale chcieliśmy też pokazać, że czasami niesamowicie wypasiony wizualnie festiwal, któremu brakuje klimatu, wcale nie jest dobrą rzeczą. Uważam, że wiele rzeczy, które robimy sami, pokazuje, że nam po prostu na tym zależy. Bardzo prosto jest zorganizować dużą imprezę, gdzie się zleca wszystko zewnętrznym agencjom i przyjeżdża na gotowe. My wkładamy w imprezę siebie i jesteśmy jej nierozłączną częścią. Jeśli nas zabraknie, to festiwalu nie będzie.

 

A jak to DIY ma się do zespołu? Gdyby zadzwonił ktoś z wytwórni, to bralibyście uwagę jakiekolwiek oferty?
Nie potrafię odpowiedzieć, bo nie zastanawiamy się nad tym. Z poprzednią płytą zgłaszaliśmy się do wielu różnych, nie było żadnego odzewu, więc stwierdziliśmy, że skoro tak, to róbmy to sami, jak dotychczas, bo nie jest najgorzej. Jeśli się ktoś odezwie to będziemy myśleć, choć jesteśmy zwolennikami samodzielnego prowadzenia zespołu i trzymania ręki na pulsie. Mamy wtedy kontrolę nad wszystkim. Tym bardziej, że poza zespołem też jesteśmy zapracowani. Domyślam się, że wytwórnie i agencje bookingowe wymagają tego, że trzeba dużo grać. My nie zawsze jesteśmy w stanie i nie wiemy, czy miałoby to w ogóle sens. Ale jeśli się ktoś do nas zgłosi, to dam znać jak to wygląda (śmiech).

 

Koncerty Red Scalp będą teraz wydarzeniem ekskluzywnym?
Staramy się utrzymywać podobną ilość koncertów. Ale nigdy nie byliśmy zespołem, który gra w roku ileś tras. Staramy się wybierać na przykład jedną, tygodniową lub 10-dniową, czasami krótszą. Do tego kilka koncertów pojedynczych w niektórych miastach. Naszych występów nigdy nie było jakoś przesadnie dużo.

 

Nie kusi was, żeby wzorem kolegów z innych zespołów wyjechać bardziej za granicę? Ostatnio bywacie tam coraz częściej.
Parę miesięcy temu mieliśmy trasę, która przebiegała w większości przez północne Niemcy, zahaczyliśmy też o Kopenhagę. To była świetna sprawa. Na pewno jesteśmy za tym, żeby grać jak najwięcej za granicą, bo to jest przygoda i mamy dobre przyjęcie. Ale to też kwestia dogadania się, ustalenia terminów. Wolimy zrobić jedną porządną trasę z pewniakami, niż błądzić. Wiem, że tak się nie powinno robić, że zespół powinien grać ile się da, żeby się piąć do góry, ale po prostu nie możemy tak. Nie porzucimy rodzin, nie porzucimy pracy. Z samego zespołu wyżyć nie jest łatwo, albo jest to też dla wielu niemożliwe. Musiałbym być cały czas w trasie, żeby z tego żyć, a to jest niewykonalne.

 

Wróćmy do nowego albumu. Znów nagrywaliście go pod okiem Haldora Grunberga?
Oczywiście. To jest związek jak ślub niemalże. Ciężko się potem rozstać, będzie potem problem z rozwodami, z podziałem majątku, mało kto chce się w to bawić (śmiech). Na poważnie, to z Haldorem się świetnie dogadujemy, podobnie zresztą z Kubą Radomskim z Daydreem Audio, bo zawsze nagrywają nas we dwóch. Nie wiem, jakby to wyglądało bez tych dwóch gości. Tak się przyzwyczailiśmy, że chyba nie potrafilibyśmy inaczej. Druga sprawa, to że z nimi się czujemy na luzie, jak z dobrymi kumplami, bo tak chyba jest, mam nadzieję, również z ich strony. Jeśli wszyscy są wyluzowani, to plusuje przy nagrywaniu materiału. A oni zawsze mają także jakieś celne spostrzeżenia, wskazują, które rzeczy zmienić, bo są niefajne.

 

Całość sesji odbyła się u Haldora?
Nie, w Monochrom Studio, już po raz drugi. To piękne miejsce dla oczyszczenia umysłu, inspiracji. Cisza i spokój.

 

Lokalizacja tego studia pasuje do Red Scalp.
Tak. To przypadek. A może dlatego właśnie się tak złożyło? Ale Monochrom oprócz klimatu ma też niesamowity sprzęt, a nie oszukujmy się, to rzecz najważniejsza. Podążaliśmy więc za jakością.

 

Nagrywaliście na setkę?
Tak, nagrywamy tylko w ten sposób. Oczywiście były jakieś dodatkowe nagrywki, duble, dodatkowe wokale, ale ogólnie jedziemy na setkę. Staramy się brzmieć koncertowo, bo koncerty są dla nas najważniejsze. Chcemy zawsze brzmieć jak na koncertach, więc setka to dla nas jedyne rozwiązanie.

 

Co trzeba potrafić zrobić z instrumentem, żeby odnaleźć się w stonerowych klimatach? Czego trzeba być świadomym?
Trzeba być przede wszystkim świadomym muzyki, tego, co się gra. Nie chodzi tu o posiadanie jakichś konkretnych wielkich umiejętności.

 

Najczęściej nie jest to skomplikowana technicznie muzyka.
Nie jest, ale może być. Elder to odrobinę inne klimaty, ale jednak bliskie. Technicznie jest to zespół nieskazitelny, a jego muzyka skomplikowana. Wielu partii nawet nie ruszam, bo nie jestem w stanie ich zagrać. Ale wszystko zależy oczywiście od podejścia. Technikę zawsze można pokazać, ale nie trzeba. I to jest świetne, że feeling i czucie wszystkiego naokoło podczas grania jest ważniejsze niż popisy.

 

Jak to się stało, że zacząłeś grać taką muzykę? Grałeś gdzieś wcześniej?
Miałem wiele nikomu nieznanych pleszewskich projektów. Była tam tak zwana „nowa fala pleszewskiego metalu” (śmiech). Mieliśmy w Pleszewie naprawdę sporą scenę metalową i punkową. Wspierał nas Dom Kultury. Ja kiedyś grałem thrash metal, więc z czasem mocno się pozmieniało. Każdy kiedyś słuchał trochę Metalliki czy Slayera, ale w którymś momencie mi przeszło i zaliczyłem duży powrót do korzeni stonerowych, doomowych, hard rockowych. Powróciłem do Black Sabbath czy Budgie, który jest zespołem, który ukształtował mnie muzycznie najbardziej. Przewijały się też inne klasyki, jak Deep Purple, Pink Floyd i tak dalej. Mieszanka tych wszystkich zespołów zaczęła mi odpowiadać. W międzyczasie słuchałem wszystkich stonerów, które się powoli wybijały. Te piętnaście lat temu dostępność muzyki nie była oczywista, bo trzeba było jej szukać. Krok po kroku znajdowało się coraz ciekawsze składy i jakoś to poszło.

Każdy kiedyś słuchał trochę Metalliki czy Slayera, ale w którymś momencie mi przeszło i zaliczyłem duży powrót do korzeni stonerowych, doomowych, hard rockowych. Powróciłem do Black Sabbath czy Budgie, który jest zespołem, który ukształtował mnie muzycznie najbardziej.

 

Co przyniesie Red Scalp najbliższa przyszłość, rzecz jasna poza premierą albumu?
Zaraz po wydaniu albumu chcemy zagrać kilka koncertów w większych miastach w Polsce, ale to wszystko jest w trakcie planowania. Chcemy zrobić sobie dobry start z nową płytą, pokazać ją wszystkim, zagrać w całości. Myślimy od dawna o klipie. Było wiele pomysłów, ale umarły, bo nie mieliśmy na to czasu. Chcemy tym razem poważniej podejść do tematu klipu, może nagrania koncertowego, żeby rozwinąć się też w tej kwestii. Myślę, że będziemy po prostu dalej grać, może uda się trochę więcej, może trafimy w nowe ciekawe miejsca. Ostatnio mieliśmy świetny koncert w Niemczech na Krach am Bach Festival. Dostaliśmy po nim sporo ofert. Myślę, że coś uda się na tym zdziałać i może w przyszłym roku będzie o nas trochę głośniej.

 

Nie planujecie wzorem Diuny wystąpić na przykład na Męskim Graniu?
Raczej nie (śmiech). Diuna to jest tak niesamowity zespół, że nieważne gdzie by zagrali, to i tak wyjdzie coś świetnego. Goście są absolutnie nieprzewidywalni. Ale my tacy nie jesteśmy. Nie wiem, czy podeszlibyśmy do tego z takim dystansem. Raczej unikamy mocno komercyjnych imprez. Staramy się powoli budować scenę, jak budowaliśmy festiwal – krok po kroku.

 

Jakie są twoje ulubione instrumenty?
Mam Epiphone SG z trzema pickupami. To była reedycja Les Paul Custom, powstała zanim jeszcze wymyślono nazwę SG. Bardzo fajne wiosło, nie spodziewałem się, że będzie tak gadało. Kupiłem tę gitarę tak naprawdę na handel, bo miałem wtedy Gibsona Explorera, ale okazało się, że trafiłem na świetny egzemplarz. Ten Epiphone zjadał Gibsona na śniadanie. Służy mi dumnie od trzech lat. To moja podstawowa gitara, cudownie leży w ręku, wszystko się w niej zgadza. Pierwszą gitarą, na którą sam zarobiłem, jest japoński Fender Stratocaster z 1994 roku. Na nim powstaje większość pomysłów, na nim grałem we wszystkich dotychczasowych zespołach. Ta gitara zawsze mi towarzyszy. Od kilku lat gram na wzmaku Sound City 200 Plus – straszna 200-watowa krowa, niesamowicie głośna. Dopalam to zwykłym OCD. O dziwo nie używam żadnych fuzzów. Udało mi się tak dopasować brzmienie pickupów z efektami, że brzmi to podobnie i nie potrzebuję aktualnie żadnego fuzza. Jeśli chodzi o kolumny, to chciałbym mieć także Sound City, do pary. Niestety te paczki są tak rzadkie, że nie wiem, czy kiedykolwiek na nią trafię. Ostatnio miałem okazję grać na niej w Berlinie na jednym koncercie. Okazało się, że na sprzedaż nie ma szans, gość wiedział co ma. Aktualnie gram na Orange zrobionym w Wielkiej Brytanii, ale szukam czegoś nowego. Pieca nie zamierzam zmieniać, bo Sound City pięknie mi gada.

 

Red Scalp

  • Tags
  • Daydreem Audio
  • EPIPHONE - Testy sprzętu i newsy
  • Haldor Grunberg
  • Jędrek Wawrzyniak
  • Lost Ghosts
  • Monochrom Studio
  • Red Scalp
  • Red Smoke Festival
  • Rituals
  • Scaramanga
  • sound city

Udostępnij:

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest
Next article RC Strings JG Carbon + Nylon, Sonata i JG Dynamic White HT - recenzja
Previous article Przyzwyczajenie do nieprzyzwyczajania się - wywiad z Tides From Nebula

Jakub Milszewski | TopGuitar

INNE

Joe Satriani o słynnym już występie w Howard Stern Show: "Stałem bokiem, ponieważ szukałem jakichkolwiek wskazówek" Artykuły o artystach
8 grudnia 2023

Joe Satriani o słynnym już występie w Howard Stern Show: "Stałem bokiem, ponieważ szukałem jakichkolwiek wskazówek"

Bruce Dickinson o publiczności z pierwszych rzędów: "Banda pozerów, która chce wyjść na pierwszy plan" Artykuły o artystach
8 grudnia 2023

Bruce Dickinson o publiczności z pierwszych rzędów: "Banda pozerów, która chce wyjść na pierwszy plan"

Według producenta Judas Priest, Andy'ego Sneapa, obecna dostępność "gwiazd rocka" dla fanów jest błędem Artykuły o artystach
7 grudnia 2023

Według producenta Judas Priest, Andy'ego Sneapa, obecna dostępność "gwiazd rocka" dla fanów jest błędem

Steve Lukather: "Zostawiam szalone rzeczy młodszym gitarzystom" Artykuły o artystach
7 grudnia 2023

Steve Lukather: "Zostawiam szalone rzeczy młodszym gitarzystom"

Reinkarnacja i alter ego, czyli  wywiad z Szymonem Paduszyńskim aka Jacko Brango Artyści
6 grudnia 2023

Reinkarnacja i alter ego, czyli  wywiad z Szymonem Paduszyńskim aka Jacko Brango

Ace Frehley: "Wielu fanów Kiss nie jest najbystrzejszymi ludźmi na świecie" Artykuły o artystach
6 grudnia 2023

Ace Frehley: "Wielu fanów Kiss nie jest najbystrzejszymi ludźmi na świecie"

Ritchie Blackmore nie lubił słuchać nagrań Deep Purple, a utwór "Space Truckin'" uważał za bardzo słaby Artykuły o artystach
5 grudnia 2023

Ritchie Blackmore nie lubił słuchać nagrań Deep Purple, a utwór "Space Truckin'" uważał za bardzo słaby

Marty Friedman nie dostał roboty u Ozzy'ego przez... swój wizerunek Artykuły o artystach
5 grudnia 2023

Marty Friedman nie dostał roboty u Ozzy'ego przez... swój wizerunek

Po zakończeniu kariery zespół KISS... będzie dalej koncertował, ale wirtualnie Artykuły o artystach
4 grudnia 2023

Po zakończeniu kariery zespół KISS... będzie dalej koncertował, ale wirtualnie

Facebook Comments

Bądź z nami w kontakcie
Najnowsze artykuły
9 grudnia 12:03
TopSpecial

Producent Robin Millar walczy ze śladem węglowym w branży muzycznej. Uważa, że płyty są pakowane w „ścięte drzewa i plastik”

8 grudnia 15:44
Newsy

Cliff Cooper składa życzenia i zaprasza do udziału w akcji Wish Granted 2023

8 grudnia 10:31
Artyści

Joe Satriani o słynnym już występie w Howard Stern Show: „Stałem bokiem, ponieważ szukałem jakichkolwiek wskazówek”

8 grudnia 8:46
Artyści

Bruce Dickinson o publiczności z pierwszych rzędów: „Banda pozerów, która chce wyjść na pierwszy plan”

7 grudnia 16:05
Newsy

Joan Rockguitar gra solo z przeboju Whitesnake na gitarze E-II M-II

7 grudnia 12:48
Newsy

Jak brzmi gitara Takamine FT341?

7 grudnia 11:45
Artyści

Według producenta Judas Priest, Andy’ego Sneapa, obecna dostępność „gwiazd rocka” dla fanów jest błędem

7 grudnia 10:56
Artyści

Steve Lukather: „Zostawiam szalone rzeczy młodszym gitarzystom”

6 grudnia 13:31
Newsy

Jakub Żytecki prezentuje swój preset dla Line 6 Helix

6 grudnia 11:09
Artyści

Reinkarnacja i alter ego, czyli  wywiad z Szymonem Paduszyńskim aka Jacko Brango

6 grudnia 10:02
Artyści

Ace Frehley: „Wielu fanów Kiss nie jest najbystrzejszymi ludźmi na świecie”

5 grudnia 13:27
Artyści

Ritchie Blackmore nie lubił słuchać nagrań Deep Purple, a utwór „Space Truckin'” uważał za bardzo słaby

  • Kontakt
  • Redakcja
  • Polityka prywatności
  • Back to top
© TopGuitar - Magazyn Muzyków 2005-2023. All rights reserved.
Wydawca International MUSIC Press