• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Epitafium

Zmarł Mick Ralphs — gitarzysta Mott The Hoople i Bad Company

NewsyNewsy artystyczne

Album „Wyjaśni się” – nowe rockowe brzmienie Patrycji Kosiarkiewicz

NewsyNewsy artystyczne

Nowa polska metalowa supergrupa Voice debiutuje utworem „Look Around”

TopLegendyTopSpecial

50 lat ESP Guitars – rozmowa z Mattem Masciandaro

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
Artykuły o artystachArtyści

Scott Henderson twierdzi, że Led Zeppelin tak naprawdę był zespołem jazzowym

Maciej Warda | TopGuitar
Maciej Warda | TopGuitar Opublikowano gru 9, 2021
Scott Henderson, fot. YouTube
Udostępnij

W zasadzie uzasadnić można każde, nawet najdziwniejsze stwierdzenie. Także to, że Page, Plant, Paul-Jones i Bonham to jazzmani. Ale gdy robi to tak wielki zawodnik jazzowej gitary jak Scott Henderson, coś musi być na rzeczy. Sprawdźmy to.

 

W nowym podcaście wideo dla magazynu Jazz Guitar Today, redaktor tego szacownego pisma, Bob Bakert porozmawiał z gitarzystą Scottem Hendersonem o improwizacji i istocie jazzu. Jedno z pytań było lekko prowokacyjne i dotyczyło muzyki rockowej.

Scott Henderson dał się wciągnąć w ten ciekawy temat – został zapytany o obserwację, jak na jazzowych facetów, z którymi grał, wpływała muzyka rockowa. Jak wpływała ona na granie przez nich jazzu. Wielki temat i Scott wylewnie na niego odpowiedział.

„Cóż, faktycznie to bardzo globalny i szeroki temat (…) Od kiedy Miles Davis zaczął etap „Bitches Brew”, to naprawdę był rodzaj początku fusion. Wierzę, że to wróciło później pod postacią Led Zeppelin, ponieważ masz tu zespół, który na albumach tworzy muzykę, ale kiedy wchodzą na scenę, grają te same kawałki, ale po 15 minut i otwierają się na jammowanie i to jest właśnie jak jazz. To jest esencja jazzowej improwizacji i Led Zeppelin robili to na swoich koncertach, w tamtych czasach. Nie grali piosenek tak, jak na płycie. Oni się otwierali i rozciągali grając naprawdę długie sola. Nie mieli jazzowego słownictwa, ale był jazzowy vibe , typu „otwórzmy się, zagrajmy”.

Od kiedy Miles Davis zaczął etap „Bitches Brew”, to naprawdę był rodzaj początku fusion. Wierzę, że to wróciło później pod postacią Led Zeppelin, ponieważ masz tu zespół, który na albumach tworzy muzykę, ale kiedy wchodzą na scenę, grają te same kawałki, ale po 15 minut i otwierają się na jammowanie i to jest właśnie jak jazz

„Wiesz, chodziło o to by się komunikować na scenie, to jest jazz i to naprawdę nie jest bardzo inne od tego, co Miles robił na 'Bitches Brew’ – 'po prostu zróbmy jam session w studio, dopóki nie skończy się taśma’. Obydwa światy opierają się na improwizacji. Nie chcę wyjść na takiego, który nie docenia tradycyjnej muzyki, bo doceniam tradycyjny jazz i tradycyjny rock. To stamtąd czerpię swoje wpływy, więc jak mogę tego nie doceniać?”

„Z drugiej strony uważam, że nie każdy musi mieszać gatunki, żeby być wielkim muzykiem. Jest wielu wspaniałych muzyków jazzowych, którzy trzymają się tego co robią, jak np. mój kolega z zespołu Bruce Foreman, z którym gram na gitarze. Jest świetny i nie mam żadnego problemu z tym, że Bruce nie jest pod wpływem Led Zeppelin. Wiesz, chodzi o to, że on może tworzyć na swój sposób, zresztą tak jak ja – doceniam tradycyjny jazz i tradycyjny rock, nawet jeśli nie jest on drogą, którą wybrałem.”

Doceniam tradycyjny jazz i tradycyjny rock, nawet jeśli nie jest on drogą, którą wybrałem

TAGI: Led Zappelin, Scott Henderson
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

Artykuły o artystachArtyści

Rob Trujillo o ostrzeżeniach, które dostawał przed pierwszymi koncertami z Ozzym: „Może zejdziesz ze sceny z podrapaniami. Może cię też ugryźć”

Maciej Warda | TopGuitar cze 30, 2025
ArtyściWywiady

Patrycja Kosiarkiewicz o gitarze: „Kocham ten instrument. Przenosi największy ładunek emocjonalny”

Maciej Warda | TopGuitar cze 29, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Eric Clapton: „Całe, dosłownie całe życie kopiowałem Freddiego Kinga”

Maciej Warda | TopGuitar cze 27, 2025
ArtyściWywiady

Nie „Sultans of Swing”, nie „Money for Nothing”. Mark Knopfler wskazuje inne swoje solo jako ulubione

Maciej Warda | TopGuitar cze 26, 2025
ArtyściWywiady

John Cooper: „Europejska publiczność jest bardziej eklektyczna niż amerykańska”

Maciej Warda | TopGuitar cze 24, 2025
ArtyściWywiady

Nie narzekaj na swój największy hit – Steve Stevens przypomina, dzięki czemu płacisz rachunki

Maciej Warda | TopGuitar cze 23, 2025

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?