• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
ArtyściWywiady

Dominik Cynar z Yellow Horse: „Nie zdarzyło mi się, żeby jakakolwiek symulacja zabrzmiała lepiej niż realny piec”

ImprezyPatronat TopGuitar

Ruszają zapisy na warsztaty i festiwal Soundela 2025. Wśród wykładowców – Guthrie Govan

Artykuły o artystachArtyści

Richard Kruspe bardzo rozczarował się Fenderem Stratocasterem: „Sprzedałem tę gitarę”

Newsy

Niedawny koncert Metalliki ponownie wywołał wstrząsy sejsmiczne. Rekord siły wstrząsów należy jednak do…

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
Artykuły o artystachArtyści

Scott Henderson twierdzi, że Led Zeppelin tak naprawdę był zespołem jazzowym

Maciej Warda | TopGuitar
Maciej Warda | TopGuitar Opublikowano gru 9, 2021
Scott Henderson, fot. YouTube
Udostępnij

W zasadzie uzasadnić można każde, nawet najdziwniejsze stwierdzenie. Także to, że Page, Plant, Paul-Jones i Bonham to jazzmani. Ale gdy robi to tak wielki zawodnik jazzowej gitary jak Scott Henderson, coś musi być na rzeczy. Sprawdźmy to.

 

W nowym podcaście wideo dla magazynu Jazz Guitar Today, redaktor tego szacownego pisma, Bob Bakert porozmawiał z gitarzystą Scottem Hendersonem o improwizacji i istocie jazzu. Jedno z pytań było lekko prowokacyjne i dotyczyło muzyki rockowej.

Scott Henderson dał się wciągnąć w ten ciekawy temat – został zapytany o obserwację, jak na jazzowych facetów, z którymi grał, wpływała muzyka rockowa. Jak wpływała ona na granie przez nich jazzu. Wielki temat i Scott wylewnie na niego odpowiedział.

„Cóż, faktycznie to bardzo globalny i szeroki temat (…) Od kiedy Miles Davis zaczął etap „Bitches Brew”, to naprawdę był rodzaj początku fusion. Wierzę, że to wróciło później pod postacią Led Zeppelin, ponieważ masz tu zespół, który na albumach tworzy muzykę, ale kiedy wchodzą na scenę, grają te same kawałki, ale po 15 minut i otwierają się na jammowanie i to jest właśnie jak jazz. To jest esencja jazzowej improwizacji i Led Zeppelin robili to na swoich koncertach, w tamtych czasach. Nie grali piosenek tak, jak na płycie. Oni się otwierali i rozciągali grając naprawdę długie sola. Nie mieli jazzowego słownictwa, ale był jazzowy vibe , typu „otwórzmy się, zagrajmy”.

Od kiedy Miles Davis zaczął etap „Bitches Brew”, to naprawdę był rodzaj początku fusion. Wierzę, że to wróciło później pod postacią Led Zeppelin, ponieważ masz tu zespół, który na albumach tworzy muzykę, ale kiedy wchodzą na scenę, grają te same kawałki, ale po 15 minut i otwierają się na jammowanie i to jest właśnie jak jazz

„Wiesz, chodziło o to by się komunikować na scenie, to jest jazz i to naprawdę nie jest bardzo inne od tego, co Miles robił na 'Bitches Brew’ – 'po prostu zróbmy jam session w studio, dopóki nie skończy się taśma’. Obydwa światy opierają się na improwizacji. Nie chcę wyjść na takiego, który nie docenia tradycyjnej muzyki, bo doceniam tradycyjny jazz i tradycyjny rock. To stamtąd czerpię swoje wpływy, więc jak mogę tego nie doceniać?”

„Z drugiej strony uważam, że nie każdy musi mieszać gatunki, żeby być wielkim muzykiem. Jest wielu wspaniałych muzyków jazzowych, którzy trzymają się tego co robią, jak np. mój kolega z zespołu Bruce Foreman, z którym gram na gitarze. Jest świetny i nie mam żadnego problemu z tym, że Bruce nie jest pod wpływem Led Zeppelin. Wiesz, chodzi o to, że on może tworzyć na swój sposób, zresztą tak jak ja – doceniam tradycyjny jazz i tradycyjny rock, nawet jeśli nie jest on drogą, którą wybrałem.”

Doceniam tradycyjny jazz i tradycyjny rock, nawet jeśli nie jest on drogą, którą wybrałem

TAGI: Led Zappelin, Scott Henderson
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

ArtyściWywiady

Tommy Emmanuel: „Nie potrafię czytać nut”

Maciej Warda | TopGuitar maj 14, 2025
ArtyściWywiady

Dominik Cynar z Yellow Horse: „Nie zdarzyło mi się, żeby jakakolwiek symulacja zabrzmiała lepiej niż realny piec”

Maciej Warda | TopGuitar maj 13, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Richard Kruspe bardzo rozczarował się Fenderem Stratocasterem: „Sprzedałem tę gitarę”

Maciej Warda | TopGuitar maj 11, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Kulisy niezwykłej historii, kiedy Black Sabbath supportował… Ozziego, a Rob Halford musiał zastąpić Ronniego Dio

Maciej Warda | TopGuitar maj 10, 2025
ArtyściWywiady

Kerry King o tym, dlaczego nie gra w jednym zespole z Mustainem: „Ja i Dave bez przerwy skakalibyśmy sobie do gardeł”

Maciej Warda | TopGuitar maj 8, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Yngwie Malmsteen wspomina dziwną reakcję Eddiego Van Halena: „Zobaczył mnie i… zaczął uciekać. Dosłownie uciekł!”

Maciej Warda | TopGuitar maj 7, 2025

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account

Lost your password?