Polak potrafi! „Chroń to, co masz” z debiutanckiego albumu „Ptaky” jeszcze przed wrześniową premierą płyty znalazła się na polskiej edycji (jednej z dziewięciu lokalnych wersji na całym świecie) ścieżki dźwiękowej do filmu „Spider-man 2.
Jeszcze nie było tak, żeby Amerykanie zgodzili się, aby w podkładzie ich filmu użyć muzyki polskiego zespołu, śpiewającego po polsku własny utwór. Nikt nie wierzył, że się uda. Okazało się, że piosenka się spodobała – tak sprawę podsumowuje na łamach czasopisma „Teraz Rock” lider Piotr Łukaszewski.
Moje opracowanie przeznaczone jest na 2 gitary lub gitarę i bas. I choć rzecz jest typowo elektryczna, można za pomocą podanych akordów i patternów (wzorów) rytmicznych zmajstrować sobie wersję unplugged. Dla orientacji umieściłem również partię wokalu. Niezależnie od tego, jakich gitar użyjemy, numer wart jest przestudiowania, szczególnie jeśli jesteśmy liderem zespołu i rozmyślamy nad aranżacją nowego hitu. Na przykład – jak zgrać gitarzystę z basistą, żeby nie grali przez cały numer tego samego? Zapraszam do lektury.
Forma utworu: intro ABC – 1/2 intro – ABC – bridge – solo (1/2 C) – 4 C
Część piosenki
Nazwa
takty
Intro
1-9
Zwrotka
A
10-17
B
18-23
Refren
C
24-31
Bridge
32
Solo
1/2C
24-27
Intro (t. 1-9)
Jak ostatnio jest w modzie, już na dzień dobry mamy połamany rytm. Na podstawowy rytm 6/8 liczony 1 2 3 – 1 2 3 (gitara 2) nakłada się rytm czterech ósemek z kropką (gitara 1). Trochę matematyki: sześć ósemek to tyle co dwanaście szesnastek. Gdy podzielimy to na cztery, otrzymamy trzy szesnastki, czyli właśnie ósemkę z kropką (kropka przedłuża wartość nuty o połowę). Teraz przechodzimy do liczenia tego samego taktu szesnastkami (proponuję mocno zwolnić tempo): 1 i 2 i 3 i – 1 i 2 i 3 i. Teraz nakładamy akcenty co trzecią szesnastkę: RAZ – i – dwa – I – trzy – i – RAZ – i – dwa – I – trzy- i. Proste?
t. 9-10
Mocno zmyłkowe przejście z 6/8 na 4/4. Jeśli ktoś nie robił tego wcześniej, za pierwszym razem można wypaść z zakrętu. Żeby tego uniknąć, przyjrzyjmy się partii drugiej gitary. Akcentowanie ósemkowe 1 2 3 – 1 2 3 z t. 9 w takcie dziesiątym zamienia się na 1 2 3 – 1 2 3 – 1 2. Ten sam pattern (zwany 332) jest realizowany przez pierwszą gitarę, z tym że grany jest tylko pierwszy dźwięk (lub akord), a resztę trzeba wytrzymać: 1(23) – 1(23) – 1(2). W ten sam sposób można zaaranżować dwie gitary w odc. B (18-23). Najważniejsze są akcenty.
Refren C (t. 24-31)
Tu sprawa przedstawia się podobnie. Gitara 1 zapodaje ognisty ośmiotaktowy riff oparty na patternie 332, a w taktach 27 i 31 – pokrewnym 323. Proszę sobie przeliczyć na spokojnie. Szesnastki są grupowane analogicznie, czyli 664 i 646.
Bridge (t.32)
Podany motyw wykonany jest z użyciem efektu opóźnienia delay (gdyby ktoś pytał: rodzaj echa) dlatego słyszymy dwa razy więcej dźwięków, niż jest zapisane.
PS.1. Czas na autocytat: „RAZ dużą literą oznacza akcent, a liczby w nawiasach – wytrzymanie wartości, czyli wtedy nie gramy”.
PS.2. Przypominam, że nazwy dźwięków podaję w rzeczywistym brzmieniu, a nie w zapisie (gitara zapisana jest o oktawę wyżej, niż brzmi, czyli np. puste struny brzmią: E A d g h e1, a w nutach zapisujemy je e a d1 g1 h1 e2). Basista gra wszystko oktawę niżej.
PS.3. W notacji akordów korzystam z systemu anglosaskiego, w którym B oznacza nasze H , a Bb (B z bemolem) – nasze polskie B. Ponadto zamiast -is i –es wypisuje się znaki chromatyczne (krzyżyki i bemole) przy dźwiękach, tak więc G#m oznacza Gis moll, B oznacza H-dur, a Bbm – b-moll.
Krzysztof Cyran – gitarzysta (klasyczny, akustyczny, elektryczny), aranżer, kompozytor. Absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie (z wyróżnieniem). Laureat konkursów gitarowych. Koncertował m.in. we Francji, Omanie, Libanie. Wydał płytę solową „Exclusive Guitar Club” z własnymi aranżacjami od Mozarta do Metalliki. Juror festiwali studenckich. Pracuje w prywatnej szkole muzycznej w Krakowie.