• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Artykuły o artystachArtyści

Zakk Wylde: „W przypadku metalu, wszyscy są porównywani do standardu, który ustanowiła Pantera”

Artykuły o artystachArtyści

Bono o demokracji w U2: „Wszyscy się nawzajem słuchamy, a potem robimy to… co zaproponuje The Edge”

ArtyściWywiady

Dave Mustaine przypomniał, że utwór Metalliki „Enter Sandman” jest podejrzanie podobny do „Tapping into the Emotional Void” zespołu Excel

Artykuły o artystachArtyści

Neil Young nazwał go Jimim Hendrixem gitary akustycznej

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
MuzykaRecenzje

I Was Born Twice „Nemiza” – recenzja

Maciej Warda | TopGuitar
Maciej Warda | TopGuitar Opublikowano maj 30, 2022
Udostępnij

Pokażcie mi wokalistę, który z utraty strun głosowych będzie potrafił zrobić swój atut. Pokażcie mi muzyka, który po ciężkiej chorobie nowotworowej stał się niemową i… docisnął ze śpiewaniem tak, że jest określany mianem jednego z najciekawszych death core’owych wokali w Polsce. Najnowsza płyta bielskiej formacji I Was Bor Twice to na pewno jedno z najlepszych polskich wydawnictw w swoim gatunku.

 

W ogóle ten zespół to dla mnie odkrycie, bo nie siedząc w metal-core’owej estetyce, zostałem w nią wciągnięty, rozszarpany i odwirowany, a wszystko przez nieokiełznaną muzyczną energię, którą generuje I Was Born Twice.

Po kolei. Jeśli chodzi o brzmienie płyty „Nemiza” to dominują ją trzy elementy: fenomenalny growlowo-transowy wokal Toma Tatonia, elementy elektroniczne/pastiszowe (pod tym kątem produkcja jest prawidłowo powściągliwa i podporządkowana metalowej miazdze) oraz potężna ściana djentowo-core’owych gitar, które ogarnia Tomasz Madzia. To od niego wiemy, że nagrywając ślady na płytę „Nemiza” panowie zrealizowali same czyste sygnały prosto z gitar elektrycznych, by później, w innym studiu poddać je reampingowi i edycji praktycznie od zera. Ciekawe, eksperymentalne podejście, które zaowocowało własnym brzmieniem zespołu, odmiennym, od tego, którym raczył nas przy okazji poprzedniej płyty „Risen” z 2017 roku. Zespół wyraźnie przeszedł metamorfozę, by jeszcze bardziej elektryzować i hipnotyzować inwazją dźwięków.

Jeśli tak właśnie miałaby wyglądać przyszła szkoła polskiej realizacji metalu, to nie miałbym nic na przeciwko, bo ta muzyka po prostu brzmi topowo. Aż trudno uwierzyć, że tak potężny sound jest wynikiem żmudnej pracy w studiu, a nie kolumn głośnikowych zbieranych najlepszymi mikrofonami. Nie umniejszam tu ani trochę Madzi, którego dropowe riffy są zarówno monumentalne jak i wybitnie precyzyjne – zjawiskowe połączenie! Przydałoby się więcej efektownych solówek gitarowych, jak np. w „BeTWeeN” (to solo akurat zagrał gościnnie Jacek Hiro), ale może w tym gatunku się ich po prostu wiele nie gra…?

Warto na koniec wspomnieć o samych kompozycjach i aranżach. Większość z 9 utworów mieści się w 3 minutach, co akurat moim zdaniem dla tego gatunku jest pozytywne. Dzięki temu mamy „samo gęste”, a środki wyrazu nabierają dodatkowej mocy. Każdy zabieg związany z dynamiką, czy t.zw. produkcją utworu staje się bardziej sugestywny oddziałując na nasze doznania psychoakustyczne. Już chciałem ponarzekać na ostatni kawałek, który na tle pozostałych zaczyna się trochę przewidywalnie i wtórnie, ale to co dzieje się w nim później (szczególnie niesamowita „nieludzka” wokaliza Tatonia), skutecznie powstrzymało mnie od tego.

Posłuchajcie tej płyty. To jest po prostu kawał muzy na poziomie.

TAGI: death core, I Was Born Twice
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

Fot. Sylwia Makris i Christian Martin Weiss, mat. prasowe Nuclearblast
Muzyka

Nowy klip Behemoth to cios prosto z otchłani – zobacz „Lvciferaeon”!

Redakcja | TopGuitar kwi 8, 2025
MuzykaRecenzje

Fate Mystified „Dark Thoughts”

Maciej Warda | TopGuitar kwi 7, 2025
MuzykaRecenzje

Snowblind „Słaby” – recenzja płyty

Maciej Warda | TopGuitar gru 16, 2024
Grafika: Dawid Duszka
Muzyka

Premiera płyty Sound Idolo „Droga do Marzeń” – już 16 listopada!

Redakcja | TopGuitar lis 12, 2024
Muzyka

Szykuje się aukcja nigdy nie publikowanych nagrań Jimiego Hendrixa

Maciej Warda | TopGuitar paź 14, 2024
MuzykaRecenzje

David Gilmour „Luck And Strange” – recenzja

Maciej Warda | TopGuitar lis 2, 2024

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?