• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
ArtyściWywiady

Dominik Cynar z Yellow Horse: „Nie zdarzyło mi się, żeby jakakolwiek symulacja zabrzmiała lepiej niż realny piec”

ImprezyPatronat TopGuitar

Ruszają zapisy na warsztaty i festiwal Soundela 2025. Wśród wykładowców – Guthrie Govan

Artykuły o artystachArtyści

Richard Kruspe bardzo rozczarował się Fenderem Stratocasterem: „Sprzedałem tę gitarę”

Newsy

Niedawny koncert Metalliki ponownie wywołał wstrząsy sejsmiczne. Rekord siły wstrząsów należy jednak do…

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
Recenzje

KallpaDuo "Tango"

Redakcja | TopGuitar
Redakcja | TopGuitar Opublikowano lip 9, 2011
Udostępnij

(BeArTon)
Gitara: Roch Modrzejewski

Na debiutanckiej płycie duetu z Krakowa, KallpaDuo – gitara i klarnet – słuchamy utworów z kręgu artystycznej muzyki latynoskiej. Nie ma chyba szanującego się duetu z gitarą klasyczną, który nie miałby w programie słynnej suity Historia Tanga Astora Piazzolli (1921–1992). Nie inaczej jest z tym młodym zespołem, który od utworów słynnego Argentyńczyka rozpoczyna swoje płytowe nagrania. Wykonawcy grają ten cykl z dużym ładunkiem emocjonalnego zaangażowania, zamyśleniem i rozciągniętą kantyleną oraz sporą dozą wirtuozerii i znakomitym pulsem tam, gdzie to konieczne.

Ważną rolę pełnią tu długie fragmenty wybrzmiewających dźwięków i ciszy pomiędzy kontrastującymi częściami poszczególnych utworów cyklu. Świetnie brzmią pomysłowe glissanda gitarowe, realizowane na całych akordach czy nagłe zwolnienia w przebiegu poszczególnych tang. Ostatnia, najbardziej chimeryczna i dysonująca część, Concert d’aujourd’hui, czyli wizja tanga współczesnego, zagrana została w żwawym, jednorodnym tempie – i może to jest właściwy sposób na jej wykonanie. Następujący z kolei Oblivion Piazzolli przynosi ukojenie po poprzedzającym go utworze – snuje się powolnie (tu długie dźwięki klarnetu, piękna kantylena i elementy krótkich gitarowych improwizacji), by ostatecznie rozpłynąć się w zupełnej ciszy.

Jedyny solowy utwór na płycie to piękny temat zmarłego trzy lata temu kubańskiego twórcy i gitarzysty, Jose Antonio Nico Rojasa (1921 – 2008). Guajira a mi madre zagrany został z właściwym, jak mi się wydaje, wigorem i pulsem rodem z „wyspy jak wulkan gorącej” (a wiem, co piszę, gdyż zdążyłem osłuchać się z folklorem i rytmami salsy).

Czteroczęściowa Suita Buenos Aires Maximo Diego Pujola (ur. 1957 r.) przynosi, w porównaniu z utworami Piazzolli, nieco jaśniejsze światło brzmieniowe. I tu nie brakuje miłej uchu kantyleny i wirtuozerskich sekwencji. Przeznaczony w oryginale na flet z gitarą, znakomicie sprawdza się na omawiany skład. Ostatnia część to znakomite połączenie rytmów argentyńskich z jazzem czy może quasi-jazzem, granym tu z wprawą i feelingiem głównie przez gitarzystę. Słowa pochwały należą się z pewnością reżyserowi nagrania, Wiktorowi Korczakowskiemu. Ostatni na płycie utwór Libertango impressions osnuty został na bazie bardzo chwytliwego tematu. Jest to najczęściej chyba wykonywane na bis tango Piazzolli.

Na koniec oddajmy głos Aleksandrowi Małkiewiczowi, który tak rozpoczął swój ciekawy esej w książeczce do płyty: „Kallpa oznacza w języku quechua siłę, moc. Słowa splatają się z rzeczywistością, wywodzą się z niej i jednocześnie inspirują, a ich dobór podświadomie określa stosunek mówiącego do tego co mówi. Nie wiem na ile wybór słowa kallpa na nazwę duetu był dziełem przypadku – z pewnością zadziałała tu magia brzmienia, pewna egzotyka i świadomość, że słowo wywodzi się z kręgu kultury latynoamerykańskiej, zatem na głębszym, podświadomym poziomie, wybór nazwy nieprzypadkowo odsyła nas do świata kultury Ameryki Południowej.”

Te nagrania to świeżość młodzieńczego spojrzenia na – wydawałoby się – ograne już mocno latynoskie kompozycje, połączona ze swobodą wykonawczą nawet w najtrudniejszych fragmentach. Miejmy nadzieję, że ta fonograficzna przygoda duetu z Krakowa to dopiero początek ich wspólnej muzycznej drogi. Polecam tę płytę.

Krzysztof Nieborak

Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

MuzykaRecenzje

Fate Mystified „Dark Thoughts”

Maciej Warda | TopGuitar kwi 7, 2025
MuzykaRecenzje

Snowblind „Słaby” – recenzja płyty

Maciej Warda | TopGuitar gru 16, 2024
MuzykaRecenzje

David Gilmour „Luck And Strange” – recenzja

Maciej Warda | TopGuitar lis 2, 2024
MuzykaRecenzje

Blindead 23 „”Vanishing” – recenzja

Maciej Warda | TopGuitar paź 8, 2024
MuzykaRecenzje

Reedycja płyty „Mind Games” – niedocenianej perełki w dorobku Johna Lennona

Maciej Warda | TopGuitar sie 19, 2024
Mark Knopfler „One Deep River”
MuzykaRecenzje

Mark Knopfler „One Deep River” – recenzja

Grzegorz Bartczak | TopGuitar.pl kwi 12, 2024

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account

Lost your password?