Od października 2018 r. w Polsce działa Fundacja Eksportu Polskiej Muzyki – Music Export Poland, która zajmuje się przede wszystkim działalnością edukacyjną (organizacja szkoleń, konferencji, songwriting camps), ułatwianiem kontaktów z rynkami zagranicznymi (misje handlowe, sprowadzanie specjalistów z zagranicy do Polski, networking) oraz tworzeniem bazy danych dotyczącej polskiego rynku muzycznego. Zakres działalności Fundacji jest na tyle szeroki, że każdy poważnie myślący o swojej karierze muzyk z pewnością znajdzie aktywność MExP odpowiednią dla siebie.
Polska muzyka za granicą jest praktycznie niesłuchana, a jej eksport jest tak mały, że w statystykach dotyczących handlu zagranicznego właściwie pomijalny. Tymczasem w wielu europejskich krajach, także tych tuż za miedzą, muzyka to ważny produkt eksportowy, skutecznie promujący państwo na bardzo wielu polach, obejmujących nie tylko kulturę, ale również gospodarkę.
Także u nas nie brakuje utalentowanych twórców i artystów czy profesjonalnych producentów, których dokonania mogłyby się stać międzynarodową wizytówką Polski. Polska muzyka ma duże szanse zawojować świat. Dotychczas tak się nie stało, bo brakowało programu wsparcia sprzedaży naszej muzyki za granicą. Tę lukę ma teraz zapełnić nowy projekt – Music Export Poland (MExP), czyli biuro eksportowe polskiej muzyki, którego najważniejszym celem jest doprowadzenie do radykalnego zwiększenia eksportu naszych utworów, artystów i nagrań na rynki zagraniczne.
Realizacji tego przedsięwzięcia podjęły się – dzięki wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego – zrzeszające twórców Stowarzyszenie Autorów ZAiKS oraz reprezentujący firmy muzyczne Związek Producentów Audio-Video. Ponadto partnerem strategicznym Fundacji został STOART. Naturalnym obszarem działania tych organizacji jest promowanie i upowszechnianie repertuaru swoich członków zarówno w kraju, jak i poza jego granicami. Także doświadczenia innych państw wskazują na to, że właśnie stowarzyszenia twórców i producentów są najbardziej predystynowane do tego, by tworzyć biura eksportowe muzyki. Aby odnieść pełen sukces, niezbędne jest także wsparcie ministerstw odpowiedzialnych za sprawy kultury.
Można się spodziewać, że działalność tego typu biura eksportowego, jakim jest Music Export Poland, przełoży się na wzrost przychodów, jakie twórcy, artyści i producenci uzyskują – bezpośrednio lub poprzez swoje organizacje zawodowe – spoza kraju. Co więcej, eksport muzyki polskiej może w efekcie stać się istotnym składnikiem wymiany handlowej Polski z innymi państwami. Warto zadbać o rozwój i promocję polskiej muzyki i sprawić, aby była ona słuchana nie tylko w naszym kraju.
Zachęcamy do śledzenia facebookowego profilu Music Export Poland oraz strony internetowej – www.musicexportpoland.org, gdzie aby być na bieżąco, możecie zapisać się do newslettera.