Pat Metheny jest z muzyków, który najbardziej przesuwał granice eksperymentowania z gitarami i tym jakie brzmienia można z nich uzyskać. Jego perspektywa jest tak odległa, że wielu z nas nigdy nie dotrze do miejsc, w których Pat się rozgościł. Warto jednak słuchać Mistrza, by cały czas rozwijać swoją własną ciekawość i chęć zdobywania nowych muzycznych terytoriów. Z tego właśnie względu polecamy wywiad jakiego udzielił on ostatnio serwisowi Music Radar.
Pat Metheny najbardziej znany jest ze swojej gitary Pikasso, która ma 42 struny, a także z oldschoolowego syntezatora gitarowego Roland, na którym nagrał swoje najbardziej znane kompozycje. Metheny posiada fenomenalną percepcję muzyczną, technikę (artykulację), unikalny styl (frazę), co skutkuje tym, że wymyśla po prostu rzeczy, których nikt inny nie robi. Jest geniuszem gitary.
Najnowszym nabytkiem Pata jest akustyczna gitara barytonowa z nylonowymi strunami, wykonana przez Lindę Manzer, tę samą lutniczkę, która wykonała dla niego gitarę Pikasso. W niedawnej rozmowie z Music Radar, gitarzysta został zapytany, czy ten nowy baryton zmienił jego podejście do gry na gitarze i czy był to „przesunięcie paradygmatu” w taki sam sposób, w jaki były to jego gitary Roland i Pikasso. Metheny odpowiedział:
Co jest dla mnie interesujące i w pewnym sensie satysfakcjonujące, to fakt, że niezależnie od tego, który z różnych instrumentów jest używany w różnych rzeczach, które robię, większość ludzi zazwyczaj rozpoznaje mnie
„To w pewnym sensie potwierdza moją teorię, że koncepcja stojąca za czymś jest ważniejsza, a orkiestracja jest drugorzędna. Zawsze do tego dążyłem. Czasami pojawia się nowy zestaw możliwości, które ujawniają się niemal natychmiastowo przy nowym instrumencie. Słusznie zauważyłeś Rolanda i Pikasso – w ciągu kilku sekund mogłem dostrzec całą masę nowych rzeczy, które dzięki nim stały się możliwe”.
Nylonowa barytonówka w tym zestawie jest dokładnie takiego rodzaju instrumentem – to kolejny raz, kiedy po założeniu strun dostrzegłem nowy rodzaj nieskończoności siedzącej w nim