• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Artykuły o artystachArtyści

Zakk Wylde: „W przypadku metalu, wszyscy są porównywani do standardu, który ustanowiła Pantera”

Artykuły o artystachArtyści

Bono o demokracji w U2: „Wszyscy się nawzajem słuchamy, a potem robimy to… co zaproponuje The Edge”

Artykuły o artystachArtyści

Dave Mustaine: „Jest wielu bardzo znanych muzyków, o których krążą plotki, że zostali zlikwidowani”

ArtyściWywiady

Dave Mustaine przypomniał, że utwór Metalliki „Enter Sandman” jest podejrzanie podobny do „Tapping into the Emotional Void” zespołu Excel

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
Doktor AmpPorady

Dr Amp – Vox AC30C2 i… metal (cz. 3)

Bartek Czoska | TopGuitar
Bartek Czoska | TopGuitar Opublikowano kwi 19, 2018
Udostępnij

Witajcie w kolejnej części cyklu „Dr Amp”. W trzeciej odsłonie przebudowy Vox AC30C2 zajmiemy się dalszą modyfikacją combo. Przedstawię wam harmonogram wykonywanych prac i zakończymy modyfikację wzmacniacza.

W poprzednim artykule zlokalizowaliśmy elementy na mainboardzie (według załączonej rozpiski) i poszukaliśmy elementów, które będą potrzebne na podmianę. Zajęliśmy się też gniazdami wejściowymi oraz wyprowadzeniem przewodów do zasilania przekaźnika. W marcowym odcinku omówię, jak ten przekaźnik prawidłowo podłączyć, aby można było używać footswitcha, ale również przełącznika na tylnym panelu, by przełączać kanały. Zajmiemy się też zmianą odpowiednich elementów na mainboardzie, łącznie z modyfikacją ścieżek.

Podłączenie przekaźnika

Na schemacie blokowym (rys. 1.) przedstawiam układ podłączenia przekaźnika z gniazdem oraz przełącznikiem dźwigienkowym. Efektem takiego połączenia będzie to, że po wyjęciu wtyczki duży jack z gniazda footswitcha aktywuje się przełączanie kanałów za pomocą przełącznika. Wszystko dzięki gniazdu jack, które jest wyposażone w dodatkowe styki, jakie są zwierane w przypadku wyjęcia wtyku (taka opcja wykorzystywana jest w pętlach efektów, ale także przy gnieździe wejściowym, gdzie zwieramy wejście do masy, aby wyeliminować zakłócenia bez podłączonej gitary).

Schemat blokowy – połączenie przekaźnika.

 

Przekaźnik umieściłem na małej płytce drukowanej, którą przedstawiam na rysunku 2. Polecam zrobienie takiej małej płytki, gdyż piny w przekaźnikach nie zawsze są wytrzymałe na wygięcie czy inne mechaniczne działania i można ułamać nóżkę. Gdy przylutujemy przekaźnik, mamy wyprowadzenia na płytce i nie przegrzewamy już przekaźnika przy lutowaniu przewodów.

Płytka przekaźnika.

 

 

Przełącznik kanałów na tylnym panelu.

 

- Advertisement -

Przewody do podłączenia zasilania przekaźnika nie muszą być grube. Wystarczy 0,25 mm2. Przewody sygnałowe powinny być koncentryczne (czyli żyła z ekranem), a sam ekran podłączony tylko z jednej strony do masy.

Dwa przewody sygnałowe podłączone są w miejsce rezystora R37, który został usunięty z tego miejsca i przeniesiony na inne (uprzednio przecięto ścieżkę tym miejscu), które znajduje się nieopodal złącza J14. Sytuacja ta zobrazowana jest na zdjęciach 1 i 2. Oba przewody sygnałowe trafiają do przekaźnika. Jest jeszcze trzeci przewód sygnałowy, który to z przekaźnika trafia na styk w gnieździe high kanału top boost . Jest to wszystko rozrysowane na schemacie blokowym z rysunku nr 1.

Płytka z przekaźnikiem – widok z góry.

 

- Advertisement -
Płytka z przekaźnikiem – spód.

 

Usuwanie i zamiana elementów na mainboardzie

W pierwszej kolejności zalecam odlutowanie niepotrzebnych elementów z mainboardu, tj. kondensatorów C8, C13, C15. Można oczywiście elementy te usunąć w sposób drastyczny poprzez wyrwanie lub wycięcie, jednak nie polecam takie metody, gdyż w przypadku powrotu do oryginału tych elementów już nie będziemy mieć oryginalnych. Do sprawnego odlutowania polecam zaopatrzyć się w tzw. plecionkę, która chłonie cynę, lub dobry odsysacz. Pamiętajmy, że występuje tu druk dwustronny z przelotkami, przez co trudniej jest elementy odlutowywać.

Następnie szukamy dalej i dochodzimy do wymiany rezystorów anodowych tj. R14 (wartość 220 kOhm) i R12 (wartość 100 kOhm), możemy zrobić to w dwojaki sposób, albo wylutowujemy te rezystory i zamieniamy właściwymi według opisu (czyli 100 kOhm dla R14 i 47 kOhm dla R12) lub dolutowujemy równolegle rezystory o takich samych wartościach do tych istniejących (tj. 220 kOhm dolutowane do R14 i 100 kOhm dolutowane do R12). Da nam to wypadkową 110 kOhm i 50 kOhm (mieści się w tolerancji). Gdy już przejdziemy przez ten etap, musimy przygotować dodatkowe rezystory, które zostaną umieszczone jak na powyższym schemacie.

Pierwszy z nich to rezystor 220 kOhm, który to przylutowujemy pomiędzy suwak (środek) potencjometru VR1 a masę układu. Drugi to 470 kOhm, który jest przylutowany pomiędzy wejściem opampu a masą. Miejsce te znajduje się na jednej z przelotek, do której przylutowany był rezystor R37 (a aktualnie jest przylutowany przewód koncentryczny powrotny z przekaźnika).

Ostatnie dwa rezystory są przylutowane przy suwaku potencjometru VR2, który odpowiada za gain kanału top boost. Jeden z nich jest przylutowany od suwaka do masy. Żeby przylutować drugi w szereg z suwakiem, musimy przeciąć ścieżkę idącą od tego suwaka do siatki lampy i pomiędzy nimi go wlutowujemy.

Następnie ponownie sprawdzamy poprawność zamontowania wszystkich elementów, a płytkę z przekaźnikiem zabezpieczamy i mocujemy za pomocą opasek, by usztywnić przewody.

Gdy już jesteśmy pewni poprawności łączeń, włączamy wzmacniacz w trybie standby i skręcamy wszystkie potencjometry (gain, volume) w dół. Sprawdzamy w trybie standby, czy przekaźnik działa –powinien tykać przy zmianie kanałów. Gdy już wygrzejemy lampy, to odpalamy i sprawdzamy. Poprawnie zmontowany nowy układ nie powinien wnosić żadnych niepokojących zakłóceń. Z racji tego, że jest dodatkowy stopień szeregowo włączony w układ, mogą się pojawić minimalnie większe szumy, ale nie powinno być przydźwięków czy buczenia. Powoli dodajemy gainu na kanałach i sprawdzamy, czy wzmacniacz się nie wzbudza i gra prawidłowo (nie występują oscylacje dźwięku itp.). Jeśli wszystko jest ok, to możemy świętować. Jako uwieńczenie prac i ku pamięci, które gniazdo jest dla footswitcha, polecam wymianę podkładki pod nakrętkę na taką o innym kolorze (w moim przypadku zamontowałem żółtą). Samą płytkę przekaźnika od strony druku polecam zalać klejem na ciepło, który po zastygnięciu stworzy warstwę izolującą.

Dwa dołożone rezystory 470 kOhm oraz miejsce lutowania przewodów sygnałowych.

 

Dwa dołożone rezystory 470 kOhm i jeden 220 kOhm.

 

 

 

Rezystory dołożone równolegle do rezystorów anodowych R12 i R14.

 

 

 

Mam nadzieję, że zaprezentowana przeze mnie modyfikacja wielu z Was przypadnie do gustu. Dzięki niej Vox zyskuje inne możliwości brzmieniowe, staje się bardziej zadziorny i nie wymaga odkręcania na duże głośności, aby uzyskać efekt mocnego przesterowania. Przy odpowiednio przeprowadzonej modyfikacji powrót do oryginału nie będzie problemem – ważne jednak, żeby dwa razy pomyśleć przed działaniem, bo coś zniszczyć zawsze jest łatwiej, niż odbudować.

Pozdrawiam i życzę owocnych prac!

TAGI: dr amp, Vox AC30C2
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

PoradyPorady muzyczne

Jak szybko nauczyć się grać na gitarze?

Maciej Warda | TopGuitar maj 6, 2025
PoradyPorady muzyczne

Jak być nowoczesnym gitarzystą/gitarzystką, nie tracąc szacunku do klasyki rocka?

Maciej Warda | TopGuitar lut 10, 2025
Porady

Marty Friedman wymienia korzyści ćwiczenia na gitarze przy ludziach: „Chodzi o strach przed wyjściem na idiotę”

Maciej Warda | TopGuitar lis 13, 2024
PoradyPorady sprzętowe

Porady Toma Dalgety’ego, producenta Ghost: „Korekcja w różnych punktach łańcucha daje zupełnie inne rezultaty”

Maciej Warda | TopGuitar lis 4, 2024
Przerażona dziewczyna z biletami na koncert, ilustracja do artykułu o ataku hakerskim na Ticketmaster
NewsyPorady

Ticketmaster padł ofiarą ataku hakerskiego – co powinni wiedzieć poszkodowani?

Redakcja | TopGuitar lip 2, 2024
PoradyPorady muzyczne

Pięć wyjątkowych porad dla gitarzystów od Johna 5

Maciej Warda | TopGuitar cze 7, 2024

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?