• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Artykuły o artystachArtyści

Brent Hinds ostro o Mastodon: „Nie będę tęsknił za byciem w gównianym zespole z okropnymi ludźmi”

Newsy

Raport TopGuitar. Youtuberzy i influencerzy przejmują rynek gitarowy

Artykuły o artystachArtyści

Daryl Stuermer: „Nie wiedziałem, że gram w złym miejscu” – kulisy nagrania „In the Air Tonight”

ArtyściWywiady

Sophie Lloyd: „Tak naprawdę to Synyster Gates jest dla wielu ludzi ojcem shreddingu”

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
Doktor AmpPorady

Dr Amp: Analiza efektów. Delay

Bartek Czoska | TopGuitar
Bartek Czoska | TopGuitar Opublikowano gru 28, 2018
Udostępnij

Witajcie w grudniowym artykule z serii Dr Amp! Tym razem zajmiemy się kolejną analizą efektu – na warsztat bierzemy efekt delay. Sprawdźmy, czym jest efekt delay i jak on właściwie działa.

Delay to z języka angielskiego „opóźnienie”. Towarzyszy ono nam właściwie w każdym codziennym życiu i mowa tu nie tylko o opóźnianiu się pociągu. Kwestia opóźnienia w akustyce wygląda tak: my mówimy, a za jakiś czas nasz głos wraca do naszego ucha wcześniej odbity od jakiejś przeszkody. Czyli delay to nic innego jak występujące w naturze echo. Na parametry echa wpływa wiele czynników: odległość od przeszkody odbijającej, propagacja tego podłoża odbijającego (pochłanianie dźwięków), a także wilgotność powietrza – bądź co bądź powietrze jest głównym nośnikiem fali akustycznej. Gitarzyści natomiast w małej kostce efektowej mają coś, co nazywamy delayem, co ma jak najpełniej odzwierciedlić efekt echa występujący w naturze.

Podstawą urządzenia jest linia opóźniająca, która jest zrealizowana na wiele sposobów. Pierwszym i najbardziej kultowym rozwiązaniem jest opóźnienie zrealizowane na… taśmie magnetycznej. Takie właśnie były początki układów delay/echo. Następnie w dobie rozwoju technologii zaczęto wytwarzać układy linii opóźniających realizowanych na elementach dyskretnych w postaci układów scalonych. Przykładem takiego urządzenia jest układ MN3101, który stworzono z 1024 przełączanych tranzystorów, dających opóźnienie rzędu 30–50 ms. Kolejnym etapem było wytworzenie linii opóźniających w technologii cyfrowej, co pozwoliło uzyskać czas rzędu 20–500 ms z jednej takiej linii. Takim układem o cyfrowym sercu jest słynny układ PT2399 – obecnie już kultowy ze względu na mnogość w zastosowaniu: od układów reverbu po układy delay i chorus.

Ostatecznie układy cyfrowe zostały częściowo zepchnięte przez procesory DSP korzystające z pamięci i mogące zrobić z sygnałem wszystko, co tylko w nich zaprogramujemy. I tak powstały urządzenia dające wielkie spectrum możliwości do kreowania delaya.

Jak to działa?

Czas, by dowiedzieć się, co się dzieje w takim układzie. Sygnał gitary wchodzi do naszego urządzenia, gdzie następnie jest rozdzielany na dwa tory. Pierwszy tor idzie bezpośrednio na wyjście, natomiast drugi po odpowiedniej obróbce częstotliwościowej ( filtry górnoprzepustowe i dolnoprzepustowe) trafia na element zapisujący (tym elementem może być głowica magnetofonowa lub też pamięć w układzie cyfrowym). Długość czasu danego zapisu zależy w przypadku echa taśmowego od odległości głowicy zapisującej do odtwarzającej, natomiast w układzie cyfrowym wyznaczana jest prędkością oscylacji generatora VCO (czy generatora sterowanego napięciem). Następnie treść zostaje odtworzona (głowicą z taśmy lub z komórki pamięci) i podana na wyjście poprzez potencjometr mix. Sygnał ten jest opóźniony o zadany wcześniej czas. W ten sposób na wyjściu uzyskujemy efekt, gdzie słyszymy dźwięk podstawowy, a po określonym czasie dźwięk opóźniony. Żeby jednak delay brzmiał pełniej, nie wystarczy jednorazowo opóźnić sygnał. Tu z pomocą przychodzi sprzężenie zwrotne – i tak z wyjścia linii opóźniającej sygnał częściowo wraca na swoje wejście (parametr określany jako feedback). Od wartości powracającego sygnału zależy, jak długo będą następować odbicia. Efekt brzmi wtedy naturalniej, a dzięki temu, że na wyjściu mamy sygnał już lekko stłumiony częstotliwościowo, to następne odbicia będą jeszcze ciemniejsze, co da wrażenie oddalającego się dźwięku. Jeśli w pewnym momencie sygnał z wyjścia (przez potencjometr repeats) będzie dostatecznie duży, nastąpi tzw. efekt endless, gdzie powtórzeniom nie będzie końca. To ciekawy efekt, jednak trzeba go kontrolować, by układ nie zaczął sam siebie gonić i przesterowywać w znacznym stopniu.

Tak pokrótce można opisać zasadę działania delaya. Majsterkowiczom polecam poszukać schematów z wykorzystaniem układu PT2399 – odnajdziecie je bez problemu w Internecie i wykonacie samemu.

Do przeczytania w kolejnym artykule z serii Dr. Amp!

TAGI: delay, dr amp
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

PoradyPorady sprzętowe

Joe Bonamassa radzi: nigdy tego nie rób, kupując gitarę

Maciej Warda | TopGuitar cze 9, 2025
PoradyPorady muzyczne

Jak szybko nauczyć się grać na gitarze?

Maciej Warda | TopGuitar maj 6, 2025
PoradyPorady muzyczne

Jak być nowoczesnym gitarzystą/gitarzystką, nie tracąc szacunku do klasyki rocka?

Maciej Warda | TopGuitar lut 10, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Krótka historia tego, jak The Edge na zawsze zmienił brzmienie gitary elektrycznej

Maciej Warda | TopGuitar gru 5, 2024
Porady

Marty Friedman wymienia korzyści ćwiczenia na gitarze przy ludziach: „Chodzi o strach przed wyjściem na idiotę”

Maciej Warda | TopGuitar lis 13, 2024
PoradyPorady sprzętowe

Porady Toma Dalgety’ego, producenta Ghost: „Korekcja w różnych punktach łańcucha daje zupełnie inne rezultaty”

Maciej Warda | TopGuitar lis 4, 2024

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?