• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Artykuły o artystachArtyści

Zakk Wylde: „W przypadku metalu, wszyscy są porównywani do standardu, który ustanowiła Pantera”

Artykuły o artystachArtyści

Bono o demokracji w U2: „Wszyscy się nawzajem słuchamy, a potem robimy to… co zaproponuje The Edge”

Artykuły o artystachArtyści

Dave Mustaine: „Jest wielu bardzo znanych muzyków, o których krążą plotki, że zostali zlikwidowani”

ArtyściWywiady

Dave Mustaine przypomniał, że utwór Metalliki „Enter Sandman” jest podejrzanie podobny do „Tapping into the Emotional Void” zespołu Excel

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
Doktor AmpPorady

Dr Amp: Analiza efektów. Kompresory

Bartek Czoska | TopGuitar
Bartek Czoska | TopGuitar Opublikowano sty 14, 2019
Udostępnij

Witajcie w kolejnym numerze „TopGuitar”. W listopadowym odcinku z serii „Dr Amp”, omówimy temat kompresora, poznamy zasadę jego działania oraz opiszemy różne możliwe rozwiązania kompresora.

 WarmAudio-WA2A Opto-compressor
WarmAudio-WA2A Opto-compressor

Kompresor jest efektem z grupy urządzeń wpływających na dynamikę sygnału. Ma on za zadanie wyrównać głośność sygnałów cichych do sygnałów głośniejszych, dzięki czemu gramy na jednakowym poziomie, mimo że zmienia się nasza dynamika gry. Ułatwia to słyszalność cichych dźwięków podczas koncertów, często też realizatorzy stosują takie zabiegi w nagraniach. Kompresja nieroztropnie używana zabija ekspresję gry, dlatego trzeba dozować ją z umiarem. Momentem, w którym kompresor na pewno się przydaje, są solówki w utworach – chyba nic tak nie ułatwia gry legato i tappingu jak kompresor.

Jak to działa?

Kompresor składa się z pięciu bloków. Pierwszym z nich jest standardowy bufor impedancji, odpowiedzialny za to, by dopasować wysoką impedancję gitary do następnego stopnia, jakim jest element wykonawczy, czyli…

… drugi stopień – wzmacniacz operacyjny lub też element wzmacniający typu lampa czy tranzystor, który to będzie posiadał płynną regulację czułość zautomatyzowaną przez następny stopień. Jeśli chodzi o wzmacniacze operacyjne, to najczęściej stosuje się układy typu CA3080, które mają wbudowany w układ stopień regulacji czułości. Można również stosować lampy i tranzystory – wtedy elementem, który reguluje czułość wejścia, jest fotorezystor zespolony z żarówką lub diodą i podłączony w katodę/emiter tegoż stopnia do sterowania.

Tak, ale czym sterujemy tę czułość? Musi być przecież jakaś automatyka? Następny, czyli trzeci stopień, to właśnie ona. Przez tę automatykę przepływa nasz sygnał z drugiego stopnia. W automatyce ten sygnał zostaje wyprostowany i trafia na komparator, gdzie porównywany jest jego poziom z poziomem napięciem odniesienia – jeśli jest za duży, to automatyka wysyła sygnał zmieniający czułość wzmacniacza. Gdy poziom jest za mały, to automatyka nie wysyła sygnału, a wzmacniacz zwiększa swą czułość, dopóki nie dostanie sygnału od automatyki. Ciekawostką jest to, że w przypadku kompresorów opto elementem zmieniającym czułość jest żarówka/dioda i zależnie od jej bezwładności taki kompresor może reagować leniwie (żarówka – układ vintage) lub szybko (dioda LED – modern). Sam układ automatyki może być wyposażony w parę regulacji, które ustalają, jak kompresor działa.

Pierwszym parametrem jest próg działania (threshold), który jest właściwie regulacją napięcia odniesienia, do którego komparator ma porównać. Drugim parametrem jest attack, czyli ustalony czas reakcji automatyki na sygnał. Szybszy attack mocno ogranicza wszystkie szczyty, dłuższy pozwala przepuszczać tzw. transjenty. Trzecim parametrem, rzadziej spotykanym, jest hold, czyli podtrzymanie automatyki w stanie kompresji przez określony czas. Czwarty parametr to relase, czyli odpuszczenie, a więc czas, przez jaki układ ma przerywać kompresję

Kolejnym czwartym już blokiem jest stopień wyjściowy, składający się najczęściej z regulacji głośności i kolejnego stopnia bufora. Bywa, że w tym stopniu jest też mikser sygnałów wet/dry (stosunek skompresowanego sygnału do oryginalnego).

Ostatnim stopniem, który omówię, jest stopień zasilania, gdzie oprócz standardowych 9V występuje dzielnik napięcia ustalający napięcie odniesienia do naszej automatyki.

- Advertisement -

Poznaliście właśnie podstawową zasadę działania i budowę standardowego kompresora sygnału. Są jeszcze różne odmiany kompresorów, jak np. pasmowe. Ich budowy jednak nie będę omawiał, bo zasada działania w każdym jest taka sama.

Kompresor jest urządzeniem uniwersalnym i przy pewnym ustawieniu może być użyty jako limiter, a w innym jako swoisty sustainer, powodując wydłużenie dźwięków naszej solówki w nieskończoność w kontrolowanym sprzężeniu.

Polecam pobawić się kiedyś w budowę takiego urządzenia – w sieci znajdziecie wiele schematów i modyfikacji usprawniających ich działanie. Standartowy kompresor gitarowy ma niestety mało regulacji, ale są mody, które poszerzają ich możliwości –warto poszukać!

- Advertisement -

Do przeczytania w kolejnym artykule!

MXR Dyna Comp - schemat budowy
MXR Dyna Comp – schemat budowy
TAGI: dr amp, kompresor
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

PoradyPorady muzyczne

Jak szybko nauczyć się grać na gitarze?

Maciej Warda | TopGuitar maj 6, 2025
PoradyPorady muzyczne

Jak być nowoczesnym gitarzystą/gitarzystką, nie tracąc szacunku do klasyki rocka?

Maciej Warda | TopGuitar lut 10, 2025
Porady

Marty Friedman wymienia korzyści ćwiczenia na gitarze przy ludziach: „Chodzi o strach przed wyjściem na idiotę”

Maciej Warda | TopGuitar lis 13, 2024
PoradyPorady sprzętowe

Porady Toma Dalgety’ego, producenta Ghost: „Korekcja w różnych punktach łańcucha daje zupełnie inne rezultaty”

Maciej Warda | TopGuitar lis 4, 2024
Przerażona dziewczyna z biletami na koncert, ilustracja do artykułu o ataku hakerskim na Ticketmaster
NewsyPorady

Ticketmaster padł ofiarą ataku hakerskiego – co powinni wiedzieć poszkodowani?

Redakcja | TopGuitar lip 2, 2024
PoradyPorady muzyczne

Pięć wyjątkowych porad dla gitarzystów od Johna 5

Maciej Warda | TopGuitar cze 7, 2024

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?