• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Artykuły o artystachArtyści

Zakk Wylde: „W przypadku metalu, wszyscy są porównywani do standardu, który ustanowiła Pantera”

Artykuły o artystachArtyści

Bono o demokracji w U2: „Wszyscy się nawzajem słuchamy, a potem robimy to… co zaproponuje The Edge”

Artykuły o artystachArtyści

Dave Mustaine: „Jest wielu bardzo znanych muzyków, o których krążą plotki, że zostali zlikwidowani”

ArtyściWywiady

Dave Mustaine przypomniał, że utwór Metalliki „Enter Sandman” jest podejrzanie podobny do „Tapping into the Emotional Void” zespołu Excel

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
Doktor AmpPorady

Dr Amp: Analiza efektów: Phaser

Bartek Czoska | TopGuitar
Bartek Czoska | TopGuitar Opublikowano lis 27, 2018
Udostępnij

Drodzy czytelnicy, zapraszam do kolejnego odcinka z serii Dr Amp. W październikowym artykule omówię kolejne urządzenie do gitary, jakim jest phaser.

Bufor wejściowy.

Czym właściwie jest phaser? To efekt z grupy efektów modulacyjnych i, co ciekawe, można go używać w dowolnym miejscu w torze sygnałowym (oczywiście z różnymi skutkami). Warto sprawdzić różnicę, jak brzmi zastosowany przed przesterem i po przesterze. Konstrukcja phasera może być różna, łatwo to porównać na przykładach kostek MXR-a, gdzie mamy do wyboru Phaser 45, 90, 180. Różnią się one przede wszystkim intensywnością pływania dźwięku.

Na czym polega działanie phasera?

Samo urządzenie można podzielić na pięć bloków. Pierwszym z nich jest blok wejściowy, gdzie pracuje bufor impedancji. Dzięki niemu uzyskujemy dopasowanie wysokiej impedancji gitary do kolejnego bloku, w którym następuje płynne przestrajanie fazy.

Układy fazowe.

W drugim bloku pracują wzmacniacze operacyjne – ich działanie jest kluczowane za pomocą tranzystorów JFET, pracujących jako potencjometry w takt sygnału, jaki otrzymują od generatora (kolejnego bloku) na bramkę, otwierając tranzystor i zamykając zgodnie z rymem zmian w sygnale. Otwieranie i zamykanie tranzystora powoduje zmniejszenie i zwiększenie rezystancji (równolegle do rezystora) pływanie punktu pracy wzmacniaczy operacyjnych i zmiany fazy. Ważnym elementem są tutaj tranzystory J-FET, które powinny być dobrze sparowane, aby uzyskać duże amplitudy zmian. Ważne, żeby były z niskich grup prądowych, tak jak np. BF245 z literką A.

Bez kolejnego, trzeciego bloku nie byłoby właściwie pracy efektu. To generator bardzo niskich częstotliwości, tzw. LFO (low frequency oscilator). Generuje on przebiegi poniżej 1 Hz, dzięki czemu zmiany następują bardzo wolno i słychać efekt pływania dźwięku. Jego częstotliwość jest przestrajana za pomocą potencjometru, mamy więc możliwość uzyskania od bardzo wolnych zmian do tych szybszych, które przypominają efekt tremolo.

Czwartym blokiem, również bardzo ważnym, jest blok zasilania. W phaserze, oprócz napięcia 9 V, które zasila wzmacniacze operacyjne, występują jeszcze dwa napięcia. Jest to napięcie około 5 V, które jest uzyskiwane za sprawą stabilizacji diodą zenera, oraz drugie – napięcie polaryzujące (bias), potrzebne do spolaryzowania bramek tranzystorów J-FET. Napięcie bias uzyskiwane jest z napięcia 5 V za sprawą potencjometru. Głównym zadaniem napięcia 5 V jest funkcja napięcia odniesienia dla generatora LFO.

Generator LFO.

Piątym i ostatnim blokiem jest blok miksera sygnałów. W tym bloku następuje zmiksowanie sygnału czystego (bez efektu), który przez rezystor pobrany jest z wyjścia bufora impedancji z sygnałem zmienionym. Zamiast rezystorów można zastosować potencjometry, uzyskujemy wtedy płynną regulację słyszalności efektu.

Co warto wiedzieć przed odpaleniem własnej produkcji phasera?

- Advertisement -

Potencjometr biasu ustawiamy w pozycji centralnej, a następnie odpalamy urządzenie. Jeśli nie słyszymy żadnego pływania, a tylko czysty sygnał gitary, to powinniśmy w pierwszej kolejności zająć się regulacją biasu. Delikatnie kręcąc potencjometrem, szukamy położenie, w którym pojawią się oscylacje, jeśli takowe się nie pojawiają, to sprawdźmy, czy generator je generuje. Dobrze mieć do tego miernik wskazówkowy, ale multimetr też powinien wychwycić zmiany napięcia. Miernik ustawiamy na zakres poniżej 10 V i przykładamy jedną końcówkę do masy, a drugą do jednej z bramek tranzystora. Jeśli pojawiają się tam wahania napięcia, to oznacza, że generator jest sprawny i trzeba przyjrzeć się tranzystorom. Sprawdzamy, czy są dobrze dobrane (przypominam o grupie małoprądowej). Ważne też, by sprawdzić, czy tranzystory są dobrze wlutowane – zdarza się, że producenci wypuszczają czasem dwie wersje pin outów lub stosują zamienniki. Musimy dowiedzieć się, jaki pin out ma nasz tranzystor w datasheet. Gdy już phaser ruszy, to za pomocą potencjometru biasu szukamy pozycji, w której występują największe wahania dźwięku. Im więcej stopni w drugim bloku będzie pracować, tym zmiany będą bardziej agresywne. I tak MXR Phase 45 ma dwa stopnie, a MXR Phase 90 ma już ich cztery.

Zasilanie.

Kończymy temat efektów phaser. To ciekawe urządzenia, które zostały rozsławione przez chociażby kultowego gitarzystę Van Halena. Wyobrażacie sobie, jakby brzmiało „Aint Talkin’ About Love” bez tego efektu ? Właśnie! Do kolejnego numeru „TopGuitar”!

Mikser sygnałów.

- Advertisement -
TAGI: dr amp, phaser
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

PoradyPorady muzyczne

Jak szybko nauczyć się grać na gitarze?

Maciej Warda | TopGuitar maj 6, 2025
PoradyPorady muzyczne

Jak być nowoczesnym gitarzystą/gitarzystką, nie tracąc szacunku do klasyki rocka?

Maciej Warda | TopGuitar lut 10, 2025
Porady

Marty Friedman wymienia korzyści ćwiczenia na gitarze przy ludziach: „Chodzi o strach przed wyjściem na idiotę”

Maciej Warda | TopGuitar lis 13, 2024
PoradyPorady sprzętowe

Porady Toma Dalgety’ego, producenta Ghost: „Korekcja w różnych punktach łańcucha daje zupełnie inne rezultaty”

Maciej Warda | TopGuitar lis 4, 2024
Przerażona dziewczyna z biletami na koncert, ilustracja do artykułu o ataku hakerskim na Ticketmaster
NewsyPorady

Ticketmaster padł ofiarą ataku hakerskiego – co powinni wiedzieć poszkodowani?

Redakcja | TopGuitar lip 2, 2024
PoradyPorady muzyczne

Pięć wyjątkowych porad dla gitarzystów od Johna 5

Maciej Warda | TopGuitar cze 7, 2024

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?