• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Artykuły o artystachArtyści

Zakk Wylde: „W przypadku metalu, wszyscy są porównywani do standardu, który ustanowiła Pantera”

Artykuły o artystachArtyści

Dave Mustaine: „Jest wielu bardzo znanych muzyków, o których krążą plotki, że zostali zlikwidowani”

Artykuły o artystachArtyści

Bono o demokracji w U2: „Wszyscy się nawzajem słuchamy, a potem robimy to… co zaproponuje The Edge”

ArtyściWywiady

Dave Mustaine przypomniał, że utwór Metalliki „Enter Sandman” jest podejrzanie podobny do „Tapping into the Emotional Void” zespołu Excel

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
Doktor G

Doktor G: 10 mitów dotyczących gitar elektrycznych

Redakcja | TopGuitar
Redakcja | TopGuitar Opublikowano wrz 19, 2014
Udostępnij

Mit V
Czy stara gitara brzmi lepiej niż nowa?

W ostatnich latach mieliśmy do czynienia niemal z histerią wokół starych, vintage’owych instrumentów. Leo Fender przez całe lata nie mógł się nadziwić, co takiego ludzie widzą w starych gitarach, które według niego były niewiele warte w porównaniu z nowo budowanymi instrumentami. Prawdą jest, że dobra gitara zawsze taką pozostanie, ale relatywnie do całej wielkomasowej produkcji takich wyjątkowo dobrych gitar powstało niewiele.

[quote_box_right]Słaby instrument nie zabrzmi dobrze nawet po stu latach…[/quote_box_right]

Zdecydowana większość starych, vintage’owych instrumentów dostępnych dzisiaj na rynku daje się określić niezbyt pochlebnie jako złom. Ten rynek został już bardzo przetrzebiony i rządzą nim podobne mechanizmy jak na rynku dzieł sztuki czy rynku win, gdzie zwyczajnie inwestuje się pieniądze. Jeśli gitara była dobra od początku i przez lata była dobrze użytkowana, wówczas prawdopodobnie będzie grać dobrze również dzisiaj. Gitara nie będzie grać lepiej tylko dlatego, że się starzeje. Z czasem w instrumencie zachodzą zmiany jedne na dobre inne wprost przeciwnie – na gorsze.

mity 06
Słaby instrument nie zabrzmi dobrze nawet po stu latach…
mity 07
… ale też dobry instrument po latach niewłaściwego traktowania nie będzie brzmiał dobrze.

Mit VI
Neck through body daje najdłuższy sustain?

NTB jest konstrukcją najbardziej materiałożerną, zatem najdroższą, ale czy najlepszą? Drewno użyte do konstrukcji gryfu z przedłużeniem na korpus jest klejone z wielu kawałków. Zatem bardziej jego właściwości rezonansowe zbliżają się do sklejki niż konkretnego gatunku drewna. Czy to źle? Powszechnie uważa się, ze najdłuższy sustain mają gitary neck through body, później set-in i na końcu bolt-on. W 2007 r. na łamach kwartalnika „American Lutherie” wydawanego przez Guild of American Luthiers ukazał się artykuł zatytułowany „Sustain and Electric Guitar Neck Joint Type”, czyli „Sustain i typy połączenia gryfu w elektrycznych gitarach”. Autorem jest lutnik i naukowiec R.M. Mottola mający na swoim koncie wiele interesujących publikacji łączących sztukę lutniczą oraz naukę.

[quote_box_right]Związek pomiędzy sustainem a sposobem osadzenia gryfu stoi w opozycji do obiegowej opinii.[/quote_box_right]

W swoim artykule Mottola ujawnił zaskakujące wyniki testów. Zbudował trzy instrumenty różniące się od siebie tylko sposobem osadzenia gryfu (set-in, neck through oraz bolt-on). Potem przeprowadził szereg naukowych analiz m.in spektrograficznych oraz ewaluacyjnych tych instrumentów. Wynik tych analiz sugerował jednoznacznie, że związek pomiędzy sustainem a sposobem osadzenia gryfu stoi w opozycji do obiegowej opinii. Wyniki testów pokazały, że bolt-on posiada najdłuższy sustain, natomiast najkrótszy – neck through body, zatem dokładnie odwrotnie.

- Advertisement -

Ponadto w „ślepym” teście grupa słuchaczy nie była w ogóle w stanie wykryć różnicy pomiędzy różnymi typami gryfów ani pod względem długości wybrzmiewania dźwięku ani też jego barwy. Prawdopodobnie istniejąca opinia wzięła się stąd, że ludzie, grając na les paulu z gryfem set-in, znajdują tam dłuższy sustain niż grając na stratocasterze. Tak ukuła się teoria, że set-in brzmi lepiej – dłużej.

Jednak zanim tak się stało, należało porównać LP z gryfem set-in oraz LP z gryfem bolt-on, wtedy konkluzja byłaby obiektywna i rezultat mógłby być zupełnie inny.

mity 08
Tak wygląda NTB, zanim stanie się gitarą.

- Advertisement -

mity 09
Klasyczne połączenie bolt-on.

Poprzednia strona12345Następna strona
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

Doktor GPorady

Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

Redakcja | TopGuitar sie 4, 2015
Doktor GPorady

Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

Redakcja | TopGuitar lip 13, 2015
Doktor GPorady

Końcowy montaż efektu overdrive – poradnik

Redakcja | TopGuitar cze 19, 2015
schematy
DIY, czyli zrób to samDoktor GNewsySprzęt-Porady

Jak czytać proste schematy?

Redakcja | TopGuitar lut 24, 2015
Doktor G

Doktor G o gitarowych przetwornikach

Redakcja | TopGuitar kwi 10, 2014
Doktor G

Doktor G: Połączenie szeregowe humbuckerów

Redakcja | TopGuitar gru 20, 2013

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?