• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Artykuły o artystachArtyści

Joe Satriani o najważniejszej lekcji do odrobienia: „Zajmie to może trzy tygodnie, a potem już nigdy o tym nie pomyślicie”

47
Newsy

Gitarowy Rekord Świata 2025 – wielki sukces!

ArtyściWywiady

Kirk Hammett przyznał, że gdy widzi w internecie młodych, zdolnych gitarzystów, myśli: „Gdzie popełniłem błąd?”

ArtyściWywiady

Yungblud chce odświeżyć muzykę rockową i wskazuje trzy obecnie najciekawsze, jego zdaniem, zespoły

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
Testy

Test: Cort KX5 FR

Redakcja | TopGuitar
Redakcja | TopGuitar Opublikowano cze 5, 2011
Cort KX5 FR
Udostępnij

Autor: Mikołaj Służewski

Spis treści
Wygląd gitary Cort KX5 FRWygoda gitary Cort KX5 FRBrzmienie gitary Cort KX5 FRPodsumowanie testu Cort KX5 FR

Cort na dobre zadomowił się pod strzechami gitarzystów, udowadniając już nie raz, że za naprawdę niewielkie pieniądze można otrzymać dobry i godny zaufania instrument. Kolejna testowana przez nas gitara tej firmy to Cort KX5 FR. I gitara ta może być idealnym tego potwierdzeniem.

Cort KX5 FR
Fot. TopGuitar

Choć w ofercie Corta znajdują się też modele z wyższej półki, by wspomnieć choćby pięknego semi-hollow M900 (obecnie figurującego również pod nazwą M-Custom), to firma celuje w młodych i początkujących gitarzystów, a także muzyków średnio zaawansowanych, poszukujących instrumentu niedrogiego, lecz spełniającego pewne wymagania konstrukcyjne, manualne, brzmieniowe, a nawet estetyczne. Firma bierze bowiem pod uwagę każdy z tych aspektów, przedstawiając bardzo pokaźny wybór gitar elektrycznych, akustycznych i basowych, przeznaczonych dla miłośników różnych gatunków muzycznych czy konkretnych stylów gry. Przywołam tutaj przykład znanej nam już serii EVL skierowanej do gitarzystów metalowych, w obrębie której znajdą oni zarówno wiosło ze stałym mostkiem do grania bardziej riffowego, jak i kilka modeli stricte wyścigowych. Podobnie przedstawia się seria KX, zwana popularnie Kataną, z której to pochodzi testowany instrument.

Cort KX5 FR
Fot. TopGuitar

Wygląd gitary Cort KX5 FR

Anielska biel od razu wzbudza sympatię i zaufanie, kojarzy się ze świeżością i otwartością na różne style muzyczne. Wykończenie White Pearl lekko opalizuje, kiedy spojrzymy na nie z bliska pod odpowiednim kątem. Dobrze kontrastują z nim poszczególne elementy wyposażenia oraz czarny binding wokół górnej krawędzi korpusu, a także delikatniejszy kontur główki. Mnie taki widok wyjątkowo przypadł do gustu, ale warto wspomnieć, że do wyboru jest też czarna wersja instrumentu z białą lamówką topu. Klonową szyjkę gitary Cort KX5 FR pozostawiono w przyjemnym dla dłoni naturalnym wykończeniu.

Stylistyka superstrat oznacza przede wszystkim typową menzurę 25,5”, korpus z podwójnym wycięciem oraz obowiązkowo ruchomy mostek. Deska nie jest jednak zupełnie płaska i nie została wykonana z typowej dla tego rodzaju gitar olchy. Zamiast tego wykorzystano drewno lipowe, dające nieco bardziej miękkie i ciemniejsze brzmienie, zbliżające się charakterystyką w stronę mahoniu. Nie jest przy tym aż tak ciężkie, przez co instrument jest lekki i wygodny.

Cort KX5 FR
Fot. TopGuitar

Na wygodę gry ma również wpływ lekko zaokrąglony kształt korpusu z wypukłą płytą wierzchnią, a także ergonomicznie wyprofilowane miejsce łączenia korpusu z gryfem. Po raz kolejny podkreślę, że wielu producentów nie dba dostatecznie o ten konkretny punkt konstrukcji swoich gitar, a więc starania Corta, mające na celu ułatwienie życia gitarzystom niezależnie od stopnia zaawansowania czy zasobności portfela, zasługują na nie lada pochwałę.

Wygoda gitary Cort KX5 FR

Profil określany mianem modern C jest rzeczywiście nieco cieńszy niż tradycyjne C, ale trudno przypisać mu jakieś szczególne cechy. To po prostu standardowy, średniej grubości gryf, który pewnie leży w dłoni i nie faworyzuje ani gitarowych szybkobiegaczy, ani osób o cięższej ręce. Za to od strony podstrunnicy jest wyjątkowo przyjazny dla tych pierwszych – prosty jak strzała, przestronny, z równo nabitymi i dobrze wykończonymi progami; pozwala na swobodną grę w każdej pozycji, zapewniając jednocześnie czystość i prawidłową intonację każdego dźwięku. Doskonałe wystrojenie wszystkich strun zapewnia mostek wzorowany na typowym mechanizmie Floyd Rose. Po przykręceniu blokady na siodełku, drobnej korekty stroju możemy dokonać mikrostroikami mostka i od tej pory – zakładając, że mamy też dobrze ustawioną menzurę każdej struny – nie musimy się już o nic martwić. Mostek w gitarze Cort KX5 FR jest czuły na najmniejsze dotknięcie, reaguje od razu zmianą wysokości dźwięku, a jego wychylenie pozwala na realizację nawet bardzo ekstremalnych podciągnięć czy opuszczeń. Dopiero po wzmożonej i długotrwałej zabawie w imitowanie odgłosów syreny policyjnej, wyścigów samochodowych i zdecydowanie niepoprawnych politycznie nalotów bombowych, niektóre struny mają prawo delikatnie się rozstroić, ale w granicach pozwalających na natychmiastowe poprawienie mikrostroikami. Trzeba jednak podkreślić, że moje eksperymenty były tu celowo bardziej intensywne niż to ma zwykle miejsce w normalnej grze, a mostek spisał się jak na tę półkę cenową nad wyraz dobrze.

- Advertisement -
Cort KX5 FR
Fot. TopGuitar

Brzmienie gitary Cort KX5 FR

Gitarę testowałem w połączeniu z tranzystorowym combem 1 × 12”, lampowym 2 × 12” oraz… z AmPlugiem Joe Satrianiego. Cechy brzmieniowe instrumentu, które dały o sobie znać w każdej z tych konfiguracji, to przede wszystkim zaskakująco ciemny i mięsisty dźwięk z obu pickupów, a także średni poziom sygnału wyjściowego, pozwalający na uzyskanie różnorodnych barw czystych i przesterowanych. Ich paletę dodatkowo rozszerza opcja rozłączania cewek humbuckerów, dostępna po podniesieniu gałki Tone. W trybie pełnych humbuckerów brzmienie gitary Cort KX5 FR jest bardzo ciepłe, pełne i grube. Tryb single coil (działają wtedy zewnętrzne cewki każdego z przetworników, a ich wyboru lub łączenia dokonujemy normalnie trójpozycyjnym przełącznikiem) odzywa się charakterystyczną, dzwoniącą górą i wpuszcza więcej powietrza, jednocześnie bardziej wyraźnie reagując na subtelności artykulacji.

Bardzo spodobało mi się, że przetworniki nie ograniczają zastosowania tej gitary do żadnego konkretnego gatunku muzycznego, na przykład metalu. Owszem, Cort KX5 FR świetnie sprawdzi się w tej stylistyce, wykazując się zdecydowanym atakiem i gęstym, zwartym przesterem. Sam charakter brzmienia zawsze można zmodyfikować korekcją wzmacniacza, otrzymując pożądane rezultaty pod kątem ciężkich riffów czy ostrego shreddingu. Z drugiej jednak strony również miłośnicy PINK FLOYD będą zadowoleni czystymi i lekko przesterowanymi dźwiękami, jakie to wiosło ma do zaoferowania. Podlane pogłosem czy podbarwione efektami modulacyjnymi stworzą one wspaniałą przestrzeń. Wszelkie granie progresywne czy klimaty typu fusion to moim zdaniem najlepsze środowisko dla gitary Cort KX5 FR. Ale kto powiedział, że nie możemy zagrać na nim funka, bluesa, klasycznego rocka spod znaku DEEP PURPLE, nawiązujących do muzyki klasycznej solówek w stylu Yngwiego Malmsteena czy bardziej nowoczesnych, melodyjnych riffów MUSE? Droga wolna!

Cort KX5 FR
Fot. TopGuitar

- Advertisement -

Podsumowanie testu Cort KX5 FR

W rewelacyjnej cenie poniżej tysiąca złotych jest to jedno z najlepszych i najbardziej godnych polecenia wioseł dla początkujących i średnio zaawansowanych gitarzystów o zacięciu solowym. Świetne do nauki skal, pasaży i rozwijania sprawności technicznej, nie ograniczające pod żadnym względem wyobraźni i inwencji twórczej grającego, a jednak zapewniające mu solidne fundamenty pod budowany przez niego styl.

Wrócę tu jeszcze na chwilę do wyglądu, który swoją skromną prostotą nie odwraca uwagi od rzeczy najważniejszej – muzyki. Jednocześnie biały kolor przywodzi mi na myśl czystą kartkę papieru, która sama w sobie być może nic jeszcze nie znaczy, ale na której za chwilę powstać mogą najróżniejsze rzeczy: szkic, portret, schemat, projekt, wiersz, list, opowiadanie… Można z niej też zrobić papierowy statek lub samolot, którym udamy się w daleką podróż w nieznane dotąd rejony. Krótko mówiąc – Cort KX5 FR naprawdę inspiruje.

 

Cena: 909 PLN
Sprzęt dostarczył: Mega Music Sp. z o.o. – www.megamusic.pl
Strona producenta: www.cortguitars.com

Artykuł ukazał się w kwietniowym wydaniu TopGuitar (TG 4/2011).

TAGI: CORT – Testy sprzętu i newsy, gitara elektryczna, Sprzęt na Topie, test
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

Testy

Markbass CMD 151 GOG „Godfather of Gospel” – test combo klasy premium

Maciej Warda | TopGuitar kwi 30, 2025
Testy

Markbass Gloxy Passive – test instrumentu genialnego w swojej prostocie

Maciej Warda | TopGuitar mar 30, 2025
Testy

Markbass GV5 Gloxy Metallic Yellow – test ultrawygodnego basu

Maciej Warda | TopGuitar mar 19, 2025
Testy

Test najnowszych, kompaktowych przedwzmacniaczy Baroni R-1970, V-1530, M-1959, F-1968 oraz HW-103

Maciej Warda | TopGuitar mar 1, 2025
Testy

ESP LTD XJ-1 Hard Tail w wykończeniu Black Blast – test

Maciej Warda | TopGuitar lut 1, 2025
Dziesięcioletnia gitarzystka Maya Neelakantan grająca "Last Resort" Papa Roach na America's Got Talent
Artykuły o artystachArtyściNewsyNewsy artystyczne

Dziesięcioletnia gitarzystka zachwyca jury 'America’s Got Talent’

Redakcja | TopGuitar lip 4, 2024

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account

Lost your password?