Budowa gitary basowej Ibanez Premium SR 1205
Instrumenty Premium budowane są w oparciu o specyfikację najwyższej serii Prestige, ale z myślą o nieco mniej zamożnych muzykach – gitarzystach na dorobku. Wytwarzane w indonezyjskiej fabryce z najwyższej jakości komponentów, wyznaczyły nowy standard w segmencie instrumentów dla profesjonalnych muzyków. Zobaczmy, z czym to się wiąże. Korpus gitary basowej Ibanez Premium SR 1205 wykonano z dwóch kawałków mahoniu, na które nałożono estetyczną nakładkę z egzotycznego ovangkolu. Dopasowany kolorystycznie gryf to bubinga przekładana wenge – nie od dziś wiadomo, że taki przekładaniec stabilizuje całą konstrukcję. Łączenia dokonano tradycyjnie za pomocą czterech śrub, ale wpust szyjki w korpus jest już mniej tradycyjny. Widać, jak głęboko wchodzi w deskę i przez to całe połączenie może budzić respekt.
Podstrunnica jest palisandrowa, więc rzecz jasna charakteryzuje się dużą twardością i odpornością na ścieranie. Radius wynosi 12” (czyli w miarę okrągło), zaś szerokość plastikowego siodełka to 45 mm, a ostatniego progu – 67 mm. Jak przystało na wiosło dla wirtuozów, na chwytni znalazły swoje miejsce perłowe markery i dwadzieścia cztery progi medium, spiłowane perfekcyjnie – zero tarcia przy bendigu i zero fretbuzzu w każdej pozycji. Cały osprzęt Ibaneza Premium SR 1205, dla podkreślenia ekskluzywności basówki, jest pozłacany, a składa się na niego po pierwsze: wyjątkowy most monorail (znak rozpoznawczy wielu basów Ibaneza), pomyślany jako osobne moduły dla każdej ze strun, by zachować ich odrębny charakter drgań. Możemy w nich regulować punkt podporu struny w dwóch osiach – akcja i menzura. Po drugie: mamy tu płynnie i stabilnie działające ibanezowskie klucze z zamkniętymi mechanizmami w odwróconym układzie 2 : 3, a po trzecie: standardowe zaczepy na pasek – niestety, nie są to straplocki. Doskonały wizerunek basu dopełnia główka z logotypami serii oraz drewnianym, ładnym zamknięciem otworu ze śrubą regulacji reliefu szyjki.
Na pokładzie zainstalowano dwa przetworniki humbucker BS4 firmy Nordstrand dla pięciostrunówek. Wspiera je aktywny preamp, na który składają się regulatory volume, balance (trochę większe główki), trójpasmowa korekcja EQB-IIISC – bass, middle, treble (trochę mniejsze główki) oraz dwa tajemnicze dwupozycyjne przełączniki. Pierwszy z nich to bypass korekcji, a drugi to wybór pasma dla potencjometru middle: 250 Hz lub 600 Hz. Korekcja jest aktywna, a więc śmiało możemy podbijać pasma nawet o kilkanaście decybeli.