• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Artykuły o artystachArtyści

Zakk Wylde: „W przypadku metalu, wszyscy są porównywani do standardu, który ustanowiła Pantera”

Artykuły o artystachArtyści

Bono o demokracji w U2: „Wszyscy się nawzajem słuchamy, a potem robimy to… co zaproponuje The Edge”

ArtyściWywiady

Dave Mustaine przypomniał, że utwór Metalliki „Enter Sandman” jest podejrzanie podobny do „Tapping into the Emotional Void” zespołu Excel

Artykuły o artystachArtyści

Neil Young nazwał go Jimim Hendrixem gitary akustycznej

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
Sprzęt na Topie

Test: Boss BR-800

Redakcja | TopGuitar
Redakcja | TopGuitar Opublikowano sty 5, 2011
BOSS BR-800
Fot. Grzegorz Ufnal
Udostępnij

Autor: Grzegorz Ufnal

Spis treści
Laptop czy Boss BR-800?Co w środku Bossa BR-800?Boss BR-800 i komputerPodsumowanie testu Boss BR-800

Poniżej przedstawiamy test urządzenia Boss BR-800. Firma Boss nieustannie poszerza ofertę urządzeń ułatwiających życie wszystkim gitarzystom, którzy chcą w prosty sposób nagrywać swój instrument. Seria BR to jedne z najlepszych dostępnych na rynku urządzeń w swojej klasie. Nowy Boss BR-800  wkrótce może okazać się prawdziwym hitem mijającego roku.

BOSS BR-800
Boss BR-800

Boss BR-800 już na pierwszy rzut oka wyróżnia się pośród innych, mniej lub bardziej zaawansowanych produktów serii BR, przede wszystkim obudową i nowymi, dotykowymi przyciskami. Całość stanowi łatwą w użytkowaniu maszynę oferującą programowanie rytmów, efekty dedykowane gitarzystom, basistom oraz wokalistom. Zarejestrowany materiał można zmiksować, poddać masteringowi i wyeksportować jako plik WAV. W dobie wszechobecnego oprogramowania komputerowego, umożliwiającego zamianę laptopa w kompletną nagrywającą stację roboczą, wielu muzyków zastanawia się nad sensem podobnych, jak testowane urządzeń.

Laptop czy Boss BR-800?

Komputery i laptopy dają szereg możliwości, jak dowolny wybór oprogramowania, wtyczek oraz modułów zewnętrznych. To niewątpliwie komfortowe, tyle że już na wstępie okaże się, że za komplet do czterokanałowej rejestracji dźwięku przyjdzie nam zapłacić dwa razy tyle, ile wynosi cena Bossa BR-800. Dalej trzeba cały system skonfigurować tak, aby latencja była możliwie niska. Tutaj pojawią się kolejne problemy, bo konfiguracja typu laptop plus program nagrywający oraz zapięte wtyczki emulujące brzmienia to niechybnie przykra latencja, z którą trudno się pracuje. Pozostaje jeszcze oczywista nieporęczność całego zestawu.

W odróżnieniu od zestawu laptop i karta dźwiękowa, przenośny Boss BR-800 jest kompletnie skonfigurowaną stacją i jego największą zaletą jest fakt umieszczenia w niewielkiej obudowie (29 × 18 cm) wszystkich niezbędnych narzędzi służących nagrywaniu, miksowaniu, masterowaniu dźwięku pochodzącego z wszelkich źródeł. Całość odbywa się w łatwy i szybki sposób i z powodzeniem może służyć na potrzeby amatorskie czy półprofesjonalne. Warto zaznaczyć, że rejestrator może być zasilany również bateryjnie, co przy wykorzystaniu wbudowanych mikrofonów pojemnościowych czyni BR-800 znakomitym narzędziem do pracy niemal w każdych warunkach. Przyznam, że testowane urządzenie to kolejny po eBand produkt Bossa, który chciałbym mieć. Podobnie jak w przypadku eBand, tak i tutaj każda godzina pracy przynosi dużo pożytku. Trudno przecenić wygodę, jakość oraz możliwości jakie oferuje Boss BR-800, a wszystko w zasięgu ręki. W życiu każdego muzyka bywa tak, że zachodzi potrzeba szybkiej rejestracji pomysłu, czy szkicu piosenki.

Pomysły często ulatują bardzo szybko, zanim odpalimy całą home-recordingową elektrownię. Wówczas ogromnym komfortem jest posiadanie pod ręką tak niedużego, kompletnego mini studia. Doceniam to w pełni w zimowe popołudnia i wieczory, kiedy siedząc w fotelu z gitarą, przy herbacie mogę rejestrować i aranżować muzykę. Mogę też dzięki funkcji Phrase Trainer ćwiczyć wybrane fragmenty i zagrywki, zwalniając ich tempo bez zmiany wysokości dźwięku. Do dyspozycji mam metronom i dobre brzmienia gitarowe. Fantastyczny sposób pracy lub spędzania wolnego czasu!

 

Boss BR 800
Boss BR-800 podłączony do komputera

Co w środku Bossa BR-800?

Przede wszystkim możliwość nagrywania czterech śladów jednocześnie, odtwarzanie ośmiu śladów jednocześnie, dodatkowo stereo-playback perkusyjny. Funkcja EZ (easy) Recording, którą bardzo szybko otworzymy sesję w dowolnie wybranym stylu muzycznym, dzięki czemu otrzymujemy pakiet brzmień, rytmów i ustawień „na skróty”, zamiast szukać i ustawiać wszystko własnoręcznie. Boss BR-800 oferuje również zestaw flagowych efektów Bossa dla gitarzystów, basistów, a także wokalistów. Pochodzą one m.in. z takich procesorów jak VE-20, GT-10 oraz AP-1, a oparte są o sprawdzoną i uznaną technologię COSM. Jest to autorska technologia firmy Roland, która jak już wcześniej podkreślałem w innych testach, jest jedną z najbardziej przyjaznych pośród technologii modelingowych.

Producent pomyślał o realnych potrzebach gitarzystów i tutaj akurat nie było dla mnie zaskoczeniem, że fabryczne ustawienia brzmień były bardzo dobre. Natomiast mile zdumiała mnie funkcja Guitar To Bass, czyli zamiana brzmienia normalnej gitary w bas. Nie jest to zwykłe użycie oktawera, ale również modyfikacja charakteru brzmienia tak, aby do złudzenia przypominało ono gitarę basową. W prostych podkładach, szkicach i aranżach jest to rzecz rewelacyjna! Mamy dzięki niej możliwość nagrania do podkładu dobrego basu, korzystając z normalnej gitary. Oprócz całej gamy świetnych Cleanów, Chrunchy i Leadów Boss oferuje też niezłe symulacje gitary akustycznej.
Słowem, jest wszystko czego gitarzysta potrzebuje do kreowania brzmienia. Zestaw efektów dla basistów nie jest tak bogaty, ale z powodzeniem można edytować presety i zastosować tu część efektów gitarowych jak Wah czy Delay. Urządzenie na tylnym panelu posiada cztery wejścia (jack/XLR) z czego jedno wyposażono w zasilanie Phantom. Boss BR-800 domyślnie pracuje w konfiguracji dla gitary/basu i umożliwia korzystanie ze specjalnego wysokoimpedancyjnego wejścia, umieszczonego na przednim panelu. Jeżeli poprzez menu wybierzemy inne źródło sygnału, np. mikrofon, wówczas automatycznie zmieni się konfiguracja łańcucha efektów i Boss BR-800 dostosuje wszystko do naszych potrzeb. Cały czas mamy oczywiście możliwość zmiany wszelkich parametrów i nastawień, choć podkreślam, że fabryczne są w większości bardzo trafione. Urządzenie ponadto posiada tak zwane wirtualne tracki, osiem na każdy playback. Umożliwia to na przykład przechowywanie większej ilości wersji jednego „podejścia” (take’u) i na końcu wybranie najlepszej wersji do zmiksowania. Niezależnie od ustawionych źródeł dźwięku oraz efektów, mamy do dyspozycji wbudowany wewnętrzny automat perkusyjny i 327 patternów rytmicznych. Patterny zawierają różne rodzaje wstępów, rytm główny, przejścia i zakończenia.

- Advertisement -

Boss BR-800 i komputer

Wymiana plików między Boss BR-800 a komputerem może odbywać się za pomocą kabla USB lub karty SD. Urządzenie posiada slot kart SD i dla przykładu z kartą 16 GB umożliwia zapisanie 24 godzin materiału w formacie WAVE stereo. Pełna komunikacja między BR-800 a komputerem odbywa się oczywiście za pomocą USB. Producent oprócz samego modułu rejestratora dostarcza również oprogramowanie w postaci Cakewalk Sonar 8.5 LE oraz dodatkowy pełen pakiet pętli i podkładów. Ponadto na stronach internetowych firma Roland udostępnia również dodatkowe podkłady do jammowania. Cały proces nagrywania, obróbki i masteringu może odbywać się w dwojaki sposób – tylko na module Bossa lub przy użyciu podłączonego do modułu komputera. Wówczas BR-800 służy nam jak karta muzyczna, doskonale pracująca na wszelkich platformach DAW. Choć rejestrator Bossa jest samodzielnym i wystarczalnym urządzeniem, to współpraca z komputerem daje nam szersze możliwości edytowania np. patternow perkusyjnych. Służy do tego celu bardzo intuicyjna i prosta zakładka. Prawdą jest, że nie ma niczego trudnego w  użytkowaniu Boss BR-800 zarówno z komputerem, jak i bez.

Podsumowanie testu Boss BR-800

Jest to prawdopodobnie najlepszy, najbardziej funkcjonalny w swojej klasie czterośladowy rejestrator dźwięku na rynku. Zasilanie bateryjne (6 x AA) umożliwia pięć i pół godziny nieprzerwanej pracy. Wszechstronność tego urządzenia gwarantuje mu wiele zastosowań.

Od rejestracji plenerowych np. na potrzeby rozwijającego się rynku wideo, gdzie jest ciągle wyraźny deficyt tego typu urządzeń, do wszelkich mniejszych i większych nagrań typu demo. Jedno jest pewne, że w rękach sprawnego realizatora można na tym małym pudełku realizować materiał na potrzeby profesjonalne. Ponadto zakres możliwości oferowanych przez BR-800 gwarantuje dużą przydatność urządzenia na co dzień. Na pewno nie jest to gadżet, który po zakupie trafia na półkę i tam „zbiera kurz”. Długo można by opisywać poszczególne zalety i możliwości Bossa BR-800. Jednak wysoce intuicyjna obsługa tego urządzenia sprawia, że jest to zbędne. Każdy użytkownik już po chwili obcowania zrozumie, że najbliższe godziny i dni spędzi przy małym, kreatywnym czarnym pudełku.

- Advertisement -

Cena: 1 699 PLN
Sprzęt dostarczył
Roland Polska Sp. z o.o.
tel. 22 679 44 19
[email protected]
www.rolandpolska.pl
Strona producenta
www.bossus.com

TAGI: Boss BR-800, BOSS – Testy sprzętu i newsy, home recording, nagrywanie, realizacja, Sprzęt na Topie, studio, TopStudio
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

Artykuły o artystachArtyści

„Gramy na żywo w studiu” – Adrian Smith o nietypowej metodzie nagrywania Iron Maiden

Maciej Warda | TopGuitar kwi 26, 2025
ArtyściWywiady

Jerry Cantrell: „Perfekcja niekoniecznie oznacza bycie idealnym, to coś nieuchwytnego”

Maciej Warda | TopGuitar paź 31, 2024
Artykuły o artystachArtyści

Paul Weller uważa, że koncertowanie i częste nagrywanie płyt jest obowiązkiem muzyków

Maciej Warda | TopGuitar sty 8, 2024
PRS Studio PRS Special Semi-Hollow
NewsyNewsy sprzętowe

PRS Studio i Special Semi-Hollow – nowe gitary

Redakcja | TopGuitar sty 17, 2021
Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper
SprzętSprzęt na Topie

Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper – pomoże przetrwać pandemię

Maciej Warda | TopGuitar gru 10, 2020
FelietonyTopSpecial

Co to jest Impulse Response (IR)

Maciej Warda | TopGuitar kwi 22, 2021

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?