• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Artykuły o artystachArtyści

Zakk Wylde: „W przypadku metalu, wszyscy są porównywani do standardu, który ustanowiła Pantera”

Artykuły o artystachArtyści

Bono o demokracji w U2: „Wszyscy się nawzajem słuchamy, a potem robimy to… co zaproponuje The Edge”

Artykuły o artystachArtyści

Dave Mustaine: „Jest wielu bardzo znanych muzyków, o których krążą plotki, że zostali zlikwidowani”

ArtyściWywiady

Dave Mustaine przypomniał, że utwór Metalliki „Enter Sandman” jest podejrzanie podobny do „Tapping into the Emotional Void” zespołu Excel

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
Testy

Blackstar Dept. 10 Dual Drive i Dual Distortion – przestery nie z tego świata!

Maciej Warda | TopGuitar
Maciej Warda | TopGuitar Opublikowano lis 10, 2021
Blackstar Dept. 10 Dual Drive & Dual Distortion
Udostępnij

Podobno najnowsze, tytułowe efekty od Blackstar to najbardziej zaawansowany tego typu sprzęt na świecie. Nie sztuka wsadzić lampę w układ preampu i wysterować sygnał, by brzmienie było nasycone parzystymi harmonicznymi. Sztuka zrobić to tak, byśmy zabrzmieli jak rockowa wyrocznia, a wszystkie internetowe mądrale nie wiedziały co powiedzieć, bo ich wypieszczone pedalboardy okazują się nagle passe przy takim porównaniu.

Spis treści
Nierzeczywiste, ponadczasowe, nadprzyrodzoneDept. 10 Dual Drive i Dual DistortionBrzmienie

 

Nierzeczywiste, ponadczasowe, nadprzyrodzone

Mamy do czynienia z sytuacją jedną na 100, kiedy to niemal bezczelny zachwyt producenta nad produktem („najbardziej zaawansowane lampowe pedały na świecie”), okazuje się niedorastać do rzeczywistych walorów tego sprzętu. To moje subiektywne odczucie, po kilku godzinach spędzonych z kostkami Dept. 10.

Ma to niemal znamiona jakiejś nierzeczywistego, nadprzyrodzonego zjawiska, ale przecież nie są to pierwsze przestery na których grałem – przez 20 lat współpracy z Gitarą i Basem oraz z TopGuitar miałem okazję ograć setkę overdrive’ów, od Fuzz Face’a, przez kompletny odlot Death By Audio, po klasyki pokroju TubeScreamerów, czy RAT-ów. Brzmienia serii Dept. 10 przenoszą nas jednak w inny wymiar, oferują wrażenia z najlepszych muzycznie minionych epok i ubierają to wszystko w szaty nowoczesności.

Blackstar Dept. 10 Boost, Dual Drive & Dual Distortion

Zacznijmy od tego, że Dept. 10 to zespół badawczo-rozwojowy Blackstar odpowiedzialny za innowacje i projektowanie. Ta ekipa to muzycy – inżynierowie, którzy nieustannie badają nowe pomysły, aby pomóc w stworzeniu idealnego brzmienia. Przyznajmy, że jest to świetna metoda projektowania i konstruowania gitarowego sprzętu, gdy muzycy dodatkowo znają się na elektronice i wiedzą (słyszą!) jaki jest „tok przyczynowo-skutkowy” toru sygnału akustycznego w danym sprzęcie. Pozwala przełożyć pasję na taśmę produkcyjną i to tak skutecznie, że efekt finalny daje wyraźnie odczuć spontaniczną radość i wizję twórców, gdy dopiero zabierali się do pracy.

Nie są to pierwsze tego typu produkty, gdyż już na początku swej działalności Blackstar wprowadził na rynek linię efektów HT. Sprawdźmy zatem (tym razem używając szkiełka i oka) co kryje się wewnątrz tytułowych efektów i co widać na zewnątrz.

Dept. 10 Dual Drive i Dual Distortion

Sercem każdego pedału Dept. 10 jest lampa triodowy ECC83, działająca z napięciem anodowym wartości ponad 200 V, tak jak ma w zwyczaju normalny wzmacniacz lampowy! Daje to określoną charakterystykę pracy lamp, pozwala na stosowanie innych (niż w przypadku mniejszych napięć) prądów sterujących na siatce lampy, a co za tym idzie, w efekcie bardziej organiczne brzmienie, czulszą dynamikę i widowiskowe przesterowanie.

Kostki Dual Drive i Dual Distortion są mniej więcej wielkości Strymonów i gdyby pominąć ich kolory, wyglądają identycznie. Wyposażono je, co od razu widać, w dwa kanały, a każdy z nich posiada własną regulacją poziomu sygnału na wejściu oraz wzmocnienia na wyjściu (Gain i Level). Do tego mały (zbyt mały…) przełącznik wyboru kanału czystego CL lub crunch CR dla kanału pierwszego, lub dwoma stylami overdrive CR i OD dla kanału drugiego. Te dwa główne kanały aktywowane osobnymi footswitchami (nie można włączyć obydwu naraz) dzielą ze sobą sekcję EQ z korekcją pasm niskich, średnich i wysokich. Ostatni potencjometr po prawej to znana kontrola ISF Blackstar, która pozwala płynie przechodzić między bardziej „środkowymi” barwami brytyjskim i bardziej „doomowymi” amerykańskimi.

- Advertisement -
Blackstar Dept. 10 Dual Distortion

Jest też Cab Rig, czyli autorski układ symulacji głośników oparty na chipie DSP firmy Blackstar. Symuluje on dźwięk kolumny gitarowej z mikrofonem np. do celu nagrywania sygnału z tych efektów. Jak przystało na dzisiejsze czasy, dostępny jest wybór ponad 250 wirtualnych kombinacji za pośrednictwem oprogramowania Architect. Z tego poziomu można już edytować ustawienia emulowanych „paczek”, mikrofonów i pomieszczeń. Nasze kostki umożliwiają zapamiętanie trzech takich presetów na naraz. Jak widać na zdjęciu, kostki mają także gniazda pętli efektów i wyjścia XLR co czyi je praktycznymi w okolicznościach studyjnych i live.

Brzmienie

Tutaj zaczął się właśnie cały mój zachwyt na tymi urządzeniami. Na pierwszy „rzut ucha” Dual Drive przypomina trochę jakby grały dwa fuzzy na germanowych tranzystorach na raz, uzupełniając się. W efekcie mamy bardzo szerokie możliwości nasycania brzmienia składowymi harmonicznymi, aż do klipowania (ergo: do różnych charakterów presterowania). Wraz z korekcją umożliwia to „rzeźbienie” w dźwiękowej materii jak w plastycznej masie, której możemy nadać niemal dowolny kształt. Co to oznacza w praktyce? Idąc od totalnego clean’a (ustawienie CL), już na początku skali regulatora Gain, słyszymy lekkie rumieńce w brzmieniu, które ładnie pąsowieją wraz dodawaniem Gainu, aż do pierwszego przełamania. Kiedy przełączamy się na pierwszy crunch (CR), wkraczamy do królestwa drive’ów, które zaczynają się przy mocnym ataku, a jeszcze zanikają przy delikatnym muskaniu strun.

- Advertisement -
https://topguitar.pl/wp-content/uploads/2021/11/video-1636027187.mp4

W sumie normalka, ale jakie daje to możliwości artykulacyjne! No i ten sound – detaliczny, ale w części przesterowanej bardzo emocjonalny, gorący, płynący jakby z głębi rozgrzanego wzmacniacza. Pierwsze skojarzenia to Jack White i Matt Bellamy ze wskazaniem na tego ostatniego. Gdy miniemy drugie crunche (CR na drugim przełączniku, po prawej) i odpalimy overdrive (OD), otworzą się przed nami bramy Mordoru. Choć nie jest to jakaś drobnoziarnista tekstura jaką generują na przykład Mesy, to mimo tego gęstość i ciężar tego soundu przyprawia o gęsią skórkę. Myślę, że Kerry King miałby tu używanie. Prestiżowy sound zarówno na pojedynczych dźwiękach jak i na powerchordach.

A Dual Distortion? To samo, tylko kilka kroków dalej niż Dual Drive. Nie można powiedzieć, że Dual Distortion zaczyna się tam, gdzie kończy się Dual Drive, bo ich stopnie przesterowania sygnału trochę na siebie zachodzą, ale jednak słychać różnicę, szczególnie w strukturze dźwięku. Dual Distortion oferuje jeszcze więcej naturalnego, lampowego, „organicznego” przesteru, który jest gęstszy, bardziej przebojowy, by nie powiedzieć… komercyjny! Przez to może trochę mniej analityczny, maskujący niedociągnięcia artykulacji, no ale tutaj już można iść na całość z emocjami i zalać słuchacza ścianą monumentalnych epickich riffów, jak ze 100 watowego heada.

Mam dla was jedną radę – gdy włączycie ten efekt podczas występu uważajcie na pogo pod sceną, bo w każdej chwili może wymknąć się spod jakiejkolwiek kontroli. Brzmienia Dual Distortion karmią bowiem atawizmy głównie młodszych fanów muzyki – są stworzone na czasy nowej muzyki, współczesnych oczekiwań i wrażliwości. I ponownie – dzięki szerokiemu spektrum modulacji możemy użyć tej kostki jako swojego głównego gitarowego brzmienia, lub jako dopalenie przesteru z head’a (kto się odważy?!). Moim zdaniem te modulacje są tak inspirujące i pobudzające, że potrafiłyby ożywić trupa, także ostrożnie z tym sprzętem jeśli mamy próby koło cmentarza…

https://topguitar.pl/wp-content/uploads/2021/11/video-1636028024.mp4
TAGI: Blackstar Dept. 10, Dual Distortion, Dual Drive, efekt gitarowy
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

Testy

Markbass CMD 151 GOG „Godfather of Gospel” – test combo klasy premium

Maciej Warda | TopGuitar kwi 30, 2025
Testy

Markbass Gloxy Passive – test instrumentu genialnego w swojej prostocie

Maciej Warda | TopGuitar mar 30, 2025
Testy

Markbass GV5 Gloxy Metallic Yellow – test ultrawygodnego basu

Maciej Warda | TopGuitar mar 19, 2025
Testy

Test najnowszych, kompaktowych przedwzmacniaczy Baroni R-1970, V-1530, M-1959, F-1968 oraz HW-103

Maciej Warda | TopGuitar mar 1, 2025
Testy

ESP LTD XJ-1 Hard Tail w wykończeniu Black Blast – test

Maciej Warda | TopGuitar lut 1, 2025
Testy

Orange Super Crush 100 – test

Maciej Warda | TopGuitar cze 22, 2024

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?