• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
NewsyNewsy artystyczne

Album „Wyjaśni się” – nowe rockowe brzmienie Patrycji Kosiarkiewicz

Artykuły o artystachArtyści

Brent Hinds ostro o Mastodon: „Nie będę tęsknił za byciem w gównianym zespole z okropnymi ludźmi”

Newsy

Raport TopGuitar. Youtuberzy i influencerzy przejmują rynek gitarowy

PRS Chleo Limited Edition (fot. PRS Guitars)
NewsyNewsy sprzętowe

PRS Chleo Limited Edition – limitowana gitara Hermana Li

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
Sprzęt na TopieTesty

DigiTech Bass Whammy

Maciej Warda | TopGuitar
Maciej Warda | TopGuitar Opublikowano mar 22, 2015
Udostępnij

DigiTech_Bass_Whammy_02

Spis treści
DigiTech Bass Whammy: WyglądDigiTech Bass Whammy: Polifonia i inne atrakcje

DigiTech Bass Whammy: Wygląd

Jednym z atutów kostki DigiTech Bass Whammy jest to, że nie sposób go pomylić z żadnym innym efektem. Projektanci nadali mu niepowtarzalny wygląd i logo i będą się tego prawdopodobnie trzymać jeszcze wiele lat. Metalowa obudowa zapewnia bezpieczeństwo wnętrznościom jednostki, ale i tak wszystkie ruchome elementy chodzą z odpowiednim oporem i są sztywno osadzone w swoich miejscach. W dotyku i przy normalnym operowaniu sprawiają one wrażenie nie do zdarcia. Trzeba przyznać, że opis presetów na wierzchu urządzenia, chociaż dość gęsty, jest czytelny i pozwala orientować się w aktualnym brzmieniu, nawet w bły skach jupiterów na scenie. Pomagają w tym czerwone diody LED przyporządkowane do każdej modulacji. Daje to w rezultacie dwa gęste rzędy diod, których jest równo dwadzieścia. Tyle też mamy presetów, niektóre są podobne do siebie, niektóre to po prosto płynnie działające oktawery, ale większość z nich czyni z dźwiękiem takie efekty, że nie sposób tego porównać z niczym innym – to jak pierwsza w życiu wizyta w parku rozrywki.

DigiTech_Bass_Whammy_01

DigiTech Bass Whammy: Polifonia i inne atrakcje

Mniej więcej w połowie swej dwudziestopięcioletniej drogi inżynierowie i programiści DigiTecha wpadli na pomysł, by unowocześnić urządzenie, dodając mu możliwość polifonicznego przetwarzania dźwięków. Oznacza to, iż modulacji mogą być poddawane nie tylko pojedyncze dźwięki podczas solówek, ale także dwudźwięki i akordy. Podczas gry daje to niesamowite efekty quasi-glissowej zmiany wysokości składowych akordów. Wystarczy chwilę nad tym fenomenem posiedzieć i już będziemy zdolni do tworzenia własnych ciekawych harmonii za pomocą magicznego pedału. Kupując to urządzenie, otrzymujemy zatem możliwość swobodnego i płynnego bendingu, oferującego odstrojenie drugiego sygnału do trzech (!) oktaw w dół lub do dwóch w górę. Preset oferujący do trzech oktaw w dół nazywa się – a jakże – dive bomb.

[quote_box_right]Prace nad prototypem whammy (najpierw dla gitarzystów) rozpoczęły się w 1988 roku, a efekt końcowy ujrzał światło dzienne rok później, kiedy zaprezentowano efekt WH-1 Whammy. Było to pierwsze urządzenie, które za pomocą pedału sterującego pozwalało kontrolować efekt pitch shifter, czyli odstrajanie dodanego sygnału wet.[/quote_box_right]

Myślę, że gdyby Michael Anthony miał go do dyspozycji podczas swoich solowych szaleństw na scenie, byłby niezwykle zadowolony – to właśnie efekt w takim stylu, a z przesterem zapiętym obowiązkowo za whammy daje już absolutnie odlotowe doznania. Spokojnie, to dopiero początek! Mamy tutaj zasadniczy przełącznik dwupozycyjny operujący pomiędzy dwoma algorytmami przetwarzania dźwięku – classic i chord. Classic to idealny wybór dla solówek, czystych lub tym bardziej przesterowanych (czy wspominałem już, że whammy kocha się z przesterami i innymi modulacjami?), zachowujący jednocześnie oryginalny, monofoniczny charakter, a chord, jak łatwo się domyślić, dla gry akordowej – może być stereofoniczny. Ten ostatni oferuje też nieco inne modulacje i inne wartości odstrajanych nut. Tracking działa dobrze mniej więcej do niskiego E granego na pustej strunie, niżej sygnał zanika, ale dopóki jest, jest czysty i mocny.

Dla porządku napiszę, jakie możliwości odstrojenia mamy na pokładzie. W bloku classic zaimplementowano: 2 oct up, 1 oct up (dwie i jedna oktawa w górę), 5th up (siedem półtonów, czyli kwinta w górę), 4th up (kwarta w górę), 2nd up (sekunda duża w górę), 2nd dn (sekunda w dół), 4th dn (kwarta w dół), 5th dn (kwinta w dół), 1 oct dn (oktawa w dół), dive bomb (trzy oktawy w dół). Blok harmony to z kolei oct up/2 oct up (zmiana wysokości dźwięku pomiędzy jedną oktawą wyżej a drugą oktawą wyżej), oct up/10th up (oktawa powyżej, decyma poniżej), oct dn/oct up (oktawa poniżej i oktawa powyżej), oct dn/4th dn (oktawa poniżej i kwarta powyżej), 5th up/ oct up (kwinta powyżej i oktawa powyżej), 5th up/6th up (kwinta powyżej i seksta powyżej), 5th dn/5th up (kwinta poniżej i kwinta poniżej), 4th dn/5th up (kwarta poniżej i kwinta powyżej), 4th dn/3rd up (kwarta poniżej i tercja poniżej). Oprócz tego jeszcze dwa presety odstrajające i działające jak tremolo – dźwięk jest wibrujący bardziej (deep) lub mniej (shallow).

Poprzednia strona123Następna strona
TAGI: Bass Whammy, DigiTech Bass Whammy, DIGITECH – Testy sprzętu i newsy
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

Testy

Markbass CMD 151 GOG „Godfather of Gospel” – test combo klasy premium

Maciej Warda | TopGuitar kwi 30, 2025
Testy

Markbass Gloxy Passive – test instrumentu genialnego w swojej prostocie

Maciej Warda | TopGuitar mar 30, 2025
Testy

Markbass GV5 Gloxy Metallic Yellow – test ultrawygodnego basu

Maciej Warda | TopGuitar mar 19, 2025
Testy

Test najnowszych, kompaktowych przedwzmacniaczy Baroni R-1970, V-1530, M-1959, F-1968 oraz HW-103

Maciej Warda | TopGuitar mar 1, 2025
Testy

ESP LTD XJ-1 Hard Tail w wykończeniu Black Blast – test

Maciej Warda | TopGuitar lut 1, 2025
Testy

Orange Super Crush 100 – test

Maciej Warda | TopGuitar cze 22, 2024

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?