• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Newsy

Zmarł Jim Irsay, właściciel jednej z najwspanialszych kolekcji gitar

38
ImprezyReportaże i relacje

Jacek Królik odznaczony medalem Honoris Gratia!

G Lab Smooth Delay SD-1 (fot. G Lab)
NewsyNewsy sprzętowe

G Lab Smooth Delay SD-1 – limitowana oferta

ImprezyPatronat TopGuitar

Mistrz gitary Guthrie Govan na Soundela 2025 – nie przegap jego master class!

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
Testy

Electro-Harmonix Ripper Speaker – test

Maciej Warda | TopGuitar
Maciej Warda | TopGuitar Opublikowano lis 29, 2021
EHX Ripped Speaker
Udostępnij

Electro-Harmonix wciąż pozostaje na szpicy światowych trendów brzmieniowych jeśli chodzi o gitary elektryczne. Oni nie podglądają konkurencji tylko instynktownie wyczuwają potrzeby rynku i gitarzystów kreując najgorętsze (dosłownie i w przenośni) brzmienia. To konkurencja bacznie przygląda się kierunkom, które wyznacza marka EHX i stara się za nimi nadążyć. Tak bywało w przeszłości i tak bywa obecnie.

Spis treści
The Kinks i słynna żyletkaBudowaBrzmienie

 

Powrót brzmień z poprzednich epok jest refrenem każdej muzycznej dekady, więc nie powinno nikogo dziwić, że obecnie także sięga się do najgłębszych zakątków muzycznej historii by odtworzyć akustyczne barwy i faktury. Na fali muzycznej nostalgii powstał już nie jeden rockowy hit i wszystko wskazuje na to, że ten modus operandi nigdy się nie zmieni.

Tytułowa kostka pięknie wpisuje się w ten kierunek, nawiązując przy tym do pewnej historii, która stała się legendarna. Wszystko działo się w 1964 roku w Północnym Londynie.

The Kinks i słynna żyletka

Na początek przypomnimy zdarzenie, od którego wzięła się nazwa naszej kostki („rozdarty głośnik”) i zaczęła się kariera modulacji zwanej fuzz czy bardziej ogólnie, overdrive. Jak pisaliśmy w jednym z naszych artykułów, w lipcu 1964 roku dorastający, nastoletni gitarzysta The Kinks, Dave Davies, był mocno wkurzony. Według Dave’a, cięcie miało miejsce w jego sypialni, kiedy to mieszkał ze swoją dziewczyną Sue Sheehan, która była w ciąży, a rodzice chcieli powstrzymać ich przed ślubem i siłą ich rozdzielili. Zamiast więc wyrządzać sobie krzywdę, wyżył się na tanim wzmacniaczu Elpico, tnąc go żyletką.

Dave Davies czuł się jednocześnie w nastroju do brzmieniowych eksperymentów – próbował wcześniej ożywić swoje jasne i czyste brzmienie gitary kilkoma nieudanymi zmianami we wzmacniaczu. Davies zdecydował się więc na bardziej drastyczną akcję i okaleczył membranę głośnika swojego piecyka, który podobno i tak sprawiał mu problemy. Gdy tylko zaczął grać ta takim, wydawać by się mogło, zdewastowanym sprzęcie, efekt był oszałamiający! Co odważniejsi twierdzą, że właśnie wtedy narodziło się kilka gatunków, w tym heavy metal.

Davies okaleczył membranę głośnika swojego piecyka, który podobno i tak sprawiał mu problemy. Gdy tylko zaczął grać ta takim, wydawać by się mogło, zdewastowanym sprzęcie, efekt był oszałamiający! Co odważniejsi twierdzą, że właśnie wtedy narodziło się kilka gatunków, w tym heavy metal

Fanclub – The Kinks, fot. VARA, W. Veenman na licencji CC BY-SA 3.0

Budowa

Electro-Harmonix Ripper Speaker to mała kostka, która zajdzie dla siebie kawałek miejsca w każdym pedalboardzie. Posiada cztery regulatory – Volume, Tone, Fuzz i Rip. Pokrętło Volume ustawia poziom wyjściowy głośności efektu, natomiast pokrętło Tone oferuje aktywny korektor – gdy odkręcimy go w lewo, podbijemy basy i obetniemy wysokie tony. Gdy przekręcimy go w prawo, odbijemy wysokie pasmo a podetniemy niskie. Regulator Fuzz nasyca modulacją, przy niższych ustawieniach, tworząc charakterystyczny sound lo-fi, takie naprawdę mocno oldschoolowe brzmienie, podczas gdy przy wyższych ustawieniach, brzmienie fuzz wkracza na bardziej nasycone terytorium, nazwane przez ludzi z Electro-Harmonix „wall-of-fuzz” . Więcej i dokładniej opisujemy w akapicie Brzmienie.

Ripped Speaker posiada przełącznik true bypass, wyposażony jest w baterię 9 Volt i może być zasilany standardowym zasilaczem 9 Volt firmy EHX, albo innej marki (polaryzacja: minus w środku, plus na zewnątrz).

- Advertisement -

Brzmienie

Na początek powiedzmy sobie jasno, że EHX Ripped Speaker to mimo wszystko nowoczesna konstrukcja i świetnej jakości sygnał, emulujący tylko oldschoolowe struktury brzmienia. Po kolei. Regulator Rip jest tak na prawdę kontrolerem biasu (zmiana napięcia dostarczanego do układu), który określa wielkość klipowania na górze i na dole fali. Czyni on efekt uniwersalnym i pozwala dostosować charakter brzmienia fuzz do dowolnej w zasadzie sytuacji muzycznej. Od bluesa przez rock, po stonerkę. Mamy tu i gruzowisko i drobną frakcję, ale to pozycja na godz. 12 jest najbardziej optymalną i uniwersalną – oznacza to, że brzmienie fuzz jest w niej idealnie wyważone, tłuste, z dużą ilością niskich i wysokich tonów, ale też nie za ostre. Gdy przekręcamy gałkę zgodnie z ruchem wskazówek zegara, sygnał staje się jaśniejszy i nasyca się zniekształceniami do oporu. Nadaje się również do stworzenia efektu „umierającej baterii”, co też przecież już przerabialiśmy (choćby w efekcie EHX Germanium OD) i co także znalazło swoich amatorów. Przekręcając gałkę w lewo uzyskamy łagodniejszego fuzz’a, gdzie jednak sygnał dosyć szybko zanika.

Regulator Rip jest tak na prawdę kontrolerem biasu (zmiana napięcia dostarczanego do układu), który określa wielkość klipowania na górze i na dole fali. Czyni on efekt uniwersalnym i pozwala dostosować charakter brzmienia fuzz do dowolnej w zasadzie sytuacji muzycznej. Od bluesa przez rock, po stonerkę. Mamy tu i gruzowisko i drobną frakcję

Przy niskich ustawieniach potencjometru Fuzz, kostka emuluje brzmienia „lo-fi distortion” z dawnych lat, właśnie takie jak dźwięki tworzone przez membranę pociętego głośnika (trochę faktycznie przypomina to sound, jaki znamy z nagrania „You Really Got Me”), luźną na cokole lampę lub wadliwy kanał w analogowym stole mikserskim. Kiedy podkręcimy efekt fuzz, dźwięk ulega transformacji. Jest nowoczesny, precyzyjny, śpiewny, z ostrym, w pełni nasyconym przesterem brzmieniem. Doskonale sprawdza się na riffach granych na jednym dźwiękiem lub na solówkach w wysokich pozycjach.

- Advertisement -

Jak już wspominałem, potencjometr Tone daje efekt EQ typu tilt-shift. Oznacza to, że w punkcie centralnym obwiednia jest płaska. Gdy przekręcamy gałkę w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara, pasmo przenoszenia staje się ciemniejsze, z bardziej wyrazistymi częstotliwościami niskimi i wycofanymi wysokimi. Przekręcenie pota zgodnie z ruchem wskazówek zegara daje z kolei jaśniejsze brzmienie z większą ilością wysokich tonów i ściszonymi niskimi.

Electro-Harmonix Ripper Speaker doskonale współgra z potencjometrem volume w naszej gitarze. Dzięki tej regulacji zyskujemy dodatkowe narzędzie dynamizujące naszą grę. Możemy zatem „wlać” wiele feelingu nawet w punkową czy rockową materię muzyczną.

Electro-Harmonix Ripper Speaker doskonale współgra z potencjometrem volume w naszej gitarze. Dzięki tej regulacji zyskujemy dodatkowe narzędzie dynamizujące naszą grę. Możemy zatem „wlać” wiele feelingu nawet w punkową czy rockową materię muzyczną

EHX Ripped Speaker, fot. YouTube/EHX

Strona producenta: https://www.ehx.com/

TAGI: EHX Ripped Speaker, EHX – Testy sprzętu i newsy, electro-harmonix, Ripped Speaker
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

Testy

Markbass CMD 151 GOG „Godfather of Gospel” – test combo klasy premium

Maciej Warda | TopGuitar kwi 30, 2025
Testy

Markbass Gloxy Passive – test instrumentu genialnego w swojej prostocie

Maciej Warda | TopGuitar mar 30, 2025
Testy

Markbass GV5 Gloxy Metallic Yellow – test ultrawygodnego basu

Maciej Warda | TopGuitar mar 19, 2025
Testy

Test najnowszych, kompaktowych przedwzmacniaczy Baroni R-1970, V-1530, M-1959, F-1968 oraz HW-103

Maciej Warda | TopGuitar mar 1, 2025
Testy

ESP LTD XJ-1 Hard Tail w wykończeniu Black Blast – test

Maciej Warda | TopGuitar lut 1, 2025
Testy

Orange Super Crush 100 – test

Maciej Warda | TopGuitar cze 22, 2024

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?