• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
ArtyściWywiady

Dominik Cynar z Yellow Horse: „Nie zdarzyło mi się, żeby jakakolwiek symulacja zabrzmiała lepiej niż realny piec”

ImprezyPatronat TopGuitar

Ruszają zapisy na warsztaty i festiwal Soundela 2025. Wśród wykładowców – Guthrie Govan

Artykuły o artystachArtyści

Richard Kruspe bardzo rozczarował się Fenderem Stratocasterem: „Sprzedałem tę gitarę”

Newsy

Niedawny koncert Metalliki ponownie wywołał wstrząsy sejsmiczne. Rekord siły wstrząsów należy jednak do…

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
Testy

Foxgear Baroni AFK150 – test włoskiego wzmacniacza

Maciej Warda | TopGuitar
Maciej Warda | TopGuitar Opublikowano cze 30, 2023
Foxgear Baroni AFK150
Udostępnij

Powitaliśmy w skromnych progach naszej Redakcji nowy kompaktowy head do pedalboardu AFK150 od Ugo Baroniego, znanego projektanta wzmacniaczy i efektów z północnych Włoch. Butikowa jakość wykonania i brzmienia pozycjonują tytułowy sprzęt w pierwszym rzędzie najlepszych wzmacniaczy podłogowych dostępnych na rynku.

 

Spis treści
OgólnieW szczegółachBrzmienie

Foxgear to włoska marka produkująca efekty gitarowe i wzmacniacze gitarowe. Firma została założona w 2017 roku przez Enrica Fregni, który wcześniej był zaangażowany w projektowanie i produkcję efektów gitarowych dla innych firm. Produkty Foxgear dały się już poznać ze strony solidnej jakości wykonania i dźwięku. Firma oferuje kilka modeli wzmacniaczy oraz szeroki wachlarz efektów gitarowych, w tym overdrivey, distortiony, delaye, reverby, modulacje i wiele innych, w tym nasz tytułowy wzmacniacz podłogowy.

 

Ogólnie

Jak łatwo się domyśleć nasz Baroni AFK150 to konstrukcja hybrydowa z przedwzmacniaczem opartym na sprawdzonych, pewnych lampach ECC82/12AX7. Ostatni stopień mocy stanowi natomiast układ w klasie D, który jest w stanie dostarczyć przyzwoitą moc 150 W RMS przy obciążeniu 4 omów. Widzieliśmy i słyszeliśmy już wiele podobnych konstrukcji, ale – uprzedzając fakty – żadna nie brzmiała tak stylowo jak nasz Baroni.

Estetyka urządzenia utrzymana jest w oldschoolowym stylu, zarówno kolorystyka, czcionka, jak i dokręcane drewniane boczki sprawiają, że można doświadczyć „wspomnień czaru”…  Jak podaje producent, podświetlana grafika panelu sterowania jest subtelnym hołdem dla klasycznych delayów Binson Echorec (produkowanych przez włoską firmę Binson z Mediolanu. W przeciwieństwie do większości analogowych delayów, zamiast taśmy magnetycznej użyto bębna z nawiniętym drucikiem, który także magnetycznie zapamiętywał sygnał), używanych przez Pink Floyd na przełomie lat 60. i 70., najbardziej widoczny w kultowym filmie „Live At Pompei”.

Foxgear Baroni AFK150

 

W szczegółach

Wzmacniacz posiada dwa kanały, Clean i Drive, aktywowane przełącznikiem nożnym. Każdy kanał jest wyposażony we własną, indywidualną kontrolę głośności i wzmocnienia, a także dedykowany trójpasmowy (3 regulatory) korektor. Na pokładzie znajdziemy także potencjometry Master Presence (ton „globalny”) i Volume. Pomiędzy dwoma rzędami EQ znajdują się trzy małe przełączniki. Pierwszy to przełącznik likwidacji tzw. pętli masy dla niezbalansowanego wyjścia liniowego, drugim wybieramy symulację kolumny (gdy sygnał ślemy np. bezpośrednio do miksera) lub omijamy ją, jeśli wpinamy się z Baronim w jakąś paczkę. Trzeci przełącznik przełącza pętlę efektów wzmacniacza między trybem szeregowym i równoległym – tryb równoległy jest zazwyczaj preferowany w przypadku współpracy z delayami i efektami modulacyjnymi.

Jak podaje producent, kanał Clean został zaprojektowany w celu odtworzenia ciepła i blasku starych konstrukcji z ery „blackface” (lata 1963 – 1967, wyraźny środek pasma,niewielki rezonans i koloryzacja brzmienia gitary). Kanał Drive z kolei powstał na wzór przedwzmacniacza Foxgear Gurus Doubledecker mkII (chyba najbardziej znana rzecz od Foxgear, wielokrotnie nagradzana konstrukcja nawiązująca do rozwiązań Jose Arredondo), który poprzez układ Op-Amp kreował brzmienie nawiązujące do klasycznych brytyjskich wzmacniaczy typu Marshall. 

FoxGear Baroni AFK150, fot. Foxgear

Jeśli chodzi o format wzmacniacza to jest to konstrukcja typu desktop/cab top. AFK150 zmieści się na biurku domowego studia (jak wspominałem, posiada stylowe drewniane boczki, które można łatwo dokręcić), jak i bezpośrednio na scenie na górze kolumny głośnikowej. Drewniane boki można łatwo odłączyć i używać wówczas AFK150 w pedalboardzie jako preampu/stompheada –  po to właśnie na górnym panelu jest footswitch.

- Advertisement -

Jeszcze jedna uwaga. Przy podłączaniu naszego heada do kolumny pamiętajmy, że moc wzmacniacza zmniejsza się o połowę, gdy impedancja podwaja się. Oznacza to, że AFK150 może wytworzyć 150 W RMS po podłączeniu do głośnika lub kolumny 4-ohmowej i spada do 75 W RMS przy 8 Ohmach i 40 W RMS przy 16 Ohmach. Pamiętajmy, że impedancja zmniejsza się o połowę, gdy 2 głośniki są połączone równolegle (2×12” z dwoma 8-ohmowymi głośnikami połączone równolegle dają w sumie 4 Ohmy). AFK150 wyposażono w 2 wyjścia głośnikowe, już połączone ze sobą równolegle, dzięki czemu można podłączyć dwie 8-ohmowe paczki, aby uzyskać w sumie 4 omy i używać AFK150 z pełną mocą.

Foxgear Baroni AFK150

 

Brzmienie

Inspirowany amerykańskim brzmieniem lat 60. czysty kanał AFK150 to taki gitarowy słodziak – niezbyt kolorowy, ale uroczy przez swoją wierność projekcji tonów podstawowych i powściągliwość w eksponowaniu składowych harmonicznych.  Jednocześnie imponująco gładki, subtelny korektor jest równie łaskawy dla gitar z singlami jak i humbuckerami, choć te ostatnie grają zachwycająco. Przy singlach twang jaki uwypukla nasz Baroni jest wręcz ikoniczny, a sound z humbuckerów faktycznie prezentuje się w stylu retro – to co zwraca uwagę, to pełne pasmo, dynamika i reakcja na artykulację, szybkość oraz bogactwo szczegółów, typowe dla rozkręconego wzmacniacza lampowego. Jednocześnie mamy tu wystarczająco dużo wzmocnienia, aby wprowadzić ten kanał w subtelny overdrive, który jak by był stworzony dla bluesa i country.

- Advertisement -

Skoro jesteśmy przy przesterach… Jak słychać na poniższym filmiku, tekstura przesteru jest jak gdyby „antytezą” dla współczesnych hi-gainów. Mamy więc pewną miękkość, bogactwo ciepłych, parzystych alikwotów oraz zachowaną „informację” o tonalności i ataku dźwięku. Jednym słowem bliżej jest tu do distortion, niż do fuzza. Zbalansowane przesterowanie zachowuje część naturalnych cech dźwięku gitary, i to jest jeden z wielkich plusów Baroniego. Ogólnie rzecz ujmując w temacie brzmienia Foxgear Baroni AFK150 otrzymuje wysokie noty za stylowość, „kulturę” przesterowania, które nie karykaturyzuje naszego muzycznego przekazu, a także za szeroki zakres użytecznego distortiona, od subtelnego crunchu po całkiem gęste „mięcho”.

Producent: www.foxgeardistribution.com
Dystrybutor: www.sound-service.eu

 

TAGI: 12AX7, AFK150, Baroni, Baroni AFK150, Binson Echorec, Foxgear Baroni AFK150, stomphead, wzmacniacz podłogowy
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

Testy

Markbass CMD 151 GOG „Godfather of Gospel” – test combo klasy premium

Maciej Warda | TopGuitar kwi 30, 2025
Testy

Markbass Gloxy Passive – test instrumentu genialnego w swojej prostocie

Maciej Warda | TopGuitar mar 30, 2025
Testy

Markbass GV5 Gloxy Metallic Yellow – test ultrawygodnego basu

Maciej Warda | TopGuitar mar 19, 2025
Baroni The Stage Ant (fot. Baroni)
NewsyNewsy sprzętowe

Baroni prezentuje wzmacniacze The Stage Ant

Redakcja | TopGuitar mar 17, 2025
Tygodnik

Tygodnik 09/2025 (341)

Redakcja | TopGuitar mar 7, 2025
Testy

Test najnowszych, kompaktowych przedwzmacniaczy Baroni R-1970, V-1530, M-1959, F-1968 oraz HW-103

Maciej Warda | TopGuitar mar 1, 2025

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account

Lost your password?