Na Wyspach brytyjskich trwa gorąca dyskusja o domniemanym łamaniu praw autorskich przez modele sztucznej inteligencji, a dokładnie przez algorytmy jej nauczania generatywnego. Jest to najbardziej dynamiczna i emocjonująca obecnie dyskusja w obrębie ochrony praw twórców. Rozwój generatywnej sztucznej inteligencji otworzył przed wszystkimi nowe możliwości, ale jednocześnie powstały zagrożenia, o których ostatnio bardzo jednoznacznie i dobitnie wypowiedzieli się Brian May i Jimmy Page. Kilka dni temu pisaliśmy o tym w TopGuitar. Modele AI, które uczą się na ogromnych zbiorach danych, często bazują na materiałach chronionych prawem – w tym na muzyce. Pytanie , które cały czas wisi nad nami i nie ma na nie odpowiedzi, brzmi: czy algorytmy mogą za darmo czerpać inspirację z cudzej twórczości, tak jak robią to ludzie? A Idąc dalej: gdzie przebiega granica między legalnym wykorzystaniem danych a naruszeniem praw autorskich? Szczególnie istotnym zagadnieniem w tej dyskusji jest koncepcja opt-out – mechanizmu prawnego, który pozwala twórcom zastrzec swoje dzieła przed wykorzystaniem w treningu AI. Czy jednak takie rozwiązanie jest wystarczające? A może powinno się wprowadzić system opt-in, w którym AI mogłaby uczyć się wyłącznie na materiałach wyraźnie udostępnionych? Dyskusja trwa, a my zapraszamy do lektury Tygodnika, w którym jak zawsze, przypominamy to, co działo się na naszych stronach przez ostatnie 7 dni.
Najpoczytniejszym artykułem mijającego tygodnia (36.000 odsłon) był ten, o 15-letnim utalentowanym gitarzyście. Tak, wiemy, że wielu jest teraz takich, co swoją grą powodują opad szczęki, ale o tym akurat chłopaku Nuno Bettencourt napisał, że przekonał on chyba SRV i EVH do reinkarnacji w jego ciele…
Miejsce drugie (27.000 wejść) to najbardziej znany na świcie gitarzysta z Polski, który właśnie nagrał utwór wspólnie z maga gwiazdą Hollywood, Willem Smithem. Marcin Patrzałek nie bierze jeńców i cały czas przesuwa granice ludzkich możliwości jeśli chodzi o fingerstyle.
Trzecie miejsce (16.000 odsłon) to artykuł z fragmentem wywiadu z basistą zespołu Testament, Stevem Di Giorgio. Otóż zauważył on, że w latach 90. w produkcjach muzycznych z gatunku metalu nastąpił totalny regres gitary basowej. Twierdzi on, że to było zjawisko ogólne i nie chodzi tylko, o słynna płytę „…And Justice For All” Metalliki.
TOP3
Nuno Bettencourt wskazał cudowne dziecko, które „Przekonało SRV i EVH do reinkarnacji w jego ciele”
W swoim ostatnim instagramowym wpisie Nuno Bettencourt pochwalił młodego australijskiego gitarzystę Taja Farranta, porównując go do Eddiego Van Halena i Steviego Raya Vaughana „odrodzonych w jednym ciele”. Filmik zamieszczony przez Nuno może usprawiedliwiać ten zachwyt.

Marcin Patrzałek olśniewa swoją grą w utworze z Willem Smithem i Indią Martinez
Marcin Patrzałek jest absolutnym światowym fenomenem i obecnie polskim najlepszym „muzycznym towarem exportowym” w najlepszym tego słowa znaczeniu. Marcin dostarcza bowiem sztukę gitarową wywindowaną na taki poziom, że prawdopodobnie nikt z młodego pokolenia fingerstylowców nie ma do niego startu. Zdajemy sobie sprawę, że nie słyszeliśmy wszystkich grających gitarzystów, którzy prezentują się w taki czy inny sposób na platformach społecznościowych, ale – i tu sprawa zasadnicza – ilu z nich np. nagrało kawałek z Willem Smithem? Bo Patrzałek nagrał. I to na prośbę Willa.

Steve Di Giorgio z zespołu Testament wspomniał ostatnio czasy lat 90. kiedy to jego zdaniem scena metalowa odwróciła się od gitary basowej a jej znaczenie w tym gatunku muzycznym spadło. To przykład trendu w produkcji muzycznej, który reagował na preferencje potężnej „bazy fanów” gitary elektrycznej, która z kolei miała wówczas najlepszy czas.

ARTYŚCI
Brian May o sztucznej inteligencji: „Kradzież już została dokonana i jest nie do zatrzymania”
Brian May poparł kampanię anty-AI, nazywając szkolenie generatywne AI „kradzieżą”. Komentarze gitarzysty Queen w Daily Mail dołączyły do publikacji w innych tytułach, takich jak Daily Express, czy The Times, w których nagłówki potępiają plany brytyjskiego rządu dotyczące AI.

Jimmy Page dołącza do krytyki AI: „To nie jest innowacja. To wyzysk”
Zaraz po wypowiedzi Briana Maya dotyczącej wykorzystywania przez AI materiałów chronionych prawami autorskimi, swoimi obawami dotyczącymi sztucznej inteligencji w muzyce podzielił się Jimmy Page. Wygląda to już na prawdziwą ofensywę „starej gwardii”, choć, znając rzeczywistość, może się ona okazać walką z wiatrakami…

Klasyczny skład Deep Purple zaliczył wspaniały come back w 1984 roku, po tym jak od 1973 roku skład coraz bardziej się rozsypywał. Panowie po ponownym zejściu się wydali razem jeszcze kilka niezłych płyt, w tym jedną – „Perfect Strangers” – genialną, ale jest jeden album z tej ery, który zarówno Ritchie Blackmore jak i Ian Gillan nazywa katastrofą.

oraz
Solówki gitarowe wracają do muzyki pop? Rick Beato twierdzi, że tak i podaje przykład
Tommy Thayer o pierwszej fali shredu: „Nie sądzę, żeby styl gry z lat 80. przetrwał próbę czasu”
Harvey Mandel, gitarzysta dla koneserów: „Przez lata nie zostałem doceniony tak, jak powinienem”
Kenny Wayne Shepherd opowiada o niegasnącym duchu Jimiego Hendrixa
Wolfgang Van Halen: „Dla mnie bardzo ważne jest, abyśmy nie używali podkładów”
SPRZĘT
Test najnowszych, kompaktowych przedwzmacniaczy Baroni R-1970, V-1530, M-1959, F-1968 oraz HW-103
Baroni Lab, marka znana z innowacyjnych rozwiązań w dziedzinie sprzętu gitarowego, wprowadziła na rynek serię kompaktowych przedwzmacniaczy lampowych, które mają na celu dostarczenie gitarzystom najwyższej jakości brzmienia w przenośnym formacie. Niby nic nowego, idea, jak idea, zawsze taka sama – by gitarzystom żyło się lepiej. Ale w przypadku Baroni, słowa o przenośnym formacie i lampowym brzmieniu mają solidne uzasadnienie, które potwierdza się już przy odpakowywaniu tych wzmacniaczy. A im dalej w las, tym jest piękniej, o czym zaraz się przekonamy.

DM-5 Shotshell – przedwzmacniacz mikrofonowy marki JOYO
Firma JOYO Technology postanowiła wprowadzić do oferty kompaktowy przedwzmacniacz mikrofonowy DM-5 Shotshell, który może się nam przydać w sytuacji gdy nie jesteśmy zadowoleni z niskiej czułości naszego mikrofonu lub poziomu wyjściowego preampu lub interfejsu audio.

Line 6 POD Go 2.50 – 5 najciekawszych prezentacji wideo
Niedawna aktualizacja firmware’u dla multiefektów multiefektów gitarowych POD Go i POD Go Wireless firmy Line 6 przyniosła ze sobą kolejny zastrzyk nowych emulacji wzmacniaczy i zestawów głośnikowych. W wersji 2.5 dodano ich łącznie ponad dwadzieścia. O tym jakie oferują one brzmienie możecie przekonać się oglądając ich filmowe demonstracje, które zebraliśmy dla Was w jednym miejscu.

Poznajcie tegoroczną odsłonę modelu LTD EC-201
Wśród nowych instrumentów, które firma ESP Guitars przygotowała na rok 2025 znalazła się m.in. kolejna odsłona modelu LTD EC-201. Tegoroczna gitara jest oferowana w czarnym wykończeniu (Black).

oraz
Marshall Overdrive Pedals – gitarowe przestery inspirowane wzmacniaczami
Posłuchajcie jak brzmi bas MB Gloxy Black Panther 5 BK RW firmy Markbass
Dual Baby 100 – najważniejsze cechy i brzmienie wzmacniacza marki Orange
Ampeg V7 i VB-88 – prezentacja wideo
IMPREZY
Neil Young zagra koncert na Ukrainie
Brawo dla tego pana. Podczas gdy większość 79-letnich rockmanów spędza czas na zasłużonej emeryturze, spacerując po parkach albo bawiąc wnuki, Neil Young zagra duży koncert w strefie wojny

Colours of Ostrava 2025 – wiele odsłon gitarowych brzmień
22. edycja festiwalu Colours of Ostrava odbędzie się w dniach 16-19 lipca 2025 roku na terenie kompleksu Dolní Vítkovice. Wiadomo już, że po raz kolejny będzie to prezentacja najlepszej muzyki świata.
