• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Artykuły o artystachArtyści

Zakk Wylde: „W przypadku metalu, wszyscy są porównywani do standardu, który ustanowiła Pantera”

Artykuły o artystachArtyści

Bono o demokracji w U2: „Wszyscy się nawzajem słuchamy, a potem robimy to… co zaproponuje The Edge”

ArtyściWywiady

Dave Mustaine przypomniał, że utwór Metalliki „Enter Sandman” jest podejrzanie podobny do „Tapping into the Emotional Void” zespołu Excel

Artykuły o artystachArtyści

Neil Young nazwał go Jimim Hendrixem gitary akustycznej

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
Testy

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway – test gitar elektroakustycznych

Mikołaj Służewski | TopGuitar
Mikołaj Służewski | TopGuitar Opublikowano cze 24, 2015
Framus Legacy Series Framus Acoustic FG-14SVCE VNT 1
Framus Legacy Series Framus Acoustic FG-14SVCE VNT 1
Udostępnij

Gitary elektryczne Framus – podobnie jak robione w tych samych zakładach i przez tych samych ludzi basy Warwick – to oryginalne projekty, niemiecka jakość wykonania i najwyższej klasy podzespoły składające się na efekt końcowy w postaci doskonałego instrumentu. Czy to samo będzie można powiedzieć o nowych gitarach akustycznych Framus Legacy Series w katalogu tej marki?

Spis treści
Framus Legacy Series Grand AuditoriumFramus Legacy Series DreadnoughtPodsumowanie testu

Jak głosi oficjalna informacja prasowa dotycząca premiery akustyków Framus Legacy Series, instrumenty te mają przywracać świetność tej niemieckiej marki, której użytkownikami byli w swoim czasie tacy artyści jak Elvis Presley, John Lennon, Paul McCartney, David Bowie czy Keith Richards. Robione ręcznie według najwyższych standardów jakościowych, dobrze wyposażone, gustownie zdobione i wykończone, nowe gitary mają przede wszystkim świetnie brzmieć i być wygodne w użytkowaniu.

Jak jest w praktyce, mieliśmy okazję niedawno się przekonać, a rezultatami testów jak zwykle dzielimy się z Wami. Do testu otrzymaliśmy dwa spośród czterech podstawowych modeli Framus Legacy Series: Grand Auditorium i Dreadnought (dwa pozostałe to Parlor i Folk), oba w wersji cutaway, czyli z wycięciem w pudle umożliwiającym dojście do najwyższych progów, a także zelektryfikowane za pomocą preampu Fishman Isys+ z przetwornikiem Sonicore – dostępne są również wersje w pełni akustyczne bez wycięcia.

Framus Legacy Series Grand Auditorium

Model oznaczony symbolem FG-14 SVCE ma płytę wierzchnią z litego świerku sitka, boki i spód pudła rezonansowego wykonane z laminowanego mahoniu, szyjkę również z drewna mahoniowego, a podstrunnicę i siodełko ze wschodnioindyjskiego palisandru. Inna wersja tego modelu oferowana jest z litym mahoniowym topem. Co ciekawe, siodełko i podstawek mostka wykonane są z kości, a nie jej syntetycznego zamiennika.

Zwracają uwagę gustowne zdobienia – binding wokół podstrunnicy oraz krawędzi pudła wykonany jest z tworzywa imitującego szylkret, podobnie jak przyklejony na płycie wierzchniej pickguard, co daje bardzo ładny efekt wizualny, zwłaszcza kiedy pod światło widać w nim jaśniejsze prześwity.

Rozeta otoczona jest intarsją z drewna mahoniowego oraz kunsztowną inkrustacją z abalonu. Najbardziej jednak ujmujące są małe punkciki masy perłowej umieszczone w drewnianych (!) kołkach mocujących struny w mostku. To naprawdę rzadkość, żeby ten drobny element traktować z taką pieczołowitością w gitarze produkcji seryjnej.

Framus Legacy Series Framus FD-14MCE
Framus Legacy Series Framus FD-14MCE

Kolejne miłe zaskoczenie nastąpiło po wzięciu gitary do ręki, kiedy okazało się, że po długiej podróży i leżeniu w kartonie dobrze trzymała strój. Po wyciągnięciu z opakowania można więc było od razu zacząć grać (choć preamp Fishman Isys+ ma wbudowany tuner, który w razie czego pomógłby w szybkim nastrojeniu gitary).

Pudło rezonansowe tego modelu okazało się dość płytkie, co sprzyja wygodzie gry, a w brzmieniu ujarzmia rozwlekłość niskich częstotliwości. Szyjka dość szeroka jak na standardy gitar akustycznych, wraz z płaską podstrunnicą sprawiała niemal wrażenie, jakbyśmy grali na gitarze klasycznej. Po chwili przyzwyczajenia okazuje się, że taka przestrzeń oznacza swobodę ruchu dla palców i przez to selektywność w graniu melodii. Temu ostatniemu sprzyja również perfekcyjne nabicie i wyrównanie progów; nie wiem, czy w ten proces zaangażowana była maszyna PLEK, ale nie zdziwiłbym się, gdyby tak było.

Ze względu na stosunkową twardość strun nie poleciłbym tego instrumentu gitarzystom fingerstyle. Zwłaszcza że przy grze palcami gitara odzywa się umiarkowanie głośno i dopiero przy zdecydowanej grze kostką zaczyna oddychać pełną piersią. Zwarty i szybki dół pasma zdecydowanie ustępuje pierwszeństwa mocnemu środkowi i punktowej górze, tworząc znakomite warunki do gry akordowej. Dlatego gitara ta aż prosi się, by wykorzystać ją do śpiewów przy ognisku. Brzmienie szybkie i skupione wokół częstotliwości środkowych nasuwa skojarzenia z gypsy jazzem, przez co instrument faktycznie nawiązuje do tradycyjnych brzmień gitary akustycznej.

- Advertisement -
Framus FD-14MCE
Framus FD-14MCE

Framus Legacy Series Dreadnought

Gitara o symbolu FD-14 MCE ma z kolei płytę wierzchnią z litego mahoniu (dostępna również wersja świerkowa), ale pozostałe materiały konstrukcyjne pozostają bez zmian w stosunku do modelu Grand Auditorium. Wyjątkiem jest binding, w tym wypadku po prostu biały, który jednak świetnie kontrastuje z ciemnym wykończeniem instrumentu w kolorze vintage sunburst (VS).

Oprócz samego kształtu pudła rezonansowego oraz wykorzystania innego gatunku drewna na wierzch pudła rezonansowego, model Dreadnought ma też zdecydowanie grubszy korpus oraz węższą i bardziej zaokrągloną szyjkę. Oba te elementy sprawiają, że gitara jest bardziej uniwersalna zarówno manualnie, jak i brzmieniowo. Mahoniowy top i głębsze pudło skutkują bardziej obfitym, ciepłym basem oraz miękkim środkiem.

Framus Legacy Series Framus FD-14MCE
Framus Legacy Series Framus FD-14MCE

Górne częstotliwości poblaskują już przy grze palcami, a użycie kostki wydobywa na wierzch jeszcze więcej szklistego połysku.
Można powiedzieć, że w odróżnieniu od Grand Auditorium, które znajdzie swoich odbiorców w gitarzystach zorientowanych na konkretny typ brzmienia i sposób gry, Dreadnought jest nie tylko bardziej nowoczesny i wszechstronny pod względem oferowanego tonu, ale też żywo reagujący na dynamikę gry – Grand Auditorium lubi mocniejsze, zdecydowane kostkowanie, Dreadnought potrafi zagrać subtelnie, ale doskonale oddaje też intensywniejsze zagrywki.

- Advertisement -
Framus Legacy Series Framus FD-14MCE
Framus Legacy Series Framus FD-14MCE

Podsumowanie testu

Po bardzo pozytywnej ocenie walorów konstrukcyjnych i brzmieniowych obu instrumentów, z pewnym zdumieniem odkryliśmy, że zostały one wykonane nie w niemieckiej siedzibie głównej, lecz w chińskim zakładzie produkcyjnym Framusa. Mimo to jest to wciąż robota w dużym stopniu ręczna, co zresztą widać w dbałości i precyzji, z jaką instrumenty te zostały zbudowane i wykończone, a wykorzystanie w procesie produkcji nowoczesnych technologii i świetnej jakości materiałów tylko polepsza końcowy rezultat tej pracy.

Wziąwszy pod uwagę wszystkie powyższe czynniki i wrażenia organoleptyczne oraz dodając do tego fakt, że obie gitary mają na pokładzie prosty, lecz skuteczny i niezwykle naturalnie przekazujący akustyczne brzmienie na sygnał elektryczny preamp firmy Fishman (z wbudowanym tunerem i systemem odwracania fazy), możemy śmiało powiedzieć, że Framus naprawdę postarał się, by za niewygórowaną cenę dać swoim klientom maksimum korzyści i jakości. A który rodzaj konstrukcji oraz wynikającego z niej brzmienia wybierzemy, zależy już tylko od nas i naszych upodobań.

 

TAGI: Dreadnought Cutaway, FRAMUS – Testy sprzętu i newsy, Grand Auditorium Cutaway
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

Testy

Markbass CMD 151 GOG „Godfather of Gospel” – test combo klasy premium

Maciej Warda | TopGuitar kwi 30, 2025
Testy

Markbass Gloxy Passive – test instrumentu genialnego w swojej prostocie

Maciej Warda | TopGuitar mar 30, 2025
Testy

Markbass GV5 Gloxy Metallic Yellow – test ultrawygodnego basu

Maciej Warda | TopGuitar mar 19, 2025
Testy

Test najnowszych, kompaktowych przedwzmacniaczy Baroni R-1970, V-1530, M-1959, F-1968 oraz HW-103

Maciej Warda | TopGuitar mar 1, 2025
Testy

ESP LTD XJ-1 Hard Tail w wykończeniu Black Blast – test

Maciej Warda | TopGuitar lut 1, 2025
Testy

Orange Super Crush 100 – test

Maciej Warda | TopGuitar cze 22, 2024

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?