• Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Kontakt
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
      Trzy nowe gitarzystki w gronie artystów PRS Guitars

      Trzy nowe gitarzystki w gronie artystów PRS Guitars

      Tim Henson i interfejs Apogee Jam X

      Tim Henson i interfejs Apogee Jam X

      Al Di Meola miał na scenie zawał serca

      Al Di Meola miał na scenie zawał serca

      Nowa płyta Black Radio - prawdziwie rock’n’rollowa rozróba

      Nowa płyta Black Radio - prawdziwie rock’n’rollowa rozróba

    • Newsy sprzętowe
      Mark Tremonti: "Zakładam firmę produkującą efekty"

      Mark Tremonti: "Zakładam firmę produkującą efekty"

      PRS Guitars pamięta o leworęcznych muzykach

      PRS Guitars pamięta o leworęcznych muzykach

      Apogee Symphony I/O – zamień „jedynkę” na „dwójkę”

      Apogee Symphony I/O – zamień „jedynkę” na „dwójkę”

      RCF NX 945-A i NX 932-A – aktywne zestawy głośnikowe

      RCF NX 945-A i NX 932-A – aktywne zestawy głośnikowe

    • TopVideo
      Fan - intruz wbiegł na scenę i odebrał Bryanowi Adamsowi mikrofon

      Fan - intruz wbiegł na scenę i odebrał Bryanowi Adamsowi mikrofon

      Tylko Rober Fripp tak potrafi - widowiskowo wykonać utwór... siedząc bez ruchu

      Tylko Rober Fripp tak potrafi - widowiskowo wykonać utwór... siedząc bez ruchu

      Ron Sword skonstruował niesamowitą gitarę mikrotonową i robi z niej dobry użytek

      Ron Sword skonstruował niesamowitą gitarę mikrotonową i robi z niej dobry użytek

      Guitar playthrough Szczepana Inglota z ESP w roli głównej

      Guitar playthrough Szczepana Inglota z ESP w roli głównej

  • Artyści
    • Wywiady
      Maurycy „Mauser” Stefanowicz: „Koncerty są dla mnie nowym rozdziałem, nowym życiem” - rozmowa z gitarzystą zespołów Vader, Unsun i Dies Irae

      Maurycy „Mauser” Stefanowicz: „Koncerty są dla mnie nowym rozdziałem, nowym życiem” - rozmowa z gitarzystą zespołów Vader, Unsun i Dies Irae

      Steve Hackett: "Czymkolwiek stawał się Genesis, było to zawsze ponowne rozpalenie ognia w zespole"

      Steve Hackett: "Czymkolwiek stawał się Genesis, było to zawsze ponowne rozpalenie ognia w zespole"

      Tomasz Imienowski: "Słuchacz musi czuć, że jest blisko zespołu"

      Tomasz Imienowski: "Słuchacz musi czuć, że jest blisko zespołu"

      Eric Clapton: "Zawsze chciałem anonimowości, chciałem być w sekcji rytmicznej"

      Eric Clapton: "Zawsze chciałem anonimowości, chciałem być w sekcji rytmicznej"

    • Artykuły
      Queens of the Stone Age i ich najgorszy koncert

      Queens of the Stone Age i ich najgorszy koncert

      Al Di Meola: "Leżałem na podłodze za kulisami, krzycząc i jęcząc"

      Al Di Meola: "Leżałem na podłodze za kulisami, krzycząc i jęcząc"

      Tony Iommi grał kiedyś regularnie "Smoke on the Water" - przypominamy dlaczego

      Tony Iommi grał kiedyś regularnie "Smoke on the Water" - przypominamy dlaczego

      Joe Bonamassa twierdzi, że w dzisiejszych czasach, jeśli nie jesteś Taylor Swift, kontrakt płytowy z dużą wytwórnią to "przepis na katastrofę"

      Joe Bonamassa twierdzi, że w dzisiejszych czasach, jeśli nie jesteś Taylor Swift, kontrakt płytowy z dużą wytwórnią to "przepis na katastrofę"

    • Garaż
      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Revival – „Revival” (2019)

      Revival – „Revival” (2019)

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

    • Recenzje
      Proletaryat "Ząb za ząb" – recenzja

      Proletaryat "Ząb za ząb" – recenzja

      Rafał Sarnecki "A View From The Treetop" - recenzja płyty

      Rafał Sarnecki "A View From The Treetop" - recenzja płyty

      UKĆ „Przemijanie” - recenzja EPki

      UKĆ „Przemijanie” - recenzja EPki

      Marek Napiórkowski "String Theory" - suita na gitarę improwizującą, sekcję rytmiczną oraz orkiestrę smyczkową

      Marek Napiórkowski "String Theory" - suita na gitarę improwizującą, sekcję rytmiczną oraz orkiestrę smyczkową

    • TopLegendy
      Larry DiMarzio: 50 lat Super-Distortion. Rozmowa z legendą gitarowych przetworników

      Larry DiMarzio: 50 lat Super-Distortion. Rozmowa z legendą gitarowych przetworników

      Założyciel magazynu Rolling Stone i instytucji Rock and Roll Hall of Fame, Jann Wenner, stwierdził, że artystki i czarni muzycy nie są wystarczająco "intelektualni"

      Założyciel magazynu Rolling Stone i instytucji Rock and Roll Hall of Fame, Jann Wenner, stwierdził, że artystki i czarni muzycy nie są wystarczająco "intelektualni"

      The Egde w „Sunday Bloody Sunday” musiał poddać się "de-Edge'ingowi"...

      The Egde w „Sunday Bloody Sunday” musiał poddać się "de-Edge'ingowi"...

      Noel Redding: w cieniu Hendrixa, ale z własnym blaskiem. 7 faktów, o których mogłeś nie wiedzieć.

      Noel Redding: w cieniu Hendrixa, ale z własnym blaskiem. 7 faktów, o których mogłeś nie wiedzieć.

  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
      Vinnie Moore ponownie zagra w Bochni

      Vinnie Moore ponownie zagra w Bochni

      Dave Matthews Band powraca do Polski! 

      Dave Matthews Band powraca do Polski! 

      Joe Satriani o powrocie do pierwszego składu G3: "To jest dla mnie spełnienie marzeń”

      Joe Satriani o powrocie do pierwszego składu G3: "To jest dla mnie spełnienie marzeń”

      Wielkie zakończenie wielkiej kariery - Mr. Big zagra pierwszy i zarazem ostatni koncert w Polsce

      Wielkie zakończenie wielkiej kariery - Mr. Big zagra pierwszy i zarazem ostatni koncert w Polsce

    • Kup bilety
      Białołęckie Wieczory Jazzowe: Wojtek Mazolewski Quintet, 6.11.2022, Warszawa

      Białołęckie Wieczory Jazzowe: Wojtek Mazolewski Quintet, 6.11.2022, Warszawa

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

    • Reportaże i relacje
      Krushfest 2023 – fotorelacja

      Krushfest 2023 – fotorelacja

      Kolejna Rockowa Noc za nami – fotorelacja z festiwalu 

      Kolejna Rockowa Noc za nami – fotorelacja z festiwalu 

      Biohazard + Terror, Dog Eat Dog, Schizma, Get The Shot / 9 VIII 2023 / Kraków

      Biohazard + Terror, Dog Eat Dog, Schizma, Get The Shot / 9 VIII 2023 / Kraków

      Colours Of Ostrava 2023 za nami - fotorelacja z festiwalu

      Colours Of Ostrava 2023 za nami - fotorelacja z festiwalu

    • Patronat TopGuitar
      Warsaw Fingerstyle Festival 2023 - ważne informacje dotyczące konkursu!

      Warsaw Fingerstyle Festival 2023 - ważne informacje dotyczące konkursu!

      Doogie White w Polsce z mini trasą koncertową

      Doogie White w Polsce z mini trasą koncertową

      II Czary Gitary Świdwin 2023: harmonogram konkursu i goście specjalni

      II Czary Gitary Świdwin 2023: harmonogram konkursu i goście specjalni

      Jesse Cook we Wrocławiu!

      Jesse Cook we Wrocławiu!

  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

    • Testy
      Markbass Little Marcus 58R - mały krok dla człowieka, ale wielki dla basowej społeczności

      Markbass Little Marcus 58R - mały krok dla człowieka, ale wielki dla basowej społeczności

      Test Bose S1 Pro+. Idealne nagłośnienie dla duetu lub formatu one-man band

      Test Bose S1 Pro+. Idealne nagłośnienie dla duetu lub formatu one-man band

      Foxgear Baroni AFK150 - test włoskiego wzmacniacza

      Foxgear Baroni AFK150 - test włoskiego wzmacniacza

      Yamaha LL16M: dobry wybór w dobrej cenie

      Yamaha LL16M: dobry wybór w dobrej cenie

    • Zestawienia sprzętu
      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

    • Zabrzmij jak…
      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

    • Sprzęt Mistrzów
      Gitara Kramer Eddiego Van Halena z teledysku "Hot For Teacher" sprzedana za prawie 4 miliony dolarów!

      Gitara Kramer Eddiego Van Halena z teledysku "Hot For Teacher" sprzedana za prawie 4 miliony dolarów!

      Kirk Hammett zdradza jaka "tajna broń" zrobiła mu brzmienie na płycie "72 Seasons"

      Kirk Hammett zdradza jaka "tajna broń" zrobiła mu brzmienie na płycie "72 Seasons"

      Nuno Bettencourt wskazał najważniejszą kostkę w swoim pedalboardzie

      Nuno Bettencourt wskazał najważniejszą kostkę w swoim pedalboardzie

      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

  • Porady
    • Doktor Amp
      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

    • Doktor G
      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Jak czytać proste schematy?

      Jak czytać proste schematy?

    • DIY, czyli zrób to sam
      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Jak wymieniać struny w akustyku?

      Jak wymieniać struny w akustyku?

    • Jak promować zespół
      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

    • Porady sprzętowe
      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Plexsound - skondensowana energia

      Plexsound - skondensowana energia

    • Porady muzyczne
      Tommy Emmanuel ma kilka cennych wskazówek dla gitarzystów

      Tommy Emmanuel ma kilka cennych wskazówek dla gitarzystów

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

  • Nauka gry
    • Warsztaty
      Kiko Loureiro pokazuje jak zagrać solówkę z utworu "We'll Be Back" z ostatniego albumu Megadeth

      Kiko Loureiro pokazuje jak zagrać solówkę z utworu "We'll Be Back" z ostatniego albumu Megadeth

      Zakk Wylde połączył siły z firmą Riffhard, aby zaoferować kompleksowy kurs gry na gitarze

      Zakk Wylde połączył siły z firmą Riffhard, aby zaoferować kompleksowy kurs gry na gitarze

      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

    • Chwyty gitarowe
      Wirtualny symulator gitary akustycznej

      Wirtualny symulator gitary akustycznej

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

  • TopSpecial
    • Felietony
      Przypominamy wszystkim to, co dla nas jest oczywiste - granie na gitarze niesie ze sobą same korzyści!

      Przypominamy wszystkim to, co dla nas jest oczywiste - granie na gitarze niesie ze sobą same korzyści!

      Teraz rock nie jest już muzyką wyrzutków społecznych

      Teraz rock nie jest już muzyką wyrzutków społecznych

      Gibson czy Fender - którą markę wybrało młode pokolenie

      Gibson czy Fender - którą markę wybrało młode pokolenie

      Mężczyźni grają ekstremalny metal, aby zaimponować innym mężczyznom

      Mężczyźni grają ekstremalny metal, aby zaimponować innym mężczyznom

    • TopLegendy
      Larry DiMarzio: 50 lat Super-Distortion. Rozmowa z legendą gitarowych przetworników

      Larry DiMarzio: 50 lat Super-Distortion. Rozmowa z legendą gitarowych przetworników

      Założyciel magazynu Rolling Stone i instytucji Rock and Roll Hall of Fame, Jann Wenner, stwierdził, że artystki i czarni muzycy nie są wystarczająco "intelektualni"

      Założyciel magazynu Rolling Stone i instytucji Rock and Roll Hall of Fame, Jann Wenner, stwierdził, że artystki i czarni muzycy nie są wystarczająco "intelektualni"

      The Egde w „Sunday Bloody Sunday” musiał poddać się "de-Edge'ingowi"...

      The Egde w „Sunday Bloody Sunday” musiał poddać się "de-Edge'ingowi"...

      Noel Redding: w cieniu Hendrixa, ale z własnym blaskiem. 7 faktów, o których mogłeś nie wiedzieć.

      Noel Redding: w cieniu Hendrixa, ale z własnym blaskiem. 7 faktów, o których mogłeś nie wiedzieć.

    • TopSpecial-Zestawienia
      A Perfect Circle: przegląd ich najlepszych utworów

      A Perfect Circle: przegląd ich najlepszych utworów

      MarkStrings – przegląd strun do gitar akustycznych

      MarkStrings – przegląd strun do gitar akustycznych

      MarkStrings – przegląd strun do gitar elektrycznych

      MarkStrings – przegląd strun do gitar elektrycznych

      20 najlepszych gitarowych albumów 2022 roku!

      20 najlepszych gitarowych albumów 2022 roku!

    • TopVintage
      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Fender Bassman - żywa legenda

      Fender Bassman - żywa legenda

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Ibanez JS1000

      TopVintage: Ibanez JS1000

  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway – test gitar elektroakustycznych
Home
Testy

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway – test gitar elektroakustycznych

24 czerwca 2015 Mikołaj Służewski | TopGuitar Testy

Przeczytaj również

Ana Patan "Spice, Gold and Tales Untold” - płyta nagrana bez klika, EQ i kompresji
Ana Patan "Spice, Gold and Tales Untold” - płyta nagrana bez klika, EQ i kompresji
Framus Parlor FR FP 14 SV VNT
Framus Parlor FR FP 14 SV VNT

Gitary elektryczne Framus – podobnie jak robione w tych samych zakładach i przez tych samych ludzi basy Warwick – to oryginalne projekty, niemiecka jakość wykonania i najwyższej klasy podzespoły składające się na efekt końcowy w postaci doskonałego instrumentu. Czy to samo będzie można powiedzieć o nowych gitarach akustycznych Framus Legacy Series w katalogu tej marki?

Jak głosi oficjalna informacja prasowa dotycząca premiery akustyków Framus Legacy Series, instrumenty te mają przywracać świetność tej niemieckiej marki, której użytkownikami byli w swoim czasie tacy artyści jak Elvis Presley, John Lennon, Paul McCartney, David Bowie czy Keith Richards. Robione ręcznie według najwyższych standardów jakościowych, dobrze wyposażone, gustownie zdobione i wykończone, nowe gitary mają przede wszystkim świetnie brzmieć i być wygodne w użytkowaniu.

Jak jest w praktyce, mieliśmy okazję niedawno się przekonać, a rezultatami testów jak zwykle dzielimy się z Wami. Do testu otrzymaliśmy dwa spośród czterech podstawowych modeli Framus Legacy Series: Grand Auditorium i Dreadnought (dwa pozostałe to Parlor i Folk), oba w wersji cutaway, czyli z wycięciem w pudle umożliwiającym dojście do najwyższych progów, a także zelektryfikowane za pomocą preampu Fishman Isys+ z przetwornikiem Sonicore – dostępne są również wersje w pełni akustyczne bez wycięcia.

Framus Legacy Series Grand Auditorium

Model oznaczony symbolem FG-14 SVCE ma płytę wierzchnią z litego świerku sitka, boki i spód pudła rezonansowego wykonane z laminowanego mahoniu, szyjkę również z drewna mahoniowego, a podstrunnicę i siodełko ze wschodnioindyjskiego palisandru. Inna wersja tego modelu oferowana jest z litym mahoniowym topem. Co ciekawe, siodełko i podstawek mostka wykonane są z kości, a nie jej syntetycznego zamiennika.

Zwracają uwagę gustowne zdobienia – binding wokół podstrunnicy oraz krawędzi pudła wykonany jest z tworzywa imitującego szylkret, podobnie jak przyklejony na płycie wierzchniej pickguard, co daje bardzo ładny efekt wizualny, zwłaszcza kiedy pod światło widać w nim jaśniejsze prześwity.

Rozeta otoczona jest intarsją z drewna mahoniowego oraz kunsztowną inkrustacją z abalonu. Najbardziej jednak ujmujące są małe punkciki masy perłowej umieszczone w drewnianych (!) kołkach mocujących struny w mostku. To naprawdę rzadkość, żeby ten drobny element traktować z taką pieczołowitością w gitarze produkcji seryjnej.

Framus Legacy Series Framus FD-14MCE

Framus Legacy Series Framus FD-14MCE

Kolejne miłe zaskoczenie nastąpiło po wzięciu gitary do ręki, kiedy okazało się, że po długiej podróży i leżeniu w kartonie dobrze trzymała strój. Po wyciągnięciu z opakowania można więc było od razu zacząć grać (choć preamp Fishman Isys+ ma wbudowany tuner, który w razie czego pomógłby w szybkim nastrojeniu gitary).

Pudło rezonansowe tego modelu okazało się dość płytkie, co sprzyja wygodzie gry, a w brzmieniu ujarzmia rozwlekłość niskich częstotliwości. Szyjka dość szeroka jak na standardy gitar akustycznych, wraz z płaską podstrunnicą sprawiała niemal wrażenie, jakbyśmy grali na gitarze klasycznej. Po chwili przyzwyczajenia okazuje się, że taka przestrzeń oznacza swobodę ruchu dla palców i przez to selektywność w graniu melodii. Temu ostatniemu sprzyja również perfekcyjne nabicie i wyrównanie progów; nie wiem, czy w ten proces zaangażowana była maszyna PLEK, ale nie zdziwiłbym się, gdyby tak było.

Ze względu na stosunkową twardość strun nie poleciłbym tego instrumentu gitarzystom fingerstyle. Zwłaszcza że przy grze palcami gitara odzywa się umiarkowanie głośno i dopiero przy zdecydowanej grze kostką zaczyna oddychać pełną piersią. Zwarty i szybki dół pasma zdecydowanie ustępuje pierwszeństwa mocnemu środkowi i punktowej górze, tworząc znakomite warunki do gry akordowej. Dlatego gitara ta aż prosi się, by wykorzystać ją do śpiewów przy ognisku. Brzmienie szybkie i skupione wokół częstotliwości środkowych nasuwa skojarzenia z gypsy jazzem, przez co instrument faktycznie nawiązuje do tradycyjnych brzmień gitary akustycznej.

Framus FD-14MCE

Framus FD-14MCE

Framus Legacy Series Dreadnought

Gitara o symbolu FD-14 MCE ma z kolei płytę wierzchnią z litego mahoniu (dostępna również wersja świerkowa), ale pozostałe materiały konstrukcyjne pozostają bez zmian w stosunku do modelu Grand Auditorium. Wyjątkiem jest binding, w tym wypadku po prostu biały, który jednak świetnie kontrastuje z ciemnym wykończeniem instrumentu w kolorze vintage sunburst (VS).

Oprócz samego kształtu pudła rezonansowego oraz wykorzystania innego gatunku drewna na wierzch pudła rezonansowego, model Dreadnought ma też zdecydowanie grubszy korpus oraz węższą i bardziej zaokrągloną szyjkę. Oba te elementy sprawiają, że gitara jest bardziej uniwersalna zarówno manualnie, jak i brzmieniowo. Mahoniowy top i głębsze pudło skutkują bardziej obfitym, ciepłym basem oraz miękkim środkiem.

Framus Legacy Series Framus FD-14MCE

Framus Legacy Series Framus FD-14MCE

Górne częstotliwości poblaskują już przy grze palcami, a użycie kostki wydobywa na wierzch jeszcze więcej szklistego połysku.
Można powiedzieć, że w odróżnieniu od Grand Auditorium, które znajdzie swoich odbiorców w gitarzystach zorientowanych na konkretny typ brzmienia i sposób gry, Dreadnought jest nie tylko bardziej nowoczesny i wszechstronny pod względem oferowanego tonu, ale też żywo reagujący na dynamikę gry – Grand Auditorium lubi mocniejsze, zdecydowane kostkowanie, Dreadnought potrafi zagrać subtelnie, ale doskonale oddaje też intensywniejsze zagrywki.

Framus Legacy Series Framus FD-14MCE

Framus Legacy Series Framus FD-14MCE

Podsumowanie testu

Po bardzo pozytywnej ocenie walorów konstrukcyjnych i brzmieniowych obu instrumentów, z pewnym zdumieniem odkryliśmy, że zostały one wykonane nie w niemieckiej siedzibie głównej, lecz w chińskim zakładzie produkcyjnym Framusa. Mimo to jest to wciąż robota w dużym stopniu ręczna, co zresztą widać w dbałości i precyzji, z jaką instrumenty te zostały zbudowane i wykończone, a wykorzystanie w procesie produkcji nowoczesnych technologii i świetnej jakości materiałów tylko polepsza końcowy rezultat tej pracy.

Wziąwszy pod uwagę wszystkie powyższe czynniki i wrażenia organoleptyczne oraz dodając do tego fakt, że obie gitary mają na pokładzie prosty, lecz skuteczny i niezwykle naturalnie przekazujący akustyczne brzmienie na sygnał elektryczny preamp firmy Fishman (z wbudowanym tunerem i systemem odwracania fazy), możemy śmiało powiedzieć, że Framus naprawdę postarał się, by za niewygórowaną cenę dać swoim klientom maksimum korzyści i jakości. A który rodzaj konstrukcji oraz wynikającego z niej brzmienia wybierzemy, zależy już tylko od nas i naszych upodobań.

 

  • Tags
  • Dreadnought Cutaway
  • FRAMUS – Testy sprzętu i newsy
  • Grand Auditorium Cutaway

Udostępnij:

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest
Next article Joe Satriani prezentuje "San Francisco Blue"
Previous article Children of Bodom ponownie w Polsce

Mikołaj Służewski | TopGuitar

INNE

Markbass Little Marcus 58R - mały krok dla człowieka, ale wielki dla basowej społeczności Testy
30 września 2023

Markbass Little Marcus 58R - mały krok dla człowieka, ale wielki dla basowej społeczności

Test Bose S1 Pro+. Idealne nagłośnienie dla duetu lub formatu one-man band Testy
31 lipca 2023

Test Bose S1 Pro+. Idealne nagłośnienie dla duetu lub formatu one-man band

Foxgear Baroni AFK150 - test włoskiego wzmacniacza Testy
30 czerwca 2023

Foxgear Baroni AFK150 - test włoskiego wzmacniacza

Yamaha LL16M: dobry wybór w dobrej cenie Testy
31 maja 2023

Yamaha LL16M: dobry wybór w dobrej cenie

Shure GLXD16+: bezprzewodowy sposób na udany koncert Artykuł tygodnia
30 maja 2023

Shure GLXD16+: bezprzewodowy sposób na udany koncert

Takamine GD34CE BLK: dobra jakość za przystępną cenę Testy
29 maja 2023

Takamine GD34CE BLK: dobra jakość za przystępną cenę

Blackstar Dept. 10 AMPED 2 - królestwo przesterów Testy
25 maja 2023

Blackstar Dept. 10 AMPED 2 - królestwo przesterów

ESP LTD Deluxe Phoenix 1000 See Thru Black Sunburst - złoty ptak Testy
28 kwietnia 2023

ESP LTD Deluxe Phoenix 1000 See Thru Black Sunburst - złoty ptak

Markbass MB58R Mini CMD 121 P - 10 kilogramów szczęścia Testy
26 kwietnia 2023

Markbass MB58R Mini CMD 121 P - 10 kilogramów szczęścia

Facebook Comments

Bądź z nami w kontakcie
Najnowsze artykuły
4 października 10:54
Artyści

Queens of the Stone Age i ich najgorszy koncert

4 października 9:18
Artyści

Al Di Meola: „Leżałem na podłodze za kulisami, krzycząc i jęcząc”

3 października 13:10
Newsy

Trzy nowe gitarzystki w gronie artystów PRS Guitars

3 października 11:25
Newsy

Producent Andrew Watt o pracy z The Rolling Stones: „To dla mnie największy zaszczyt”

3 października 10:35
Newsy

Co wspólnego mają ze sobą Meshuggah i Rush? Trochę mają!

2 października 18:49
Artyści

Tony Iommi grał kiedyś regularnie „Smoke on the Water” – przypominamy dlaczego

Losowe artykuły
Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Paweł Pańta – wywiad

Paweł Pańta – wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

  • Kontakt
  • Redakcja
  • Polityka prywatności
  • Back to top
© TopGuitar - Magazyn Muzyków 2005-2023. All rights reserved.
Wydawca International MUSIC Press