• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Artykuły o artystachArtyści

Zakk Wylde: „W przypadku metalu, wszyscy są porównywani do standardu, który ustanowiła Pantera”

Artykuły o artystachArtyści

Dave Mustaine: „Jest wielu bardzo znanych muzyków, o których krążą plotki, że zostali zlikwidowani”

Artykuły o artystachArtyści

Bono o demokracji w U2: „Wszyscy się nawzajem słuchamy, a potem robimy to… co zaproponuje The Edge”

ArtyściWywiady

Dave Mustaine przypomniał, że utwór Metalliki „Enter Sandman” jest podejrzanie podobny do „Tapping into the Emotional Void” zespołu Excel

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
Testy

Framus Parlor FR FP 14 SV VNT

Maciej Warda | TopGuitar
Maciej Warda | TopGuitar Opublikowano kwi 10, 2020
Udostępnij

To, że Framus ma w swojej ofercie gitary typo parlor, to tylko powód do dumy dla tego producenta, bo ukłon w stronę młodszych gitarzystów. Zwłaszcza teraz, gdy rozpoczął się nowy rok szkolny, otrząsnęliśmy się już z szoku i czas zacząć zajęcia dodatkowe w postaci lekcji gitary. Dla wszystkich młodych osób, które zaczynają swoją przygodę z gitarą, Framus Parlor będzie doskonałeym instrumentem na start

Wiadomo, że w przypadku gitar akustycznych określenie parlor odnosi się do instrumentów o nieco mniejszych rozmiarach. Pamiętajmy, że gitary parlor zostały wymyślone, a na pewno wprowadzone do seryjnej produkcji, przez F.C. Martina w połowie XIX wieku i wówczas sprzedawane były na masową skalę. Sporadycznie nazywano ją „gitarą salonową”, bo z racji swojej specyfikacji trafiała do wielu mieszczańskich domów, ale była także szczególnie popularna wśród artystów bluesowych i folkowych. W Europie kształt parlor był szczególnie popularny w epoce jazzu, natomiast pierwsze gitary parlor marki Framusa pojawiły się w latach 60. kiedy to nastąpił rozkwit firmy. Gitary Parlor są idealne do podróży i gra się na nich bardzo wygodnie, będą więc dobrym wyborem np. w przypadku dzieci, a ostatnio ten rodzaj gitary akustycznej przeżywa chyba renesans, może za sprawą Eda Sheerana, który jawnie i ostentacyjnie zwykł występować właśnie z takim małym wiosełkiem.

Spis treści
BudowaKomfort gry i brzmienie

 

Budowa

Jak zostało powiedziane Framus Parlor FR FP 14 SV VNT posiada korpus typu Parlor o menzurze 628 mm, co oznacza, że jest to wartość większa od instrumentów „3/4” o plasuje się gdzieś w okolicach menzur gitar elektrycznych. Top wykonano z litego świerku sitkajskiego i chwała im za to, bo sklejka w połączeniu z tej wielkości korpusem, mogłaby nie zabrzmieć zbyt pięknie. A tak, jak przekonamy się w akapicie o brzmieniu, nie mamy w tym wzglęcie powodów do reklamacji. Ten lity top wspierają mahoniowe boki i tył (wykonane z odmiany entandrophragma cylindricum). W to solidne pudło wklejono mahoniowy gryf (z tego samego gatunku) a na niego nakładkę w postaci podstrunnicy ze wschodnioindyjskiego palisandru (dalbergia latifolia). Wygląda to pięknie sprawiając wrażenie zwartej, solidnej konstrukcji. Wykończenie to Vintage Transparent Natural Tinted High Polish co w naszym języku oznacza cienką warstwę lakieru na wysoki połysk. Jeśli dodamy do tego elementy typowo estetyczne jak binding z materiału tortoise z konturem w kolorze czarno/kościano/czarnym, kropkowe markery oraz wysmakowaną rozetę, będziemy mielo obraz całkiem eleganckiego wiosła za bardzo przystępne pieniądze.

 

 

Lecimy dalej. Radius podstrunnicy to 16 cali, a temu wygięciu poddano także 18 progów nickel silver medium. Struny z jednej strony opierają się na kościanym siodełku, a z drugiej na kompensowanym, kościanym podstawku, będącym elementem mostka ponowanie z palisandru wschodnioindyjskiego. Drewniane elementy gitary kończą się hebanowymi kołkami mostka. Poziome klucze posiadają przełożenie 15:1, ale aby nastroić naszego parlora trzeba się trochę nagimnastykować. Nie wiem z czego to wynika, być może z minimalnego luzu na przekładniach, ale gdy „odpuszczamy” strunę, strój nie obniża się tak płynnie i od razu jak w przypadku obrotu klucza w drugą stronę. W każdym razie pokładowy tuner pozwala ostatecznie precyzyjnie nastroić instrument. Jeśli jesteśmy już przy elektronice… W naszym Framusie zainstalowano pickupy Fishman Sonicore piezo oraz preamp Fishman Isys+, posiadający kontrolery Volume, Bass, Treble, a także przyciski Tuner i Phase. Instrument sprzedawany jest z w zestawie z kluczem imbusowym i zapasowym kołkiem do mostka jak również czarną, samoprzylepną maskownicą i posiada 4-letnią gwarancję W-Music Distribution (wymagana rejestracja produktu).

 

- Advertisement -

Komfort gry i brzmienie

Gitara nie posiada cutawaya, ale przy tych rozmiarach nawet dla młodych użytkowników nie jest problemem dotarcie do pozycji powyżej XII progu. Potencjalnym problemem natomiast okazały się struny Cleartone .012-.053 (CT 7412), które przy krótszej menzurze naturalną koleją rzeczy stały się „twardsze” i sztywniejsze. To może być uciążliwe dla młodszych użytkowników, dlatego rekomendowałbym ich wymianę na „jedenastki” lub nawet „dziesiątki”. Jest jednak ważny pozytyw takiego setu strun – dzięki swej sprężystości pozwalają nam one na bardziej siłową grę akordami i generują mocny dźwięk, zaskakująco silny jak na parlora. Dźwięki, które wydaje Framus Parlor

 

- Advertisement -

 

FR FP 14 SV VNT (jak się okazuje akustyk z krwi i kości) są zatem pełne i nośne. Pudło rezonansowe poparte gryfem wyczuwalnie rezonuje i oddaje wszystkie nutki głośno, ale bez przesady. Projekcja alikwotów jest doskonale harmonijna – nic się tu nie zlewa i żadne składowe nie wyskakują przed szereg. Zaskakujące, bo oczekiwałem nadprojekcji środka. Pewnie, że w porównaniu z dreadnought będzie to wszystko bardziej płaskie, ale w miarę niska akcja strun i jakość osadzenia progów sprawiają, ze struny brzmią równomiernie, bez jakichś przykrych niespodzianek. Brzmienie w sensie czytelności dźwięków jest proporcjonalne na całej długości gryfu.

„Pod prądem” rzecz ma się nieco inaczej, lecz nie w sensie pięknej harmonii pasm i ich współgrania ze sobą, ale w kwestii barw i tonów. Wkrada się tu bowiem pewna metaliczna nosowość brzmienia, która nasuwa skojarzenia z rootsowym bluesem albo bluegrassem, w których to gatunkach taki sound ma jak najlepsze uzasadnienie. W miksie natomiast, z dowolnym składem (czy to folkowym, czy rockowym, czy popowym) stawiam dolary przeciwko orzechom, że ten ton również się obroni. Jest bowiem sprężysty, jasny, fingerstylowy i dźwięczny, zatem spokojnie odnajdziemy się z nim w większości muzycznych gatunków, wystarczy wyrobić sobie pewny aparat i mocną artykulację.

PRODUCENT: http://framus.com/

DYSTRYBUTOR: https://w-distribution.de/

TAGI: FRAMUS – Testy sprzętu i newsy
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

Testy

Markbass CMD 151 GOG „Godfather of Gospel” – test combo klasy premium

Maciej Warda | TopGuitar kwi 30, 2025
Testy

Markbass Gloxy Passive – test instrumentu genialnego w swojej prostocie

Maciej Warda | TopGuitar mar 30, 2025
Testy

Markbass GV5 Gloxy Metallic Yellow – test ultrawygodnego basu

Maciej Warda | TopGuitar mar 19, 2025
Testy

Test najnowszych, kompaktowych przedwzmacniaczy Baroni R-1970, V-1530, M-1959, F-1968 oraz HW-103

Maciej Warda | TopGuitar mar 1, 2025
Testy

ESP LTD XJ-1 Hard Tail w wykończeniu Black Blast – test

Maciej Warda | TopGuitar lut 1, 2025
Testy

Orange Super Crush 100 – test

Maciej Warda | TopGuitar cze 22, 2024

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?