Są pewne cechy uniwersalne dla wszystkich kabli Cordial, ale to raczej nie sprawa specyfikacji tylko cech budowy, wykonania i bardzo dobrego stosunku jakości do ceny. Cordial to niemiecka marka, która jest rozpoznawalna na całym świecie zarówno w branży gitarowej jak i realizatorskiej. Kable te przez lata obecności na rynku zdążyły się sprawdzić w najtrudniejszych nawet warunkach scenicznych i zyskały opinię niezawodnych.
Ich specyfikacja niczym nie odbiega od tego co oferują bardziej znani producenci. Wszystkie warstwy kabla oraz same wtyki są dla Cordiala tak samo ważne, dlatego nawet powłoka zewnątrzna przewodów jest tu bardzo starannie zaprojektowana. Producent głosi, iż trwała i elastyczna izolacja z PVC sprawia, że kabel Cordial doskonale sprawdza się zarówno w zastosowaniach domowych jak również studyjnych i koncertowych. Jest to zdrowy kompromis, bo taka twarda powłoka zewnątrzna kabla instrumentalnego z jednej strony jest odporna na przydepnięcia, a nawet przejechanie kółkiem jakiegoś kejsu, a z drugiej strony jak już się skręci to wyraźnie odczujemy to, zwłaszcza jeśli dużo ruszamy się na scenie.
Chyba jednak nikt nie ma wątpliwości, że lepiej trzymać się na takiej sztywniejszej „smyczy” niż później narzekać na mechaniczne uszkodzenie kabla albo trwałość wtyków… Cała reszta (żyła, ekran, połączenia z wtykami i same wtyki) to także wysoka półka jeśli chodzi o staranność wykonania i użyte materiały. Sprawdźmy teraz kilka przykładowych modeli Cordial.
CPM 5 FM to typowy kabel mikrofonowy, z tym, że typowość oznacza tu bardziej uniwersalność niż typowe wykonanie. Zaprojektowany został w oparciu o najpopularniejszy przewód mikrofonowy Cordial CMK 222. Przewodnik CPM 5 FM wykonano z miedzi beztlenowej OFC 99.96%. Przypomnijmy szybko, dlaczego czystość metalu jest taka istotna. Im jest ona lepsza, tym oporność miedzianego przewodu zmniejsza się, a przewodność właściwa zwiększa, o co przecież chodzi w kablach instrumentalnych. Poza tym miedź o bardzo wysokiej czystości jest bardziej odporna na utlenianie niż zanieczyszczona. Nasz kabel składa się z dwóch wzajemnie skręconych żył co eliminuje wzajemne interferencje. Symetryczna konstrukcja przewodu i solidne ekranowanie sprawiają, że wszystkie możliwe zakłócenia są zredukowane praktycznie do zera. Cyfra w oznaczeniu kabla oznacza jego długość w metrach – w tej serii występują: 1, 1,5, 2,5, 3, 5, 6, 7,5, 10, 15 i 20 metrów. Dzięki zastosowaniu dwóch żył, nawet takie długości nie powodują utraty wyższych częstotliwości podczas transmisji. FM oznacza typ wtyczek; w tym przypadku są to: XLR Female (żeński) oraz XLR Male (męski).
CPL 1,5 LL 2 jest kablem głośnikowym. Nowe kable serii CPL zbudowane są w oparciu o przewód głośnikowy Cordial CLS 225, posiadający średnicę żyły 2,5mm. Wytrzyma ona na bank nawet największe obciążenia jakimi wzmacniacz basowy (a tym bardziej gitarowy) „atakuje” kolumnę głośnikową. Jeśli zdecydujemy się na zakup tego przewodu, będzie on prawdopodobnie najpewniejszym punktem naszego backline’u. I znowu tytułem wyjaśnienia symboliki: cyfra w środku symbolu oznacza długość w metrach, „LL” oznacza dwie wtyczki typu SpeakOn (bywają również LP, gdzie P oznacza wtyczkę jack 6,3mm, oraz wersje PP). Ostatnia cyfra w symbolu oznacza co innego w przypadku różnych modeli; w przypadku kabli ze speakonami oznacza ilość pinów we wtyczkach – jeśli speakony są czteropolowe symbol kończy pojedyncza „4”. „44” to przewód 4 x 4mm, speakon 4-polowy „25” to przewód 2 x 2,5mm w przypadku przewodów z minimum jednym jackiem. Przewody 2 x jack są domyślnie na przewodzie 2 x 1,5mm, zatem występują w dwóch wersjach grubości żył.
CXI 6 PP-Tweed CXI 6 RP-SKY-Silent. W końcu kable instrumentalne. W naszym przypadku średniej długości (6m), na przewodzie Cordial CIK122 z wtyczkami Neutrik NP2X. Jak łatwo się domyśleć oglądając zdjęcia, „P” w oznaczeniu to wtyczka jack 6,3 mm mono, a „R” to wtyk jack 6,3mm mono, kątowy. Zatem PP oznacza dwa jacki proste, RP kątowy jack na prosty jack – dotyczy wszystkich przewodów instrumentalnych. Przewody instrumentalne serii CXI występują w wykończeniu osnowy czarnym PCV (również tylko taki jest dostępny na metry, nie ma wersji w oplocie dostępnej na metry) a także w bawełnianym, żółto-brązowym oplocie Tweed (na wzór vintage’owych wzmacniaczy), oraz biało-niebieskim o nazwie Sky. Ten ostatni występuje w wersji silent – rozłącza sygnał w momencie wyciągania wtyku z gniazda. Przypomnę, tylko, że powłoka ekranująca jako pierwsza centralną żyłę, w zamyśle odcina sygnał od „świata zewnętrznego”, by uchronić go od wszelkich zakłóceń, ale ekran zapobiega przenikaniu pola elektromagnetycznego z kabla na zewnątrz, czyli także w drugą stronę. Jest on po prostu zwarty z masą urządzeń które łączy, co tworzy barierę ochronną dla transmitowanego sygnału. Dostępne długości to ponownie 3, 6, 9 m. Szkoda, że rzadko w przyrodzie występują kable długości 7 czy tym bardziej 7,5m metra, bo taka właśnie długość pozwoliłaby swobodnie przemieszczać się po scenie plenerowej o wymiarach 10 na 8 lub 10 na 10 metrów, jakie są najczęściej na wyposażeniu firm je zapewniających. Przyjęło się, że 9 metrów to taka watrość ostateczna dla kabla instrumentalnego, zarówno jeśli chodzi o jego właściwości elektromagnetyczne (impedancja, pojemność elektryczna) jak i mechaniczne.
CSI 6 RP-Metal-Silent, CSI 6 PP-Metal, CSI 6 PP-Silent. I wreszcie kable instrumentalne oparte na przewodzie CGK175 z wtyczkami Neutrik NP2X, NP2X AU-Silent lub NP2RX AU-Silent. Przewody te są wyższej klasy niż CIK122 – wtyki posiadają pozłacane styki, co jeszcze bardziej wzmacnia jakość przewodnictwa elektrycznego. W tej serii kable występują w wykończeniu czarnym PCV lub w wykończeniu Metal, czyli w przezroczystym pokryciu, przez które widać lekko „zardzewiały” kolor miedzianego drutu. Wtyki Neutrik wykończono specjalnie do tego modelu tak, by korespondowały z całym designem kabla. Długości to oczywiście 3, 6 i 9 m. Izolacja zewnętrzna modeli CSI wykonana jest z elastycznego PCV i ma rzecz jasna służyć przede wszystkim ochronie pozostałych powłok przed urazami mechanicznymi i wszelkimi siłami, mogącymi uszkodzić „czynne” warstwy przewodu. Pokrycie czartnym PCV jest bardziej giętkie, miękkie i wygodne na scenie niż to przezroczyste, ale jednoczesnie nieco mniej odporne na uszkodzenia mechaniczne. Wybór należy do nas.
PRODUCENT: http://www.cordial-cables.com
DYSTRYBUTOR: http://www.konsbud-audio.pl