• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Artykuły o artystachArtyści

Zakk Wylde: „W przypadku metalu, wszyscy są porównywani do standardu, który ustanowiła Pantera”

Artykuły o artystachArtyści

Bono o demokracji w U2: „Wszyscy się nawzajem słuchamy, a potem robimy to… co zaproponuje The Edge”

Artykuły o artystachArtyści

Dave Mustaine: „Jest wielu bardzo znanych muzyków, o których krążą plotki, że zostali zlikwidowani”

ArtyściWywiady

Dave Mustaine przypomniał, że utwór Metalliki „Enter Sandman” jest podejrzanie podobny do „Tapping into the Emotional Void” zespołu Excel

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
Testy

Mooer Tube Engine – recenzja

Maciej Warda | TopGuitar
Maciej Warda | TopGuitar Opublikowano lip 9, 2019
Udostępnij

Nie tak dawno testowałem dla Was najnowszy procesor efektów Mooera Preamp Live wraz z możliwością modelowania brzmienia dowolnych gratów, ulubionych przez nas (technologia Tone Capture). Nasz tytułowy sprzęt doskonale współgra z tym sprzętem sprawiając, że wraz z kolumną będzie to zawodowy sceniczny secik. Na szczęście nie wszyscy podążają za owczym pędem grania z „uchem” i stara szkoła sceny tętniącej życiem (a raczej ciśnieniem akustycznym) cały czas ma się dobrze.

 

Spis treści
BudowaLampyBrzmienie

Nasz wzmacniacz napędzi dowolną kolumnę, nawet klasyka Marshalla na czterech dwunastkach, także jest urządzeniem uniwersalnym, zdolnym wygenerować skuteczny sound na małej i dużej półce. Współpracuje z wszelakimi preampami, ale rzecz jasna producent wraz z dystrybutorem życzyliby sobie, by zapinać go pomiędzy jakiś preampy Mooera a kolumnę Mooera, której… nikt jeszcze nie wyprodukował.

 

Budowa

Jak głosi producent, jest to gitarowy wzmacniacz przystosowany do bezpośredniego wzmocnienia sygnału efektów gitarowych. Na pierwszy rzut oka wygląda na końcówkę mocy, ale w rzeczywistości to pełnoprawny wzmacniacz okrojony jedynie z układów umożliwiających „grzebanie” przy barwie dźwięku. Pozwólcie teraz na garść najważniejszych danych ze specyfikacji tego sprzętu, aby dowiedzieć się co się składa na ten wyjątkowy wzmak. Mamy tu do czynienia z układem lampowym klasy A/B o mocy wyjściowej 20 W. Na panelu przednim zaprojektowano kontrolę parametrów Master oraz Presence (a więc jednak jakaś szczątkowa korekcja barwy jest), ale cały wzmacniacz moim zdaniem może uchodzić jako wzór transparentności. Mamy tu jeszcze przełącznik hi/low dla wybrania impedancji wejścia (hi = 1 Mohm, low = 220 kOhm), przełącznik standby oraz przełącznik power.

Z tyłu widać wyjście kolumnowe 1 x 8 Ohm oraz 2 x 16 Ohm typu 6.3 mm mono. I to tyle. Mooer Tube Engine to w pełni lampowy wzmacniacz z sekcją preampu niewidoczną na zewnątrz. Oznacza to, że Tube Engine za typową korekcję barwy (EQ) naszego soundu nie bierze odpowiedzialności. Jasne, że lampy pierwszego i ostatniego stopnia mocy potrafią nieco zmodyfikować brzmienie, ale będzie to zawsze ten „dobry” dotyk, bo jeszcze nie spotkałem się z opinią, żeby np. tertrody 6L6 psuły sound, a pentody KT88 go uzdatniały. To są po prostu uwypuklenia innych składowych harmonicznych i inna siła wzmocnienia wynikająca z budowy lampy i innych potencjałów siatki (element sterujący lampy) tudzież napięć anodowych. Generalnie im głośniej gramy, tym bardziej zaznacza się charakter różnych lamp mocy. Sekcja preampu istnieje tutaj wyłącznie po to, by przygotować sygnał do ostatecznego wzmocnienia, bez typowej ingerencji w jego barwę. Całosć wzmacniacza ochrania solidna, metalowa obudowa, wyposażona w rączki oraz możliwość zamocowania w racku.

 

Lampy

Sygnał z naszej gitary bądź efektów witają dwie lampy preampu, którymi są 12AX7 (ECC83) i 12AT7 (ECC81). To chyba najpopularniejsze „bańki” stosowane w gitarowych wzmacniaczach. Nawet gdy jest on oparty na tranzyztorach, to preamp najczęściej stanowią wspomniane podwójne triody. 12AX7 oferuje większe wzmocnienie niż 12AT7, ale to co tracimy w mocy, zyskujemy przecież w headroomie, zatem widzimy, że ten duecik doskonale się uzupełnia. Przez to nasz wzmak staje się uniwersalnym narzędziem zarówno do przesterowywania dźwięków, jak i do ksztłtowania ich w kierunku jazzu. Nasze urządzenie posiada także lampowy układ w klasie A/B, z dwoma „ręcznie dobieranymi” lampami EL84.

- Advertisement -

Nie wiem, czy istnieją lampy dobierane przez roboty, ale okej, umówmy się, że element ludzki w procesie produkcji zawsze „humanizuje” nieco nie ważne jak zaawansowany technologicznie sprzęt. EL84 to jedne z kilku najczęściej wykorzystywanych lamp mocy we wzmacniaczach gitarowych i to one dały charakterystyczne brzmienie całej epoce muzyki rozrywkowej. Nasza para to dosyć uniwersalne pentody stosowane raczej na brytyjskim rynku (wzmacniacze Vox, Hiwatt, Marshall itp.), które są po prostu dobre i w miarę tanie. Trwałaść lamp (abstrahując od ich nominalnej żywotności) zależy głównie od sposobu ich użytkowania i drgań (wstrząsów), na które są narażone.

 

Brzmienie

Mooer Tube Engine kulturalnie i delikatnie ożywia nasze brzmienie, no i rzecz jasna, jest świetną alternatywą dla tranzystorowych wzmacniaczy. Tube Engine jest bardzo transparentny, pozwalając wybrzmieć własną „osobowością” jednostkom, które pod niego podpinamy. Jednocześnie kulturalnie i delikatnie dodaje ciepła, wzmacnia detaliczność, szczegółowość dźwięków, tak aby nie drażnić gitarowych purystów. 12AX7 oraz 12AT7 przygotowują niejako sygnał do właściwego wzmocnienia i podania go na głośniki. Mają większe znaczenie przy niskich głośnościach i wówczas wprawne ucho usłyszy ich cechy, ale gdy zaczynamy grać głośniej, z jakimś składem, wówczas wszystko zaczyna zależeć od lamp mocy.

- Advertisement -

EL84 w naszym przypadku oznaczają dość delikatne, ciepłe, harmoniczne brzmienie, wybitnie podatne na artykulacyjne niuanse. Przyjemne brzmienie górnego pasma kontrastuje z twardo skrojonym „środkiem” i lekko cofniętym dołem. Pozycjonuje to nasze wiosło na pozycji uprzywilejowanej w zespole, bo zyskujemy doskonałą platformę by czytelne stały się najbardziej zagmatwane nawet efekty modulacyjne. Ten wzmacniacz posiada niezbyt ofensywne czy też „roszczeniowe” brzmienie, ale za to okazuje się ono skuteczne. Pozwala swobodnie grać swoje bez obawy o znikanie w miksie z innymi instrumentami.

PRODUCENT: www.mooeraudio.com
DYSTRYBUTOR: www.w-distribution.de

TAGI: MOOER – Testy sprzętu i newsy
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

Testy

Markbass CMD 151 GOG „Godfather of Gospel” – test combo klasy premium

Maciej Warda | TopGuitar kwi 30, 2025
Testy

Markbass Gloxy Passive – test instrumentu genialnego w swojej prostocie

Maciej Warda | TopGuitar mar 30, 2025
Testy

Markbass GV5 Gloxy Metallic Yellow – test ultrawygodnego basu

Maciej Warda | TopGuitar mar 19, 2025
Testy

Test najnowszych, kompaktowych przedwzmacniaczy Baroni R-1970, V-1530, M-1959, F-1968 oraz HW-103

Maciej Warda | TopGuitar mar 1, 2025
Testy

ESP LTD XJ-1 Hard Tail w wykończeniu Black Blast – test

Maciej Warda | TopGuitar lut 1, 2025
Testy

Orange Super Crush 100 – test

Maciej Warda | TopGuitar cze 22, 2024

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?