• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Artykuły o artystachArtyści

Zakk Wylde: „W przypadku metalu, wszyscy są porównywani do standardu, który ustanowiła Pantera”

Artykuły o artystachArtyści

Dave Mustaine: „Jest wielu bardzo znanych muzyków, o których krążą plotki, że zostali zlikwidowani”

Artykuły o artystachArtyści

Bono o demokracji w U2: „Wszyscy się nawzajem słuchamy, a potem robimy to… co zaproponuje The Edge”

ArtyściWywiady

Dave Mustaine przypomniał, że utwór Metalliki „Enter Sandman” jest podejrzanie podobny do „Tapping into the Emotional Void” zespołu Excel

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
Testy

Neunaber Neuron – recenzja

Maciej Warda | TopGuitar
Maciej Warda | TopGuitar Opublikowano sie 29, 2019
Udostępnij

Jest kilku producentów efektów, którzy cieszą się wielką estymą u świadomych użytkowników. Wiadomo, że są to wszelkie Strymony, Merisy. Niektóre Fulltone’y, stare MXR-y, wybrane kostki Xotic, dwie – trzy Free The Tone, czy Source Audio oraz Cry Baby czy Whammy. Wszystkich nie wymieniłem, ale w tym gronie bez wątpienia znajdują się też produkty Neunaber, które nie uznają kompromisów w temacie brzmienia, a oferują zazwyczaj szeroką jego kontrolę i ultraciekawe barwy tudzież warianty swoich modulacji.

 

Spis treści
GenezaBudowaBrzmienie

Przypomnijmy – to wszystko sprawka Briana Neunabera, jednego z genialnych inżynierów, informatyków i muzyków w jednej osobie. Porusza się on głównie w domenie cyfrowej, dlatego najważniejsze dla niego jest to, jak zostały napisane algorytmy i ile serca w nie włożono, a z drugiej strony analogowa ścieżka sygnału nieprzetworzonego (dry) zapewniająca bezszumowe działanie i zerową latencję. Po lekturze testu Immerse MkII (test w kwietniowym numerze TopGuitar 2019) wiemy, jak Neunaber radzi sobie z modulacjami, wiemy, że jest to absolutny top jeśli chodzi o kulturę dźwięku, jakość sygnału i fenomenalny wpływ korekcji na brzmienie. Można zaryzykować stwierdzenie, iż jest to ostateczny kształt naturalnego brzmienia gitary w naszych czasach. Bez udziwnień, bez wycieczek w rejony brzmień bezużytecznych, bez rozszerzania zakresu korekcji na siłę… Neunaber daje tylko to, co kojarzy się z muzyką, tą najlepszą muzyką.

 

Geneza

Jak podaje producent, i co nie jest zaskoczeniem, Neuron to kumulacja wielu lat pracy oraz badań. Brian Neunaber z kolegami przestudiował wiele efektów i wzmacniaczy (od lampowych po tranzystorowe), skupiając się na ich charakterystyce brzmieniowej pod kątem odpowiedzi na pytanie: skąd pochodzi ich dobre brzmienie? Dzięki temu ostatecznie udało mu się stworzyć unikalne algorytmy emulujące, które potem rozwinięto we własne oryginalne. Celem nie było zatem naśladowanie brzmieniowe jakiejś konkretnej kostki czy wzmacniacza, ale wykreowanie jakiegoś universum, brzmieniowego kanonu, który byłby mocną i imponującą podstawą dla dalszych przygód sygnału z naszej gitary. A wszystko miało miejsce w USA.

Budowa

W zasadzie wszystkie kostki Naunaber wyglądają tak samo. Są zapakowane w identyczne pudełka (3 razy większe niż sam efekt), posiadają własny zasilacz i są owocem jednej wizji designera – ich wygląd to oryginalny, elegancki szablon, który na żywo dodaje powagi i ekskluzywności każdemu pedalboardowi. Jest też oczywiście walor praktyczny kostek Neunaber – elementy dyskretne, chipy, układy i tory sygnału są bezpiecznie ukryte w małym metalowym chassis, które sprawia, że urządzenie zmieści się w każdej podłodze i będzie tam bezpieczne jak u Pana Boga za piecem. „O czym jest ten efekt”? Otóż, generalnie mówiąc, to gitarowy preamp, dzięki któremu ukształtujemy wstępnie (albo ostatecznie!) nasz sound, nadamy mu konkretnego charakteru, łącznie z barwami, tonami, dynamiką, ostrością i przesterowaniem.

Powinien być zatem zapinany jako pierwszy w naszym pedalboardzie. Neuron to odwzorowane brzmienia „idealnego” wzmacniacza, zamknięte w kostce. Jednocześnie jest chyba najbardziej zaawansowanym obsługowo efektem tej marki – ilość parametrów które możemy kontrolowć z kilku poziomów jest ogromna, a każdy z nich jest potrzebny! Nie ma natomiast tu wyjścia XLR, czyli nie można go traktować jako źródła sygnału dla stołu mikserskiego, czy karty dźwiękowej. Jest za to cyfrowy preamp o brzmieniu niezwykle plastycznym, naturalnym i imitującym – a jakże! – jakiś spory lampowy wzmak. Urządzenie posiada zintegrowaną symulację kolumnową, funkcję MIDI poprzez gniazdo TRS, 6 presetów wyboru poprzez przełącznik nożny, możliwość przypisania 24 presety MIDI, opcję kontrolowania wszystkich parametrów poprzez dowolny podłogowy sterownik MIDI oraz true bypass.

Kontrola parametrów opiera się na alternatywnych funkcjach dla większości kontrolerów, a służy do tego przełacznik nożny engage/alt. Potencjometr gain (regulacja sygnału na wejściu w obłędnym zakresie do ponad 60dB wzmocnienia) zintegrowano z gate, czyli regulacją czułości bramki szumów. Comp (stopień kompresji) ze speaker simulation (Level, Low/Tight, Mid/Tilt and High/Pres), low (podcięcie/podbicie niskiego pasma przed stopniem mocy gain) z tight, czyli filtrem górnoprzepustowym, mid (kształtowanie środka) z tilt, który odpowiada za „globalną” EQ, a high (podbicie/podcięcie górki) z press czyli pressence – filtr dolnoprzepustowy na końcu toru akustycznego tego efektu. Do tego przełącznik nożny presetów, diody statusu LED, gniazda 6.3 mm mono input/output, a także gniazda 2.5 mm TRS MIDI in / thru / out. Brak tu opcji zasilania bateryjnego. W zestawie znajdziemy kabel 2x 2.5 mm TRS na 5-pin DIN MIDI.

- Advertisement -

 

Brzmienie

Gain sam z siebie nie daje jakiejś piekielnej siary ale pozwala uzyskać brzmienia dd wyrazistych cleanów, po mocne distortion, oraz wszystko co może się wydarzyć pomiędzy. Te wielopoziomowe, dynamiczne tony, dzięki korekcji gain pozostają pod pełną kontrolą jeśli chodzi o ilość zniekształceń. Umożliwia to pompowanie soundu naszego wzmacniacza, by ten dokonał ostatecznego dzieła zniszczenia. Wydaje się, że Neuron dość łatwo produkuje harmoniczne struktury, od subtelnych, po gęste i złożone. Jedną z najbardziej wyróżniającą ten efekt cech jest jego naturalne brzmienie, które jest na wskroś gitarowe, kiedy porównamy efekt z normalnym wzmacniaczem. Dlatego Neuron tylko przygotowuje sygnał dla naszego wzmacniacza, choć teoretycznie emuluje jakiś „uniwersalny” i „utylitarny”.

- Advertisement -

Trójpasmowa korekcja działa subtelniej na cleanach a bardziej sugestywnie i wydatnie na przesterach, fundamentalnie kształtując składowe charmoniczne. Jak na moje ucho kompresor działa bardziej na attack i release, a w mniejszym stopniu określa punkt treshold i parametr ratio. Korekcja barwy ukryta pod wariantami „anternatywnymi” ma wymiar praktyczny i użyteczny bo dzięki nim uzyskujemy korekcję inną barwowo niż za pomocą low, mid i high. Sześć wybranych ustawień można zapisać poprzez przytrzymanie wciśniętego footswitcha preset, by później przywołać je pojedynczym krótkim wciśnięciem. Jeśli już znajdziemy nasze ulubione barwy, te presety to chyba najfajniejsza część zabawy z Neunaberem Neuron!

PRODUCENT: www.neunaber.net

DYSTRYBUTOR: www.w-distribution.de

 

TAGI: Neunaber
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

Testy

Markbass CMD 151 GOG „Godfather of Gospel” – test combo klasy premium

Maciej Warda | TopGuitar kwi 30, 2025
Testy

Markbass Gloxy Passive – test instrumentu genialnego w swojej prostocie

Maciej Warda | TopGuitar mar 30, 2025
Testy

Markbass GV5 Gloxy Metallic Yellow – test ultrawygodnego basu

Maciej Warda | TopGuitar mar 19, 2025
Testy

Test najnowszych, kompaktowych przedwzmacniaczy Baroni R-1970, V-1530, M-1959, F-1968 oraz HW-103

Maciej Warda | TopGuitar mar 1, 2025
Testy

ESP LTD XJ-1 Hard Tail w wykończeniu Black Blast – test

Maciej Warda | TopGuitar lut 1, 2025
Testy

Orange Super Crush 100 – test

Maciej Warda | TopGuitar cze 22, 2024

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?