• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Artykuły o artystachArtyści

Zakk Wylde: „W przypadku metalu, wszyscy są porównywani do standardu, który ustanowiła Pantera”

Artykuły o artystachArtyści

Bono o demokracji w U2: „Wszyscy się nawzajem słuchamy, a potem robimy to… co zaproponuje The Edge”

Artykuły o artystachArtyści

Dave Mustaine: „Jest wielu bardzo znanych muzyków, o których krążą plotki, że zostali zlikwidowani”

ArtyściWywiady

Dave Mustaine przypomniał, że utwór Metalliki „Enter Sandman” jest podejrzanie podobny do „Tapping into the Emotional Void” zespołu Excel

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
Testy

Warwick RockBass Corvette Basic NB TS 4-String Fretless

Maciej Warda | TopGuitar
Maciej Warda | TopGuitar Opublikowano lut 26, 2019
RockBass Corvette Fretless
Udostępnij

Jeśli chodzi o budżetowe elektryczne basy bezprogowe produkowane seryjnie, to warwicki z linii RB nie mają sobie równych, no może oprócz jednego czy dwóch wyjątków innych marek. Ich wykonanie jest oparte na bardzo solidnych podstawach, które to Warwick wykorzystuje także do budowy swoich o wiele droższych gitar.

Nasza basówka jest najbardziej podstawowym modelem i jako taki powinna być traktowana – nie oczekujmy od niej brzmieniowych fajerwerków czy wodotrysków w wyposażeniu, ale solidności wykonania czy wysokiej jakości sygnału nie można jej odmówić.

Ten basik jest na tyle skromny, że prawie nie odczuwamy go w naszych rękach w chwilach, gdy staramy się go oswoić. Można powiedzieć, że emanuje wysoką kulturą osobistą, bo bardzo się stara nie robić nam żadnego kłopotu i przynajmniej w naszych organoleptycznych odczuciach zapisać się niemal jako przytulanka. Jest lekki, ma wygodną szyjkę, która jednak mogłaby mieć bardziej zaoblone krawędzie podstrunnicy. W każdym razie cały pozostały obrys zaprojektowano tak, by był dla nas jak najmniej odczuwalny. Poza tym warto wspomnieć o tak prozaicznych rzeczach (i tradycyjnie występujących w warwickach) jak fabrycznie perfekcyjnie ustawiona menzura, niska akcja, idealny relief szyjki oraz możliwość bardzo drobiazgowego dostrojenia instrumentu. To wszystko powoduje, że nawet ci, którzy nie polubili się jeszcze z fretlessami, powinni być zadowoleni. Właśnie – jeśli ktoś chciałby rozpocząć przygodę z fretlessem, nieważne na jakim jest etapie zaawansowania w grze na basie, to to jest ten właściwy instrument. Gra na nim nie sprawia wysiłku, jest doskonale wyważony i można by powiedzieć „wystrugany pod rękę” (jak większość basów Warwicka) i – powtórzę – jest wzorcowo wręcz wygodny. Jedyną rzecz, jaką musimy opanować, to w miarę prawidłowa intonacja – bez tego ani rusz, bo nawet najwygodniejsze wiosło gdy zaczniemy na nim fałszować, zacznie uwierać i nas, i naszych słuchaczy. Na zakończenie tego akapitu pozostaje mi zaapelować – zanim poczujemy się na siłach, by wyjść z tym basem do ludzi, dobrze go nastrójmy i spędźmy z nim kilka tygodni, a nawet miesięcy, by dać sobie i jemu szansę wypaść tak, jak na to zasługuje.

RockBass Corvette Fretless

Budowa
Jak zwykle przy takich „skromnych” modelach, na żywo wyglądają one nieco lepiej niż na zdjęciach. Sytuację poprawiają jeszcze doznania organoleptyczne – bas jest miły w dotyku, a dyskretny rysunek słojów na drewnie korpusu, zawoalowany matowym, ciemnoszarym lakierem (Nirvana Black Transparent Satin Finish) nastawiają pozytywnie do tego basu. Gryf naszego RockBass Corvette Basic NB TS wykonano z klonu (jak zwykle w trzech częściach, przekładanych fornirem z ekangi). Jest on tak wąziutki, jakby na chwytni miały odbywać się wyścigi wymiataczy, zwłaszcza że podstrunnicę wykonano z hebanu tygrysiego (tigerstripe) i wypolerowano na błysk, co dodatkowo pobudza wyobraźnię, by dokonywać na niej wirtuozerskich cudów. W najwyższych pozycjach (mniej więcej od okolic dwudziestego progu) dźwięki nieco krócej wybrzmiewają. Domyślam się, że jest to kwestia ustawienia reliefu szyjki, co można samemu lub z pomocą fachowca skorygować. Radius powierzchni podstrunnicy wynosi 20 cali, czyli jest płaski jak Ziemia w wyobrażeniach płaskoziemców. Menzura instrumentu wynosi 34 cale. Osprzęt prezentuje się jak zawsze solidnie, ale bez większych ekstrawagancji: warwickowy, dwuczęściowy most z regulacją punktów podparcia strun w trzech kierunkach oraz siodełko to just–a-nut III wykonane z tworzywa o nazwie tedur. Warwick już kilka lat temu odnalazł tedur jako idealny materiał pod siodełko. Jest on wzmacniany włóknem szklanym i został poddany skrupulatnym badaniom pod kątem przenoszenia drgań i odporności na uszkodzenia mechaniczne. Do tego dobrej klasy straplocki i zamknięte klucze Warwick, chodzące z płynnie i z przyjemnym oporem.

Elektrownia
Mamy tu układ dwóch pasywnych przetworników typu single w układzie J/J. Przekazują one sygnał do preampu z aktywnym układem korekcji. Na pokładzie mamy zatem aktywną, dwupasmową elektronikę z kontrolą volume, balance, treble i bass.

 

RockBass Corvette Fretless

 

- Advertisement -

Brzmienie
Zwyczajowo już trzy elementy, które mają wpływ na brzmienie elektrycznego fretlesa, to struny (w naszym przypadku są to Warwicki RED .045″–.105), podstrunnica i przetworniki sprzężone z pokładowym preampem. Cudów nie ma, łatwo zlokalizować słabe ogniwo. W tym basie struny w połączeniu z twardym jak kamień hebanem dają wysoką czytelność i detaliczność tonu, choć nie brzmią tym razem metalicznie. W pozycji środkowej potencjometru balance (obydwa pickupy grają „pełną parą”) nadaje to naszej grze profesjonalnego charakteru, brzmienie jest pełne, a początek każdego dźwięku rozpoczyna się przyjemnym mruczeniem. Pełny wymiar tego brzmienia docenimy jednak dopiero na koncercie lub w studiu – ten skromny bas ma tak zbalansowany i kompletny w częstotliwości sygnał, że pozwala się edytować na wszystkie możliwe sposoby. Choć sam z siebie nie jest olśniewający, to jednak w studyjnej postprodukcji (albo poddany dodatkowej korekcji podczas występu) potrafi przeistoczyć się w coś bardziej szlachetnego. A jak wygląda sytuacja na podstrunnicy? Wysokich pozycjach paradoksalnie mamy nieco więcej „sound of wood” niż w niskich pozycjach, które bardziej „metalizują” początek granej nuty lub akordu. Cała korekcja treble plus bass przejawia się w odchudzaniu lub pogrubianiu brzmienia, które staje bardziej konturowe lub rozmyte – beż żadnych niespodzianek. Jeśli chodzi o kształtowanie środka, to służy do tego balance, który pomaga w projekcji tonów średnich. W pozycji bridge zyskują one czytelność i wyjdą na pierwszy plan w każdym miksie. Jednoczesne podcięcie trebli i ustawienie balansu na pickup bridge owocuje przyjemnym, zwartym, ale miękkim soundem, pielęgnując jednocześnie nasze ucho, by nie było narażone na jakieś trzaski i metaliczne poświsty.

 

RockBass Corvette Fretless

- Advertisement -
TAGI: Warwick RockBass Corvette, Warwick RockBass Corvette Basic, Warwick RockBass Corvette Basic Fretless, Warwick RockBass Corvette Basic NB TS 4-String Fretless
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

Testy

Markbass CMD 151 GOG „Godfather of Gospel” – test combo klasy premium

Maciej Warda | TopGuitar kwi 30, 2025
Testy

Markbass Gloxy Passive – test instrumentu genialnego w swojej prostocie

Maciej Warda | TopGuitar mar 30, 2025
Testy

Markbass GV5 Gloxy Metallic Yellow – test ultrawygodnego basu

Maciej Warda | TopGuitar mar 19, 2025
Testy

Test najnowszych, kompaktowych przedwzmacniaczy Baroni R-1970, V-1530, M-1959, F-1968 oraz HW-103

Maciej Warda | TopGuitar mar 1, 2025
Testy

ESP LTD XJ-1 Hard Tail w wykończeniu Black Blast – test

Maciej Warda | TopGuitar lut 1, 2025
Testy

Orange Super Crush 100 – test

Maciej Warda | TopGuitar cze 22, 2024

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?